Eilinen Kellopeli appelsiini

No entäs Lars Von Trier? Dancer in the darkia jaksoin katsoa noin 2 minuuttia! Se se vasta oli rasittavasti kuvattu ja näytelty.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Wot? Dancer in the dark on _loistava_ elkka! Tod. masentava tosin, mutta erittäin hyvä. Mutta makuja on yhtä monia kuin ihmisiäkin.

Kubrickin elkoista: en tykkää Avaruusseikkailu 2001:sta, mutta esim. KPA ja Ilmestyskirja Nyt! on huippuhyviä. Eyes Wide Shut mun makuun semmonen aika hyvä. Mä en yleensäkään ketään neroksi juuri kutsu, joten en Kubrickiakaan. Ihminen oli ja paskalla kävi, niinkuin kaikki muutkin, vaikka muutaman erinomaisen elkan ohjasikin. Turha on ketään jalustalle pahemmin nostaa.
 
Iivili, sitäpä juuri ihmettelen, mikä siinä oli hyvää, kun on niin ylistetty. Mulle tuli Björkistä sellainen olo, ettei se häävisti muistanut vuorosanoja saati näytteli. Sen loppukohtauksenkin näin, kun palasin kanavalle vahingossa. Ei herättänyt kuin ihmetystä. Olisi mukava tietää, miksi se Sinusta oli hyvä. Minä en sitä teosta käsittänyt.
 
Kellopeli appelsiini on paska ja se joka muuta väittää niin: AIJAIJAIJAI.

Eivaan seriously. Pariin kertaan oon kattonu, kun se on telkkarista tullu, enkä siltikään tykänny. Mua toi leffa pistää suorastaan v_tuttamaan, tekis mieli hakee se originaali ja pyyhkiä siihen.

Sen sijaan Full Metal Jacket on kuin eri bambusta veistetty, se taas on aivan loistava. Myöskin avaruusseikkailussa on itua.

Kellopeli Appelsiini on Kubrickin paha trippi.
 
Originally posted by Iivili


Kubrickin elkoista: en tykkää Avaruusseikkailu 2001:sta, mutta esim. KPA ja Ilmestyskirja Nyt! on huippuhyviä.


Ilmestyskirja vaan kun ei ole Kubrickin elokuva...
 
Originally posted by tatjana
Olisi mukava tietää, miksi se Sinusta oli hyvä.

No yleensäkin se tarina. Juoni/tarina on mun mielestä elkoissa kaikkein tärkein yksittäinen osa-alue. Huonoillakin näyttelijöillä ja ohjaajalla saadaan kohtalainen elkka, jos vaan käsikirjoitus on tod. hyvä.

Dancer in the Darkin tarina tehosi muhun ärsyttävän hyvin tunteellisesti. Olin aivan raivona sen Björkin esittämän naisen surkean tarinan takia, ja öykkäsin kotona, että "PRKL, miksi se ei tehny noin ja näin?!?", eli tarina onnistui siirtämään minut ikäänkuin osaksi itseään. Sen verran vahvasti reagoin siihen.

Siksi ko elkka siis oli minusta hyvä ;)

Hyvä huomio KJK! Eipäs ookaan: http://www.bbcamerica.com/genre/movies_specials/stanley_kubrick/kubrick_filmography.jsp

Muistelin sitten varmaan Full Metal Jacketia :D. Molemmat huippuhyviä sotaelkkoja.
 
Tuo sana Björk saa minun mielessä lähinnä tekemään tätä: :urjo:
Ei vois olla vasten mielisempää ämmää koko maan päällä.
 
Katsoin alusta 15min. ja se oli todella ahdistavaa... Johtunee siitä että kauan sitten olen joutunut raiskausyrityksen kohteeksi joten ne alun jutut sai lähinnä voimaan pahoin:urjo:
Muutenkin vähän turhan "hämärä" meikäläisen makuun, mutta Hohto on kyllä hyvä.
 
Mä en oo ennen nähnyt sitä. Katoin siihen saakka ku ne kytät pieksi sitä kuullusteluissa, se oli hyvä kohta ku ne hakkas sen ruipelon urpon. Muuten se alku oli aivan paska. Sellasta puoli porno taide shittiä mistä en tajuu mitään. Jää vaan ärsyttämään, ku muijia ei näytetä kunnolla alasti läheltä. :D Niin ja raiskauskohtaukset pistää aina vihaks.

No ehkä se ois auennut mulle, jos oisin kattonut loppuun, mut päätin ottaa lihasta palauttavat yö-unet mielummin.
 
Kiitos, Iivili. En ilmeisesti jaksanut katsoa riittävän pitkään, kun se juoni ei oikein päässyt edes alkamaan.

Raiskausjutut ällöttää kyllä muakin, mutta ällötyksentunne ei mielestäni ole välttämättä huonon elokuvan merkki. Itse asiassa monesti päinvastoin. Esim. Onni on kohtalaisen ällö, mutta silti hyvä.
 
Originally posted by She Devil
Katsoin alusta 15min. ja se oli todella ahdistavaa...
Samaan aikaan pamahti mun televisio myös kiinni. Menin nukkumaan sivistymättömänä, hyvistä elokuvista mitään ymmärtämättömänä moukkana... :rolleyes:
 
Kellopeli Appelsiini on hyvä leffa, tosin kirjan ensin lukeneena täytyy sanoa että ei se kirjan jälkeen kolahtanut enää niin rankasti. Mutta sama pätee kyllä lähes kaikkiin kirjoista tehtyihin leffoihin, ainoana poikkeuksena Yksi lensi yli käenpesän. Jack Nicholsonin ja muitten hyvien näyttelijöiden ansiosta kys. leffa hakkaa kirjan 10-0.

Kubrickin leffoista heikoin on mun mielestä 2001: Avaruusseikkailu. Komea, mutta tylsä. Hohto on loistava leffa, mutta loppua kohti Nicholson alkaa jo vetää vähän turhan paljon ylinäyttelyksi. Eyes Wide Shutista tykkäsin, lienenkö ainoa?

Von Trierin leffoista olen kanssa tykännyt paljon, varsinkin Breaking the Waves on MAHTAVA! Idiootit ja Dancer in the Dark ovat jaetulla kakkostilalla. Onneksi TV1 on nyt ruvennut näyttämään myös von Trierin varhaisempia tekeleitä. :)

Eräs ohjaaja jonka tekeleet eivät kolahda millään tasolla on David Lynch. Eraserhead, Mullholland Drive jne. jne. eivät uppoa, eivät sitten millään. Jos joku pitää Kubrickia tekotaiteellisena, niin David Lynch on sitten jo ihan omissa maailmoissaan.

Entäs mitä porukka tykkää Cronenbergin leffoista? Spider kiinnostaisi kovasti, onko kukaan kerinnyt jo tsekata sen?
 
Originally posted by AKV

Eräs ohjaaja jonka tekeleet eivät kolahda millään tasolla on David Lynch. Eraserhead, Mullholland Drive jne. jne. eivät uppoa, eivät sitten millään. Jos joku pitää Kubrickia tekotaiteellisena, niin David Lynch on sitten jo ihan omissa maailmoissaan.


David Lynchistä taisi joku kriitikko sanoa Mulholland Driven nähtyään että tämän ohjaaja on joko hullu taikka nero...:lol2:
 
Kellopeli appelsiini on mielestäni hyvä elokuva, ja siitä ei varmasti kaikki pidä. Se ehkä tekee elokuvasta todellista paremman kun ton tyylisiä leffoja ei pahemmin tehdä... Ja kun poikkeaa paljon ns. normaalista tuotannosta niin tuntuu että se on todellista parempi.
 
Ihme vastauksia, täytyy sanoo. Kellopeliappelsiinin tarkoitushan on nimenomaan aiheuttaa ahdistusta. Useimmissa se sitä aiheuttaa, ja sen takia sitä sanotaan hyväksi. En ole itse elokuvasta nähnyt kuin puolet pikakelauksella, mutta sekin riittää. Ei sitä pitäisi olla niin vaikeaa tajuta: julma rikollinen otetaan kiinni ja passitetaan hoitoon, mutta sekä viranomaiset, että hoitosysteemi ovat suunnilleen yhtä julmia. Kaikki ovat toisin sanoen häviäjiä.
 
Originally posted by AKV
Kellopeli Appelsiini on hyvä leffa, tosin kirjan ensin lukeneena täytyy sanoa että ei se kirjan jälkeen kolahtanut enää niin rankasti. Mutta sama pätee kyllä lähes kaikkiin kirjoista tehtyihin leffoihin, ainoana poikkeuksena Yksi lensi yli käenpesän. Jack Nicholsonin ja muitten hyvien näyttelijöiden ansiosta kys. leffa hakkaa kirjan 10-0.

Kubrickin leffoista heikoin on mun mielestä 2001: Avaruusseikkailu. Komea, mutta tylsä. Hohto on loistava leffa, mutta loppua kohti Nicholson alkaa jo vetää vähän turhan paljon ylinäyttelyksi. Eyes Wide Shutista tykkäsin, lienenkö ainoa?

Von Trierin leffoista olen kanssa tykännyt paljon, varsinkin Breaking the Waves on MAHTAVA! Idiootit ja Dancer in the Dark ovat jaetulla kakkostilalla. Onneksi TV1 on nyt ruvennut näyttämään myös von Trierin varhaisempia tekeleitä. :)

Eräs ohjaaja jonka tekeleet eivät kolahda millään tasolla on David Lynch. Eraserhead, Mullholland Drive jne. jne. eivät uppoa, eivät sitten millään. Jos joku pitää Kubrickia tekotaiteellisena, niin David Lynch on sitten jo ihan omissa maailmoissaan.

Entäs mitä porukka tykkää Cronenbergin leffoista? Spider kiinnostaisi kovasti, onko kukaan kerinnyt jo tsekata sen?

Täältä löytyy hyvinkin samat ihastuksen kohteet elokuvien saralta.

Kellopeliappelsiini on minulle elokuvien ehdoton ykkönen. Se kolahti aikoinaan todella kovasti. Ja kyllä se on sen jälkeen katsottukin (liian) monta kertaa. Elokuvia ja kirjoja on mielestäni aivan turha verrata keskenään. Ne ovat kumpikin oma lajinsa. "Romaani on sika, joka ahmii sisäänsä kaiken. Elokuva on piiskattu ajokoira, josta kaikki ylimääräinen on karsittu pois." Esim. Kubrick jätti Kellopeliappelsiinista (kirjasta) viimeisen luvun kokonaan pois elokuvassaan (kirjan loppu on aika oleellisesti erilainen). Stephen King ei tykännyt yhtään Kubrickin Hohto-filmatisioinnista. Onhan noita tapauksia lukuisia, joissa sekä kirja että elokuva ovat omalla tavallaan loistavia, esim. Kummisetä.

Eyes Wide Shutista tykkäsin minäkin erittäin paljon. Kuten myöskin joistakin Trierin leffoista. Jokunen vuosi sitten tv:stä tullut Trierin sairaalasarja oli mahtava.

Mutta Lynchin jotkin leffat kolahtavat myöskin todella kovaa, vaikka aika epätasaista jälkeä äijä mielestäni tekee. Blue Velvet on huippu. Dennis Hopperin Frank Booth on yksi elokuvahistorian hurjimpia psykoja.

Ja kas, useimmista Cronenbergin leffoista tykkään niinikään kovasti. Juuri ostin Videodrome-DVD:n (leffa vuodelta 1983, K18), jonka olen aikoinaan nähnyt joltain miltälie hollantilaiselta videokopiolta. Yksi suosikkejani on Erottamattomat (Dead Ringers), leffassa on aivan uskomattoman masentava tunnelma... Spideriä en ole nähnyt vielä.

Mutta Kubrickin leffoista vielä, ne kyllä jakavat yleisön kahtia. Harvalle niistä jää "no jaa, olihan se ihan ok"-fiilis. Ja joidenkin mielestä Terminator II on parempi elokuva kuin Kellopeliappelsiini, koska terminaattorissa oli paremmat erikoistehosteet, rokkaavampi musiikki ja pääosaesittäjällä isompi hauis... Ja Ferrari on ihan paska auto, Lada on parempi mökkitiellä...
 
Mun mielestä paras Kubrickin elokuva on Dr.Strangelove. Parempaa Kylmään Sotaan littyvää elokuvaa ei ole tehty.
 
Originally posted by Hannibal
Mutta Lynchin jotkin leffat kolahtavat myöskin todella kovaa, vaikka aika epätasaista jälkeä äijä mielestäni tekee. Blue Velvet on huippu. Dennis Hopperin Frank Booth on yksi elokuvahistorian hurjimpia psykoja.

Kyllä.... :kippis1:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom