Ei kipua - ei tulosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viggo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Juoppo sanoi:
Tästä en ole samaa mieltä. Minä reenaan koko kropan kaksi kertaa viikossa, ja näyttääpä moni reenaavan kolmekin kertaa viikossa. Ja nimenomaan lihasten kasvatus tavoitteena.

No niinpäs näkyy moni reenaavan.

Minä olen ollut siinä uskossa että koko kroppa 2 - 3 kertaa viikossa treenaus sopisi vain vähän aikaa reenanneille. (treeniä <1v)

Vetäsetkö treeneissä niin tiukille, että lihakset ovat seuraavina parinapäivinä kipeät?
Ja siinä tapauksessa ovatko lihaksesi todella kerenneet täysin palautua seuraavaan treeniin menessä?

Vaaranahan on että kovin lyhyellä palautumisajalla treenattaessa jää lihaksiakasvattava vaihe, eli lepo liian lyhyeksi.

Jos ajatellaan perinteistä bodausta jossa kroppa käydään lävitse viikon, tai jopa pidemmälläkin syklillä, ja massaa on tällöinkin lihastenmuodossa tullut rutkasti.
Äkkiseltään tulee tälläinen ajatus mieleen että liian nopeasti tehtävä uusi treeni keskeyttää lihaksen kasvun, joka olisi ollut vielä muutaman vuorokauden täydessä vauhdissa.
Jokainen treenihän aiheuttaa lihakseen hetkellisen "kunnon" romahtamisen.
Kestää oman aikansa että lihas palautuu edes ko. treenin lähtötasolle, ja vasta tämän jälkeinen kehitys on lihaksen kannalta positiivista kehitystä.

No ainakin positiivisia kokemuksia näkyy osa saaneen.
Lähinnä tässä ajattelinkin, että onko ko. rytmitys optimaallinen nimeenomaan lihaskavun kannalta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuota lihaksen treenaamista kipeänä ei tarvi vältellä jos allekirjoittaa Haycockin HST-ideologian. Ideaalisesti HST-kierrolla lihakset ovat koko ajan kevyesti kipeänä. Ei näyttäisi olevan syytä odottaa niin kauan että lihas "tuntuu" palautuneelta ennen uuden ärsykkeen antamista, tai pelätä sitä että lihaksen kehittyminen jotenkin pysähtyisi uuden treenin ansiosta jos vain kokonaisvoluumi ei nouse liian suureksi.

Aika monella tuo tuntuu toimivan, ja avainideana tuossa HST:ssä oli nimenomaan se että tehokasta kasvuaikaa treenin jälkeen on noin pari päivää, ja sen jälkeen (natun!) olisi hyvä saada uusi treeni taas kasvuärsykkeeksi.

Uskoo kuka uskoo, taustalla on kuitenkin ainakin maallikosta pätevältä näyttävä perusta. Ja tavoitteena on juuri optimoida treeni lihaskasvun suuntaan.

Minkäslaista kipua porukka tarkoittaa? Kylähän mulla vähän vielä eilinen rinta hauis vatsatreeni tuntuu. Rinta ja hauis vain enemmän venyttämällä ja vatsa, kun laittaa esim kenkiä jalkaan, mutta mitään häiritsevää kipua ei ole.

Toista on sitten noiden jalkojen kanssa. Tänään koetin pitkästä aikaa aamulla juosta vähän aikaan, mutta alkoi kipua tuntua, joten kävelyksi meni... Vimeksi treenasin jalkoja perjantaina, joten kyse on polvien viasta. Ilman polvitukia isoilla prässipainoilla tulee melkein poru, tukien kanssa pysty huomattavan pidempään ja isompia painoja pumpaamaan. Jalkakyykyssä taas telineille nostaessa takaisin, tulee sellainen huimauskohtaus helposti. Aika vähän huijaan treenatessa, joten mahdollsiimman syvät kyykyt. Treenin jälkeen oli aika paha olo ja vain palautusjuoma meni, mutta ruokaa en saanut menemään... Palautusjuomakin tuli kurkkuun kerran takaisin. :urjo: Kait lekurin pöydälle noiden jalkojen kanssa joudun... :down:

haha.. tämä threadi näyttää joltain masokistien kimppasessiolta, mutta:

mulla sama juttu käsien kanssa, ei meinaa tulla sitten millään kipeiksi.
jalat taas on pelkän lenkinkin jäljiltä välillä niin paskana että rappusten kävely olisi samoilla viivoilla juoksukilpailun ottamisesta vammaisen lapsen kanssa..

no, eipä tuo menoa haittane.

Kusimato sanoi:
Minua vaivaa ja ärsyttää, jos treenattu lihasryhmä ei ole kipenä seuraavina päivinä vaikka se olisikin vain venyttelyn vähäisyyden tjms. takia.
Sama täällä. Aina treenin jälkeisenä aamuna pitää heti koittaa onko ed. päivänä treenatut lihakset kipeet.

Pii sanoi:
No niinpäs näkyy moni reenaavan.

Minä olen ollut siinä uskossa että koko kroppa 2 - 3 kertaa viikossa treenaus sopisi vain vähän aikaa reenanneille. (treeniä <1v)

Vetäsetkö treeneissä niin tiukille, että lihakset ovat seuraavina parinapäivinä kipeät?
Ja siinä tapauksessa ovatko lihaksesi todella kerenneet täysin palautua seuraavaan treeniin menessä?

Vaaranahan on että kovin lyhyellä palautumisajalla treenattaessa jää lihaksiakasvattava vaihe, eli lepo liian lyhyeksi.

Jos ajatellaan perinteistä bodausta jossa kroppa käydään lävitse viikon, tai jopa pidemmälläkin syklillä, ja massaa on tällöinkin lihastenmuodossa tullut rutkasti.
Äkkiseltään tulee tälläinen ajatus mieleen että liian nopeasti tehtävä uusi treeni keskeyttää lihaksen kasvun, joka olisi ollut vielä muutaman vuorokauden täydessä vauhdissa.
Jokainen treenihän aiheuttaa lihakseen hetkellisen "kunnon" romahtamisen.
Kestää oman aikansa että lihas palautuu edes ko. treenin lähtötasolle, ja vasta tämän jälkeinen kehitys on lihaksen kannalta positiivista kehitystä.

No ainakin positiivisia kokemuksia näkyy osa saaneen.
Lähinnä tässä ajattelinkin, että onko ko. rytmitys optimaallinen nimeenomaan lihaskavun kannalta.

Tästä on olemassa tietääkseni kaksi eri teoriaa. Ensimmäinen on se jota äsken selitit, että lihas joko kasvaa, tai rappeutuu eli pienenee. Se on teoria jossa on yksi tekijä, ja se on se lihas-voima-käyrä mikä menee alas treenin jälkeen mutta nousee parin päivän päästä ylös ja jopa korkeammalle kun mitä se oli ennen treeniä. Tämä on se superkompensaatio. Mikä on todistettavasti olemassa, mutta itse en hyväksy täysin äskeistä teoriaa, koska mielestäni on mukana vielä monta muuta tekijää.

Toisessa teoriassa onkin mukana myös valmius (preparedness) tekijä, joka myös nousee treenin jälkeen ja osittain sen aikana. Tämä teoria sanoo oikeastaan sen että keppijumpasta tai kevyestä treenistäkin on hyötyä, koska valmius treenata kasvaa. Eli kunhan treeniä on usein niin pysyy veto hyvänä...

Itse en ajattele näin teoreettisesti, mutta näen kuitenkin että mikäli treenaa 3 kertaa viikossa KOVAA, niin että on koko ajan jumissa niin ei ehkä pääse kuin bodauksessa massakaudella korkealle tasolle, eli että treenaa suht optimaalisesti. Varsinkin jos mukana on voima tai taito elementti, niin kannattaa treenata IMO usein. Bulgaarilaiset painonnostat esimerkiksi treenaa 5-6 kertaa viikossa ja 3 kertaa päivässä.

Pii sanoi:
Reenailen tällä hetkellä puoli kroppaa kerralla, 1-on 1-off. Sarjamääriä esim etureidelle 4-5, rinnalle 3, selälle 5-6, hauikselle 2-3. Kaikkia sarjoja en vedä positiiviseen loppuun asti, enkä käytä ylimääräisiä tehokeinoja. Seurauksena lihakset ovat seuraavana 1-2 päivänä hiukan arat, mutta eivät totaalisen kipeät ja jumissa. Yritän nostaa sarjapainoja tai sarjamääriä progressiivisesti, kunnes seinä palautumisessa tulee vastaan. Kokonaisvolyymi ratkaisee. Sitten kevennetään hiukan painoa, muutetaan liikkeitä ja sarjapituuksia, ja aloitetaan taas nousu.

Tuollainen jako tuntuu sopivan minulle paremmin kuin tyypilliset useampaan jaetut ohjelmat. Viimeisen kolmen kuukauden aikana on ollut mittanauhan mukaan paras kasvukausi koskaan, ja kaikissa liikkeissä ovat sarjapainot paremmat kuin koskaan reilun kymmenvuotisen uran aikana.

Uh, menipä :offtopic:

Juoppo sanoi:
Reenailen tällä hetkellä puoli kroppaa kerralla, 1-on 1-off. Sarjamääriä esim etureidelle 4-5, rinnalle 3, selälle 5-6, hauikselle 2-3. Kaikkia sarjoja en vedä positiiviseen loppuun asti, enkä käytä ylimääräisiä tehokeinoja. Seurauksena lihakset ovat seuraavana 1-2 päivänä hiukan arat, mutta eivät totaalisen kipeät ja jumissa. Yritän nostaa sarjapainoja tai sarjamääriä progressiivisesti, kunnes seinä palautumisessa tulee vastaan. Kokonaisvolyymi ratkaisee. Sitten kevennetään hiukan painoa, muutetaan liikkeitä ja sarjapituuksia, ja aloitetaan taas nousu.

Tuollainen jako tuntuu sopivan minulle paremmin kuin tyypilliset useampaan jaetut ohjelmat. Viimeisen kolmen kuukauden aikana on ollut mittanauhan mukaan paras kasvukausi koskaan, ja kaikissa liikkeissä ovat sarjapainot paremmat kuin koskaan reilun kymmenvuotisen uran aikana.

Uh, menipä :offtopic:

Kuulostaa juuri sellaiselta ohjelmalta, jota itsekin olen kaavaillut...
Voisitko mitenkään laittaa mitään tarkempää infoa ko. ohjelmasta(liikkeet, sarjat, toisto, muutatko mitään viikottain, yms.).
Esim. aloititko tekemään eka syklin pitemmillä sarjoilla, ja siitä sitten painoja lisäten sarjat lyhymmiksi?

Hoosianna Daavidin poika???!!!!!1111?

Kime76 sanoi:
Häiritseekö tuo lihasten huutaminen yöunta? En ole koskaan kuullut lihasteni huutelevan mitään, saati sitten hoosiannaa laulavan/huutavan.

Hoosiannahan eli tarinan mukaan tuhansia vuosia sitten, miksi sitä pitäs lihasten huuella?? :D
:D
Mutta annetaan Hoosi-Annan itse kertoa miten asia on:

"Uudessa Testamentissa esiintyvä sana hoosianna on kreikkalainen muoto alunperin hepreankielisestä sanasta, joka oli avunhuuto kuninkaalle tai Jumalalle. Suomeksi se merkitsee 'auta' tai 'pelasta'.

Psalmi 118:n hoosianna, jota huudettiin Jeesuksen saapuessa ns. palmusunnuntaina Jerusalemiin, oli rukous- ja tervehdyshuuto. Kansan reakio osoitti, että se näki Jeesuksessa odotetun Messiaan."
Lähde: Suomen Evankelisluterilainen kirkko, www.evl.fi, sanasto ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on semmonen ongelma ,että vaikka tein eilen kolme eri liikettä ja kolme sarjaa hauiksille niin kovaa kuin vaan pystyin niin eipä ollut aamulla paikat kipeänä. Johtui varmaan siitä, että tein selän ensin ja sain siitä hyvän lämmittelyn.

Liikkeet olivat hauis scott-penkissä 3x10
Hauis sillä mutkaisen mallisella tangolla seisten (onko sen nimi nyt ez-bar, kulma-vai mutkatanko?) 3x12
Tavalliset hauiskäännöt istuen 3x12

Vaikka kuinka kovaa teen, en saa hauiksia sellaiseen kuntoon, että seuraavana päivänä en jaksaisi kunnolla nostaa mitään. Todella hyvän pumpin kylläkin saan joka kerta.

Keskiviikkona tuli taas tehty rinta ja hauis kovaa ja molempiin hain vähän vaihtelua liikkeissä. Rinnalle otin alaviistopenkkiä normaalipenkin jälkeen ja vielä vipareita pienellä vinokulmalla ja vieläkin on tissin ihan mukavasti kipeenä. Mutta hauikset eivä taaskaan kipeytyneet juuri ollenkaan. Pumppi oli treenin jälkeen todella hyvä ja vielä pari sarjaa forkuille niin tuotti palautusjuoman sheikkaaminen vaikeuksia. Mutta seuraavana päivinä ei hauiksissa tuntunut miltään. kehitystä tulee mutta kipua ei saa kun ehkä negatiivisia tekemällä.

Zone-sarja -42%
viggo sanoi:
Tulosta on ihme kyllä tullut, muttei mitään kauheita harppauksia..
Mutta kertaakaan ei oo paikat ollu oikeen kipeenä treenin jälkeen ja se vähän ihmetyttää.

oiskohan ohjelman vaihto?

Jos kehitystä tulee, niin miksi vaihtaa ohjelmaa? Vain sen takia, että paikat tulisi kipeäksi?
Vaikea tuosta sanoa miten paljon on tullut kehitystä, mutta mielestäni turha vaihtaa ohjelmaa jos kuitenkin kehittyy koko ajan. Pääkopalle tietty voi olla mukavampaa saada vaihtelua välillä.

Raven sanoi:
Jos kehitystä tulee, niin miksi vaihtaa ohjelmaa? Vain sen takia, että paikat tulisi kipeäksi?
Vaikea tuosta sanoa miten paljon on tullut kehitystä, mutta mielestäni turha vaihtaa ohjelmaa jos kuitenkin kehittyy koko ajan. Pääkopalle tietty voi olla mukavampaa saada vaihtelua välillä.

Niin, siis tarkoitin asialla sitä, että vaihtelu virkistää ja vois kenties saada paremmin tuloksia aikaseks jollain muulla / muunnellulla ohjelmalla.

Ensimmäisen postin jälkeen kävin tossa keskiviikkona tekemässä treenit ja tein tällä kertaa pienillä toistoilla ja isommilla painoilla kuin tavallisesti niin sitten oli ilmeisesti lihakset saanu pienen ärsytyksen, koska torstai aamuna ties kyllä että oli käyny puntilla edellisenä päivänä. :thumbs:

Ensimmäinen kerta, ku voi sanoa et oli edes jonkilaiset säryt / kivut

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom