Eduskuntavaalit - Ketä äänestäisin? Mainosta ehdokastasi.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö kansanedustuslaitoksen tehtävä ole se, että sinne saadaan valittua kaikki fiksuimmat ihmiset, jotka osaavat hallita maata kaikkien edun mukaisesti?

Se tässä on juuri mennyt mun mielestä päin helvettiä, että ihmiset äänestävät valtaan porukkaa, jotka omasta mielestä ajattelevat asioista "samalla lailla kuin minä". Onko koskaan tullut mieleen, että ehkä se taksikuski, ohjelmistosuunnittelija, missi, laulaja tai rallikuski ei välttämättä olekaan niin kovin fiksu ja hyvä kaikkien edun puolesta hallitsija, vaikka ajatteleekin asioista "samalla lailla kuin minä"?

Tämä sama piirre on esillä Yhdysvalloissa niiden ihmisten ajattelun taustalla, jotka kannattavat esimerkiksi Sarah Palinia ja Glenn Beckiä. Voi juku, se käyttää ihan samoja sanojakin kuin minä "oh golly" eikä mitään vaikeita sanoja, JOITA MINÄ EN YMMÄRRÄ.

Yksinkertaisesti: jos tätä maata hallittaisiin kadunmiehen logiikan perusteella niin kaikki menisi päin vittua, koska kaikki pyrkisivät omalta kannaltaan parhaaseen lopputulokseen eivätkä kaikkien kannalta parhaaseen lopputulokseen.

Ja ei, en yritä esittää olevani mitenkään kadunmiehen logiikan yläpuolella. Sen verran kuitenkin olen tajunnut, että en mene ehdolle eduskuntavaaleihin - se on ideana tarkoitettu vain fiksuimpia varten, jotka kykenevät hallitsemaan kaikkien edun mukaisesti. Valitettavasti käytännössä kaikki missit, laulajat ynnä muut hölmöläiset eivät valitettavasti tätä tajua.

Kansanvalta on tyhmien massojen valtaa. Kansalaisvalta on valistuneiden kansalaisten valtaa, jotka pyrkivät hallitsemaan kaikkien edun mukaisesti.

Ei ole millään muotoa epäselvää, että nykyiset hallitus- ja oppositiopuolueet ovat ryssineet asiansa ruhtinaallisesti päin vittua ja menettäneet suunnilleen koko kansan luottamuksen. Julkkisääniharavia löytyy jokaiselta puolueelta. Mieti kuitenkin sitä ehdokasta valitessasi, että ajatteleeko tämä ihminen samalla tavalla kuin minä, koska ollaan molemmat PERKELEEN fiksuja ja osattaisiin hallita kaikkien edun mukaisesti, vai ollaanko samaa mieltä siksi, että ollaan molemmat perkeleen tyhmiä ja ajetaan vaan omaa etuamme.

Itse yritän etsiä ehdokkaan, joka on itseäni fiksumpi ja äänestää häntä, vaikka ei välttämättä ajattelisikaan kaikista asioista samalla tavalla kuin minä.

Kyseessä ei siis ole mikään Perussuomalaisten vastainen puhe, vaan koskee kaikkia puolueita. Niin kuin sanoin, kaikilla puolueilla on julkkisehdokkaita ja muita mätämunia.
 
Peukkua (ei homolla tapaa) narrisonille, puit sanoihin sen mitä itsekin päässäni olen pyöritellyt.
 
En tiedä miksi narrison mieltää tuon olevan tulkittavissa nimenomaan persujen vastaisena kannanottona, sikäli kun heillä näitä perusjuntteja lienee (ainakin ns. eturivin ehdokkaiden osalta) loppuviimein aika vähän. Toisaalta esim. Keskustalla, SDP:llä, ja (pre-arhinmäkeläisellä) Vasemmistoliitolla näitä tuntuisi olevan aika tiheään. Samaten Vihreillä ja post-arhinmäkiläisellä Vasemmistoliitolla substanssi tunnutaan korvatun anarkismilla, maailmanhalailulla, telaketjufeminismillä ja läväreillä. Parista viimeisestä presidentinvaalista tuskin täytynee mainita tässä yhteydessä mitään...

On kuitenkin eri asia laittaa valtion johtoon parasta väkeä, kuin valita valtion johtoon henkilöitä, jotka edustavat kansaa. Ensimmäisessä tapauksessa kyse on ainakin henkisesti enemmänkin aristokratiasta kuin demokratiasta. Lopulta aika harva kansanedustaja pääsee oikeasti päättämään esim. talouspolitiikasta numeroiden tasolla, joten kansanedustuslaitos enemmänkin välittää kansan tahtoa päätösten suuntaan. Jos esim. kansa pitää oikeuslaitoksen jakamia tuomioita liian lievinä, tämän ainakin periaatteessa pitäisi heijastua tuomioihin jollain aikavälillä. Esim. veropolitiikassa rikkaiden korkea verotus heijastaakin enemmän kansan tahtoa kuin mitään järjellisesti perusteltavissa olevaa kansantaloudellista tarvetta.
 
No kunhan Vihreät ja Rkp on poissa, se on se ensimmäinen askel, sen jälkeen lestadiolaiset Pohjanmaalta ja lapista ja seuraava askel on että poltetaan valtionpäivätalo ja syytetään Espoon wannabe snobeja:) Sen jälkeen aloitetaan Operaatio Barbarossa ja tuhotaan kommarit (Vasemmistoliitto+Sdp) :)

Täähän kuullostaa hyvältä suunnitelmalta! Mä oon mukana!:puntti:

Jyrki kataisen kokoomuksesta en viitsi edes puhua... Kiitos jyrki kun lainasit vähän kreikalle ja irlannille. Oltais voitu kokeilla sitä toista korttia, eli ei lainata.

Hyvä postaus Crusaderilta!
 
En mä nyt tuostakaan ihan samaa mieltä ole. On paljon asioita jotka ovat tärkeitä, mutta joista enemmistö ei välitä tai ei vaan yksinkertaisesti ymmärrä tarpeeksi. Kansa on populistien vietävissä ja hankkii tietonsa lähinnä iltalehdistä, pitäisikö kansan päättää suoraan maan asioista? Talouspolitiikasta? Vähemmistöjen oikeuksista? Syrjäytyneiden asioista?


Ehkä mä äänestän Pasilan Pyöveliä.

Jos hylkäät idean, niin hylkäät samalla suoremman demokratian. Eikö demokratiassa olisi kuitenkin tarkoitus se, että kansa päättäisi asioista. Nykyisessä edustavassa järjestelmässä kansa ei suoranaisesti päätä. toki, vaikka saataisiinkin suora kansanäänestys, ei siltikään kansan enemmistö päättää kaikesta, mutta olisi se askel kohti sitä.
 
Jos hylkäät idean, niin hylkäät samalla suoremman demokratian. Eikö demokratiassa olisi kuitenkin tarkoitus se, että kansa päättäisi asioista. Nykyisessä edustavassa järjestelmässä kansa ei suoranaisesti päätä. toki, vaikka saataisiinkin suora kansanäänestys, ei siltikään kansan enemmistö päättää kaikesta, mutta olisi se askel kohti sitä.

Sveitsin tilanne on sinänsä huono suoraan omaksua suomalaisittain, koska kyseessä on "kantoneista" koostuva federaatio eikä Suomen kaltainen tasavalta. Nämä kantonit, joiden mittakaavassa suora demokratia siis toimii, ovat huomattavasti Suomea pienempiä itsenäisiä minivaltioita omalla lainsäädännöllään, hallinnolla ja oikeusistuimillaan.
En ole varma, että tällainen suora demokratia toimisi Suomen mittakaavassa ellei maata hajotettaisi samalla tavoin keinotekoisesti mikrovaltioiden federaatioksi.
 
Jos hylkäät idean, niin hylkäät samalla suoremman demokratian. Eikö demokratiassa olisi kuitenkin tarkoitus se, että kansa päättäisi asioista. Nykyisessä edustavassa järjestelmässä kansa ei suoranaisesti päätä. toki, vaikka saataisiinkin suora kansanäänestys, ei siltikään kansan enemmistö päättää kaikesta, mutta olisi se askel kohti sitä.

Joo, en todellakaan halua että kansa päättää suoraan asioista joista muodostavat mielipiteensä iltapaskan "uutisista".
 
Tulevat hallituskumppanit
2j0i7hz.jpg
 
Kuka ajaisi tämmöisten (pien)sijoittajien asiaa ja jättäisi pääomaveron sijoilleen tai jopa poistaisi sen pienistä osingoista?

Roisto!1 Ei ainakaan mikään nykyisistä sosialistipuolueista. Ehkä muutaman ehdokkaan voit löytää, mutta haaveeksi jää toteutus, koska puoluekoneistot elävät trendien mukaan. (Edit) Ja huom., Suomessa ei ole oikeistopuolueita.
 
Kuka ajaisi tämmöisten (pien)sijoittajien asiaa ja jättäisi pääomaveron sijoilleen tai jopa poistaisi sen pienistä osingoista?

Ei taida kuulua yhdenkään pääpuolueen virallisella asialistalle.
Yksittäisillä ehdokkailla tuonkaltaisia näkemyksiä kuitenkin on.
Esimerkiksi kokoomuksen Elina Lepomäki (Uusimaa) ehdottaa henkilökohtaisesta pääomatuloverosta luopumista kokonaan, koska kyseessä on kaksinkertainen verotus (yritys on jo maksanut voitosta verot kertaalleen).
Samanlaisia ajatuksia on useilla tasaveroa kannattavilla liberaaleilla oikeistoehdokkailla.
 
Eikö kansanedustuslaitoksen tehtävä ole se, että sinne saadaan valittua kaikki fiksuimmat ihmiset, jotka osaavat hallita maata kaikkien edun mukaisesti?
Itseasiassa kansanedustajalaitoksen tehtävä on juurikin edustaa kansaa, eli silloinhan siellä juurikin pitäisi olla ihmisiä perus-Pettereistä tohtoreihin :rolleyes:
 
Itseasiassa kansanedustajalaitoksen tehtävä on juurikin edustaa kansaa, eli silloinhan siellä juurikin pitäisi olla ihmisiä perus-Pettereistä tohtoreihin :rolleyes:

Tuo on ainoastaan fakkiutumista siihen, että jonkin instituution tulee vastata sille annettua nimeä. Ei tuo ole mikään optimaalinen hallintomuoto.
 
Ei edustajan pidä olla samaa tasoa kuin edustettavan. Jos haette lainopillista edustajaa oikeudenkäyntiin eli asianajajaa, niin pyydättekö sinne jotain rekkamiestä jos olette itse rekkamies? Edustajan pitää olla asiantuntija joka kuitenkin ottaa huomioon edustettavan asiat mahdollisimman hyvin. Kansanedustajan pitää olla asiantuntija työssään, siis lainsäädännössä. Toinen vaihtoehto on että eduskunta on täynnä urpoja, ja todelliset ongelmat ratkoo virkamieskunta joka on varmasti paljon biasoituneempi kuin nykyinen eduskunta.
 
Tuo on ainoastaan fakkiutumista siihen, että jonkin instituution tulee vastata sille annettua nimeä. Ei tuo ole mikään optimaalinen hallintomuoto.
Ei todella olekaan optimaalinen hallintomuoto, sen takia lisäsinkin tuon hymiön loppuun.

Optimaalinen hallintomuotohan olisi kansanedustajalaitos joka koostuu älyttömän rikkaista (lahjomattomista), fiksuista, hyväsydämisistä ja jalat maassa -henkisistä tyypeistä.
 
Miksi äänestää persuja? Haluaisin järkiperusteluita. Ilmeisesti haluavat parantaa työttömien oloja, vaikka nytkin on porukkaa, jotka eivät halua töitä kun muutenkin pärjää. Lisäksi tuo maahanmuutto. Luulisi että jokainen puolue haluaa tilannetta parantaa(paitsi rkp ja vihreät).
Kokoomus kannustaa hyvin raha-asiansa hoitaneita, siinäkin yksi vaihtoehto?
 
Back
Ylös Bottom