Eduskuntavaalit 2023

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SIC-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mitä puoluetta äänestät?

• Total voters
    133
No kyllähän Putinin trollit - ilmiö on hyvin näkyvissä tälläkin palstalla. Mutta yksittäiset nimimerkit nyt ei tietenkään kiinnosta vaan itse ilmiö.
Vaalit lähestyy ja disinformaation puskeminen kiihtyy.

Otetaan aiheeseen liityen vastakysymys:
- mitä veikkaat: saako VKK tai Vapauden liitto ketään läpi vaaleissa? Entä pääseekö Johan Bäckman läpi?
Tää oli näemmä lipsahtanu väärään ketjuun kirjoittajalla.

FrNu9iyX0AMXHdt.jpg

Laura Jokela:
Mitä halusin viestittää vaalimainoksellani?
Olen saanut viime päivinä runsaasti yhteydenottoja vaalimainoksestani. Mainosta on syytetty rasistiseksi, ihmisoikeuksien vastaiseksi, naisia halventavaksi, uskonnonvapautta rikkovaksi, Itä-Helsinkiä leimaavaksi, maahanmuuttovastaiseksi ja niin edelleen. Mainoksen vuoksi minusta on tehty myös rikosilmoitus. Kohun keskellä olen kysynyt toistuvasti ihmisiltä saman kysymyksen: Mikä mainoksessa on rasistista?
Mainostani on tulkittu kaikista mahdollisista näkökulmista, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. En kuitenkaan ole saanut konkreettisia vastauksia siihen, mikä kuvassa on rasistista, ihmisoikeuksien vastaista ja niin edelleen. Saan aina saman vastauksen: tiedät kyllä itsekin. Mutta kun en tiedä, eikä tunnu tietävän syytösten esittäjätkään. Jos näet mainoksen rasistisena, eikö se kerro jotain omista ennakkoluuloistasi? Se ettei mainoksesta pidä tai se on mielestäsi huono, ei tee siitä rasistista.
Mainoksella halusin luoda keskustelua naisia alistavasta kulttuurista ja sen lisääntymisestä. Feministit puhuvat paljon yhteiskunnassa esiintyvästä rakenteellisesta naisvihasta. Naisvihasta, jota ylläpidetään patriarkaalisilla valtarakenteilla. Kun keskustelee julkisesti tiettyjen kulttuurien harjoittamasta naisten alistamisesta – esimerkiksi naisten hunnuttamisesta – se kuitataan naisen omaksi tahdoksi pukeutua miten haluaa. Joissakin kulttuureissa naiset opetetaan pienestä pitäen uskomaan, että he ovat miesten omaisuutta. Naisten täytyy peittää itsensä, etteivät miehet himoitsisi heitä. Nainen on perheen miesten talutusnuorassa. Nämä kuitenkin rajataan tämän paljon puhutun rakenteellisen naisvihan ulkopuolelle. Sairasta, eikö?
Itä-Helsingissä näen paljon hunnutettuja naisia ja jonkin verran myös hunnutettuja päiväkoti-ikäisiä lapsia. Suurin osa on hunnutettu siten, että kasvot näkyvät. Jonkin verran näkee naisia, joilla näkyy vain silmät tai silmien edessä on verkko. Näitä naisia kuitenkin näkee vain miestensä seurassa, ei koskaan ilman. Kun pohdimme eri kulttuureille ominaisia asioita, niin hijabit, niqabit ja burkhat eivät ole osa suomalaista kulttuuria. Ja minä uskallan sanoa ääneen, ettei niiden myöskään tulevaisuudessa tulisi koskaan olla sitä. Ne ovat välineitä, joilla naisia alistetaan.
Vihervasemmiston ja erityisesti naisten tekopyhyys on yllättänyt minut täysin. Esimerkkinä nostan perussuomalaisten ajaman laajan sananvapauden: minä puolustan sinun oikeuttasi sanoa ikäviäkin asioita, joista en välttämättä pidä. Vihervasemmisto sen sijaan puolustaa naisia vain silloin, kun naiset edustavat mielipiteiltään heidän näkemyksiään.
Kun julkaisin Twitteriin kuvakaappauksia saamistani viestiestä, joissa maahanmuuttajataustaiset miehet toivoivat minulle kuolemaa, olin kuulemma ansainnut sen. Eli itseään feministiksi kutsuvat siis pitivät saamiani uhkauksia oikeutettuina, koska tulkitsivat mainokseni miten tahtoivat, vähät välittämättä mitä kommentteihin vastasin. Sain kuulemma mitä tilasin. Minun kuulemma piti ymmärtää jo etukäteen mitä tapahtuu, kun julkaisen kuvan. Tottakai kuvasta saa hermostua, jos siltä tuntuu. Yhden kuvan takia ei kuitenkaan ole oikeutettua fantasioida kuolemallani tai uhata minua.
Loppuun haluan vielä sanoa muutamia huomioita. Olen aina asunut Itä-Helsingissä ja nähnyt alueen muutoksen. Minun ei olisi pakko asua idässä, mutta pidän hyvistä kulkuyhteyksistä, palveluiden läheisyydestä ja luonnosta. Itä-Helsinki ei ole huono paikka elää ja asua, mutta alueen kehityskulusta pitää pystyä puhumaan ja tuoda ongelmakohtia esiin julkisessa keskustelussa. Haluan myös muistuttaa, että mainoksessa olevassa kuvassa olen minä itse. Jos siis halvennan kuvalla jotakuta, niin ketä?
Minua on vaadittu poistamaan kuva ja pyytämään anteeksi. Haluankin tässä pyytää kaikkien edessä anteeksi: Olen pahoillani, että Suomessa on tänä päivänä tahoja, jotka yrittävät hiljentää ihmisiä pelolla ja uhkailuilla. Olen pahoillani, että näille pelottelijoille löytyy puolustelijoita. Tänä päivänä onkin entistä tärkeämpää, että uskallamme avata suumme ja puolustaa vapautta. Jokainen uhkaus ja haukkumaviesti on vain alleviivannut mainoksen tärkeyttä ja sen pointtia.
Jatkan kampanjaani samalla tavalla kuin tähän asti. Jos haluat tukea matkaani eduskuntaan, jaa mainoskuvaa ja äänestä minua numerolla 198. Kiitän kaikkia teitä, jotka olette laittaneet tsemppiviestejä. Pyrin vastaamaan niihin kaikkiin.
Te uhkailijat, häiriköt ja muut ette minua hiljennä.

Sorry OT . Alla oleva hieno kirjoitus liittyy tuohon edelliseen postaukseeni, niin ja (oikein) äänestämällä voit mahdollisesti vaikuttaa tähänkin.

Anni Molari:
Mitä tarkoittaa yhteiskunnan islamisoituminen?
Lyhyesti sanottuna sitä, että vähä vähältä oma, sekulaari, länsimainen ja vapaa yhteiskuntamme omaksuu muslimimaiden kulttuuria, normeja, lainsäädäntöä ja käytäntöjä.
Miksi islamisoituminen ei ole hyvä asia? Siksi, että se on uhka tasa-arvolle, sananvapaudelle, lehdistönvapaudelle, naisten ja vähemmistöjen oikeuksille.
Olen pohtinut tätä asiaa pari päivää samalla, kun olen seurannut perussuomalaisen ek-vaaliehdokkaan Laura Jokelan vaalimainoksesta syntynyttä kohua. (Suomen Uutisten jutusta voi lukea tapauksesta enemmän.) Jokelan vaalimainos on poikinut hänelle tappouhkauksia ja alatyylisiä huoritteluviestejä. Suurin osa viesteistä on selvästi peräisin muslimeilta. Kun Jokela on julkaissut saamiaan viestejä, hämmästyttävän moni on vastannut, että sait mitä tilasit, ei saa provosoida, sun olisi pitänyt tietää että suututat. Ja sitä rataa.
Näin EI pidä reagoida.
Elämme vapaassa maassa, jossa poliitikolla (ja ihan kaikilla) on oikeus nostaa esiin kiistanalaisia, tunteita herättäviä, vaikeita ja loukkaavia asioita. Kenelläkään, siis KENELLÄKÄÄN, ei ole oikeutta vastata siihen väkivallalla tai väkivallalla uhkaamalla.
Tapaus toi mieleeni terrori-iskun Charlie Hebdo-lehden toimitukseen Pariisissa tammikuussa 2015. Fanaattiset muslimit raivostuivat lehden julkaisemasta profeetta Muhammadin pilakuvista niin silmittömästi, että marssivat toimitukseen ja ampuivat 12 ihmistä.
Tapauksen jälkeen Ranskan presidentti piti puheen, jossa hän hyvin selväsanaisesti ilmoitti, että emme alistu pelottelulla ja väkivallalla vaan pidätämme itsellämme oikeuden sananvapauteen, oikeuden julkaista juuri sellaisia kuvia kuin haluamme. Muslimien mielipahan ja loukattujen tunteiden vuoksi emme tätä perustuslaillista oikeuttamme poista.
Yhteiskunnan islamisoitumista voisi kuvailla vertauskuvalla sammakosta, jota keitetään kattilassa. Veden lämpötilaa nostetaan vähä vähältä. Sammakolle alkaa tulla tukalat oltavat. Lopulta vesi kiehuu, mutta on liian myöhäistä, sammakko ei enää pääse pois kattilasta.
Samalla tavalla kuin sammakko kärsii kattilassa pikkuhiljaa, samalla tavalla vähitellen etenee yhteiskunnan islamisoituminen. Se ei tapahdu päivässä eikä kahdessa eikä edes vuodessa tai kahdessa. Vähitellen meidän kulttuuriimme ja lainsäädäntöömme ujutetaan islamin takapajuisia ja vapaudelle vieraita käytäntöjä. Sen sijaan, että tulijat omaksuisivat ja kunnioittaisivat meidän lakejamme ja kulttuuriamme, meidän pitääkin muokata omiamme sellaisiksi, mitä he haluavat.
Tällä viikolla uutisoitiin vasemmistoliiton kansanedustaja Suldaan Said Ahmedin aloitteesta, jossa halutaan Suomeen islamilainen pankki. Suomen finanssilainsäädäntöä pitäisi hänen mielestään muuttaa siten, että se vastaisi hartaiden muslimien noudattamaa sharia-lakia. (Linkki juttuun kommenttikentässä.)
Meidän ei pidä suvaitsevaisuuden nimissä suostua tähän. Haluamme säilyttää Suomen vapaana, tasa-arvoisena länsimaana. Jos eläminen vapaassa maassa tuntuu ylivoimaiselta, aina voi palata takaisin kotimaahansa.
Kiitos, jos jaksoit lukea tämän pitkähkön tekstin loppuun asti.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009457831.html…

Tämä herättää jo pahoinvointia. Onko näiden agendana saada kulkea tissit paljaana yleisillä alueilla vai mikä idea tässä on.
Mitä nyt pienpuolueet ovat usein yhden agendan puolueita, niin hyvin jopa mahdollista.

En ole kyllä jaksanut edes vaivautua lukemaan heidän puolueohjelmaansa.

Jussi Halla-aho:

Vaalit lähestyvät. Kaikki tietävät, missä asioissa perussuomalaiset tarjoavat vaihtoehdon kaikille muille puolueille. Tälle vaihtoehdolle on paljon kysyntää kansan keskuudessa, koska moni muukin kuin perussuomalaisten ydinkannattajat on huolissaan siitä, millaisen maan olemme jättämässä lapsillemme.

Media ja muut puolueet pyrkivät parhaansa mukaan lannistamaan perussuomalaisten potentiaalisia äänestäjiä vakuuttamalla, että Riikka Purrasta ei tule pääministeriä, vaikka olisimme suurin puolue, ja vaikka tulisi, perussuomalaiset eivät pysty kääntämään kehitystä, koska emme voi sanella hallitusohjelmaa.

En voikaan vannoa, että kaikki muuttuisi, vaikka perussuomalaiset olisivat hallituksessa suurimpana tai toiseksi suurimpana puolueena. Sen sijaan voin vannoa, että mikään ei muutu, jos emme ole siellä. Kaikki muut puolueet ovat sitoutuneet Ruotsin maahanmuuttokatastrofin toistamiseen ja maailman kunnianhimoisimpiin hiilineutraalisuustavoitteisiin.

Äänestämällä perussuomalaisia annat muutokselle mahdollisuuden. Olemme puoluekartalla ainoa mahdollisuus muutokselle. Käy etsimässä ehdokas erinomaisilta listoiltamme ja muista käydä äänestämässä.

Jussi Halla-aho:

Vaalit lähestyvät. Kaikki tietävät, missä asioissa perussuomalaiset tarjoavat vaihtoehdon kaikille muille puolueille. Tälle vaihtoehdolle on paljon kysyntää kansan keskuudessa, koska moni muukin kuin perussuomalaisten ydinkannattajat on huolissaan siitä, millaisen maan olemme jättämässä lapsillemme.

Media ja muut puolueet pyrkivät parhaansa mukaan lannistamaan perussuomalaisten potentiaalisia äänestäjiä vakuuttamalla, että Riikka Purrasta ei tule pääministeriä, vaikka olisimme suurin puolue, ja vaikka tulisi, perussuomalaiset eivät pysty kääntämään kehitystä, koska emme voi sanella hallitusohjelmaa.

En voikaan vannoa, että kaikki muuttuisi, vaikka perussuomalaiset olisivat hallituksessa suurimpana tai toiseksi suurimpana puolueena. Sen sijaan voin vannoa, että mikään ei muutu, jos emme ole siellä. Kaikki muut puolueet ovat sitoutuneet Ruotsin maahanmuuttokatastrofin toistamiseen ja maailman kunnianhimoisimpiin hiilineutraalisuustavoitteisiin.

Äänestämällä perussuomalaisia annat muutokselle mahdollisuuden. Olemme puoluekartalla ainoa mahdollisuus muutokselle. Käy etsimässä ehdokas erinomaisilta listoiltamme ja muista käydä äänestämässä.
Mä vaan luulen Ps mukana tuossa paskassa, mitä sdp,kok,kesk, vihreät ajaa. Tää vaa suuri näytelmä.

Toivottavasti ja mielellään olen väärässä,mutta vaikka Ps olisi suurin puolue en usko että mikään muuttuu, mutta silti ääni lähtee jollekin Ps edustajalle toivossa on hyvä elää

Mä vaan luulen Ps mukana tuossa paskassa, mitä sdp,kok,kesk, vihreät ajaa. Tää vaa suuri näytelmä.

Toivottavasti ja mielellään olen väärässä,mutta vaikka Ps olisi suurin puolue en usko että mikään muuttuu, mutta silti ääni lähtee jollekin Ps edustajalle toivossa on hyvä elää

Mä en oikeen usko tohon. Samaa sanottiin ruotsin demokraateista, mutta nyt ne saa asioita läpi Ruotsissa.
Jos persut menee nyt hallituksen ja kääntää takin joka asiassa, niin se on puolueen kuolema.

Eläkeläisiltä pitäisi ottaa äänioikeus välittömästi pois. Isolla osalla on aivot hapettuneet ja lisäksi valtaosalle riittää äänestyspäätökseen pelkästään se, että ehdokas lupaa olla koskematta eläkkeisiin vaikka koko Suomi ajettaisiin muilta osin selvitystilaan. Eläkeläisiä on yli 1,5 miljoonaa, ja nämä valuvat suurimmalta osin SDP:n haaviin. Tästä syystä on toki oltava hyvin varovainen, että vaalipuheissa yksikään puolue ei vahingossakaan mainitse eläkeindeksejä.

Keskustelin eilen muutaman eläkeläissukulaisen kanssa ja tuli puheeksi tulevat vaalit. Keskustaa ei kuulemma voi äänestää, koska SIpilä leikkasi niin pahasti. Kokoomusta ei voi äänestää, koska he antavat kaikki rahat rikkaille. Persuja ei missään nimessä voi äänestää (ilman perusteluja). Ainoa vaihtoehto siis äänestää SDP:tä. Olisi kiinnostavaa tietää, mikä olisi puoluiden kannatus, jos poistettaisiin eläkeläisten äänet kokonaan..

. Olisi kiinnostavaa tietää, mikä olisi puoluiden kannatus, jos poistettaisiin eläkeläisten äänet kokonaan..
Äänioikeutta pitäsi jotenkin rajoittaa tai joku väestöpyramidikerroin annetun äänen painoarvolle. Samaten julkisen sektorin työntekijöiden ehdokaskelpoisuutta vaaleissa pitäisi hieman miettiä, nyt voi tulla eteen tilanteita jossa työntekijät päättävät että leikataanko heidän työpaikoilta... Nyt tätä maata johtaa eläkeläiset ja julkisen puolen työntekijät...

No, vitsi vitsinä. Demokratian hieno puoli on siinä että kansa saa arvoisensa johtajat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eläkeläisiltä pitäisi ottaa äänioikeus välittömästi pois. Isolla osalla on aivot hapettuneet ja lisäksi valtaosalle riittää äänestyspäätökseen pelkästään se, että ehdokas lupaa olla koskematta eläkkeisiin vaikka koko Suomi ajettaisiin muilta osin selvitystilaan. Eläkeläisiä on yli 1,5 miljoonaa, ja nämä valuvat suurimmalta osin SDP:n haaviin. Tästä syystä on toki oltava hyvin varovainen, että vaalipuheissa yksikään puolue ei vahingossakaan mainitse eläkeindeksejä.

Keskustelin eilen muutaman eläkeläissukulaisen kanssa ja tuli puheeksi tulevat vaalit. Keskustaa ei kuulemma voi äänestää, koska SIpilä leikkasi niin pahasti. Kokoomusta ei voi äänestää, koska he antavat kaikki rahat rikkaille. Persuja ei missään nimessä voi äänestää (ilman perusteluja). Ainoa vaihtoehto siis äänestää SDP:tä. Olisi kiinnostavaa tietää, mikä olisi puoluiden kannatus, jos poistettaisiin eläkeläisten äänet kokonaan..

Muistan nähneeni tästä jonkun yhteenvedon tyyliin vuoden 2015 eduskuntavaaleista. Koitin googlailla sitä, mutta en löytänyt. Tämä sisältänee samat tiedot, mutta vaatii vähän enemmän viitseliäisyyttä alkaa tulkkaamaan lukuja: https://www.vaalitutkimus.fi/report/raportti/puolueiden-aanestajat/

Muistin varassa oli kuitenkin niin, että jos trendi jatkuu, niin SDP tippuu jonnekin 5 %:n nurkille, kun tuolloin eläkkeellä olleista on aika jättänyt. Kepu oli ottamassa myös melko lujasti osumaa, mutta ei ihan niin pahasti. KD taisi tippua jonnekin alle 1 %:n. Kokoomus ja Vihreät olivat ylivoimaisesti suurimmat voittajat, Persut ja Vasemmistoliitto pysyivät aika lailla samoissa. Pienpuolueet, käytännössä Liberaalipuolue, oli nousemassa jonnekin 4 %:n tiennoille. Ja huom. nämä trendit oli siis tehty sillä ajatuksella, että jos äänestyskäyttäytyminen tai muu vastaava ei muutu, vaan pelkästään että ikäpyramidi muuttuu, eli näitä ei pidä ottaa ennusteina, sillä puolueet luultavasti reagoivat muutoksiin.

Jos noinkin suuri ero vaaleissa tulisi, se loisi kyllä mielenkiintoiset lähtökohdat ensi kaudelle.

Asiantuntijan laskelmat: Perussuomalaisista tulossa suurin puolue​

Alueellisten kannatuskyselyjen mukaan perussuomalaiset olisi saamassa eduskuntaan 48 edustajaa, Sdp ja kokoomus kummatkin 40 kansanedustajaa.

Kattelen tota Ylen vaalikeskustelua. Minkä vitun takia niitä vanhoja ihmisiä pitää pitää väkisin hengissä, miksei he saa kuolla omia aikojaa? Minä en halua mitäään Filippiiniläistä hoitajaa pyyhkimään persettäni, vaan haluan kuolla arvokkaasti paskat housuissani.

Äitini sairastui aikoinaan mihin lieenee tautiin ja vietti viiimeiset vuodet sairaalassa kasvina, mitä toi mahtoi maksaa veronmaksajille? Viikinki aikaan me veljet olis viety äiti metsään ja hän olisi saanut kuolla arvokkaasti meidän kädestä.

Mua hävettää että en vapauttanut äitiäni arvokkaasti.

Noi hoiva lässyttäjät puhuu täyttä paskaa. Mihin vitun vittuun 97v tarttee fysioterapeuttia?

Viimeksi muokattu:
Kattelen tota Ylen vaalikeskustelua. Minkä vitun takia niitä vanhoja ihmisiä pitää pitää väkisin hengissä, miksei he saa kuolla omia aikojaa? Minä en halua mitäään Filippiiniläistä hoitajaa pyyhkimään persettäni, vaan haluan kuolla arvokkaasti paskat housuissani.

Äitini sairastui aikoinaan mihin lieenee tautiin ja vietti viiimeiset vuodet sairaalassa kasvina, mitä toi mahtoi maksaa veronmaksajille? Viikinki aikaan me veljet olis viety äiti metsään ja hän olisi saanut kuolla arvokkaasti meidän kädestä.

Noi hoiva lässyttäjät puhuu täyttä paskaa. Mihin vitun vittuun 97v tarttee fysioterapeuttia?
Rankkaa mutta suoraa tekstiä, jonka voin pääosin allekirjoittaa. Nimimerkillä lähisukulainen fyysisesti suht ok, mutta pääkopan takia täysin avustettava, syömisestä vessakäyntiin. Jo ties monettako vuotta.

Katselin molemmat isot vaalitentit ja eilinen Ylen setti oli paljon miellyttävämpi kuin maikkarin vastaava. Ensinnäkin päälle huutamista ja välihuutoja oli paljon vähemmän. Harkimokin jakoi olla paikalla koko tentin, vaikkakin sai käsittääkseni vähiten puheaikaa. Ylen juontaja sai pidettyä puheenjohtajat paremmin aisoissa.

Marin jatkaa samalla linjalla eli kaikki on kokoomuksen vika. Pelottelee oikeistohallituksella. Lisää resursseja ilman konkretiaa. Ympäripyöreää. Puhui paljon vähemmän päälle edelliseen verrattuna.

Orpo oli alussa hermostunut ja takelteli. Paransi loppua kohden, mutta ei pärjää tuon tyylisissä tenteissä, jossa pitäisi ottaa enemmän omaa tilaa. Sulaako kokoomuksen etumatka vielä?

Ohisalo oli aika näkymätön. Ainoastaan Purran kanssa väänsi hetken ilmastojutuista. Huvittaa kun kritisoi persuja siitä että haluavat mennä muun EU:n mukana ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050.

Essayah oli totutun hyvä ja mielestäni parhaimmistoa näissä tenteissä. On vaan väärässä puolueessa.

Purra oli myös melko hyvä, vaikka ei oltu persujen ns. vahvuusalueilla tässä tentissä. Antoi konkretiaa kun kuvaili sote-hallinnon byrokratiaa. Jää ilmastopolitiikassa melko yksin.

Harkimo oli tentin hiljaisin eikä edes pyytänyt montaa puheenvuoroa. Kova kritisoimaan, mutta ratkaisuja kaipaisin enemmän.

Andersson on aina hyvä näissä tenteissä ja hyökkäsi Orpoa vastaan. On retorisesti hyvä. Ja tämä siis ihmiseltä joka ei missään tilanteessa äänestäisi vasemmistoa.

Henriksson voi vedellä nämä tentit puolivaloilla, koska RKP ottaa aina vaaleista toiseen sen 4,5-6% ja on kaikissa hallitussuunnitelmissa mukana.

Saarikko oli ihan ok. Hyvä puhuja ja rauhallinen esiintyminen, vaikka kepu ottaa vaaleissa turpaan suurella todennäköisyydellä.

Tulee kyllä mielenkiintoset vaalit. Aluekohtaiset gallupit lupailevat persuille isoa nostoa monella paikkakunnalla. Riippu toki paljon äänestysaktiivisuudesta. Vihreät olisivat menettämässä asemiaan pk-seudulla. Keskusta taas Oulun suunnalla, varsinkin kun Sipilä ei ole enää ehdolla. Demarit menee täysin Marinin selän takana, mutta katsotaan miten saavat ääniä Pirkanmaan ulkopuolella.

Vaikea aihe tietenkin, tottakai jokaiselle mahdollistettava mahdollisimman hyvä elämä mahdollisimman pitkään asti. Toki allekirjoitan sen osalta, että on myös annettava ihmisten myös kuolla. Eutanasian laillistamisen kannalla taitaa olla kaikki eduskunta puolueet, toivon itsekin että eutanasia hyväksytään.

Ei ole edes eettisesti hyväksyttävää parantumattomasti sairaita pitää väkisin elossa vastoin tahtoaan. Toki eutanasiassakin oltava tarkat määritelmät, eikä parantumaton sairaus tai vamma ole aina este hyvälle elämälle. Jos joutuu elämään kuolemansairaana, niin mihin asti elämä on arvokasta?

Katselin molemmat isot vaalitentit ja eilinen Ylen setti oli paljon miellyttävämpi kuin maikkarin vastaava. Ensinnäkin päälle huutamista ja välihuutoja oli paljon vähemmän. Harkimokin jakoi olla paikalla koko tentin, vaikkakin sai käsittääkseni vähiten puheaikaa. Ylen juontaja sai pidettyä puheenjohtajat paremmin aisoissa.

Marin jatkaa samalla linjalla eli kaikki on kokoomuksen vika. Pelottelee oikeistohallituksella. Lisää resursseja ilman konkretiaa. Ympäripyöreää. Puhui paljon vähemmän päälle edelliseen verrattuna.

Orpo oli alussa hermostunut ja takelteli. Paransi loppua kohden, mutta ei pärjää tuon tyylisissä tenteissä, jossa pitäisi ottaa enemmän omaa tilaa. Sulaako kokoomuksen etumatka vielä?

Ohisalo oli aika näkymätön. Ainoastaan Purran kanssa väänsi hetken ilmastojutuista. Huvittaa kun kritisoi persuja siitä että haluavat mennä muun EU:n mukana ilmastoneutraaliksi vuoteen 2050.

Essayah oli totutun hyvä ja mielestäni parhaimmistoa näissä tenteissä. On vaan väärässä puolueessa.

Purra oli myös melko hyvä, vaikka ei oltu persujen ns. vahvuusalueilla tässä tentissä. Antoi konkretiaa kun kuvaili sote-hallinnon byrokratiaa. Jää ilmastopolitiikassa melko yksin.

Harkimo oli tentin hiljaisin eikä edes pyytänyt montaa puheenvuoroa. Kova kritisoimaan, mutta ratkaisuja kaipaisin enemmän.

Andersson on aina hyvä näissä tenteissä ja hyökkäsi Orpoa vastaan. On retorisesti hyvä. Ja tämä siis ihmiseltä joka ei missään tilanteessa äänestäisi vasemmistoa.

Henriksson voi vedellä nämä tentit puolivaloilla, koska RKP ottaa aina vaaleista toiseen sen 4,5-6% ja on kaikissa hallitussuunnitelmissa mukana.

Saarikko oli ihan ok. Hyvä puhuja ja rauhallinen esiintyminen, vaikka kepu ottaa vaaleissa turpaan suurella todennäköisyydellä.

Tulee kyllä mielenkiintoset vaalit. Aluekohtaiset gallupit lupailevat persuille isoa nostoa monella paikkakunnalla. Riippu toki paljon äänestysaktiivisuudesta. Vihreät olisivat menettämässä asemiaan pk-seudulla. Keskusta taas Oulun suunnalla, varsinkin kun Sipilä ei ole enää ehdolla. Demarit menee täysin Marinin selän takana, mutta katsotaan miten saavat ääniä Pirkanmaan ulkopuolella.

Oli meikällä lähes täysin samat arviot puolueittensa johtajista kuin teikällä tentin jälkeen :D Harkimon kohdalla jokseenkin erimieltä. Toi mielestäni selvimmin konkreettisia ratkaisuja käsiteltäviin ongelmiin. Harmi, että ei osaa noissa tenteissä oikein loistaa ja jää kyllä muitten jalkoihin, vaikka kukaan ei päälle huutaisikaan. Ei ole kyllä riittävää karismaa puolueensa johtoon.

Harmittavan hyviä Essaija ja Anderson. Tentisä toiseen osaavat kyllä olla vakuuttavia ja ajavat hyvin omaa asiaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom