Laura Jokela:
Mitä halusin viestittää vaalimainoksellani?
Olen saanut viime päivinä runsaasti yhteydenottoja vaalimainoksestani. Mainosta on syytetty rasistiseksi, ihmisoikeuksien vastaiseksi, naisia halventavaksi, uskonnonvapautta rikkovaksi, Itä-Helsinkiä leimaavaksi, maahanmuuttovastaiseksi ja niin edelleen. Mainoksen vuoksi minusta on tehty myös rikosilmoitus. Kohun keskellä olen kysynyt toistuvasti ihmisiltä saman kysymyksen: Mikä mainoksessa on rasistista?
Mainostani on tulkittu kaikista mahdollisista näkökulmista, niin positiivisesti kuin negatiivisesti. En kuitenkaan ole saanut konkreettisia vastauksia siihen, mikä kuvassa on rasistista, ihmisoikeuksien vastaista ja niin edelleen. Saan aina saman vastauksen: tiedät kyllä itsekin. Mutta kun en tiedä, eikä tunnu tietävän syytösten esittäjätkään. Jos näet mainoksen rasistisena, eikö se kerro jotain omista ennakkoluuloistasi? Se ettei mainoksesta pidä tai se on mielestäsi huono, ei tee siitä rasistista.
Mainoksella halusin luoda keskustelua naisia alistavasta kulttuurista ja sen lisääntymisestä. Feministit puhuvat paljon yhteiskunnassa esiintyvästä rakenteellisesta naisvihasta. Naisvihasta, jota ylläpidetään patriarkaalisilla valtarakenteilla. Kun keskustelee julkisesti tiettyjen kulttuurien harjoittamasta naisten alistamisesta – esimerkiksi naisten hunnuttamisesta – se kuitataan naisen omaksi tahdoksi pukeutua miten haluaa. Joissakin kulttuureissa naiset opetetaan pienestä pitäen uskomaan, että he ovat miesten omaisuutta. Naisten täytyy peittää itsensä, etteivät miehet himoitsisi heitä. Nainen on perheen miesten talutusnuorassa. Nämä kuitenkin rajataan tämän paljon puhutun rakenteellisen naisvihan ulkopuolelle. Sairasta, eikö?
Itä-Helsingissä näen paljon hunnutettuja naisia ja jonkin verran myös hunnutettuja päiväkoti-ikäisiä lapsia. Suurin osa on hunnutettu siten, että kasvot näkyvät. Jonkin verran näkee naisia, joilla näkyy vain silmät tai silmien edessä on verkko. Näitä naisia kuitenkin näkee vain miestensä seurassa, ei koskaan ilman. Kun pohdimme eri kulttuureille ominaisia asioita, niin hijabit, niqabit ja burkhat eivät ole osa suomalaista kulttuuria. Ja minä uskallan sanoa ääneen, ettei niiden myöskään tulevaisuudessa tulisi koskaan olla sitä. Ne ovat välineitä, joilla naisia alistetaan.
Vihervasemmiston ja erityisesti naisten tekopyhyys on yllättänyt minut täysin. Esimerkkinä nostan perussuomalaisten ajaman laajan sananvapauden: minä puolustan sinun oikeuttasi sanoa ikäviäkin asioita, joista en välttämättä pidä. Vihervasemmisto sen sijaan puolustaa naisia vain silloin, kun naiset edustavat mielipiteiltään heidän näkemyksiään.
Kun julkaisin Twitteriin kuvakaappauksia saamistani viestiestä, joissa maahanmuuttajataustaiset miehet toivoivat minulle kuolemaa, olin kuulemma ansainnut sen. Eli itseään feministiksi kutsuvat siis pitivät saamiani uhkauksia oikeutettuina, koska tulkitsivat mainokseni miten tahtoivat, vähät välittämättä mitä kommentteihin vastasin. Sain kuulemma mitä tilasin. Minun kuulemma piti ymmärtää jo etukäteen mitä tapahtuu, kun julkaisen kuvan. Tottakai kuvasta saa hermostua, jos siltä tuntuu. Yhden kuvan takia ei kuitenkaan ole oikeutettua fantasioida kuolemallani tai uhata minua.
Loppuun haluan vielä sanoa muutamia huomioita. Olen aina asunut Itä-Helsingissä ja nähnyt alueen muutoksen. Minun ei olisi pakko asua idässä, mutta pidän hyvistä kulkuyhteyksistä, palveluiden läheisyydestä ja luonnosta. Itä-Helsinki ei ole huono paikka elää ja asua, mutta alueen kehityskulusta pitää pystyä puhumaan ja tuoda ongelmakohtia esiin julkisessa keskustelussa. Haluan myös muistuttaa, että mainoksessa olevassa kuvassa olen minä itse. Jos siis halvennan kuvalla jotakuta, niin ketä?
Minua on vaadittu poistamaan kuva ja pyytämään anteeksi. Haluankin tässä pyytää kaikkien edessä anteeksi: Olen pahoillani, että Suomessa on tänä päivänä tahoja, jotka yrittävät hiljentää ihmisiä pelolla ja uhkailuilla. Olen pahoillani, että näille pelottelijoille löytyy puolustelijoita. Tänä päivänä onkin entistä tärkeämpää, että uskallamme avata suumme ja puolustaa vapautta. Jokainen uhkaus ja haukkumaviesti on vain alleviivannut mainoksen tärkeyttä ja sen pointtia.
Jatkan kampanjaani samalla tavalla kuin tähän asti. Jos haluat tukea matkaani eduskuntaan, jaa mainoskuvaa ja äänestä minua numerolla 198. Kiitän kaikkia teitä, jotka olette laittaneet tsemppiviestejä. Pyrin vastaamaan niihin kaikkiin.
Te uhkailijat, häiriköt ja muut ette minua hiljennä.