Oon katellut käytettyjä canoneita (10d 20d..) ja tullut mieleen että kuinka pitkä on noiden mallien elinikä? 100000 kuvaa? Miljoona kuvaa? Missä pisteessä tulee huoltotarvetta yleensä? Paljon huollot maksavat?
Sulkimen vaihto maksaa about 400-500 €
Suljin siellä ensimmäiseksi pamahtaa.
10D:tä en viitsi enää suositella kenellekään, 20D on vielä suht' menettelevä, mutta kuitenkin ehdottaisin tuoreemman ostamista. 50D tai 40D, tuosta jos itse hankkisin niin ensin mainittu. Tietenkin jos löydät jostain 1DmkII:n halvalla, niin siitä.
vastataan sit itselle:
www.olegkikin.com/shutterlife/
Tosi kattavasti löytyy malleja laidasta laitaan.
Nää paina nappia ja äänestä sivut on aikalailla propagandapitoisia. Todellista lukua et tuolta näe.
Sulkimet yleisesti on pamahtaneet hyvin alkutekijöissään, tai sitten ne on kestäneet mahdottomasti. Canoneista ei tuota todellista iskumäärää näe kuin huolto. 1-sarjassakin se nollaantuu näillä kotikutoisilla ohjelmilla muistaakseni jossain 67 000 paikkeilla.
Se on se todellinen raja, missä noi alkaa olemaan hivenen epäluotettavan puolella. Noita +1milj. sulkimenlyöntikameroita ei oikeassa elämässä montaa ole, joskus oikein mainosjuttuna ollut Nikonin F5:n jolla oli kuvattu yli 1milj. kuvaa ilman huoltotarvetta. Siten olen hivenen skeptinen noihin klikkaustaulukoihin, kun siellä oli kuvattu jopa 4milj. kuvaa jollain D3:lla, ottaen huomioon että koko kamera esiteltiin vasta elokuun 7. päivä 2007. Eli n. 550 päivää sitten ja joka päivä pitäisi kuvata 7272 kuvaa, jotta tuohon pääsisi, joten sanotaanko että täyttä paskapuhetta ja 'osakkeenkorottamista' on tuolla aika paljon.
Ainoa mistä itsellä on tullut tarkastettua, oli 1DsII kun vein sen vaihdossa. Sillä oli kuvattu 47 000 laakia, joista itse olin kuvannut jonkun 10 000. Rajala Sanomatalossa ne vaihdattaa uuden sulkimen noihin 1-sarjalaisiinkin, mikäli sillä on kuvattu yli 80 000 laukausta. Tuossahan on tietty olemassa valmistajan virhevastuu, eli joissakin 1-sarjan kameroissa on luvattu kestoa jopa 250 000 laakia, jotan virhevastuu korvaa sulkimen vaihdon paljon pienemmässä luvussa, mikäli ei puhuta jostain 5v käytöstä.
Jollen aivan väärin muista noita Canoneiden 'luvattuja kestoja', niin:
10D = 50k
20D = 75k
40D = 75k
50D = 100k
1DmkII = 150k
1DmkIII = 250k
Kuitenkin jos ajatellaan vaikkapa tuo 250k kuvaa, niin jos
joka päivä kahden vuoden aikana kuvaat
342 kuvaa, niin tuo tulee täyteen. Ei kovin todennäköistä.