Edesmenneet lemmikit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Garion
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
48
Monelta on jo kuolema korjannut satoa ystävistä. Niin on ketjun aloittaneelta. On joutunnu tekemään raskaan päätöksen viedä piikille, monia vuosia vanha kaveri vierestä. Osa on kohdannut viimisen henkäyksen rauhassa omassa, turvallisessa paikassaan.
Kuolema on ikävä tosiasia, jonka jokainen lemmikkien hankkija kohtaa.

Jokaisena jouluna syttyy myös kaksi kynttilää, edes menneille koirilleni, heiden haudoillensa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itelläni oli maailman hyväluontoisin dalmis.Todella ystävällinen ja aktiivinen koira josta käytännössä kaikki piti.Koira vaan oli tosi laiha ja kaikki luuli etten ruoki sitä.Lopulta aattelin viedä sen eläinlääkärille ja selvis et sil on diabetes, kasvattaja painosti mut laittaan sen piikille.Voin sanoa ettei vähään aikaan tullu hymyiltyä:(

Tuo on ihan kauheeta, jos jää vielä miettimään, että olisiko voinut jotain tehdä aikasemmin/olisiko kuitenkin voinut hoitaa vielä tms. Mutta ne ajatukset on pakko karistaa, (olettaen siis että, on oikeasti vastuullinen lemmikinomistaja) ja miettiä, että nyt ei ole ainakaan kipuja ja muistella kaikkia hyviä muistoja. Täälläkin muistellaan edesmennyttä belgiä liki päivittäin ja nyt jo hymyssä suin :)

Koirat ovat ikävällä tavalla taitavia piilottamaan kipujaan. Avokin vanhempien vehnäterrieri, yksi parhaimmista kavereistani, sai korvatulehduksen joka eläinlääkäreiden kehnoista diagnooseista pääsi ikävästi leviämään vähän kaikkialle, ja lopulta aivoihin. Se piti piikittää nyt tammikuun alussa 9 vuotiaana. Vieläkin on haikea fiilis mutta nyt on jo uusi samanrotuinen pentu hommattu, jolla vaikuttaisi olevan vielä enemmän luonnetta kun aiemmalla. Lämmöllä muistelen edesmennyttä kaveriani, samalla kuitenkin hieron ystävyyttä tämän uuden otuksen kanssa :)

Tänään päättyi minun ja kissani yhteinen matka :( 11-12 vuotta kiltti pieni kisuli nukkui yöt vieressäni, ja oli aina kehräämässä vieressäni ku touhusin jotain. Tänään se lähti pois tästä maailmasta, sille tuli kasvain mahaan. Nyt on kyllä melko surullinen ja heikea fiilis:(

Viidestä rakkaasta perheenjäsenestä on vuosien varrella joutunut luopumaan.
Yksi kuoli kohdunpoistossa ilmenneisiin komplikaatioihin (veri ei hyytynyt), Kahdella oli sydänvika, toinen kuoli samana viikonloppuna kun ensin perjantaina saatin diagnoosi ja toinen eli lääkityksellä muutaman vuoden ennen kuin eräänä joulupäivän iltana oli mennyt saunan lauteiden alle kuolemaan rauhassa.
Kolmas kuoli vatsalaukun kiertymään hukattuani parituntia aikaa turhalla ell. päivystyskäynnillä jossa eivät suostuneet leikkaamaan ja ajetuani helsinkiin todettiin olevan jo liian myöhäistä.
viides ja kaikista rakkain elämäni "se" koira on ainoa jonka viimeisen päivän valitsin itse, synnynnäisesti sairas koira jonka olisi pitänyt kuolla jo pentuna näytti kaikille ettei pahaa niin vaan tapeta ja oli luonani kolme vuotta kunnes oli mun aika viheltää peli poikki ja antaa se viimeinen vapaa. Nukkui pois pää sylissäni ja täysin rauhallisesti.

Jokainen koirista on Tuhkattu Lempäälään Vernassa, ja suosittelen paikkaa aivan kaikille. Sen parempaa palvelua ei surun keskellä saa ja he kohtelevat lemmikkejä kunnioittavasti.
Mainittakoon myös että kun itse olen vienyt koiristani vain kaksi henkilökohtaisesti heille, niin he silti muistivat myös aiemmat koiramme nimeltä vaikka eivät meitä olleet tavanneet.

Mun koiran elämä päättyi eilen.
Suru ja tuska on musertava. Koira kulki mun rinnalla kuukautta vaille kymmenen vuotta. Se oli mun paras ystävä. Kukaan jolla ei ole ollut koiraa, ei voi käsittää miten pahalta koiraystävän menetys tuntuu. Elämäni kovin paikka oli viedä se eläinlääkäriin viimeiselle piikille. Omatunto on puhdas, koska kaikki tehtävissä ollut tehtiin rahaa säästämättä. Oma talous meni ihan konkurssiin, mutta hetkeäkän en miettinyt jätettäisiinkö joku tutkimus tai hoito tekemättä. Syöpä oli vahvalle rakkaalleni liian kova vastus, se oli levinnyt liian moneen paikkaan. Kauniisti nukahti "karvalapsi" (sillä hellittelynimellä sitä usein kutsuin) rakkaidensa ympäröimänä. Viimeisenä ateriana söi muutaman lihapullan. Hetki ennen kun koirani sulki viimeistä kertaa silmänsä, otin sitä poskista kiinni ja silmiin katsoen sanoin: "Kiitos kaikesta". Sen katse oli unohtumaton. Pari päivä on itketty ja henkisesti olen vajonnut todella alhaiselle tasolle. Ikävä on todella kova. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Osanotot kaikille lemmikin menettäneille.

Ja koska pakkiksella ollaan nin todettakoon, että siinä ei paljon penkkitulokset auta kun tällaisten asioiden kanssa ollaan tekemisissä. Ja vinkkinä kaikille niille, joiden lemmikki on vielä maan päällä. Nauttikaa yhdessä. Olkaa lemmikillenne niin hyviä kuin pystytte. Koskaan ei tiedä koska lähtö tulee.

Kyyneleet tuli silmiin kun luin viestisi Posedown. Osanottoni sinulle rakkaan ystäväsi menetyksestä. "Päivä kerrallaan eteenpäin".

Minä jouduin luopumaan rakkaasta luupää-kettuterrieristäni 2v sitten sen sairastuttua 12-vuotiaana, se peitti kärsimyksensä ja vasta, kun perästä rupesi vuotamaan mätää ja verta, se alkoi käyttäytyä normaalia rauhattomammin. Isäntä lähti viemään sitä eläinlääkärille ja puhelimessa jouduin sitten tekemään lopullisen päätöksen :( Ensimmäinen koirani ja se tuli minulle hoitoon 7-vuotiaana, tultiin erinomaisesti juttuun, vaikka sillä oli ollut vaikeuksia aikaisemmissa paikoissa :)

Sitä ennen olen joutunut luopumaan kissasta, se kuoli n. 8-vuotiaana syöpään/kasvaimiin ja toinen kissa, löytökissa alunperin, vetelee nyt yli 20-vuotiaana viimeisiään. Tämä vanhus on asunut kylläkin äitini luona, mutta on edelleen rakas :´) Jännä miten sellaisestakin pienestä ja pelokkaasta villiintyneestä kissanpennusta kuoriutui luottavainen lullapulla ja on viipynyt näinkin pitkään paijattavana :)

Meillä on aina ollut lemmikkejä kotona. Ensimmäinen kissa tuli taloon kun olin kolme vuotias. Siitä lähtien on aina ollut joku karvaturri jonka kanssa leikkiä, nukkua, lenkkeillä, jakaa ilot ja surut. Oman koiran sain 10-vuotiaana. Kohta tämä rakkauspakkaus täyttää 11-vuotta ja on vieläkin todella hyvässä kunnossa. Oman hevosen ostin 6-vuotta sitten. Sen jalat alkavat mennä pikku hiljaa huonompaan suuntaan. Tiedän ettei se tule olemaan luonani kuin aivan maksimissaan jotain 3 vuotta... Hevosen menettäminen tulee olemaan yksi elämäni kovimmista paloista. Sen kanssa olen viettänyt niin paljon aikaa. Se on ollut aina niin sanottu tuki ja turva kun elämä on potkinut pahasti päähän. En voi kuvitella millaista elämä tulee olemaan ilman sitä. Teen jo nyt omalla tavallani surutyötä, sillä koskaan ei voi tietää milloin on se viimeinen päivä. Silti pelkään sitä hetkeä kun joudun jättämään parhaan ystäväni ja tiedän että vie aikaa ennen kuin siitä tulen toipumaan, mutta nyt nautimme täysillä vielä niistä yhteisistä päivistä joita meille annettu.

Tänään tuli yllättäen vaikea paikka eteen. Meidän 7v bernhardilainen Lotta jouduttiin lopettamaan. Lotan vointi huononi vuorokaudessa todella paljon. Vein Lotan tänään 11 aikaan eläinlääkärille ja ennuste oli heikko. Keuhkokuume sekä ilmeisesti kasvain, joka oli sen aiheuttanut tuon keuhkokuumeen, sekä nesteen kertymisen helluvaiseen (rintakehään). Tuntui/tuntuu kyllä helvetin pahalta. 7 vuotta tuli taisteltua ja käytyä monen laisia tapauksia Lotan kanssa läpi. Nyt tässä ihmetettelen, että kenelle antaisin ruoan tähteet syötäväksi. Kenelle lautaset "esipesuun". Fiilis on kyllä todella huono ja tippa linssissä jatkuvasti. Tiesin, että Lotan lähtö tulee olemaan kova pala, mutta ei sitä aina osaa varautua. Onneksi lapset on sen verran pieniä, ettei heidän tarvitse tätä surutyötä käydä läpi.

No joka tapauksessa tänään menen käymään normaaliin tapaan illalla koirapuistossa kertomassa kavereille suru-uutiset. :(

Voimia todellakin.. :(

Ehkä mä olen vähän nyysömpi, mutta muutama kuukausi sitten jouduin viemään koirani lopetettavaksi ja tuntuu että vasta nyt alan olemaan "sujut" asian kanssa.

Vaikkakin joka päivä sitä pikku nahkapalloa ajattelen :).

Onneksi lapset on sen verran pieniä, ettei heidän tarvitse tätä surutyötä käydä läpi. :(

Minkäs ikäsiä sulla on? Meillä poika oli 3v kun koira piti lopettaa ja kyllä sitä itkettiin ja kyseltiin koiran perään puoli vuotta, vieläkin poika 4,5v muistaa koiran ja joskus sanoikin ettei voida enää ikinä ottaa koiraa, kun se ei ole Vilma. Jo heti alusta alkaen selitin pojalle asiat niin kuin ne on, että Vilma oli sairas ja se piti päästää kärsimyksistään, mutta ei mitään höpöhöpösatuja. Okei, oli koirien taivas sitten lieventämässä sitä karua totuutta, mutta kaikki muu kerrottiin sellaisenaan.

Tsemppiä ja jaksamista, aikansa ottaa kun siihen tyhjään paikkaan tottuu, mutta kyllä se siitä, hiljalleen.

Aina kun tätä lukee niin on pakko noita omia karvanaamoja rutistella ihan liikaakin, kun tietää että joskus niistäkin aika jättää.

On niin helvetin surullista ihan muiden puolesta ja omatkin kokemukset aina nousee pintaan....:itku:

Oli 7huskya nyt enää 6huskya. Onnex nuoremmalle muksulle meni läpi että annoin sen yhden pois, isompi muksu näki kun kannettiin isännän kanssa tuo kuollut koira ja haudattiin meen pihaan.
Onhan meiltä lähtenyt muitakin lemmikeitä, mutta tämä vimisin(Mörkö) kun lähti niin oudosti. Hänen kurkussaan oli suora viilto koko muussa koirassa ei ollut mitään ulkoisia merkkejä eikä tarhassa ollut yhtään verta. Eikä tosiaan löytynyt muista koirista mitään tappelun merkkejä. tai muuta syytä miksi nuori koira kuolee ja kurkku on auki.Oliko hypännyt kopinkatolta aidalle ja jäänyt verkkoon ja joku repässyt aidassa kurkun auku,mutta kun aidan reunat on laudotettu ja olishan verta jokapuolella. Ei voi ymmärtää mikä tappo lasten koiran, nyt tosi hiljasta meen tarhassa kun hän aina ilmotti ihmisten tulosta, sekä välillä muutenkin jutteli ja alotti konsertit.

Parivuotta sitten (susi=siperianhusky)meidät jätti meen tottelevaisin koira tähän mennessä hänä pystyi pitämään vapaana leirintäalueeta lähtien aina tottelikuin ajatus. Ja muutenkin kaikin puolin aivan ihana, kaunis ja paras koira ikinä.

Muita edesmenneitä lemmikeitä kissoja(Emppa,Jakke ja Kissa) , kaneja(Ukko,Lulu,Ruska...), marsut(sasu ja rene)
Mutta aika on jo alkanut helpottaa heidän muistojaan.

Joskus tuntuu oudolta, miten vähän olen aikoinaan surenut kuolleita lemmikkejä, vaikka ovat eläessään olleet aivan älyttömän rakkaita ja ihania. Ehkä oon jotenkin pienestä pitäen ajatellut, että kaikesta huolimatta ne on "vaan" eläimiä. Tai pienenä totuin jo siihen, että joskus niistä aika jättää (maalla kun asuttiin ja kissat vapaana kuljeskeli, niin jäihän niitä reissuilleen). Pari kissaa on siis kadonnut vaan reissuilleen, yhden auton alle jääneen löysin itse kotitien päästä ja toisen löysi isä vähän kauempaa ojasta. Onhan ne ikäviä asioita ja hetken on mieli apea, mutta ei niistä sen pidempää surua ole jäänyt. Kaipaus toki.

Viime keväänä kuoli rakas hevoseni 25-vuotiaana, kohta on kuolemasta vuosi. Se oli vähän kovempi pala, kun kuitenkin 18v. se mulla oli ja "kasvatti" mut teinistä aikuiseksi. Sen kanssa siis oppi paljon, ihan yleisesti vastuuntuntoa ja pitkäjännitteisyyttä ja muutenkin monia käytännön asioita. Kuolema tuli sinällään yllättäen, että yks aamu se voi tosi huonosti ja parin tunnin päästä jo oli kuollut, mutta toisaalta oli sairastanut keuhkoahtaumatyyppistä vaivaa jo useamman vuoden, joten tiedossa oli, että kohta kuolee (olin jo monta kertaa miettinyt, että täytyykö viedä teuraaksi, jos se kärsii). Se oli sitten kuitenkin viimeisiin päiviin asti tilanteeseen nähden pirteä ja hyvävointinen, ja sitten tosiaan yhtäkkiä huononi tosi paljon. Ilmeisesti sydän vaan lopulta väsyi. Silmät kyllä kostuu vieläkin, jos katselen vanhoja valokuvia ja oikeasti mietin millainen hevonen oli, mitä kaikkea yhdessä koettiin ja kuinka mahtava "persoona" oli... tosin pystyn mä niitä kuvia katsomaan ihan neutraalistikin, kun en annan ajatusten lähteä liian pitkälle.

Suositut

Back
Ylös Bottom