Dublin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SKM
  • Aloitettu Aloitettu

SKM

Taas yksi uusi matkailuaiheinen threadi ;)

Olen menossa loppukuusta viikonlopuksi (pe-ma) Dubliniin. Nyt toivoisinkin siellä käyneiltä vinkkejä mitkä ovat "must see" paikkoja tuossa kaupungissa.

Majoitun Temple Barin alueelle (hostelliin), joten lähes kaiken pitäisi olla inhimillisen matkan päässä. Varmasti tulee katsastettua ainakin Trinity College ja Guinnessin panimo sekä Dublinin linna. Onhan tuossakin tietysti ohjelmaa, varsinkin kun lento lähtee aikaisin maanantai aamuna (onko jollain muuten kokemusta nukkumisesta Dublinin kentällä?).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kävin Dublinissa muutama vuosi takaperin, todella mukava kaupunki. Suosittelen ehdottomasti käyntiä Guinnesin panimolla, todella mielenkiintoinen paikka. Temple Barin tuntumassa on hyviä paikkoja,kauppoja ja kävelykatuja, eikä siitä ole oikeastaan pitkä matka mihinkään. Trinity College oli kyllä kanssa mielenkiintoinen paikka, todella suuri ja vaikuttava, mutta eipä siellä muuten mitään nähtävää ollut.

Yks hyvä vinkki on ostaa lippu sellaselle sightseeing linja-autolle, niitä on useita ja ne kiertää kaikki samaa reittiä. Ne on just sellasia että voi hypätä kyytii missä haluu ja jäädä pois missä haluaa. Näkee samalla myös kaupunkia.

http://www.dublinbus.ie/sightseeing/cityTour.aspx

Tossa vähän infoa kyseisestä härdellistä. Yksi pysäkki on Old Jameson Distillery, suosittelen myös, mielenkiintoista nähdä miten sitä viskiä oikein tehdään.

Kävellen pääsee kyllä keskustan alueella kaikkiin isoihin kauppoihin, ja keskustassa pyöriminen on muutenkin tosi hauskaa.:)

Dublinin linna.

Tuota linnaa ei välttämättä tarvitse nähdä, jos on joskus käynyt jossain toisessa linnassa. Se ei kuitenkaan ole mitenkään vanha tai muuten erikoinen, koska joskus palanut ja alkuperäisestä linnasta jäljellä vain yksi kulma.

Pari kuukautta olen nyt täällä dublinissa asustellut. Nähtävyyksistä ei kylläkään ole mitään hajua,ei oo oikein jaksanu kiinnostaa. Baarit on kyllä hallussa.
Jos haluat tietää jotain pikkujuttuja.Niin pistä vaikka privaa tulemaan.Täältä paikanpäältä ne saan nopeesti selville.

Jos vankilat kiinnostaa, niin sitten kannattaa käydä Kilmainham Jailissa (Inchicore Road). Siellä on kuvattu pari leffaakin ja oli ihan näkemisen arvoinen paikka.

Nettiä selailtuani olen alustavasti suunnitellut seuraavaa.

Perjantaina katsomaan rugbya (Donnybrookin stadionille). Lauantaina aamulla Guinnesin panimolle ja iltapäivällä Trinity Collegea ja linnaa (miten jaksaa/ehtii, eipä tuo linna mikään must-juttu tosissaan ole). Sunnuntaina sitten tuota vankilaa katsastamaan.

Eikös noista suurin osa ole ihan inhimillisen kävelymatkan päässä Temple Barin alueelta (tai tarvittaessa taksilla/bussilla jos oikeen laiskottaa)?

Mites tuo yökerhopuoli. Pubit mennee vissiin puoliltaöin kiinni, yökerhot kahden kolmen hujakoilla? Mitäs lihatisk...siis yökerhoja siinä on sellasia mitkä kannattaa katsastaa? Ettei kävisi niin kuin eräällä Tukholman reissulla kun paikalliset neuvoivat turistit homobaariin :curs:

Alennusmyynnit siellä on ilmeisesti Suomen tapaan näin tammikuussa?

Templen alueella on lihatiskejä vaikka kuinka paljon, jos metallibaaria kaipaa hyvä löytyy o'connol streetin varrelta (fibber). Jossa itellä tulee paljon vietetyä aikaa.

Käykös Crowley millä salilla täälä? Itte oon asunu 3,5kk ruplinis...Niin ja noista rokkibaareista, toinen hyvä on Grafton streetilla, sellanen ku Bruxelles.

Käykös Crowley millä salilla täälä? Itte oon asunu 3,5kk ruplinis...Niin ja noista rokkibaareista, toinen hyvä on Grafton streetilla, sellanen ku Bruxelles.

En ole viel itteni näköstä salia täältä löytänyt, mutta todennäkösesti otan kortin ashtownin uimahallin salille, nimeä nyt en muista. Missäs ite jumppailet?

itte oon menossa, dubliniin ens perjantaina muutamaksi päiväksi. Tietääkö Crowley mitään hyviä tatuointimestoja tuolla, missä ne tekis vaikka walk ineja, ottaisisn pienen muiston reissusta:D Ja minkäs takia asut siellä, töissäkö? Ittekin miettiny jos tuonne suuntais johki kakkahommiin kattoon maailmaa.

Missäs ite jumppailet?

Westpointishan minä. Vaihtoehdot oli se, NAC tai Total fitness. Total fitness salina paras, mutta myös kallein, ja kaukana omilta kämpiltä. Nac:in sali täys vitsi. Westpoint on ihan hyvä, ja vuosimaksukin kohtuullinen 295(paikastahan löytyy uima- ja porealtaita, sauna jne). Miinuksia on notta väkiä on välillä ku lipin pirua, käsipainoja ei oo ku 30 kiloon asti, jalakaprässi on sellanen painopakallinen malli missä istuinosa liikkuu, ja hack-kyykky puuttuu kokonaan. Mutta muuten on erilaisia hilavitkuttimia vähintäänkin tarpeeksi, ja kaikki perusjutut kuten esim. smith-kone jne löytyy.

itte oon menossa, dubliniin ens perjantaina muutamaksi päiväksi. Tietääkö Crowley mitään hyviä tatuointimestoja tuolla, missä ne tekis vaikka walk ineja, ottaisisn pienen muiston reissusta:D Ja minkäs takia asut siellä, töissäkö? Ittekin miettiny jos tuonne suuntais johki kakkahommiin kattoon maailmaa.

Eipä oo tatskapaikat mitenkään tuttuja täällä, mutta kyllä niitä keskustasta löytyy ja varmasti mielellään turisteille tatskoja piirtelee.
Juu töissä täällä olen, parempien palkkojen toivossa.
Tänne vaan, tosi helppo löytää töitä. Tosi suuri työvoiman pula irlannissa tällä hetkellä, joten vähän joka alalta kyllä töitä löytyy.

Noista nähtävyyksistä sen verran vielä että jamesonin vanhalle tislaamolle kandee ehdottomasti suunnata. Kierros on snadisti kallis (10 egee) jos en väärin muista, mutta ehdottomasti sen arvoinen!
Mikäli mielessä on suunnata pubikulttuurin sydämeen, kannattaa temple bar unohtaa ihan suosiolla. Ehkä off-sesonkina menettelee, mutta muuten täydellinen turistirysä. Keskustan ympärillä löytyy kyllä kunnon og pubeja kun jaksaa / viitsii vähän tutkiskella.
Jos muuta irlantia tahtoo katsella niin suosittelen ehdottomasti galwayta! Loistava yliopistokaupunki atlantin rannikolla, aivan mahtava atmosfääri. Mutta siitä ehkä sitten omassa ketjussa....

Dublinissa olen ollut kerran, mutta muualla Irlannissa 5 kertaa. Irlantilaiset ovat ihan uskomattoman ystävällistä ja mukavaa porukkaa. Dublinin paikoista en osaa sanoa kuin Jamesonin tislaamon joka on ehdottomasti vierailun arvoinen paikka. Seuraava ulkomaanmatka suuntautuu Dubliniin iänikuisen Espanjan/Turkin yms. rantalomakohteen sijaan.

Jos muuta irlantia tahtoo katsella niin suosittelen ehdottomasti galwayta! Loistava yliopistokaupunki atlantin rannikolla, aivan mahtava atmosfääri. Mutta siitä ehkä sitten omassa ketjussa....

Galway on tosi kiva paikka. "The boys of the nypd choir were singing galway bay..."
Aina tuulee, mutta niinhän Irlannissa aina. Ja jos ei sada, niin sitten sataa, mutta muuten ihan hemmetin hieno paikka. :kippis1:

Uskaltaako Irlannissa puhua politiikasta? Tarkoitan lähinnä 60- ja 70-lukua, eli Troubles-vuosia. Lähden käymään Dublinissa, ja minulla on tapana jutella paikallisille ulkomailla. Joskus oluen ääressä sitä innostuu juttelemaan syvällisiäkin, jos aihe kiinnostaa.

Irlantilaiset ovat ihan uskomattoman ystävällistä ja mukavaa porukkaa.

No jaa, 1½v asunu Dublinis ja itte en kyllä paikallisista tykkää, jotenkin ihimeellistä väkeä. Ystävällisiä osaavat olla, mutta toisaalta myös helvetin huonotapaisia ja koppavia; autojen torvet soi koko ajan, keskisormet viuhuu, joka toinen on fekin' bastard jne. Siis muutenkin kuin liikenteessä. Jotenkin tota vois kuvata sillä että Suomessa lapset keräävät pulloja viedäkseen ne kauppaan, täälä nuoret kersat kerää niitä hajottaakseen ne katuun.

Ja yleensäkin tykkään Suomessa just siitä että bussissa/kaupassa/taksissa/missävaan saa istua rauhas jos niin haluaa, eikä tartte koko aikaa kuunnella jotain turhanpäiväistä ja teennäistä shit chattia :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom