Pelit muuttuu mekaniikaltaan yhä yksinkertasemmiksi ja kohta ollaankin jo puhtaassa arcadessa. Missä ovat taistelut, jossa olet suunnitellut ryhmän loitsut kymmenen castia eteenpäin niin että niiden yhteisvaikutus on paras mahdollinen?!
Mitä muuta voi nykypäivänä odottaa, kun isot pelitalot sanelevat markkinat ja myyntiluvut ovat tärkein pointti pelien julkaisussa?
Mulle on biowaren peleissä aina ollut tärkeintä hahmot, dialogi, juoni ja tunnelma. Varusteet ja muu vastaava on sitten toissijaista. Ei mua ykkösessä niinkään häirinnyt inventoryssä aseet ja varusteet vaan se, että ylimääräistä kamaa, jolla ei tehnyt yhtään mitään, oli ihan liikaa. Oma pelityyli taas on sellainen, että kaikki pitää kerätä mukaan, joten inventory täyttyy nopeasti turhasta roskasta.
DA2:ssa inventoryssä on erikseen "trash" osio, johon kerääntyy kaikki sellainen roipe, jonka voi myydä, mutta jolla ei itse tee mitään. Se on ainakin mulle parannus inventoryssä
Se on toki ärsyttävää, että NPC kumppanien armoreita ei näemmä pysty muokkaamaan (aseita onneksi voi) ja se on itselle tähän mennessä ehkä suurin pettymys pelissä.
Itseään toistavat alueet nimellä kulkevaa ongelmaa en vielä ole kokenut, kun ei peliä niin hirveästi ole takana.
Se on selvä asia, että tämä ei ole lähelläkään samanlainen peli kuin DA:O (josta toki pidin, sen jo kertoo 3 läpipeluuta), siihen että kumpi on parempi, en vielä ota kantaa. Se selviää vasta, kun tämäkin on läpäisty ainakin kerran.
Eli lyhyesti, en mitenkään kiellä, etteikö tässä olisi tehty joitain aika ärsyttäviä temppuja myyntilukujen toivossa, mutta niiden saama vastaanotto on sitä luokkaa, että ehkä korjaavat asian seuraavassa osassa tai lisäosissa...
Lisäosista tuli mieleen, että ne oli kyllä tuossa Originsissa aika fiasko. Ainoa todella hyvä (ja oikeasti lisäarvoa tuova) oli Awakening. Muut oli imo pelkkää rahastusta, etenkin Witch Hunt oli suorastaan tökerö tekele. Muutama tehtävä uudelleen kierrätetyissä mestoissa, eikä mitään järkevää lisää juoneen tms. :D Eikä se Golems lisäri juuri tuosta poikennut, todella turhauttava setti sekin.
Toivottavasti DA2:n lisäreillä mennään enemmän Awakening linjalla ja jätetään ne Witch Huntit ja Golemsit tekemättä.
edit:
Niin ja piti siitä powergamingistakin vielä kommentoida ;)
En mä meinannutkaan, että sillä on iän kanssa mitään tekemistä ja se heitto oli ihan vitsinä laitettu, niinkuin omasta mielestä siitä kävi ilmi
Kyllä mä itsekin nämä ropet siinä mielessä "tosissani" otan, että mulle läpipeluu ei tarkoita sitä, että pääjuoni menee läpi. Mulla se tarkoittaa sitä, että kaikki mahdolliset questit yms. jotka pelistä vaan pystyn löytämään on hoidettu.
Siksi mulla näissä peleissä yleensä tuntuukin menevän ainakin 50% enemmän aikaa läpipeluuseen, kuin suurimalla osalla...