Dr. Franco Columbun haastattelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Franco oli se mies, joka toi tietoisuuteeni sellaisen lajin olemassaolon kuin kehonrakennus. Hänen kirjansa "kehonrakentaja voittaa" oli ensimmäinen opukseni harjoitteluun, ylipäätään sellaiseen asiaan kuin lihaskunto/voimaharjoittelu. Tämä siitä huolimatta, että eniten minua kiinnosti yleisurheilu ja jalkapallo. Kirjan sisältöä en enää tarkkaan muista (ehkä se on jostain saatavilla), mutta luulenpa, että siitä löytyy paljon yleispätevää tietoa tällekin päivälle. Franco oli paitsi kehonrakentaja, myös voimamies ja hyvä nyrkkeilijä. Lisäksi hän korosti myös aerobista kuntoa. Tällaista monipuolisuutta olen aina arvostanut. Hänestä jäi persoonana hyvin miellyttävä kuva.

Franco oli se mies, joka toi tietoisuuteeni sellaisen lajin olemassaolon kuin kehonrakennus. Hänen kirjansa "kehonrakentaja voittaa" oli ensimmäinen opukseni harjoitteluun, ylipäätään sellaiseen asiaan kuin lihaskunto/voimaharjoittelu. Tämä siitä huolimatta, että eniten minua kiinnosti yleisurheilu ja jalkapallo. Kirjan sisältöä en enää tarkkaan muista (ehkä se on jostain saatavilla), mutta luulenpa, että siitä löytyy paljon yleispätevää tietoa tällekin päivälle. Franco oli paitsi kehonrakentaja, myös voimamies ja hyvä nyrkkeilijä. Lisäksi hän korosti myös aerobista kuntoa. Tällaista monipuolisuutta olen aina arvostanut. Hänestä jäi persoonana hyvin miellyttävä kuva.

Sama kirja oli minunkin ensimmäinen inspiraationi lajiin ja kirjan aloittelijan ohjelmalla noin kymmenvuotiaana aloitin kotipumppailut. Kirja on päällystetty ja edelleen tallessa

Hänen kirjansa "kehonrakentaja voittaa" oli ensimmäinen opukseni harjoitteluun, ylipäätään sellaiseen asiaan kuin lihaskunto/voimaharjoittelu. .

Sama homma, isävainaan kirjahyllystä tuota tuli lueskeltua ja omasta hyllystä se löytyy nykyään edelleen. Hyvässä mielessä old school-kamaa ilman mitään ylimääräistä bullshittiä tai kikkailua, vaikka ne esitetyt treenivolyymit olivat aika järkyttäviä nykymittapuun mukaan.

Francolla oli lisäksi upea fysiikka ja voimaa niin paljon että olisi pärjännyt voimanostossa vallan mainiosti. Lisäksi herra oli nuorempana kevyen sarjan Italian amatöörimestari nyrkkeilyssä ja ym. kirjan mukaan nostanut painonnostossa vanhan kaavan mukaisena kolmen lajin yhteistuloksena kunnioitettavan 425kg eli urheilija, jonka kohdalla kenenkään ei tarvitse höpistä mitään huonokuntoisesta, hitaasta ja jäykästä bodarista. Kokonaisuutena aivan uskomaton kaveri, RIP.

Sama homma, isävainaan kirjahyllystä tuota tuli lueskeltua ja omasta hyllystä se löytyy nykyään edelleen. Hyvässä mielessä old school-kamaa ilman mitään ylimääräistä bullshittiä tai kikkailua, vaikka ne esitetyt treenivolyymit olivat aika järkyttäviä nykymittapuun mukaan.

Francolla oli lisäksi upea fysiikka ja voimaa niin paljon että olisi pärjännyt voimanostossa vallan mainiosti. Lisäksi herra oli nuorempana kevyen sarjan Italian amatöörimestari nyrkkeilyssä ja ym. kirjan mukaan nostanut painonnostossa vanhan kaavan mukaisena kolmen lajin yhteistuloksena kunnioitettavan 425kg eli urheilija, jonka kohdalla kenenkään ei tarvitse höpistä mitään huonokuntoisesta, hitaasta ja jäykästä bodarista. Kokonaisuutena aivan uskomaton kaveri, RIP.

Ostin nuorena kossina kirjan ja ahmin kannesta kanteen "Kehonrakentaja voittaa "(winning bodybuilding) ...Volyymit tosiaan kovia , vaikkakin oli ohjelmat aloittelijoille , keskitasolle ja edistyneille .Muistelen puuhastelleeni kaksi tuntia olkapäitä kun tuli arvioitua oma edistyneisyys hiukan yläkanttiin . Vahva jässikkä tosiaan ,ehkä pound for pound yksi vahvimmista koskaan . Mieletön rinta / olkapää/ selkä osasto . Kiitos inspiraatiosta Franco !

20190902_154449.jpg
Franco ja Rick hassuttelee.

Franco on minullekin tuttu nuoruusvuosilta, arskan mukana tuli nahtya hanenkin kuvia. Ihmetti kovasti miten noilla herroilla nuo rintalihakset suorastaan pursuaa irralleen kropasta, sita oli vaikea kasittaa. Nuorena kloppina en tajunnut alussa etta se on treenaamisen tulosta, luulin vaan etta ne on syntyneet sellaisiksi :LOL: sitten sain selville etta *kaikki* kehonrakentajat ovat olleet alussa tavallisen nakoisia ihmisia ja etta lihakset on saatu treenaamalla ja etta itsellekin olisi mahdollisuus saada lihaksia. Voi sita alkuinnostuksen maaraa - bodauskarpainen puraisi heti ja pahasti. Naapurilla oli sellainen all-in-one laite jolla pystyi treenaamaan useampaa lihasryhmaa. En tiennyt treenaamisesta mitaan joten veivasin sita joka paiva ja paikat oli aivan hemmetin kipeana eika ikina palautuneet. Arvelin etta 10 sarjaa per liike olisi hyva maara. Mietin etta rankkaa ja hullua hommaa tama bodaus. Joku tiesi sitten vinkata etta lihaksien pitaa palautua treenin jalkeen - homma helpottui huomattavasti sen jalkeen :LOL:

Tää kyllä pysäytti. Francon kirja "Kehonrakentaja voittaa" antoi varmaan sen ensimmäisen kipinän mistä salitreeni alkoi. RIP

b50d552f189739e0e01d747024f2d18d.jpg

Tämä kuva jäi kirjasta lapsena mieleen. En voinut ymmärtää miten tuo selkä voi olla tuommoinen. Samaten jäi mieleen mave-kuva. Myös kirjan nimi oli jotenkin hieno. Kehonrakentaja voittaa. Mitä se edes tarkoittaa? No hienolta se kuulosti.

Pumping Ironissa esiintyikin sitten ihan erilainen Fraco mitä olin kirjan perusteella odottanut. Arskakin kutsui Francoa siinä lapseksi. Ja siltä hän juuri Arskan vieressä vaikuttikin, ääntä myöten. Franco ei vaikuttanutkaan enää coolilta, vaan Arska vei kaiken huomion.

hqdefault.jpg

Viimeksi muokattu:
Itse aloitin treenaamisen 1979 Weiderin menetelmällä. Sitten pari vuotta myöhemmin ostin Francon kirjan Kehonrakentaja voittaa ja näännytin itseni perusteellisesti jollain 6x viikossa treenillä. :D Inttiin menin 1982 ja vein mukanani Francon kirjan ja sen jälkeen ostamani Arnoldin kirjan. Ne kirjat olivat haluttua lainatavaraa.

Francossa oli kovin juttu (okei, selkä oli kova) mielestäni nimenomaan tässä aiemminkin mainittu monipuolisuus. Äijä oli liikkuvainen ja toimivakehoinen, kun teki ja oli tehnyt paljon muutakin kuin bodannut.
Voimanostotulokset tuohon paino/kokoluokkaan kovia, painonnosto jo itsessään kova juttu ja aika kelpo tulokset siihenkin ottanut. Päälle nuoruuden kova taso nyrkkeilyssä jne, ja monet temput mitä teki "bodausaikanaankin", antoi kuvan nimenomaan terveestä, toimivasta, mutta äärimmäisen vahvasta ja todella lihaksikkaasta kehosta. Omastakin mielestä nykyajan bodarit (vaikka freak show:lle aina asiakaskuntansa löytyykin), näyttävät irvokkailta näiden rinnalla - ei ehkä siksi, että on lihaksia enemmän, vaan sen takia, että puuskutetaan 50 metrin tasamaakävelystä tai pelkästä puhumisesta ja roikotetaan sitä perunäsäkkiä kropan etupuolella. Eikä solmita kengännauhoja :D

Tuo kuumavesipullo (tai mitä siitä jäljellä) kulttuuritalolta on minulla. Francon nimmarilla tietenkin. Isäni oli paikan päällä tekemässä jotain juttua johonkin lehteen. Utelin sen arvoa Francon faniklubilta, mutta he sanoivat että minun olisi kääntyä itse Arskan puheille ja että hän jopa voisi ostaa. Saa nähdä. Laitoin instagramin kautta viestiä.
BFED0193-F4DF-45AF-A452-84616A81D10F.jpeg
15E22B3A-538D-4569-9BAE-C7FDA6C2A2E1.jpeg Otan toki vastaan tarjouksia. Myyn isäni puolesta joka on rahan tarpeessa.

Kyllä nämä arskan ja Francon fysiikat ovat upeita. Lihaa on mutta äijät urheilullisia.

Arskan fysiikka ja esiintyminen olivat parhaimmillaan taidetta. Francosta en niinkään sanoisi samaa, vaikka mies oli kyllä suorituskyvyltään aika väkevä. Ja nyrkkeilijäkin. Molemmat ukot olen nähnyt lavalla, sekä metrin päästä niin edestä kuin takaakin. Kuvat eivät aina kerro koko totuutta, vaan äijät pitää nähdä ihan fyysisesti ja kaikessa rauhassa.

Tuo kuumavesipullo (tai mitä siitä jäljellä) kulttuuritalolta on minulla. Francon nimmarilla tietenkin. Isäni oli paikan päällä tekemässä jotain juttua johonkin lehteen. Utelin sen arvoa Francon faniklubilta, mutta he sanoivat että minun olisi kääntyä itse Arskan puheille ja että hän jopa voisi ostaa. Saa nähdä. Laitoin instagramin kautta viestiä. katso liitettä 216897katso liitettä 216896 Otan toki vastaan tarjouksia. Myyn isäni puolesta joka on rahan tarpeessa.

Olisipa mielenkiintoista kuulla menikö kaupaksi ja mihin hintaan☺️

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom