Dippi - Kehonpainon klassikko

Meta title: 🔥💪 DIPPIPUNNERRUS – OJENTAJIEN JA RINTALIHAKSEN BRUTAALI MASSANTEKIJÄ 💪🔥

Meta description: Kehonpainon klassikko, joka rakentaa voimaa, paksuutta ja pysäyttämätöntä painetta ylävartaloon.

Pystyn tällä hetkellä tekemään 70 dippiä melko helposti kuudessa sarjassa.

Aa, vanha kunnon "70 dippiä 4 sarjalla 2 minuutin tauoilla" -haaste...

Ihme että kukaan ei ole vielä kysynyt, mutta vedätkö jo ensimmäisen sarjan failureen asti? Meinaan tuo urakka kannattaa jakaa jotenkin järkevästi esim. 19+18+17+16=70.

Aa, vanha kunnon "70 dippiä 4 sarjalla 2 minuutin tauoilla" -haaste...

Ihme että kukaan ei ole vielä kysynyt, mutta vedätkö jo ensimmäisen sarjan failureen asti? Meinaan tuo urakka kannattaa jakaa jotenkin järkevästi esim. 19+18+17+16=70.

Olen ollut siinä uskossa, että ei kannattaisi tehdä failureen asti, eli pitäisi aina jättää muutama dippi tekemättä. Olenko ollut väärässä? Olen pohtinut miten tuo 70 kannattaisi jakaa, pitäisikö pistää esim. paljon paukkuja kahteen ekaan sarjaan ja saada vaikka 20 + 20, jolloin kahteen vikaan sarjaan jäisi enää yhteensä 30. Tai ehkä tuo 19+18+17+16 tai vaikka 18+18+17+17. Tai vaan failureen asti joka kerta, ja toivoa että neljännen lopussa olisi 70 kasassa?

Käy kattoon, jos voimailupuolella oltaisiin puitu jossain vastaavia juttuja. Saatat löytää jotain hyödyllisiä neuvoja. :)

- - - Updated - - -

Ihmeelisiä vetoja,eikö se nyt riitä,kun pari kertaa viikossa dippaa muun treenin ohessa.
Ei nyt pitäis vaikeeta olla 70 neljässä setissä.

Kyllä se voi olla yllättävän vaikeeta.

Olen nyt useamma threadin lukenut mutta kaipaan lisää tietoa ennen kuin päätän mennä lääkäriin. Elikkäs aiheena dippi. Minua koskee rintalastuun sekä olkapäähän (tarkemmin katsottuna solisluun kohdalle). Vedän penkin jälkeen dippejä 15 kilon lisäpainolla ja aina lämmitykset. Jopa 5 toiston lämmitys omalla painolla ottaa todella inhottavasti olkapäään. Toistojen aikana se tuntuu vähän sielä olkapäässä mutta aika vähän mutta kun hyppään pois dippitelineestä niin sellanen tuntuma tulee rintalastuun ja sinne olkapään alueelle. Rintalastussa se on siinä mielessä inhottavaa kun en ole varma mitä se tunto meinaa. Jostai luin että se voi repästä rintalastun? Venyttelen rintaa ennen treeniä ja penkin välisissä lämmittelyissä myös sekä myös ennen dippiä.
Niin.. ja kyynärpää on myös naksunut kokoajan. Jokaisessa liikkeessä missä pitää nostaa ylös (penkki, dippi, punnerrukset) naksahtaa tuola kyynärpäässä. Jopa hauiksen jännittäminen naksahtaa ja se on mennyt vähän kipeemmäksi.

Eli, mitä kyseiset kivut meinaa, onko haitallisia, mikä auttaa ja osaisiko normaali lääkäri tutkia asiaa?

Lääkäri ei ainakaan ole oikea henkilö tohon ongelmaan. Rintalastan (lastu :D) ja solisluun alueen kipu dipissä on hyvin yleistä ja johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että olkapäät pääsevät vähän eteenpäin liikettä tehdessä (tai ne ovat koko ajan edessä). Pidä koko liikkeen ajan olkapäitä takana ja alhaalla. Tuo kipu on haitallista ja siitä olisi paras päästä eroon.

Kyynerpään naksumisesta en oikeen osaa sanoa. Kaikkien kyynerpäätä ympäröivien lihasten venyttely ja hierominen voisi ainakin auttaa – ainakaan haittaa siitä ei ole. Huolelliset lämmittelyt on hyvä myös muistaa. Itse olen ainakin vastaavanlaisia (?) naksahteluja ranteesta saanut poistettua myös pienellä traktiolla eli käytännössä "vetämällä niveltä poikki". Silleen, että käsi aivan löysänä ja suorana vetää kyynärvartta olkavarresta poispäin. En tiedä auttaako se tässä kuitenkaan, mut voi sitäkin kokeilla.

Lääkäri ei ainakaan ole oikea henkilö tohon ongelmaan. Rintalastan (lastu :D) ja solisluun alueen kipu dipissä on hyvin yleistä ja johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että olkapäät pääsevät vähän eteenpäin liikettä tehdessä (tai ne ovat koko ajan edessä). Pidä koko liikkeen ajan olkapäitä takana ja alhaalla.

Oho en edes huomannut.. olipas nolo virhe :D
Ai. Pitää ensikerralla katsoa miten ne olkapäät menee. Tuo siis vaikuttaa siihen solisluu/olkapää kipuun? Mites tuo rintalasta ja kyynärpää naksumiset?

Oho en edes huomannut.. olipas nolo virhe :D
Ai. Pitää ensikerralla katsoa miten ne olkapäät menee. Tuo siis vaikuttaa siihen solisluu/olkapää kipuun? Mites tuo rintalasta ja kyynärpää naksumiset?

Jep. Voit ihan vaikka siinä niin katsoa, miten rintalihaksen vetosuunta on aivan erilainen, kun olkapää on edessä ja kun olkapää on takana. Kun se on takana, rintalihas on kauniin litteänä rintakehän päällä. Samaten solisluu. Naksumisista lisäilin jotain arvauksia jo tohon aikasempaan viestiini.

Jep. Voit ihan vaikka siinä niin katsoa, miten rintalihaksen vetosuunta on aivan erilainen, kun olkapää on edessä ja kun olkapää on takana. Kun se on takana, rintalihas on kauniin litteänä rintakehän päällä. Samaten solisluu. Naksumisista lisäilin jotain arvauksia jo tohon aikasempaan viestiini.

Jeps kiitokset sinulle!

Kyynärpäävaivasta on itsellä omakohtaisia kokemuksia. Mulla naksahti ennen kyynärpää aina kun vein käden yli 90 asteen kulmaan ja sitten punnersin/työnsin käden suoraksi. Kipuja oli myös mutta tämä asia korjaantui ostamalla kyynärpäälämmittimet/tuet ja lämmittelemällä kyynärpäät aina huolellisesti ennen treeniä jos luvassa on punnerrusliikkeitä. Pidin myös tuolloin totaalitaukoa punnerrusliikkeistä n. kuukauden mutta ei siitä kyllä mitään suurta hyötyä ollut. Nuo lämmittimet on kyllä loistava keksintö ja apu jos on kyynärpäävammoja.

Eli niinku otsikos lukee et dippi tuntuu solisluussa/ihan rinnan yläosassa. Oon erilaisia tekniikkavideoita kattellu YouTubesta et miten sais dipin tuntumaan alarintaan ja kuvannu videolle et miltä oma dippi näyttää ja ainakin se näyttää ihan puhtaalta. Onks jollain muulla ollu samanlaista ongelmaa dipin kaa?

Mulla tuntuu dippi rinnassa vasta kun siinä on tarpeeksi kuormaa. Esim kehonpainolla ne tuntuu täysin eri paikassa kuin 80% kuormalla.

Oli vähän samaa joskus, ku alottelin dipin tekemistä. Katos aika äkkiä, ja tein pääliikkeenä jtn 2-3 vuotta putkeen.
Mulla oli tosin rintalastassa enemmän, ja aamulla ku heräs ja venytteli, ni kuulu helvetinmoinen rusahdus, ja tuntu silt, et katkeis jtn :D.
Näin ei kuitenkaa käyny, ja oli vaan tottumattomuudesta kiinni, kuten tuollon epäilinki. Omat olkapäät oli kireet myös joskus. Tein asialle jtn(venyttelin mm.), joka paransi tilannetta huomattavasti.
Dippi+kiree yläkroppa=oot kusessa.

Dippiä tehdessä suosittelen myös pitään olkapäät/latsit enemmän takana, ja pyrkiin siihen, et tietosesti aktivoi selkää(lapaluita, & epäkkäitä erityisesti). Sama, mistä ei oo haittaa varmasti yhessäkään punnerrusliikkeessä siis. Dippaus kulmaa voi myös muuttaa aika radikaalisti. Hyvin pystysuora selkä VS eteen nojaaminen. Kapee ote VS leveempi. V-muotonen teline VS neutraali ote.
Jees tästä oli apua:D! Voi olla just se et otin dipin vast pari viikkoo sit mukaan ohjelmaan. Täytyy myös koittaa kattoo tota latsien takana pitämistä

Ei kannata liian nopeasti vetää progressiota dipeissä, varsinkaan jos ei ole formista varma. Solisluu-rintalasta-nivel oireilee aika monilla, mitä huomannut ja lukenut. Tuosta lyötyy googlettamalla suomeksi ja englanniksi.

Rintalihaksen solisluusta lähtevästä osta (yläosa) noi ei pitäisi tuntua muuten.

Itelläni oli rintarangassa lukkoa ja muutakin feelua. Dippiä ei voinut tehdä ollenkaan (sattui juuri solisluun alueelle) eikä tuntumaa tullut.
Pistin rangat kondikseen osteopaatilla yms. ja nyt voi taas dippailla ja tuntumaakin on.

Itsehän en olkapäävaivaisena voi tehdä ns. ylösalas/perusdippiä ollenkaan, mutta nykyään uudella tekniikalla teen dippiä rintaliikkeenä.
En osaa oikein selittää tekniikkaa, mutta ajatus pois kokonaan käsistä, olkapäät taakse, rinta eteen ja ajatus rintaan - liike lähtee rinnasta, samalla kun lähdetään alaspäin - jalat/alakroppa lähtee sukeltamaan hieman taaksepäin - paine tulee rinnalle - liikkeessä on jännä swingi - etenkin sivustapäin katseltuna - samaa liikerataa takaisin ylös.
Opettelin tekniikan tekemällä sitä 3 kertaa viikossa, koko ajan toistoja/voluumia lisäten ja nyttemmin onnistuu lisäpainojenkin kanssa -edelleenkään perusdippiä ei viitsi tehdä edes yhtä toistoja kropan ainolla, mutta tämä toimii! Ei ota mulla olkapäihin yhtään, eikä liiemmin ojentajiinkaan - mutta rinnassa tuntuu!

En tiedä löytyykö ko. tekniikan vidoita mistään - tekniikan opetti mulle vanha treenikaveri - nykyinen huippuluokan OMT-fyssä/valmentaja/CBB -kilpailija - josta myöhemmin lisää ;)

Back
Ylös Bottom