Dippatyön pituus?

Kertokaapas viisaammat minkä pituisisilla dippatöillä on saatu vitosia tai nelosia (toki sisältökin saattaa mahdollisesti vaikuttaa arvosteluun)

Nyt on läjässä vajaa 50 sivuu ja tollanen 20-25 sivua tulee vielä ihan asiaa. Pitäiskö mun vielä keksiä jotain täytettä, vai kelpaako jo tollasena?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysy tarkastajalta tai katso laitoksen ohjeistus? Meillä taidettiin suositella 60 sivua.
Pituudella pitäisi olla vitunkaan merkitystä arvosanaan vaan sisällöllä. Ei se mikään romaani ole.

Kyselet tuollaisia täällä ihan vakavissasi? Ite en ikinä lähtis tekemään mihinkään opinnäytteeseen, enkä oikeastaan muuhunkaan vastaavaan tuotokseen täytetekstiä, koska kuka tahansa asiansa osaava lukija kyllä huomaa sen ja se nyt ei voi antaa ainakaan hyvää vaikutelmaa..

Kyselet tuollaisia täällä ihan vakavissasi? Ite en ikinä lähtis tekemään mihinkään opinnäytteeseen, enkä oikeastaan muuhunkaan vastaavaan tuotokseen täytetekstiä, koska kuka tahansa asiansa osaava lukija kyllä huomaa sen ja se nyt ei voi antaa ainakaan hyvää vaikutelmaa..

Miten niin vakavasti? Proffiksihan pääsee ihan vitun hörhöö porukkaa? Toki mun proffa on ihan viksu. Mutta itse sain pääaineen erikoityöstä arvosanaksi 5 ja pituutta sillä oli 60+ sivuu. Vaatimus oli jotain 30+ sivuu..

Eihän sitä ikinä tiedä jos ei kysy. Ja eihän ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vaan tyhmiä vastauksia.. Tulipa taas todistettua sekin vanha hokema ;)

Kertokaapas viisaammat minkä pituisisilla dippatöillä on saatu vitosia tai nelosia (toki sisältökin saattaa mahdollisesti vaikuttaa arvosteluun)

Nyt on läjässä vajaa 50 sivuu ja tollanen 20-25 sivua tulee vielä ihan asiaa. Pitäiskö mun vielä keksiä jotain täytettä, vai kelpaako jo tollasena?

Vitoseenhan tarvitsee ymmärtääkseni jo jotain varsin poikkeuksellista eli uusia keksintöjä tai muuta maailmaa mullistavaa. Yleisesti heittäisin, että jos D-työ on siinä pisteessä, että joudut kyselemään voimailufoorumilta vinkkejä tekemiseen niin ei kai hirveästi kolmosta paremmasta kannata haaveilla?

kiitettävää vähintään lähdetään hakemaan :)

Mikäs on kun porukka on niin nihkeetä..

Edit: Elän sellasessa käsityksessä että lopputulos merkitsee, ei metodit. Kysyn apua vaikka joulupukilta jos siitä on hyötyä.

Jos nyt ihan tosissasi kysyit, niin omassa työssäni oli 53 sivua ja nelosen sain. Sisältö siinä toki ratkaisee, eikä pituus. Olen aikoinani istunut pari vuotta laitosneuvostossa ja olen nähnyt kiitettäviä nippanappa 50-sivuisia töitä ja huonoja 100-sivuisia. Viimeistellystä ulkonäöstä ja oikeinkirjoituksesta saa jonkin verran plussaa, mutta ei sillä surkeaa analyysia pelasteta.

Mikäs juttu tämä "jos ihan tosissaan kysyt?" on? Onko mun kysymys jotenkin ihmeellinen? Oman tiedutelun perusteella pakkotoiston sivuilla on enemmän DI:tä kuin otaniemen nyysseissä. Jos taas menee kysymään neuvoa jostain opinto-ohjaajalta/vastaavalta viralliselta taholta, niin saa yleensä vielä huonompia vastauksia ja huonompaa palvelua kuin pakkotoistosta.

Edit: Ja mistä tulee toi läppä että mun DI-työ olisi automaattisesti paska, koska kyselen täältä jotain tyhmää? Tälläsellä analyysillä mitä porukka on asiasta esittänyt, on kyllä varmaan saatu jotain ykkösen tai kakkosen dippatöitä.

Mikäs juttu tämä "jos ihan tosissaan kysyt?" on? Onko mun kysymys jotenkin ihmeellinen? Oman tiedutelun perusteella pakkotoiston sivuilla on enemmän DI:tä kuin otaniemen nyysseissä. Jos taas menee kysymään neuvoa jostain opinto-ohjaajalta/vastaavalta viralliselta taholta, niin saa yleensä vielä huonompia vastauksia ja huonompaa palvelua kuin pakkotoistosta.

Katso minkä pituisia D-töitä sun työn tarkastavalle proffalle yleensä on tehty ja sitten arvosanat. Noi pituudet kun on ihan siitä kiinni millaisesta se tarkastaja tykkää. Toisille pitää kirjoittaa enempi scheissea ja toiset tiputtaa siitä enemmästä scheissesta arvosanaa. Mä runoilin n. 100 sivua ja 4 tuli.

Kaveri just palautti suht. lyhyen läpystyksen ja sai 4:sen. Ajattelin itsekin tyytyä tohon mikä nyt on tulossa (about 70-sivuu). Kyllähän noi proffat jossain määrin tykkää lyhyemmästä tuotannosta, ei tarvi sitten kärsiä niin pitkään tarkastamisen kanssa :D.

Siks sun kyssäriä ihmetellään, koska toi riippuu aivan täysin aihepiiristä, työn luonteesta ja tavoitteista. Hyvä dippatyön pituus on 20-150 sivua :) Olen nähnyt haarukan molemmista ääripäistä töitä arvosanalla 4 ja 5. Omani on kannesta kanteen 51 sivua ja nelonen napsahti, ja tossakin on jotain 5+ sivua sisällyluetteloita yms saissea. Sivuja lisäämällä olisi työ mennyt vain huonompaan suuntaan.

Sivujen määrällä ei juurikaan ole väliä, kunhan työ ei ole selvästi liian lyhyt (>50 sivua on OK). Jopa vähemmällä voi pärjätä jos itse sisältö on vakuuttava ja sen saa puristettua niin pieneen tilaan. Ylärajaa ei sinänsä ole, mutta jos työ alkaa paisumaan selvästi toiselle sadalle sivulle, voi alkaa miettimään, onko kaikki oikeasti tarpeellista asiaa; dippatöiden aiheet eivät yleensä niin kummoisia ole, että niistä voisi romaania kirjoittaa. Itselläni tuli nelonen vähän yli sadan sivun työllä, pituuden selittää osittain kuvaajien suuri määrä. Itsetarkoituksellisesti pituutta ei missään nimessä kannata tavoitella.

100 sivua liitteineen ja 4. Kaipa se 60-100 riippuen aiheesta, mitään turhaa täytettä tai kapulakieltä en alkais käyttelemään. Koko sivun kuvia ja taulukoita vain paljon ;)

Mä sain dipasta nelosen ja siinä on 75 sivua. Lisäksi kotoa löytyy toinen nelosen dippa, jossa on 80 sivua.

Mä oon kans niillä linjoilla, että koolla ei ole merkitystä. Olen kuullut, että jotkut proffat eivät edes suostu lukemaan dippatöitä, jotka ovat 100-sivuisia. Kielellisesti hyvässä tekstissä pystytään ilmaisemaan asiat lyhyesti ja selkeästi, jolloin itse asia tulee paremmin esiin. Toisin kuin tässä mun postauksessa... :rolleyes:

Lisäksi pituuteen vaikuttaa myös työn luonne. Mun dippa oli ohjelmistotuotannon alle tehty ja tekstin lisäksi mä olin tehnyt jonkun verran arkkitehtuurisuunnittelua ja koodia, joka ei suoraan näkynyt siinä kirjallisessa tuotoksessa, mutta oli välttämätöntä analysoinnin kannalta. Noiden takia dippa olisi saanut olla lyhyempikin, mutta koska mulla oli ihan asiaa sen 75 sivun verran, en sitä tarkotuksella lähtenyt enää pätkimään.

Yksi taktiikka tietysti on tehdä melkein 100-sivuinen työ ja toivoa, että proffa ei jaksa sitä lukea. Legendahan kertoo, että silloin annetaan nelonen, koska harva jaksaa siitä arvosanasta enää valittaa ;).

Tunnettu legendahan on että esim. tenttien vastauksista proffat lukee ekan ja vikan sivut antaa sitten fiilispohjlata arvosanat. Näin tuntuu olleen ainakin pääaineen tenteissä, missä oikeaa vastausta ei oikeastaan enään ole olemassakaan.

Ideana on mulla se että lisäisin tähän vielä jonkun pienen teknillis-taloudellisen arvioinnin ko. sepustukseen. Periaatteessa pysytään aiheessa eikä kysymys ole shaibasta. Toisaalta juttu ei myöskään ole välttämätön kokonaisuuden kannalta. Jos pituuden puolesta olisi ollut pakko tehdä se, niin asia ratkeaisi helposti. Nyt sitten taitaa olla omasta ahkeruudesta kyse.

Edit: teen roskan muuten enklanniksi, joten mitään suurempaa kielellistä runoilua ei ole luvassa.

50-80 sivua oli omalla laitoksella annettu sivumäärä - ylitykseen tai alitukseen vaadittiin hyvät perustelut. Ainoa Oikea sivumäärä riippuu tietenkin myös työn aiheesta; jos on paljon kuvia, liitteitä, kaavoja tai lainauksia, niin sitten pitää tietenkin olla paksumman puoleinen työ, jotta vaaditut kriteerit tulee täytettyä.
Omassa aiheessa olisi riittänyt matskua useamman sadan sivun tutkielmaan, mutta pyrin täyttämään työlle asetetut vaatimukset ilman sen kummempia arvosanatavoitteita ja 60 sivua oli sopiva määrä. Pienemmäksi ei saanut, eikä toisaalta asiasisältöäkään voinut järkevästi laajentaa ilman kymmenien sivujen lisäämistä.
Kaikista aiheista ei sitä vitosta saa ja työn tuloksella on myöskin suuri merkitys arvosanan muodostuksessa. Nämä varmaan kerrottiin jo aihetta valitessa?

Lähetin joskus joulukuussa mailin proffalle jossa kerroin että teen tälläsen dippatyön, sopiiko? Vastaus oli että joo. Nyt sitten hyväksyttämään aihetta elokuussa ja palauttamaan läpyskää syyskuussa. Onnex teen VTT:lle niin aihe kelpaisi vaikka väikkäriin.

Toi pituus on aika käsittämätön kysymys ottaen huomioon sen, että aineellakin on todella paljon vaikutusta asiaan. TKK:lta sain arvosanaksi 5 dippatyöstä, jonka pituus oli 46 sivua (viitteineen ja sisällysluetteloineen). Aihe oli puhtaasti matemaattinen.

EDIT: Jos aihe on myös todella pureskeltu ja siihen on lähes mahdoton tuoda mitään uutta näkökulmaa, niin viitosen saaminen on lähes mahdotonta. Eli aihe on tosiaan myös oleellinen. Jos viitosen haluaa, niin aiheen on oltava hyvä ja asia on esitettävä hyvin. Tuohon ei tarvitse mitään kovin mullistavaa uutta eikä viitosen saaminen edes useimmiten vaadi mitään oikeasti uutta.

Oman dippani tulos oli johtaa yhden algoritmin korrektiuden todistus tavalla, joka vaati vähemmän matemaattista pohjaa kuin aikaisemmat lähteet. Tuo ei ollut mitenkään vaikeata ja uskoisin, että lähestymistapa oli kaikkien alan tutkijoiden tiedossa, mutta tuo vähemmän elementaarinen lähestymistapa oli "elegantimpi". Eli periaatteessa dipassa tuli vaan näytettyä, että ymmärsi aiheen hyvin.

Miten niin vakavasti? Proffiksihan pääsee ihan vitun hörhöö porukkaa? Toki mun proffa on ihan viksu. Mutta itse sain pääaineen erikoityöstä arvosanaksi 5 ja pituutta sillä oli 60+ sivuu. Vaatimus oli jotain 30+ sivuu..

Eihän sitä ikinä tiedä jos ei kysy. Ja eihän ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vaan tyhmiä vastauksia.. Tulipa taas todistettua sekin vanha hokema ;)
Ei se yleinen luonne tai olemus mitään merkitse, jos on asiantuntija jollain alalla. Esimerkiksi tohtoriksi valmistuvilla sanotaan olevan tarpeeksi asiantuntemusta omasta, erittäin kapeasta erikoisalasta vasta sitten, kun maailmasta löytyy vain viisi ihmistä, joiden kanssa voi käydä kyseisestä asiasta antavan ja itselleen hyvin merkityksellisen keskustelun. Se asiantuntemuksen syvyys on siis se merkitsevä tekijä, ei sen laajuus. Persoonallisuudella on loppujen lopuksi hyvin vähän merkitystä.

Vaikkei tämä aiheeseen liity, niin tekussa ainakin lopputyöt arvosteltiin työntömitalla :D

Mutta, ihmisiä ne proffatkin ovat. Jos kirjoitat helvetin paksun teoksen, niin ei sitä jaksa lukea erkkikään. Ja jos ei jaksa lukea, niin ei välttämättä uskalla antaa huonoa arvosanaakaan. Kunhan vain katsoo ettei koko dippatyö ola täynnä jotain copy/pastea lähdekoodista tai jotain taulukoita. Kokenut silmä erottaa ne heti täytesivuiksi. Ja mitä vaikeampi aihe, sitä vähemmän proffakaan siitä tajuaa. Sitten on tietenkin niitä proffia joita ei voi hämätä lopputyön paksuudella. Sitten pitää keskittyä sisältöön. Tosin sitten on vielä niitäkin jotka eivät pidä liian fiksuista opiskelijoista. Näihin proffiin auttaa vain perseennuolenta. Koita esim. käyttää proffan omia julkaisuja lähdemateriaalina. Tulee äijälle hyvä mieli ja rauha maahan.

Suositut

Back
Ylös Bottom