Vedänpä nyt tähän viiltävät Georgen puhtaat "IMO-syväanalyysit" joistain kisaajista:
Huom! Ei kannata ottaa näistä hernettä nenään, koska en todellakaan voi tietää minkälaisia tyyppejä kilpailijat oikeasti ovat - kerron tässä vain oman näkemykseni siitä mitä TV-kuva on välittänyt.
Timo:
Tällaisia tyyppejä ei pitäisi päästää mihinkään isompaan firmaan töihin, koska saattavat hyvinkin päästä johtotehtäviin, joka on siis hänen kyvyillään väärin. Motto selvästikin: "Näytän hyvältä puku päällä ja tukka on hyvin - näytän siis bisnesmieheltä, joten olen varmasti hyvä bisnesmies." Osaamisesta, käytöstavoista, suoraselkäisyydestä tai johtamistaidoista ei ole tietoakaan, mutta tälle kaverille riittääkin se, että näyttää hyvältä puku päällä. Timon omin sanoin: "kravatin käyttö on tärkeämpää kuin itse osaaminen ja muut kyvyt."
Ominaisin paikka työelämässä: yksityisyrittäjä - ei ole tiimipelaaja, joten yksin työskennellen joutuisi antamaan näyttöjä teoilla, eikä puheilla.
Jethro:
Aivan loistava supliikkimies, joka mokasi 26.10 esitetyssä jaksossa siinä, että yritti olla hauska. Kun Jethro yrittää olla hauska, on hän todellisuudessa kaikkea muuta kuin sitä. Jethro on todella miellyttävä ja hauska persoona ollessaan täysin oma itsensä. Kaupankäynti on hänellä verissä, enkä mitenkään näe, että hänelle olisi luontevaa johtaa suurta organisaatiota. Kuten Hjalliskin sanoi: "Jethro ei kuuntele muita, eikä edes yritä kuunnella muita." Hyvä johtaja kyllä kuuntelee.
Ominaisin paikka työelämässä: Turkulainen kiinteistönvälittäjä - nettikeskustelujen pohjalta menestynyt tällä saralla hyvin ja jos draivia vaan riittää, niin miksei pysyisi omassa lestissään. Kiinteistönvälittäjänä tekee varmasti hyviä diilejä ja saa päättää asioista itse, koska se vain sopii hänen luonteelleen. Tekee varmasti parempaa tulosta jos saa päättää asioista itse, tällöin hän myös kantaa vastuun omista virheistään.
Minna:
KTM, jolla ainakin nähdyn perusteella riittää osaamista useallekin alalle. En ikinä palkkaisi hänenlaistaan tyyppiä miksikään johtajaksi, koska asenne on todella itsekeskeinen. Kyse ei ole siitä, etteikö Minna osaisi ja tietäisi, mutta hyvä johtaja ei voi omata tuollaista omahyväistä asennetta. Ei kykene työskentelemään miesten eikä naisten kanssa - on siinäkin tiimipelaaja! Selityksiä tosin riittää.
Ominaisin paikka työelämässä: yksityisyrittäjä - ei ole tiimipelaaja, joten yksin työskennellen joutuisi antamaan näyttöjä teoilla, eikä puheilla. Käsittääkseni tosin on myös oikeassa elämässä yrittäjä, joten on varmaan itsekin ymmärtänyt paikkansa työelämässä.
Heidi L:
Ensimmäisissä jaksoissa liputin hänestä varmaa voittajaa koko kisaan, mutta myöhemmin Heidi L on näyttänyt myös huonot puolensa. Kaikenkaikkiaan hänen osaamisensa ja ahkeruutensa on omaa luokkaansa, mutta erittäin tärkeä luonteenpiirre puuttuu ja sellainen löytyy Antilta - kyky ottaa muut ihmiset huomioon. Heidi L tuntuu haluavan työskennellä vain "kauniiden ja menestyvien ihmisten kanssa" - ainakin sellainen asenne hänestä huokuu, enkä usko että voisin esimerkiksi itse työskennellä hänen kanssaan. Elämässä on paljon muutakin kuin se, että osaa ranskaa ja on hyvännäköinen 40 v nainen.
Ominaisin paikka työelämässä: Markkinointitehtävissä ulkomailla - jossain muualla kuin Suomessa tuollainen ylpeys katsottaisiin varmaankin hyväksi luonteenpiirteeksi.
Antti:
Loistava tulevaisuus edessä. Kyvykäs johtamaan, mutta osaa myös olla johdettavana. Asenne ja innokkuus on juuri sellaista, että harva kieltäytyisi tiimityöstä hänen kanssaan. Muutenkin paketti hyvin kasassa: nuori ja koulutettu, josta voidaan leipoa menestyjä alalle kuin alalle.
Ominaisin paikka työelämässä: Vaikka Sipoonrannan myyntijohtaja - vaikea keksiä sopivaa paikkaa, koska tästä kaverista on mihin vain.
Heidi W:
Hyvin koulutettu osaaja, jolle löytyy varmasti ottajia työelämässä. Huonoin puoli hänessä on selvästikin se, että pitää itseään hyvänä johtajana. Kuuluu tähän nuoreen naissukupolveen, jonka motto on: "olen suorittanut puolustusvoimien aliupseerikoulun, olen siis hyvä johtaja ja minulta löytyy auktoriteettiä." Hjallis haukkui häntä viime jaksossa sihteeriksi ja sitä hän valitettavasti onkin, tosin pirun hyvä ja koulutettu sellainen.
Ominaisin paikka työelämässä: Korkeasti koulutettu sihteeri - Hjallis osui naulan kantaan, Heidi W on sihteeri ja hänen johtoryhmässä antamat perustelut "napakasti vastaansanomisesta projektipäällikölle" aiheutti melkoista myötähäpeää.
Kaisa:
Yksi porukan fiksuimmista tyypeistä, jolta löytyy rutkasti tieto-taitoa. Puuttuvat ominaisuudet hänellä ovat tiimipelaamisen taito sekä hyvä johtamistaito. Toimii siviilissä ilmeisesti AMK-opettajana. Kaisan luonne onkin kuin suoraan peruskoulun opettajanhuoneesta. Valitettavasti siis yksi viimeisimpiä vaihtoehtoja Sipoonrannan myyntijohtajaksi. Tällaiset opettajaluonteet ovat muutenkin epäsopivia minnekään muualle kuin konsultiksi/luennoitsijaksi tai opettajaksi.
Ominaisin paikka työelämässä: Opettaja/konsultti