Digikameraa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phy73
  • Aloitettu Aloitettu

phy73

VIP
Olen ostamassa uutta digikameraa n.500€ hintaluokassa, eli suositelkaa jotain. Katselin Minolta DiMAGE Z1 kameraa jonka hinta on alle 500€, vaikuttais ihan pätevältä peliltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Canon IXUS 400. Ei voi muuta kuin suositella. Vaikka on pienikokoinen niin kuvat todella hyvälaatuisia, erityisesti makrokuvat.

Originally posted by hamuk
Canon IXUS 400. Ei voi muuta kuin suositella. Vaikka on pienikokoinen niin kuvat todella hyvälaatuisia, erityisesti makrokuvat.
Hehe, lähetin Phy:lle privaa just samasta kamerasta. Helvetin tyytyväinen oon ollut kyllä tähän omaani. Räpläsin tätä samaa mallia tuossa kesällä ja totesin sen helvetin monipuoliseksi ja helppokäyttöiseksi, joten ei ollut vaikea valinta, kun kävin kameran pari viikkoa sitten hankkimassa.

Itse laitoin Casio Exilim EX-Z3:n, joka on Ixusta ohuempi, muut mitat ja kuvanlaatu vastaavassa suht samat ja oli halvempi. Kenno on 3,2 megaa, joka minulle riittää ja tärkeintä oli saada niin pieni kamera, että sen ei haittaa taskun pohjalla (tulee niitä kuviakin otettua joskus). Ixukset ovat vähän kalliimpia (varsinkin nuo uudemmat), mutta hyviähän ne ovat.

Edit: Jaa, se on näköjään 4 megapikselin Z4:kin ilmestynyt, 495 euroa.

Itse ostin vähän aikaa sitten Canon A70:n ja tyytyväinen olen ollut. Hintaa tuolle kertyi 468e 512mb muistikortin kanssa. Noissa Ixuksissa taitaa olla aika paljon lisähintaa tuon hieman pienemmän koon takia, A70:ssä on lähes sama optiikka kuin Ixus v3:ssa (A70:ssa enemmän manuaalisäätöjä), mutta hintaeroa on kuitenkin aika paljon.

Kannattas yleensä mainita käyttötarkoitus samalla ja mitä haluaa kameralta. Mikään kamera ei ole yksiselitteisesti paras, vaan ainakin useimmissa on omat hyvät puolensa. Nyrkkisääntönä kuitenkin sellainen, että saman hintaluokan kameroissa pienissä ja kauniissa on huonommat ominaisuudet ja optiikka kuin isoissa ja rumissa. Ilmeisesti nyt kuitenkaan tuo koko ei ole aivan ykkös kriteeri, kun esimerkki kamerana tuo minoltan dimage Z1? En kyseistä kameraa tunne joten en osaa sanoa olisiko se hyvä ostos, mutta minolta on kuitenkin laatumerkki ja sen perusteella voisi kuvitella ettei ainakaan kovin pahasti menisi valinta vikaan. Ja mikäli haluaa tehokasta zoomia kameraan, kuten tuossa Z1:ssä on, niin kannattaa sen rinnalle ottaa vertailuun olympuksen camedia c-720, -730, -740 ja 750. Lähinnä tuo 740 taitaa olla lähimpänä Z1:stä. Kannattaa käydä jossain liikkeessä kokeilemassa miltä nuo tuntuu käteen ja katsoa vähän minkä kokoisia ne käytännössä ovat. Ja tuon zoomin kanssa kannattaa hieman miettiä onko se todella tarpeellinen, se lisää kameran kokoa ja hintaa. Ja täydellä zoomilla kamera on käytännössä pakko olla tuettu, jotta kuvat eivät olisi tärähtäneitä.

Kannattaa ainakin seuraavien kameroiden tietoja vertailla (tässä threadissa mainittujen lisäksi) Canon A80, S45, S50, G3, G5; olympus c-4000, c-5050. Osa kyllä menee jonku verran yli 500 euron, varsinkin jos siihen pitäisi saada muistikortti samaan hintaan.

Ja se tosiaan vielä, että kannattaa kiinnittää huomiota mitä muistia kamera käyttää. Itse ainakin pitäisin compact flashia ehdottomasti järkevimpänä ratkaisuna. Se on halpaa ja esimerkiksi monet mp3-soittimet käyttävät sitä.

Pienessä kamerassa on yleensä ongelmana heikohko valovoima optiikan takia ja sen johdosta ja myöskin ehkä kameran koon takia kuvat tärähtävät helpommin. Myöskin digikameroiden takana olevan etsimen käyttö saa aikaan sen, että kuvat otetaankin kädet suorina eikä kurkisteta siitä perinteisestä etsimestä, jolloin kamera tukeutuisi päähän, ja taas tärähtää.

Vaan kyllä näiden kanssakin oppii elämään. Vaikuttaa muuten aika hulppealta tuo Minoltan silmä oman kameran pikkuruiseen linssiin verrattuna. Jos kameralle ei ole kokorajoituksia niin mikäs on tuommoisella kuvatessa.

Re: F717

Originally posted by muffy
Itselläni on kiinteänä tavoite tähtäimessä, jahka saan parista keikasta rahat niin tilaan itselleni Sonyn F717:n. Sillä pärjään varmasti vähän aikaa.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/F717/F71A.HTM

Minkä takia muuten juuri tuo? Itse olen siinä käsityksessä, että Minolta dimage 7hi olisi samaa hintaluokkaa ja saman tyyppinen kamera muutenkin, mutta parempi. En ole kyllä erityisemmin tutustunut kyseisiin kameroihin, mutta tuo sonyn kamera ei tunnu olevan juuri kenenkään alan harrastajan hankintalistalla, mikäli ovat hankkimasta kyseisen tyypiin kameraa. Tuosta minulle on ainakin jäänyt kuva, että nuo sonyn kamerat eivät olisi erityisen hyviä.

Originally posted by teemupii
http://www.dpreview.com/reviews/canons400/

IXUS 400 mallissa ei jostakin syystä tunnu toimivan yli 256MBn kortit. 512MBn kortit toimii vain 256MBn kortteina. En tosin tiedä että onko tähän tullut jo korjausta, mutta ainakaan firmware päivityksen mukana ei tätä ollut merkitty korjatuksi.

Kaverilla on alkukesästä ostettu kamera ja siinä ainakin toimii 512 MB kortti.

Hemmohan nuo tärkeimmät jo mainitsi, zoomista sen verran että jos se on tärkeä ja haluaa moninkertaisen zoomin niin kannattaa katsella kamera jossa on kuvanvakautus.

Pitää harkita vielä, olisi yksi esittelykäytössä ollut Canon PowerShot G3 sopuhintaan..

Canon G3:sesta: itse ostin sellaisen noin kuukausi sitten. Erittäin hyvä kamera, ainakin näin aloittelevalle kuvaajalle. Säädöt ovat monipuolisemmat kuin Ixus-mallissa. Manuaalisesti voi säätää esim. aukon koon valotus-ajan jne. Opettelemista manuaalisessa kuvaamisessa riittää. Nämä kaikki onnistuvat myös automaattisesti. Toisin sanoen, jos kuvat epäonnistuvat, on vika kuvaajassa eikä kamerassa.

Huonona puolena on koko. Kamera ei mahdu taskuun (riippuu toki taskun koosta). G3:sta ei viitsi raahata joka paikkaan. Toisaalta koko tuo vakautta kuvaamiseen.

Olen itse kuitenkin ollut erittäin tyytyväinen G3:seen, joten voin myöskin suositella sitä. Toinen harkinnan arvoinen vaihtoehto olisi A70.
Tuolta löytyy kamera-arvosteluja: http://www.dpreview.com/

Eiiih hulluksi tulee, malleja on niin paljon. Nyt keksin et jos satsais vähän lisää niin sais Canon G5 kameran.

Vielä hullummaksi tulee kun vertaa hintoja suomi/saksa ja miettii että säästäiskö ostokuluissa vai ei... mut canonin euroopan laajuinen takuu ainakin on jees. kaipa samanlaista on muillakin merkeillä

Onko kellään tietoa noista hoopeen kameroista?Meinasin kun anttilassa on tarjouksessa hp:n 935 hintaan 399egee, ja canonin powershot a70 maksas saman verran, niin kumpaan kannattais sijottaa rahat?hp on 5 meganen, ja canon 3.2 meganen...

Ja sitten vielä tuosta takuuhommasta. Kävin tänään paikallisessa kamerakaupassa katsomassa kameroita, ja tuli siinä puhetta saksasta tilatuista kameroista.
Esim. Canonin maahantuoja on antanut sellaiset ohjeet, että saksasta tilatuilla kameroilla ei ole samanlaista takuuta kun suomesta ostetuilla, toisin sanoen laskuttavat huollosta jonkin verran.
Ja on kuulemma tullut paljon huonoa palautetta saksasta tilatuista kameroista.
Mutta jos kameran on ostanut kaupasta, siis ei verkko sellaisesta, niin silloin takuu on ihan normaali!
Tosin sitähän ei voi varmaksi sanoa pitääkö myyjän sana, vai yrittääkö vaan saada eurot omaan taskuun...

Originally posted by Andree
Onko kellään tietoa noista hoopeen kameroista?Meinasin kun anttilassa on tarjouksessa hp:n 935 hintaan 399egee, ja canonin powershot a70 maksas saman verran, niin kumpaan kannattais sijottaa rahat?hp on 5 meganen, ja canon 3.2 meganen...

Kysyin kerran eräältä kaverilta joka harrastaa digikuvausta ihan tosissaan , että kannattaako ostaa HP:n vai canonin kamera.Vastaus tuli aika selvänä "Älä ainakaan niihin HP:n leluihin rahojasi laita" Ei nyt kokonaan haukuta HP:tä , mutta itse ainakin uskallan suositella tuota canonia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom