Digi-tv:stä tyhmiä kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Noin rapialla sadalla eurolla näyttäisi saavan kaapeliverkkoon digibokseja, mutta mietityttää, että mitä hyötyä niistä on. Nämä tavalliset parempi kuva jne. propaganda on sinänsä tiedossa.

Mutta oikeasti kiinnostaa, että miten esim. kuvasuhteet on toteutettu. Tuleeko lähetykset yhä kuitenkin mustilla palkeilla varustettuna esim. Ylen, MTV:n ja Nelosen kanavilla? Toimiiko tekstitykset yleensä (vai riippuuko enemmän boksista) ja onko jotain muuta käytännön kannalta oleellista huomioitavaa?

Tuon sata euroa vois pariksi vuodeksi "sijoittaa" nyt digiboksiin ja lykätä sen sitten myöhemmin vanhan telkkarin kanssa jonnekin piiloon, kun ostaa uuden, joten mitään esim. ihme liitäntöjä en nyt tarvitse. Jotain Humaxin boksia olen ajatellut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla on ihan karvalakkidigiboksi, joku Nokia. Tärkeimpänä ominaisuutena pidän hyvää kuvaa ja ääntä. Toisinaan kuva tulee liian pienellä bittimäärällä, mikä näkyy mosaiikkina. Laajakuvalähetykset tulevat lähes aina anamorfisena. Tekstitysten kanssa ei mitään ongelmia.

Kannatti ostaa, sain paremman kuvan ja muutaman lisäkanavan.

Tulee anamorfisena eli millaisena?

lej sanoi:
Tulee anamorfisena eli millaisena?
Anamorfinen: Sellainen kuvan tallennus- ja siirtomuoto, jonka mittasuhteet ovat pystysuunnassa erilaiset kuin vaakasuunnassa.
Anamorfisuus tarkoittaa sitä, että kuvan mittasuhteita talletuksen tai siirron ajaksi muuttamalla saadaan teknisiltä mittasuhteiltaan erilaiseen talletustilaan tai lähetteeseen mahdutettua suurempi määrä kuvainformaatiota kuin käsittelemällä kuvaa esitysmittasuhteissa. Anamorfisessa tallennusmuodossa voidaan esim. laajakangaselokuvan kuva tallennusvaiheessa venyttää pystysuunnassa normaalin TV-kuvan korkuiseksi. Jos TV tukee anamorfisuutta, se katseluvaiheessa litistää kuvan taas oikean muotoiseksi. Etuna on, että esim. DVD:hen ei talleteta ylä- ja alareunan mustia palkkeja (kuten letterbox-muodossa), joten tilaa on enemmän itse kuvan tarkkaan tallentamiseen.

Varastettu täältä.

Lisää: http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm

http://www.dvdweb.co.uk/information/anamorphic.htm

Mä ositn sitten digiboksin, mutta nyt pitäisi tietää miten kannattaa liittää yhteen tv, digiboksi, videot, dvd-soitin ja Playstation.

Tv:ssa 2 scart-liitäntää, videoissa 2 ja boksissa 2. Sitten mulla on vielä sellanen mötikkä millä voi jakaa yhden liitännän, aikaisemmin siinä oli pleikkari ja videot ja ja dvd meni suoraan telkkariin.

Ilmeisesti digillä on mahdollista saada laajakuva-tv:stäkin oikean kokoinen kuva ilman että esim tekstitykset soihaa ohi ruudun? Vai? Entä osuuko kuvasuhdeautomatiikka kuinka hyvin kohdilleen?

D.Yates sanoi:
Ilmeisesti digillä on mahdollista saada laajakuva-tv:stäkin oikean kokoinen kuva ilman että esim tekstitykset soihaa ohi ruudun? Vai? Entä osuuko kuvasuhdeautomatiikka kuinka hyvin kohdilleen?
Aika berberistä on toi automatiikka mielestäni. Leffoissa taitaa pääosin toimia mutta muissa ohjelmissa saa olla itse säätämässä kuvaa kohdalleen, jos haluaa koko kuvan ja vielä tekstitkin näkyviin. Itse säädän aina kuvakoon manuaalisesti.

Edit: pidän siis kuvaa aina laajakuva tai 4:3 moodissa ja säädän tarvittaessa.

Kyllä ainakin näillä ilmaiskanavilla tuo automatiikka tuntuisi ihan hyvin toimivan. Kuva on oikean kokoinen ja tekstit kohdillaan. Tosin mulla on ollut toi nyt käytössä vasta muutaman tunnin.

Merkki on Humax ja malli CX-FOX C II tjsp.

D.Yates sanoi:
Ilmeisesti digillä on mahdollista saada laajakuva-tv:stäkin oikean kokoinen kuva ilman että esim tekstitykset soihaa ohi ruudun? Vai?
Riippuu kanavasta ja materiaalista, uusimmat sarjat ja leffat tulee kyllä anamorfisena, joilloin kuva täyttää koko ruudun. Mutta esim. SubTV lähettää Conan O'Brienia letterboxattuna, joilloin kuva on pieni laatikko telkkarin keskellä ja tekstit kuvan alalaidassa, jolloin voit unohtaa zoomauksen jos tekstejä haluat lukea. Näin tulee myös monet leffat. Toinen juttu on sitten, että edelleen >50% materiaalista on 4:3 suhteessa, joten laajakuva-tv:llä jää reunoihin isot mustat kaistaleet jos et halua pilata kuvaa venyttämällä.

Pink Spider sanoi:
Minulla on ihan karvalakkidigiboksi, joku Nokia. Tärkeimpänä ominaisuutena pidän hyvää kuvaa ja ääntä. Toisinaan kuva tulee liian pienellä bittimäärällä, mikä näkyy mosaiikkina. Laajakuvalähetykset tulevat lähes aina anamorfisena. Tekstitysten kanssa ei mitään ongelmia.

Mistä johtuu toi liian pieni bitti määrä? Odottelen innolla vuoden 2007 syksyä, kun siirrytään digiaikaan ja tulee noita mosaiikki hetkiä, joista suuri yleisö ei vielä ole tietoinen. Voin vaan kuvitella sitä valituksen määrä, kun salkkarit ei näkynytkään täydellisesti:)

kgb sanoi:
Mistä johtuu toi liian pieni bitti määrä?

Liikaa kamaa tungettu samaan nippuun ja maanpäällisen lähetyksen koodauksessa on käsittääkseni vielä kaapelia enemmän virheenkorjausdataa mukana, joka on kaikki kuvalta pois.

Pink Spider sanoi:

Mulla ollut jo neljä vuotta digibokseja.Nokia ja Finlux.Nokian ostin ekana ja alussa välillä kuva meni mosaiikiksi ja ääni "naksahteli".Välillä kuva pimeni kokonaan ja boksi herjas,että 'signaali heikko tai ei signaalia lainkaan'.Luulin tuon johtuvan lähetysten alkuvaikeuksista,mutta kun vuosi sitten ostin toisen boksin,neuvoi myyjä vaihtamaan vanhan harava-antennin&johdon uuteen.Tein työtä käskettyä ja kaikki häiriöt kuvassa ja äänessä ovat poistuneet.
Vaikka vanha antenni ja kaapeli päällisinpuolin ehjiltä näyttivätkin,niin nykyinen digitekniikka vaatii siihen sopivan johdon.Ei ollut kovinkallis investointi ja nyt tosiaan kaikki pelaa hienosti :rock:

Valtakunnallisia ja sellaisia, jotka eivät muuten kaikkialla näy taitaa olla

Yle Teema
Yle 24
Yle FST
SubTV
Voice
Urheilukanava
Jim
Nelonen

Ja yllättäen Yle 1&2 sekä MTV3

Jungner: Yle ei kiirehdi teräväpiirtolähetyksiä

STT

Yleisradio ei aio kiirehtiä päätöstä television teräväpiirtolähetyksistä, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Mikael Jungner. Hänen mukaansa Yleisradio tekee asiasta päätöksen aikaisintaan vuonna 2010.

Kalliiseen hankkeeseen ei ole varaa Yleisradion nykyrahoituksella, toteaa Jungner STT:n haastattelussa. Hän arvioi, että teräväpiirtolähetyksistä koituisi vuodessa miljoonien eurojen kustannukset kanavaa kohden. Yleisradiolla on viisi digi-tv-kanavaa.

eipä näköjään ole mitään kiirettä hd- teknologiaan tv- lähetysten puolelta. ei kyllä yllättänyt Jugnerin linja yhtään...

Mä ositn sitten digiboksin, mutta nyt pitäisi tietää miten kannattaa liittää yhteen tv, digiboksi, videot, dvd-soitin ja Playstation.

Tv:ssa 2 scart-liitäntää, videoissa 2 ja boksissa 2. Sitten mulla on vielä sellanen mötikkä millä voi jakaa yhden liitännän, aikaisemmin siinä oli pleikkari ja videot ja ja dvd meni suoraan telkkariin.

Boksista scartti videoon niin voit nauhoittaa ohjelmia, josta taas scartti televisioon. Jakajaan kytket dvd-soittimen ja pleikkarin niin ne toimivat ihan hyvin jos sammuttaa toisen kun käyttää toista, jollei soitin ole tallentava.

Suositut

Back
Ylös Bottom