Dietti vai bulkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Magli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjesta!

Olen viimeisen reilu 3 vuoden aikana tiputtanut painoa noin 40kg. Tavoitepainoon matkaa vielä 7kg. Elimistö on aikalailla tottunut pieneen kalorimäärään(n. 2600), joten rasva palaa ja paino tippuu nyt erityisen hidasta vauhtia. Käyn 5krt viikossa salilla vetämässä kovan treenin ja tällä hetkellä käytän 4 jakoista ohjelmaa. Pienestä kalorimäärästä johtuen lihaskasvu on luonnollisesti aika mitätöntä, joten homma on aika turhauttavaa kun paino ei juuri tipu ja lihakset ei kasva...

Olen tässä miettinyt kahta eri vaihtoehtoa (muita saa toki ehdottaa):

1. Jatkanko miinuskaloreilla siihen asti, että saan itseni kuivempaan kuntoon(vähintään kesään asti) ja saavutan tavoitepainon vai
2. Rupeanko pakottamaan ruokaa naamariin, jotta lihakset saisivat enemmän kasvumateriaalia ja diettaan myöhemmin loput rasvat pois?

Paino tällä hetkellä 87kg. Tavoitteena mulla siis saada rasvat alas, kroppa kiinteeksi ja kasvattaa lihasta.

Syön puhdasta ruokaa, pidän huolen riittävästä proteiinin saannista eri muodoissa ja juon treenin jälkeen palkkarin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ensiksi, onneksi olkoon! Jo nyt hyvä saavutus.

Ehdottaisin vaihtoehtoa 2. En nyt bulkista puhuisi, mutta hiljalleen kaloreita (hiilari) ylöspäin niin, että tulee hieman lisää painoa. Takana jo kuitenkin 3 vuotta painon pudotusta. Etsi tietoa hakusanalla reverse diet/dietti. Älä kuitenkaan rasvaa ala keräämään, vaan seuraa rasvaprosenttiakin. Tod. näköisesti maltillisella reverse dietilä alkaisi myös hieman lihasta tulemaan ja aineenvaihunta saa boostia.

Ensiksi, onneksi olkoon! Jo nyt hyvä saavutus.

Ehdottaisin vaihtoehtoa 2. En nyt bulkista puhuisi, mutta hiljalleen kaloreita (hiilari) ylöspäin niin, että tulee hieman lisää painoa. Takana jo kuitenkin 3 vuotta painon pudotusta. Etsi tietoa hakusanalla reverse diet/dietti. Älä kuitenkaan rasvaa ala keräämään, vaan seuraa rasvaprosenttiakin. Tod. näköisesti maltillisella reverse dietilä alkaisi myös hieman lihasta tulemaan ja aineenvaihunta saa boostia.

Kiitos vastauksesta! Pitänee tutustuu tohon reverse diettaamiseen. Alkuunhan voisi vaikka lisätä malton määrää palkkarissa.

Itselle 8 kilon pudotus tuntuu kovalta joten onnea hienosta suorituksesta!
2600kcal ei ole kyllä mitenkään erityisen pieni kalorimäärä ainakaan minusta.
Minä ehdottaisin että painaisit sinne tavoitteeseen asti samantien ja maltilla nostaisit kaloreita, turhauttaa, tiedetään mutta ainakin itsellä viimeksi karkasi käsistä vaikka piti vain olla juuri ja juuri plussa kaloreilla eikä ole nyt kivaa taas poltella ihan pelkkää läskiä.
Mutta tämä oli vain yksi mielipide, varmasti löytyy paljon muitakin mielipiteitä ja parempiakin sellaisia.

Painonpudotuksen jälkeen kannattaa varovasti nostella kaloreita ylöspäin ja seurata tilannetta mittanauhalla, peilillä jaa vaa-alla. Muutaman kuukauden painonpudotuksen tulos saadaan menetettyä jo parissa viikossa jos lähdetään liiaksi nostamaan kaloreita heti alkuun. Been there, done that. Suosittelen lukemaan esim. Utin kirjoituksia aiheesta:

http://www.fast.fi/2014/reversedieettaus-osa-1-siirtyma-plussalle-rankan-dieetin-jalkeen/

Zone-sarja -42%
Vielä erilainen näkökulma.

Onko kolme vuotta mennyt kaloreita laskiessa vai tuleeko ne jo selkäytimestä ja vakioeväillä? Mietin että itse lyhyellä painonpudotuksella olen alkanut liikaa ajatella ruokaa ja se on ollut vähän stressaavaakin. Saati että jos kolme vuotta tarkkailisin. Tulisi mieleen että tekisi hyvää sellainen jakso, että syön tasan tarpeeseen kehoa kuunnellen. Dieetillä ja bulkilla nimenomaan kehoa ei kuunnella, vaan jopa tehdään sitä vastaan. Hyvin rakennettu dieetti tai bulkki ei toki ole kärsimystä, mutta jos vähääkään tuntui siltä että ei välttämättä osaisi tarkkailematta syödä normaalisti, niin voisi olla päänupille terveellinen kokeilu sellainen rennompi jakso?

Tuskin sentään yhtäkkiä alkaisit mässätä mitään roskaruokaa?

Vielä erilainen näkökulma.

Onko kolme vuotta mennyt kaloreita laskiessa vai tuleeko ne jo selkäytimestä ja vakioeväillä? Mietin että itse lyhyellä painonpudotuksella olen alkanut liikaa ajatella ruokaa ja se on ollut vähän stressaavaakin. Saati että jos kolme vuotta tarkkailisin. Tulisi mieleen että tekisi hyvää sellainen jakso, että syön tasan tarpeeseen kehoa kuunnellen. Dieetillä ja bulkilla nimenomaan kehoa ei kuunnella, vaan jopa tehdään sitä vastaan. Hyvin rakennettu dieetti tai bulkki ei toki ole kärsimystä, mutta jos vähääkään tuntui siltä että ei välttämättä osaisi tarkkailematta syödä normaalisti, niin voisi olla päänupille terveellinen kokeilu sellainen rennompi jakso?

Tuskin sentään yhtäkkiä alkaisit mässätä mitään roskaruokaa?

Koko homma alkoi noin kolme vuotta sitten ihan vaan sillä, että rupesin kattomaan mitä syön. Lisäsin kasvikset, hedelmät, rahkat yms. mukaan ja lopetin täysin roskaruuan ja muun paskan syömisen. Nykyään joo tulee aika selkäytimestä toi kalorien määrä ja ruokailurutiini, koska päivän ateriat toistaa pitkälti aika samaa kaavaa.

Mitan, peilin ja vaa'an avulla oon tarkkaillu edistymistä. Kaloreita oon tarkistellu sillontällön, viimeaikoina enemmän. Kunnon treenaaminen, jota oon asteittain lisännyt tuli mukaan noin vuosi ruokailutottumusten täysremontin jälkeen.

Tarkennuksena vielä, että tuo ilmoittamani 2600 on se kalorimäärä minkä saan tämän hetken syömisillä treenipäivinä maksimissaan.

Paluuta vanhoihin ruokailutottumuksiin ei ole, haluaisin vaan maksimoida treeneistä saatavaa hyötyä.

En viiti aloittaa uutta ketjua niin heitän tänne omat speksit kehiin:

Paino tällä hetkellä noin 93 kg, ja pituutta 178,5cm. Vyötärönympärys n. 96 cm. Kehonkoostumusvaa'an mukaan rasvaprosenttini on n. 31,5% ja luustolihas% n. 33. Salilla aloin käymään lokakuussa 2014 eli reilu 1,5 vuotta salillakäyntiä takana. Tällä hetkellä saliohjelmani on kolmijakoinen ja tämän päälle aerobista kaksi kertaa viikossa.

Lähtöpaino lokakuussa 2014 oli n. 83 kg eli noin 10 kiloa painoa siitä lähtien on tullut lisää. Lihasta on tullut selkeästi lisää, mutta rasvaa on edelleen liian paljon ja sen huomaa. Vaatekoko on pysynnyt kuitenkin samana, joten oletettavasti rasvaa lähtenyt ja korvautunut lihaksella.

Ensimmäinen vuosi salilla meni aikalailla siten ettei syömisiä tullut seurattua ja saattoi mennä miinuskaloreillakin. VIimeiset puoli vuotta olen vetänyt maltillisilla plussilla eli n. +100-+500 kcal per vrk. Perusaineenvaihdunta n. 1900. Salipäivinä olen syönyt n. 2800 kcal. Tolla 2800 kcal syönneille paino on tasaisesti noussut. Proteiinia olen syönyt n. 2 g per painokilo, rasvaa n 1 g per painokilo.

Tuo kehonkoostumusvaaka on ollut käytössä parisen kuukautta ja näyttää että lihas% ja rasva% pysyy paikoillaan eikä läski ainakaan lähde minnekään.

Joten arvon foorumilaiset voisitteko antaa vinkkejä olisiko järkevintä vaan lähteä vetämään dieetillä rankalla kädellä tuota rasvaa pois vai onko mitään järkeä jatkaa plussakaloreilla?
Uskaltaako dieetillä vetää tyyliin -500 kcal per päivä tai jopa enemmän, jotta rasva palaa ja lihasmassa pysyy samassa? Voiko isoilla miinuksilla välttyä lihasmassan vähenemiseltä?

En viiti aloittaa uutta ketjua niin heitän tänne omat speksit kehiin:

Paino tällä hetkellä noin 93 kg, ja pituutta 178,5cm. Vyötärönympärys n. 96 cm. Kehonkoostumusvaa'an mukaan rasvaprosenttini on n. 31,5% ja luustolihas% n. 33. Salilla aloin käymään lokakuussa 2014 eli reilu 1,5 vuotta salillakäyntiä takana. Tällä hetkellä saliohjelmani on kolmijakoinen ja tämän päälle aerobista kaksi kertaa viikossa.

Lähtöpaino lokakuussa 2014 oli n. 83 kg eli noin 10 kiloa painoa siitä lähtien on tullut lisää. Lihasta on tullut selkeästi lisää, mutta rasvaa on edelleen liian paljon ja sen huomaa. Vaatekoko on pysynnyt kuitenkin samana, joten oletettavasti rasvaa lähtenyt ja korvautunut lihaksella.

Ensimmäinen vuosi salilla meni aikalailla siten ettei syömisiä tullut seurattua ja saattoi mennä miinuskaloreillakin. VIimeiset puoli vuotta olen vetänyt maltillisilla plussilla eli n. +100-+500 kcal per vrk. Perusaineenvaihdunta n. 1900. Salipäivinä olen syönyt n. 2800 kcal. Tolla 2800 kcal syönneille paino on tasaisesti noussut. Proteiinia olen syönyt n. 2 g per painokilo, rasvaa n 1 g per painokilo.

Tuo kehonkoostumusvaaka on ollut käytössä parisen kuukautta ja näyttää että lihas% ja rasva% pysyy paikoillaan eikä läski ainakaan lähde minnekään.

Joten arvon foorumilaiset voisitteko antaa vinkkejä olisiko järkevintä vaan lähteä vetämään dieetillä rankalla kädellä tuota rasvaa pois vai onko mitään järkeä jatkaa plussakaloreilla?
Uskaltaako dieetillä vetää tyyliin -500 kcal per päivä tai jopa enemmän, jotta rasva palaa ja lihasmassa pysyy samassa? Voiko isoilla miinuksilla välttyä lihasmassan vähenemiseltä?

Luottaisin kyllä enemmän peiliin kuin vaakaan. Ihan hyvä, jos saat kutakuinkin vertailukelpoisia tuloksia vaa'alla, mutta ne ovat kuitenkin vain arvauksia. Olen itse saman pituinen, mutta melkeen 15kg kevyempi ja mullakin on läskiä ihan riittävästi ja vähän päälle, eli kyllä tosta kannattaisi jo mielestäni lähteä karsimaan. 500kcal miinuksilla on aika turvallista vielä dieetata, eikä sulla varmasti lihasmassa siitä paljoa kärsi, ellei sitä nyt poikkeuksellisen paljon satu olemaan. Tuon enempää en edes menisi miinuksille, jos oikeasti olet bulkannut 2800kcal/päivä, ettei ala pantaa kiristämään liikaa. Itse kiskon lähemmäs 3500kcal vuorokaudessa eikä paino oikein nouse, mutta silti kerkeää välillä tulemaan nälkä.

Jos tuo rasvaprosentti pitää paikkansa(kuulostaa hieman korkealta noihin mittoihin, jos lihastakin on edes jonkun verran) niin sulla on kropassa lähes 30kg läskiä. Tuosta olisi varaa tiputtaa kakskymppiä pois, eikä vieläkään saavutettaisi rantakuntoa. Mun mielestä ei siis ole järkeä olla plussilla yhtään pidempään, vaan suosittelisin ehdottomasti maltillista(-300~500kcal/vrk) dieettiä niin pitkälle kuin vain suinkin jaksat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse kiskon lähemmäs 3500kcal vuorokaudessa eikä paino oikein nouse, mutta silti kerkeää välillä tulemaan nälkä..
Itsellä homma menee ainakin just niin, että mitä enemmän syön, sitä useammin nälkä. Käytännössä kahden tunnin välein. Siksi koen dieetillä olon jopa miellyttäväksikin, koska silloin ainakin itsellä myös nälänsietokyky paranee ja kauhea nälkä ennemminkin vain neljän tunnin välein, jopa pidemmänkin välin kestää.

Jos tuo rasvaprosentti pitää paikkansa(kuulostaa hieman korkealta noihin mittoihin, jos lihastakin on edes jonkun verran)
Edistynyt veikkaus on, että lukema on saatu jollain himavaa'alla. Näyttävät ihan mitä sattuu tai ainakin kauas todellisesta yleensä.

IEdistynyt veikkaus on, että lukema on saatu jollain himavaa'alla. Näyttävät ihan mitä sattuu tai ainakin kauas todellisesta yleensä.

Joo ihan kotivaaka kyseessä Omron BF-511. Aika tasaisesti samoja lukemia tuo on näyttänyt, mutta voihan se olla ettei liiemmin kannata lukemiin uskoa. Onko vinkkejä millä tota rasva- ja lihasprosenttia olis parasta mittailla?

Pihtimittaus tai Inbody. Itse pidän jälkimmäisestä, koska antaa aika kattavan raportin. Mitään jumalansanaa tai absoluuttisia totuuksia eivät nekään, sopivasti ja tarpeeksi suuntaa-antavia ja luotettavampia kuin himalaitteet kuitenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom