Dieselrassi, alle 10k€

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hansen
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
2.8.2005
Viestejä
4 085
Kohta alkaa kilometrit vilistämään silmissä, ja nykyinen bensakottero ei muutenkaan oikein jaksa enää.... Tai siis kuski ei jaksa.

Autolla tulisi ajettua lähes pelkästään matka-ajoa, joten millekään kaupunkikikkailuominaisuuksille ei anneta arvoa pätkääkään.

Tärkeitä asioita "uuden" auton hankinnassa kohdallani ovat turvallisuus, luotettavuus, kohtalaiset käyttö-/huoltokustannukset ja myöskin siedettävä suorituskyky olisi toivottava ominaisuus.

Mielessä ovat käyneet mm. seuraavat vaihtoehdot. Noin 10 v Volvo S70, Opel Omega, muutaman vuoden vanha Citroen Xsara.

Kuvitelmia autoista:

-Opel Omega-

-2,5 litraisena ilmeisesti ihan ok suorituskyky?
-tyylikäs ulkonäkö
-Meneeks tää heti rikki? Neutraali varmaan tietää.
-Vuodessa satkun kalliimmat vakuutukset kahteen muuhun ehdokkaaseen verrattuna

-Volvo S70-

-Näistä vehkeistä paras suorituskyky
-Automaattinakin tarjolla jonkin verran
-Kuulemma mahdottoman hyvät penkit
-Näitä on vaan joka papalla ja perheen isällä......

-Citroen Xsara-

-Maantieajossa hyvin miellyttävä ( Tästä on itsellä 50 tkm kokemusta )
-Vähän uudemman näköinen vehje
-Melko tuhnu

Liitteenä vielä kuvat ko. peleistä. Kommentteja/kokemuksia toivotaan, myös muista vastaavista autoista.
E: Omegan ei tarvitse olla farmari, mutta Xsaran kohdalla se on jo pelkästään ulkonäkösyistä.. melkein... ainoa vaihtoehto.

E2: Yhdistetyt kulutukset autotalli.comin mukaan: Xsara 5,2 tai 5,4 L ( koneversiosta riippuen ), S70 - 6,6 L, Omega 7,6 L. Omegassa siis kulut jo korkeimmalla kulutuksen ja vakuutusten takia.....
 

Liitteet

  • v70.webp
    v70.webp
    26,3 KB · Katsottu: 273
  • omega.webp
    omega.webp
    35,6 KB · Katsottu: 237
  • xsara.webp
    xsara.webp
    24,1 KB · Katsottu: 245
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Citikoiden ja Pösöjen dieselit aika houkuttelevan edullisia nykyisin, tiedä sitten miksi? Ainakin moderneimman oloisia vaihtoehtoja. Kannattaisi ehdottomasti käydä katsomassa. Tuttavien pari Citikkaa toimineet ihan ok, ei kummempia ongelmia.

Omega hylkäisin tuolla vanhemalla 2.5 BMW:n moottorilla, sillä vanhaa tekniikkaa, janoinen ja kärsii ilmeisen paljon kansiongelmista. Ja tuolla hinnalla todennäköisesti jo aika julmetusti ajettuja. Tosin taitaa irrota helpolla 170-200hv.

Itse katsoisin tuon tilalle 2000-2002 Vectra B2 2.0DTi (100hv/230nm)malleja. Kunhan löytää suht siedettävillä kilometreillä olevan.
- Taloudellisia ajaa keskikulutus taitaa pyöriä kuuden paikkeilla.
- Suht modernin näköisiä.
- Edullisia nämäkin.
- Jakopää ketjulla jne.
- Korin pitäisi olla jo suht hyvin suojattu.
- Isoimmat lastentaudit karsittu faceliftin myötä.
- Mielestäni todella hyviä ajaa.

Ainoa tyyppivika/ongelma taitaa olla alustan puslien kuluminen tuohon 200tkm mennessä. Sekä Bosch VP44 jakajapumppu taitaa laueta ennen 400tkm, mikä taitaa monessa muussakin dieselautossa olla ongelmana.

Niin ja tietenkin kaikki Opelit on läpeensä mätiä jo tehtaalta tullessa ja muutenkin umpipaskoja ;)
 
Miten olisi mondeo. Hetken ajelin vm.01 Mondeolla ajettu oli jotain 170 tkm. Koneessa oli kiva vääntö olikohan 280 Nm ja tehoa 115 hv. Mukavasti kulki ja kiva ajaa maantiellä. Noissa on vakiona webastokin. Voi olla että tossa oli joku teholastu, kun tuntui rivakalle. Välillä pölläytti tehosavua jos pedalia hehkutti pohjassa. Yli 6 l ei saanut kulumaan sadalla millään.

Ainiin yksi valmistusvika, tsekkaa oven alareunat jos kiinnostut Mondeosta, että ne on maalattu takuuna uusiksi.
 
Nyt tulee taas erittäin mielipidepainotteista tekstiä eli, jos faktat kiinnostavat niin tämän voi jättää väliin. :D Omasta mielestäni tuossa ei maantie ajoon ole kuin yksi todellinen vaihtoehto, jos haluaa huolettoman auton: Volvo S70. Loistava kärry ajaa maantiellä, vakaa, suht tehokas, hiljainen ja kohtuullisen mukavakin. Ja kun katselee esim. nettiauton ilmoituksia pistää silmään, että kys. automallilla ovat monet rullailleet yli 400 tkm. Eli ei mikään ihan heti käsiin lahoava kapistus myöskään.

Jos itse ajaisin paljon ja pelkästään maantietä niin ei tuolle Volvo:lle montaa hyvää kilpailijaa tule mieleen. Onhan se ruma ja hyvän tarpeeksi vähän ajetun yksilön löytäminen voi olla vaikeaa, mutta hyvän yksilön löytämiseksi kannattaa nähdä hieman vaivaa, eikä sortua rapeisiin ranskalaisiin tai tekniikkaan joka vie sinut vararikkoon. :D Pahoittelen provoamista.
 
110hv hdi saara on varsin varteenotettava vaihtoehto, tosin tuossa 200tkm kohdalla yleensä laukiaa naftan siirtopumppu ja se on ~300e remontti mutta muuta varsinaista tyyppivikaa nuissa ei ole.. Ukolla oli tuommonen (90hv hdi) 7v jona aikana kilometrejä tuli ~180tkm... Remonttia tuolle kerettiin tehdä seuraavat... Toinen jakoremmin (140tkm vaihtoväli), yks siirtopumppu, jarrupaloja, pari anturia ja raidetangon pää, eli ei todellakaan paljoa mielestäni...

kulutuksesta vielä sen verta että 5l/100km ajaa ihan helposti, kärrynkin kanssa alle kuuden...
 
W124 tai W202 mersu. Noita on moneen menoon, mutta hyvissä käsissä olleet luotettavia ja vanhemissa pumpun säädöllä saa ihan siedettävän pelin. Pieniruokasia on ja matka-ajossa mukavia.
 
Mulla oli xsara 1.9 TD 100 tkm (ml. 150-250) maksoi aikanaan just kympin. Ei suuria vikoja(airbag valo paloi aina välillä) ja ainakin Volvoon verrattuna hyvä ajettava kuten jo itsekin sanoit. Opelista olen samaa mieltä kuin neutraali. :D En ite ole edes ajanut, mutta kahdella edustaja(paljon kilometrejä) tutulla on opelit ollu ja molemmat ovat lähteneet vaihtoon alle vuoden ikäisenä. Huollot teetin paikallisella shellillä(60-120€) ja hihnanvaihdon merkkiliikkeessä(400€, sis. sijaisauton). Laiskahan se on mutta tuolla budjetilla saara olisi minun valinta. Ja lastujahan saa...
 
Zone-sarja -42%
Meneeks tää heti rikki? Neutraali varmaan tietää.
sanomattakin selvää ettei kestä. no joo, asiaan. mielestäni huono vaihtoehto jo senkin takia koska tuo on aika kova ruokainen diesel. en muista paljonko oli heppoja, muttei tuo mikään raketti todellakaan ole ku painaakin jo melkoisesti


edit: olit jo näköjään itsekin maininntu tuon. ja tuo 7,6l on kyllä täysin köröttely ajossa. kaverilla on 2,5td omega ja eipä se tahdo alle 10l mennä(seka ajoa matkaa 70% ja kaupunki 30%). diesel kuitenkin yleensä laitetaan sen takia jotta se olisi myös taloudellinen. sinuna laittaisin jonkun vag dieselin. saa tehoja irti ja kulutus kohillaan, eipä ehjä vag dieseli yli 6litran vie oikein mitenkään ja matkassa helposti alle 5..
 
sinuna laittaisin jonkun vag dieselin. saa tehoja irti ja kulutus kohillaan, eipä ehjä vag dieseli yli 6litran vie oikein mitenkään ja matkassa helposti alle 5..

Juu, 10 v Passat tai A4 tohon haarukkaan sopisi. Tai sitten vaikka vähän tuoreempi Toledo.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itse en nyt pääse tuonne nettiautoon ku ei jostain syystä toimi, mutta kannattaa myös katsoa skoda octaviat
 
jyrillä tarkoittaa lienee ns kovia ajettavia. itse taas pidän sellaisista jämeristä ajettavista, toiset taas tykkää sellaisista jotka on pehmeitä ja lenuaa joka suuntaa kuten esimerkiksi toyotat. tämä ei sitten oloe mitään haukkumista tai kehumista mihinkään suuntaan. sakemannit/vag autot yleisesti on sellaisia jyriä. toki jyrällä voidaan tarkoittaa karheaa käynti ääntäkin :)
 
jyrillä tarkoittaa lienee ns kovia ajettavia. itse taas pidän sellaisista jämeristä ajettavista, toiset taas tykkää sellaisista jotka on pehmeitä ja lenuaa joka suuntaa kuten esimerkiksi toyotat. tämä ei sitten oloe mitään haukkumista tai kehumista mihinkään suuntaan. sakemannit/vag autot yleisesti on sellaisia jyriä. toki jyrällä voidaan tarkoittaa karheaa käynti ääntäkin :)

lähinnä meinasin tuota vaginan ominais tärinää ja sepelimyllyä muistuttavaa käyntiä :whip: , muutenhan nuo ovat ihan jämäkän olosia... mutta vertaappas esim. HDI:n ja TDI:n käyntiä niin oikein korostuu tuo sepelimylly ilmiö vaginassa....
 
Citikoiden ja Pösöjen dieselit aika houkuttelevan edullisia nykyisin, tiedä sitten miksi? Ainakin moderneimman oloisia vaihtoehtoja. Kannattaisi ehdottomasti käydä katsomassa. Tuttavien pari Citikkaa toimineet ihan ok, ei kummempia ongelmia.

406 Pösöt on hyviä autoja - nyt puhun kokemuksesta. Entisenä Toyota -myyjänä en edes kussut Pösöihin päin, mutta kun nämä matkustavan myyntimiehen hommat alkoivat, ja tarvitsin alle edullisen dieselin, jolla on hyvä ajaa, "haksahdin" Pösöön.

Nyt on jo kolmas 406 dieseli menossa, ajan noin 60.000 km vuodessa. Kulutus pyörii 5 litran tuntumassa, turbokoneessa on mukava tehoalue juuri siinä missä pitää, eli vitosvaihteella kiihdytykset 80 -> 130 kmh sujuu rivakasti. Tämä siis huolimatta nykymittapuun mukaan "pienestä 110 hv" tehosta. (Kolleegalla on 320D Bemu 130hv koneella, ohituskiihtyvyydessä ei minkäänlaista eroa).

Jokaisen 406:n olen ostanut paljon ajettuna, tämä viimeisin on ollut vähiten ajettu, 140tkm ostaesa. Olen rouskutellut ne tyytyväisenä tuonne 300tkm tuntumaan. Ainoa kritiikki on alustan tukivarsien kuluminen; koiranluita joutuu joskus vaihtaman, mutta eihän se ihanan tasainen kyyti voi ilmaiseksi tulla :) .

406 on loistava matkakaveri ja halpa hankkia. Plussaa on vielä sinkitty kori, eli ei ruostu jos ei sitä kolhi. Autoon saa hyvät varusteet, kun valitsee SV tai Executive -mallin, saa miltei samaan rahaan käytettynä. Varusteina silloin mm. cruise, soittimen rattiohjaus, kyynärnojat, plyyshipenkit (vrt. volkkareiden karut nailonkankaat), automaattisesti tummuva takapeili, autom. ilmastointi jne. jne.

Jos ostaa käytettyä pösöä, suosittelen hankittavaksi vuosimalliltaan mahdollisimman uutta, mutta paljon ajettua yksilöä (huom! Ei Taksi). Tällöin on kilometrit tuleet mittariin matka-ajossa, ja nykyisillä öljyillä tuommoinen dieselkone ei kulu mihinkään - kiertää matka-ajossa noin 2000 kierr / min.

Eli Pököttiä katselemaan! On vielä kohtuu modernin näköinenkin!
 

Liitteet

  • 406.webp
    406.webp
    16,6 KB · Katsottu: 333
HDI:n ja TDI:n käyntiä niin oikein korostuu tuo sepelimylly ilmiö vaginassa....

:offtopic: pieni ero noissa kyllä keskenään. tdi ehkä karvan verran äänekkäämpi tyhjäkäynnillä. kierrroksia otettaessa aivan samanlaisia. selkeästi hiljaisin diesel mitä olen kuullut on toyotan uudet dieselit. vanhat vagit on kyllä aivan perhanan paha äänisiä, paikat tippuu suusta ja sitä rataa :D
 
osta ww, toyota tai mersu vahvat diesel koneet ja hyvä jälleen myynti arvo. niin ja seat ei myös häpeä tuossa seurassa. unohda citroen pösö opel.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom