Eli, aloitin tuossa kolmisen viikkoa sitten dieetin, jolla olisi lähinnä tarkoitus pudottaa painoa muutama kilo sekä saada rasvaa pois kehosta. Mulla ei ole mitään erityisiä suunnitelmia miten liikun tai miten syön, vaan teen niin miten ehtii ja pystyy. Kuitenkin herkkuja en syö kuin perjantaisin, mikä on onnistunut todella hyvin, vaikka ei olisi uskonut :D Olen muuten 16-vuotias (en halua kuulla rauhassa kasvamisesta..) ja olen 169/58.
Eli, tässä on suurpiirteinen lista viikottaisesta ruokailustani sekä liikunnasta.
Aamiainen:
- kaurapuuroa + marjoja
- lasi maitoa
Lounas:
- koululounas (joskus syön enemmän, joskus vähemmän). Pyrin ottamaan mahd. paljon salaattia, sillä kotona salaatit jäävät ruokailussa hieman vähemmälle jostain syystä..
- lasi vettä
Välipala:
- jogurtti/hedelmä/täysjyvä- tai ruisleipää
Päivällinen:
- perusruokaa (perunaa/riisiä/pastaa + lihaa/kanaa/kalaa)
- 1-2 lasia maitoa
Iltapalaa en varsinaisesti syö, mutta illalla tulee naposteltua hedelmiä/jogurttia/täysjyvä- tai ruisleipää. Perjantaisin sitten syön noin 200 grammaa makeisia, koska luin jostain että pitäisi olla sellainen päivä, ettei mieti kaloreita. Ellen ole ihan väärässä.. Mutta suklaan syöntiä olen vähentänyt, sillä olen ajatellut että se on "epäterveellisempää" kuin tavalliset makeiset.. :D
Liikuntani on viikolla seuraavanlaista.
Maanantai:
- koulussa 1,5h tanssia + lopuksi yleensä hieman venyttelyä
Tiistai:
- sauvakävely tai muuten nopeatempoista kävelyä noin 30 min koiran kanssa
Keskiviikko:
- liikuntaa 1,5h koulussa, rankkuus vaihtelee
Torstai:
- liikuntaa 1,5h koulussa, rankkuus vaihtelee tässäkin
Perjantai:
- jumppaa kotona noin puoli tuntia (sykkeellä 130-150)
Lauantai:
- vauhdikas kävelylenkki koiran kanssa, noin 30min
(- jumppaa/lihaskuntoa)
Sunnuntai:
(- jumppaa/lihaskuntoa)
Lenkit koiran kanssa saattavat joskus olla tunnin mittaisia, ja saatan myös muinakin päivinä käydä kävelemässä kuin vain ti, la ja su. Kävelen myös bussipysäkille aamuisin (kouluun muuten 15 kilometriä) sekä iltapäivisin, johon menee noin 10-15min yhteensä. Venyttelen myös vähintään 3-4 päivänä viikossa noin 15 min kerralla, viikonloppuisin saatan tehdä yli puolen tunnin venyttelyn.
Eli haluaisin aloittelijana tästä dieetistäni kommentteja ja onko siinä mitään korjattavaa? Entä jos jonakin päivänä koulun liikuntatunneilla käymme salilla ja siellä kuntopyörää polkiessa tulee tajuton hiki ja syke on noin 185-195 (teen intervalleja), niin onko tällaisesta yhtäkkisesta raskaasta liikuntasuorituksesta jotakin haittaa vai pitäisikö tällainen 18 minuuttia kestävä intervalli harjoitus toistaa esim. kerran viikossa?
Kiitos jo etukäteen
Eli, tässä on suurpiirteinen lista viikottaisesta ruokailustani sekä liikunnasta.
Aamiainen:
- kaurapuuroa + marjoja
- lasi maitoa
Lounas:
- koululounas (joskus syön enemmän, joskus vähemmän). Pyrin ottamaan mahd. paljon salaattia, sillä kotona salaatit jäävät ruokailussa hieman vähemmälle jostain syystä..
- lasi vettä
Välipala:
- jogurtti/hedelmä/täysjyvä- tai ruisleipää
Päivällinen:
- perusruokaa (perunaa/riisiä/pastaa + lihaa/kanaa/kalaa)
- 1-2 lasia maitoa
Iltapalaa en varsinaisesti syö, mutta illalla tulee naposteltua hedelmiä/jogurttia/täysjyvä- tai ruisleipää. Perjantaisin sitten syön noin 200 grammaa makeisia, koska luin jostain että pitäisi olla sellainen päivä, ettei mieti kaloreita. Ellen ole ihan väärässä.. Mutta suklaan syöntiä olen vähentänyt, sillä olen ajatellut että se on "epäterveellisempää" kuin tavalliset makeiset.. :D
Liikuntani on viikolla seuraavanlaista.
Maanantai:
- koulussa 1,5h tanssia + lopuksi yleensä hieman venyttelyä
Tiistai:
- sauvakävely tai muuten nopeatempoista kävelyä noin 30 min koiran kanssa
Keskiviikko:
- liikuntaa 1,5h koulussa, rankkuus vaihtelee
Torstai:
- liikuntaa 1,5h koulussa, rankkuus vaihtelee tässäkin
Perjantai:
- jumppaa kotona noin puoli tuntia (sykkeellä 130-150)
Lauantai:
(- jumppaa/lihaskuntoa)
Sunnuntai:
(- jumppaa/lihaskuntoa)
Lenkit koiran kanssa saattavat joskus olla tunnin mittaisia, ja saatan myös muinakin päivinä käydä kävelemässä kuin vain ti, la ja su. Kävelen myös bussipysäkille aamuisin (kouluun muuten 15 kilometriä) sekä iltapäivisin, johon menee noin 10-15min yhteensä. Venyttelen myös vähintään 3-4 päivänä viikossa noin 15 min kerralla, viikonloppuisin saatan tehdä yli puolen tunnin venyttelyn.
Eli haluaisin aloittelijana tästä dieetistäni kommentteja ja onko siinä mitään korjattavaa? Entä jos jonakin päivänä koulun liikuntatunneilla käymme salilla ja siellä kuntopyörää polkiessa tulee tajuton hiki ja syke on noin 185-195 (teen intervalleja), niin onko tällaisesta yhtäkkisesta raskaasta liikuntasuorituksesta jotakin haittaa vai pitäisikö tällainen 18 minuuttia kestävä intervalli harjoitus toistaa esim. kerran viikossa?
Kiitos jo etukäteen