Dieetti vai massakausi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heippa kaikki,

Olen 19-vuotias naisenalku, ja haluaisin tietämättömänä kysellä mielipiteitä enemmän tietäviltä tulevan kehitykseni suhteen.
Olen 168cm pitkä ja painan 54 kiloa. Lihasta on kertynyt jonkin verran, mutta kuten painosta huomaa, sitä ei vielä liiemmin ole. Vatsan seudulla on pieni rasvakerros, joten vatsapalikat eivät erotu vatsan muotoa lukuunottamatta.
Tavoitteellista treeniä takana on hieman yli puoli vuotta, tällä hetkellä nelijakoisella ohjelmalla. Tarkkaa dieettiä tai massakautta ei oikeastaan ole ollut, vaan terveellistä perusruokaa proteiinipainotteisesti joskus yli, joskus alle kulutuksen, painon pysytellessä kutakuinkin samana.

Kysyisinkin teiltä, mitä tässä vaiheessa kannattaisi tehdä? Maltillista massanlisäystä ja dieettiä myöhemmin, kun lihasta on enemmän, vai dieettiä nyt? Pelkään kuitenkin näyttäväni surkean pieneltä surkean pienten lihasteni kanssa, jos rasvaprosentti tippuu huimasti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vaikea vastata kun ei tarkemmin tiedä, mitä "tavoitteellinen treenaus" sun kohdalla tarkoittaa, mutta jos ihan pituutta ja painoa ajattelee ja lihasta olet hankkimassa, niin varmasti lähemmäs 60 kiloa uskallat painon nostaa ennen dieettiä. 54 kilosta en kyllä lähtisi alaspäin. Ja varmaan niin kuin itsekin olet nyt ajatellut, tuloksia ja tavoitteita saavuttaa paremmin menemällä jompaan kumpaan suuntaan kuin pysyen samassa painossa.

Zone-sarja -42%
Laitetaanpa tänne samaan kasaan, vastaavat mietteet. 30 vuotias mies, laihaläski kropan malli, 197 cm, painoa pudotettu ruokavalion muutoksella -13 kg noin 9 kuukaudessa ja tämä kaikki vatsan alueelta. Paino nyt 88.5 kg ja pieni pömppö vielä navan alapuolella.

Aloitin kuukausi sitten salilla käymisen 3 krt viikko 3-jakoisella ohjelmalla. Hyvin etenee, painot kasvaa pikkuhiljaa, kropassa tuntuu mukavalle ja kädet ja jalat tärisee vuoron perään treenin jälkeen. Nyt toki kiinnostaisi tähän riukukroppaan saada vähän lihaksiakin mutta samaan aikaan pitäisi tuo alapömppö taikoa pois jota olen kantanut niin kauan kuin muistan. Monesta paikasta olen lukenut että tämä on käytännössä mahdotonta, oletteko samaa mieltä?

Ruokaa menee 2200 - 2500 kaloria päivässä, ruokailuja n. 5-6 päivässä tasaisin väliajoin. Proteiinia per ruokailu vähintään 30 g (tähän pyrkin mutta välillä menee yli), hiilarit about sama tai hitusen vähemmän ja rasvat suhteellisen vähissä. Tällä menetelmällä paino noussut 87 -> 88.5 n. kuukaudessa / salilla käymisen aloituksesta.

Päivän aikana keskimäärin per painokilo:

Proteiinit 2 - 2.5
Hiilihydraatit 2 (hitusen alle proteiinit)
Rasvat 1
Kalorit 2200 - 2500

Ajattelin että pudottaisin lepopäivän kalorit noin 2000, salipäivä 2200. Jatkan samalla ohjelmalla ja lisään HIITit parin kerran viikossa. Onko utopistista toivoa tällä menetelmällä lihaskasvua ja alaröllykän katoamista samaanaikaan?

Laitetaanpa tänne samaan kasaan, vastaavat mietteet. 30 vuotias mies, laihaläski kropan malli, 197 cm, painoa pudotettu ruokavalion muutoksella -13 kg noin 9 kuukaudessa ja tämä kaikki vatsan alueelta. Paino nyt 88.5 kg ja pieni pömppö vielä navan alapuolella.

Aloitin kuukausi sitten salilla käymisen 3 krt viikko 3-jakoisella ohjelmalla. Hyvin etenee, painot kasvaa pikkuhiljaa, kropassa tuntuu mukavalle ja kädet ja jalat tärisee vuoron perään treenin jälkeen. Nyt toki kiinnostaisi tähän riukukroppaan saada vähän lihaksiakin mutta samaan aikaan pitäisi tuo alapömppö taikoa pois jota olen kantanut niin kauan kuin muistan. Monesta paikasta olen lukenut että tämä on käytännössä mahdotonta, oletteko samaa mieltä?

Ruokaa menee 2200 - 2500 kaloria päivässä, ruokailuja n. 5-6 päivässä tasaisin väliajoin. Proteiinia per ruokailu vähintään 30 g (tähän pyrkin mutta välillä menee yli), hiilarit about sama tai hitusen vähemmän ja rasvat suhteellisen vähissä. Tällä menetelmällä paino noussut 87 -> 88.5 n. kuukaudessa / salilla käymisen aloituksesta.

Päivän aikana keskimäärin per painokilo:

Proteiinit 2 - 2.5
Hiilihydraatit 2 (hitusen alle proteiinit)
Rasvat 1
Kalorit 2200 - 2500

Ajattelin että pudottaisin lepopäivän kalorit noin 2000, salipäivä 2200. Jatkan samalla ohjelmalla ja lisään HIITit parin kerran viikossa. Onko utopistista toivoa tällä menetelmällä lihaskasvua ja alaröllykän katoamista samaanaikaan?

Ainakin lihaskasvun tavoittelu 2200 kcal per treenipäivä ja 2k per lepopäivä on utopista. Rasvojen kadotessa siellä alla olevat lihat alkaa näkyä paremmin, tästä syystä tulee illuusio lihojen kasvamisesta.
Ei muuta kuitti.

Itse uskon että vaihtelu on tärkeintä, on kyseessä sitten dieetti tai kasvaminen. Jos hiilarien kierrättäminen, yhtenä päivänä paljon, seuraavina normaalisti ja yhtenä minimissää, tuntuu liian monimutkaiselta, niin kannataisiko vaikka alkaa hankkia massaa siten että treenaa vaikka viikon +300 kcal/päivä ja sitten muutaman päivän -500 kcal/päivä? Tai vastaavasti jos meinaa poltella rasvaa ja saada vatsapalikoita paremmin näkymään, niin enemmän -500 kcal päiviä ja väliin vaikka +300 kcal. Voihan tuota toki tehdä pidemmissäkin jaksoissa, mutta omalta osalta 25 vuoden massakausi 67 kg --> 80 kg oli kyllä liian pitkä ja tasainen :-)

Back
Ylös Bottom