Dieetti ja lukeminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyri
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
En nyt tiedä tuliko tämä aivan oikealle palstalle, mutta kysymys on kuitenkin ravinnosta.

Onko kellään tietoa siitä miten dietillä olo vaikuttaa aivoihin ja oppimiseen. Eli mulla ois pääsykokeet kesällä ja oli alunperin tarkoitus kiristellä kesäksi. Mutta alkoi mietityttään se että vaikuttaako miinuskaloreilla olo oppimiseen. ns. ura on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin se että olenko tänä kesänä kireä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hoho :lol2: ei mulla ainakaan mitään haittaa ole dietistä ollut opiskeluun. energian vähyys ehkä vähän lannistaa pänttäämisen yhtäjaksoista pituutta mutta tuskin suurempia.

jyri sanoi:
En nyt tiedä tuliko tämä aivan oikealle palstalle, mutta kysymys on kuitenkin ravinnosta.

Onko kellään tietoa siitä miten dietillä olo vaikuttaa aivoihin ja oppimiseen. Eli mulla ois pääsykokeet kesällä ja oli alunperin tarkoitus kiristellä kesäksi. Mutta alkoi mietityttään se että vaikuttaako miinuskaloreilla olo oppimiseen. ns. ura on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin se että olenko tänä kesänä kireä.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kohtuullisella dieetillä olo ei vaikuta juuri oppimiseen ja aivoihin. Jos kuitenkin dieetin yhdistää mataliin hiilareihin, käsitys- ja ymmärryskyky tippuu johonkin lähibaarin kantiksen loppuillan tasolle. Tämä siis itsellä. Tietenkin jos on riittävän pitkään matalilla hiilareilla, että siirtyy kunnolla ketoosiin ei vaikutus liene niin kova kuin lyhyellä jaksolla.

Jos et tiedä miten matalahiilarinen toimii itselläsi niin kannattaa lykätä ainakin sen testausta johonkin muuhun aikaan. Joillakin vetää kuupan jumiin vähäksi aikaa alusta tai ehkä pidemmäksikin aikaa.

Joskushan on julkaistu joku tutkimus (en muista kenen), jossa kerrottiin, että anoreksiasta kärsivät ovat tuhonneet aivosolujaan syömättömyydellä. Taisi otsikkona olla "Anoreksia tyhmistyttää" tjsp.
Tosin on eri asia pitää terveellistä dieettiä ja olla syömättä kokonaan ja itkeä peilin edessä.
Tuskinpa fiksusti pidetty dieetti vaikutta radikaalisti aivoihin.
Tai jos, niin täältä löytyy varmasti monia kohtalon tovereita!

JSmith sanoi:
Jos et tiedä miten matalahiilarinen toimii itselläsi niin kannattaa lykätä ainakin sen testausta johonkin muuhun aikaan. Joillakin vetää kuupan jumiin vähäksi aikaa alusta tai ehkä pidemmäksikin aikaa.

Samaa mieltä ja muutenkin turha mitään ihme kokeiluja tehdä jos on joku tärkeä opiskelujuttu menossa.

"ihme kokeilustahan" ei ole kyse. Tarkoitus olisi vetää sellainen "normi" dietti eli hiuka vähentää hiilareita, lisätä aerobista(jota tätänykyä en tee ollenkaan). Tarkoituksena oli dietin loppuakohden vähennellä hiilarit aika minimiin, mutta tästä ideasta olen luopunut, koska tiedän tämän hiilarittoman dietin vaikuttavan ajatustoimintaani.

Itse pystyn myös dietillä opiskeleen hyvin. Mutta koska kyseessä on 4kk/8-10h päivä luku-urakka, jolloin pitäisi pystyä opettelemaan pari kirjaa ulkoa, niin se tässä huolettaa. Oppimisen pitäisi olla optimaalista.

aamu aerobisen otan jokatapauksessa mukaan vaikka päättäisin jättäväni ns. kunnon dietin pois, koska se ainoastaa virkistää olotilaani.

Sellainen tuli vain mieleen: jos oppiminen olisi anabolinen tapahtuma, jossa aivosolut kehittyvät jollain tavalla, niin sillonhan dietti ei olisi todellakaan järkevä vaihtoehto. <- pienessä päässä keksitty juttu:)

Nyt syksyllä olin kolme kuukautta miinus kaloreilla ja pudottelin painoa opiskelun ohessa. Yhtä hyvin (tai huonosti) se pää toimi kuin normaalistikin. Kahvia kyllä kulu useampi muki päivässä.

Niin, ja myös pääsykokeisiin lukiessa tuli leikittyä ruuan kanssa, eli samat kolme kuukautta miinuksella.

Kesään ja pääsykokeisiin on vielä kuitenkin puoli vuotta aikaa. Siinä ajassa ehdit sekä treenata, olla dieetillä että lukea. Tai ehdit esimerkiksi NYT kokeilla, miltä opiskelu ja dieetti tuntuu yhdessä, eli että vaikuttaako just sun kohdallas pään toimintaan paljonkin kalorimäärän vähentäminen. Mä en oikein usko että onnistuisit PYSYVÄSTI dieetillä aivotoimintaasi vahingoittamaan. (Ite oon ollu kovillakin dieeteillä ja samalla aina opiskeluissa vahvoilla ihan yo-tasolla, ei optimaalinen yhdistelmä tuo dieetti ja pänttäys mutta ei oo itsellä tullut seinä vastaan. TOSIN oon aina kyllä syöny myös niitä hiilareita...)

Ota dieetti silleen kevyesti ettei se stressaa, syö myös hiilareita kohtuullisesti niin aivot toimii ja mieli pysyy kirkkaana. (Hiilareitakin tarvii! Sit ahistaa ja vaikeutuu lukeminen jos et niitä yhtään nauti. Mutta vaikka söis hiilareita niin voi päästä aika timmiin kuntoon, väitän minä! Tai ainakin saat pohjan, sit kokeitten jälkeen voit alkaa tosissaan kiristään vaikka) Keskittymiskykyyn toi dieetti varmaan enemmän vaikuttaa kuin oppimiseen ja muistamiseen noin niin kuin pitkää ajanjaksoa ajatellen. Ja itse pääsykokeeseen ei kannata näläkäsenä mennä;)

Tsemppiä lukemiseen!:whip:

jossain tutkimuksessa oli että miehet pystyvät parempaan suoritukseen kokeissa pienessä nälässä ja naiset paremmin kylläisempänä:)

En todellakaan ole huolissaan siitä että dietti vaikuttaisi aivotoimintaan pysyvästi. Ei ole edellisinäkään kertoina:) Kysymys oli optimaalisesta oppimisesta ja dietin vaikutuksesta siihen.

Ja kyllä dietillä jossa on hiilarit mukana kiristyy aivan taatusti, kokemusta on.

Kiitoksia tsempistä sitä tarvitaan. pääsykoekirjat ilmestyy vasta maaliskuussa. Joten siihen on vielä aikaa, nyt vielä vaan tämän hetkisen koulun päättötyö valmiiksi ja sitten pänttäämään.

Minusta on hienoa kun ihminen kehittää itseään niin fyysisesti kuin henkisestikin. En tarkoita että kaikkien tulisi olla tohtoreita yms. vaan voi henkistä pääomaa kartuttaa muutenkin.

Itse olen myös huomannut hiilareiden puuttumisen "hitautena" :lol2: .. Eli en sinuna mitään lowcarb tai ketoa vetäisi. Tämä tietenkin on aika yksilöllistä, mutta turhaan tommosta nyt kokeilemaan kun kuitenkin tärkeät kokeet edessä.
Sanoisin näin: tarkkailet mitä syöt. Kaikki karkit ja muut paskat pois. Aerobista mukaan ja katsot että olet miinuksilla. Päivällä kuitenkin tarpeeksi hiilareita, mutta ei sitten kuitenkaan mitään leipää tms illalla. Kaikki hiilarit hyvistä lähteistä ja tarpeeksi proteiinia. Jos ei paino laske lisää aerobista. Voi olla että on myös hyvä suunnitella päivän ruokailut etukäteen, niin että voit sitten keskittyä lukemiseen eikä tarvitse stressata ruoasta.

jyri sanoi:

Mulla oli viime keväänä sama tilanne. Kokemuksesta voin sanoa, että ei ongelmaa, kunhan dieetti on suunniteltu hyvin. Itse laihdutin parhaimmillan 1kg viikkotahtia. Se tosin ei nyt oo niin suositeltavaa mutta toimi silti.

PS. Mun mielestä dieetti jopa auttoi mun mahdollisuuksiin päästä sisään-> Ei tullu juotua viikonloppuisin. Päivärytmi oli erittäin säännöllinen.

eikös varsinkin hyvät rasvat vaikuta positiivisesti aivotoimintaan?? ja niitähän tulee dieetilläkin saada hyvin jolloin ainakin se puoli on hallussa :D . ja toisaalta voi toimia hyvinkin tuo lukeminen+dietti kombo, eipähän tule löhöttyä ja mässäiltyä telkkarin edessä :thumbs:

Mulla ainakin esiinty lowcarbilla vähän levottomuutta ja varsinkin alussa päänsärkyä. Kelloa piti vilkuilla 5 minsan välein, että pääsiskö jo syömään. Läksyihin keskittyminen oli vähän vaikeempaa, mutta ei se multa muutenkaan suju :D .
Rippuu siis ihan itestäs, mutta jos olisit minä, niin suosittelisin olla diettaamatta.

Käyväthän monet kehonrakentajatkin vaativissa töissä kisadiettien ohella joten kait se on hyvinkin paljon asenteesta ja ihmisestä kiinni mihin sitä kykenee. Itse en varmaan ainaskaan menisi hiilareissa alle 100 gramman päivässä jos pitäisi samalla suoriutua jostain vaativasta tehtävästä. Matala verensokeri saa ainaskin aikaan ärtyneisyyttä ja vitutusta joten kannattaa pitää kiinni säännöllisestä ruokailurytmistä.

Mä tarviin ainakin hyvinkin paljon enerkijaa että aivot jyrähtää käyntiin. ;) Eli mulla meni normi dieetillä kyllä ajattelukyky varsin nollille. Ei pystynyt paljoa koodailemaan jne. tietokonehommia tekemään mitä yleensä duunailen. Mutta tämähän on yksilöllistä. Toisaalta bulkilla mä saan syödä vähintään 4000-5000 kcal että ei laihtuisi. :D

Mä kyllä huomaan että dieetillä aivotoiminta jotekin lakkoilee. Viime kevään keton viimeisillä viikoilla tein kyllä TTY:llä kolme tenttiä, joista kaikista pääsin läpi. Ja siis noihin oli todellakin pakko lukea. Aika kuutamolla sitä oli niin alhaisilla kaloreilla ja melkein nollahiilareilla, mutta ei se näköjään mahdotonta ollut. Jos oman mielipiteeni sanoisin, niin suosittelisin kuitenkin ainakin sitten tenttä edeltävällä ja tenttiviikolla syömään reilummin, että pysyy yläkerta virkeänä. Kuitenkin jos kalorit on järkevissä määrissä, niin olo voi olla huomattavasti parempikin kuin massakaudella. Mulla ainakin dieetin alkupuolella on melkein ylivirkeä olo: säännöllinen ja puhdas syöminen pitää jotenkin hyperaktiivisena.

jyri sanoi:
Minusta on hienoa kun ihminen kehittää itseään niin fyysisesti kuin henkisestikin. En tarkoita että kaikkien tulisi olla tohtoreita yms. vaan voi henkistä pääomaa kartuttaa muutenkin.

Olen samaa mieltä tästä! Eivät tosiaan sulje toisiaan pois. Ihminenhän on sellainen psyykkisfyysissosiaalinen kokonaisuus;) Onko sulla rankatkin pääsykokeet edessä? Voisithan aloittaa sen dieettihomman nyt, kun ne kirjat ilmestyy myöhemmin - siinä vaiheessa olet saanut jo ravinto- ja treenipuolen kuntoon että voit alkaa panostaa lukemiseen!

Itse oon joo ihan onnistunut panostamaan molempiin puoliin... tosin ala jota opiskelen on kyllä tosi kaukana urheilusta, eivät nämä kaksi maailmaa oikein kohtaa kuin minun kohdallani...

Ei kevyt diettailu pottaa sekota, mutta rankempi dieetti aivan varmasti. Itse en suosittaisi kovinkaan paljon kaloreiden karsimista vaan ruokavalion siistimistä.
Meikällä ois tarkotus maaliskuussa alottaa oikikseen pänttääminen ja oon mietiskellyt olisiko treenit parempi ottaan ennen vai jälkeen päivän luku-urakan. Olisko kokemuksia/ehdotuksia?

Itse olin dietillä tämän vuoden 7 ensimmäistä kuukautta, ja puoli vuotta luin pääsykokeisiin samalla. Dieetti ei tuottanut mitään ongelmia lukemisen suhteen. En nyt sisään päässyt, jäi harmittavan vähän vajaaksi, mutta ei ollut kyllä diettaamisesta kiinni. Mitään matalahiilihydraattisia diettejä en ole vielä kokeillut.

Suositut

Back
Ylös Bottom