Dieettaus loppuun vai 'asteittain'?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Laitila
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikä oon noin puoltoista kuukautta dietannut, ja painoa on lähtenyt noin 6kg. Samalla oon huomannut salitulosten hieman laskevan. Eipä tuo minua niin harmita kun lihakset on silti paremmin tullut esiin.

Kysymyksenä on siis että kannattaako nuo vatsamakkarat dietata loppuun asti ennen kunnon lihasten kasvattamista? Vai alotanko pian lihasmassan kasvattamisen ja alan diettaamaan uudelleen? Tarkoitus olisi päästä rantakuntoon kesäksi.

Salilla käyn tällä hetkellä 3-jakoisella 3 kertaa viikossa ja lenkillä pari kertaa viikossa. Lenkit on vasta parin kilometrin pituisia, mutta tarkoitus olis noin 5km lenkit kesällä. Olen myös harkinnut käydä neljä kertaa viikossa salilla.

Ja sitten vielä yksi kysymys eli onko "kadonneet lihakset" helpompi kasvattaa takaisin vai vaatiiko se yhtä paljon kuin sillon kun niitä ei vielä edes ollut?

Ainiin, vielä semmoinen kysymys tähän samaan että mites noi välipäivät kannattais tehdä, kun haluaisin käydä enemmän lenkillä. Tällä hetkellä salia MA, TI, PE (jalkapäivä) ja Lenkit KE, TO, SU.

Pituutta on 180cm ja painoa tällä hetkellä 72,5kg.

Juu aloita uusiksi jos jo 6kg jälkeen olet saanut tulokset tippumaan. Kokeile ensikerralla sitten hiukan tiheämpivolyymisellä punttiohejelmalla vaikkapa 2-3x viikossa lihat läpi.
Omien kokemusten mukaan dieetiltä bulkille siirtyessä alkuun kroppana kertyy pirun hyvässä suhteessa lihasta. Miksi haluaisit käydä enemmän lenkillä? Ja uskallan väittää että teet jotain väärin jos painoa on 72, et jaksa juosta yli 2km ja olet dieetillä. Tuolla painolla harkitsisin ensin kunnon bulkkia sitten sieltä 90-100kg:sta dieetille lähtöä.

Edit: Niin ja jos vedät jotain 2-5km lenkkejä niin et välttämättä tarvitse välipäivää eli lisää siihen se ylimääräinen lenkki tai tee viikonloppuna 2 treeniä päivässä ja sitten joku päivä viikolla lepoa.

Jooh, no taitaa tuo lenkkeilyn pieni määrä olla harjoittelun puutetta, tänään aamulenkillä meni se 3,5km. Elikäs tuo nousee todella kovaa tahtia. Luulen että seuraavalla kerralla menee se 4km rikki helpostikin. Yllätyin kuinka nopeasti toi lenkkipituus kasvaa.

Tuo 90-100kg tuntuu aika todella suurelta painolta, siis ainakin minulle. Penkistä nyt on tarkotus saada vuoden loppuun 100kg mutta sitä suurempaa enää en halua. En siis halua olla lihashirviö vaan, enemmän tuommoista Daniel Craig tyylistä vartaloa. Kuinka paljon tuon 90kg painon jälkeen laihdutettaisiin?

Kiitos vastauksesta ja lisää ehdotuksiakin otetaan vastaan.

No ensinnäkin et ole muuttumassa lihasmonsteriksi välttämättä ikinä etkä varsinkaan millään muutaman vuoden treenillä. Itsellä painoa joku tuollainen ~110 pituutta pari senttiä enemmän kuin sinulla ja viimekertaiseen diettiin vedoten väitän että tämänhetkisestä painosta ei vielä paljoa jäisi käteen(~85-90) joka muuten on yllättävän vähän 185 varteen(tämän takia suosittelisin aluksi tuollaista 90-100kg ja sitten fläsät pois).
Ja kysymykseen "paljonko sitten dietataan" niin tietty kaikki läski pois jota et halua pitää :D
Ja tuo 100kg penkki ei ole hirveän hyvä mittari yhtään mistään muusta kuin penkkituloksesta.

Ja tärkein! Jos lähdet jotain tavoite painoa hakemaan, niin älä katso vain sitä painoa. On erittäin turhaa hankkia pelkkää fläsää jonka joutuu kuitenkin diettaamaan pois, joten muista tarkkailla sen verran syömisiäsi ja treenata kovaa puntilla että se paino tulee suht sopusuhtaisesti(maha tulee kyllä kasvamaan, paljonkin 20-30kg:búlkilla mutta katso ettet rupea näyttämään liian lihavalta muihin lihoihin nähden).

Eh, ja taas tullaan siihen että kukaan ei kyllä vahingossa kasva liian isoksi:david:
Kenestäkään ei tule vahingossa "lihashirviötä" ja harva pääsee siihen vaikka haluaisikin.
Älä sokaistu siitä aloittelijan helposta kehityksestä, muutaman vuoden kuluttua tilanne voi/on täysin toinen.

Joo toi penkkitulos nyt oli vain tommonen yksi tavoite. En mä mikään penkkihirmu ole vaan tykkään enemmänkin muista lihasliikkeistä. Tuntuu että olen penkissä hieman jäljessä joten olisi kiva että siinäkin alkaisi rauta nousemaan.

Ainiin, sitten vielä semmonen kysymys että kannattaako plussakaloreilla mennä lepopäivinä? Vai meneekö lepopäivinä kyseiset kalorit helpommin fläsäksi? Ja mikä olisi semmonen hyvä kasvuvauhti painossa? 5kg kuussa vai enemmän? Jos nyt vaikka bulkkaisin 2kk tai hieman kauemmin ja sitten dieettaisin ne pois ennen kesää.

Kyllä lepopäivinäkin pitää syödä yli kulutuksen. Levossahan ne lihakset kasvavat;). 5 kiloa kuukaudessa on liian nopea vauhti, siinähän tulee yli kilo painoa viikossa. Parempi tahti on tuollaiset 0,5 kg/viikko eli kuukaudessa tuollaiset 2 kiloa. Tietysti, kuten edellä jo todettiinkin, niin ei sitä painoa kannata pitää ainoana kehityksen mittarina.

Mutta mites sitten jos on tarkoituksena olla solakka kesällä niin onko mahdollista esim dieetata sitä sitten ennen kesää ja aloittaa sitten taas jälkeen? Kun ei tekisi mieli olla mikään 90 kilonen rannalla.

Mutta mites sitten jos on tarkoituksena olla solakka kesällä niin onko mahdollista esim dieetata sitä sitten ennen kesää ja aloittaa sitten taas jälkeen? Kun ei tekisi mieli olla mikään 90 kilonen rannalla.

Miksi ei olisi mahdollista? :)

Tosta bulkkitahdista, 2kg/kk on IMO ehdoton maksimi aamupainon nousussa. Ainakin natikalla. Edistyneemmällä paljon vähemmän tietty, kun lihaa tulee vähemmän.

Taas päästiin myös siihen että "ei kannata kasvaa yli 2kg kuussa". Itse olen täysin erimieltä. Paino voi nousta hyvinkin tuon 5kg kuussa, kyllä siellä seassa on aina myös lihasta(jos ei syö paskaa ja muistaa treenata tietty), vaatii vain sitten tiukempaa kuria dieetillä.
Itselläkin kun on tapana bulkata rajusti niin diettiin joutuu helposti varaamaan 2-3kk jos rantakuntoon haluaa. Se on sitten siitä kiinni miten kovaa viitsii treenata ja kuinka tarkasti kehtaa vahtia syömisiään.

Ninjaedit: Niin ja tosiaan ei myöskään kannata pyrkiä siihen että "on pakko saada 5kg kuussa" vaan bulkata runsaasti, kovaa ja _KATSOA PEILIÄ_ tuo on tärkein mittari. Jos maha kasvaa ja muut paikat ei(=rupeaa näyttämään enemmän lihavalta kuin "rotevalta" on jossain korjattavaa).

PS: Ja jos bulkkaa niin syö jokapäivä yli kulutuksen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taas päästiin myös siihen että "ei kannata kasvaa yli 2kg kuussa". Itse olen täysin erimieltä. Paino voi nousta hyvinkin tuon 5kg kuussa, kyllä siellä seassa on aina myös lihasta(jos ei syö paskaa ja muistaa treenata tietty)
Tosta ei mitenkään voi seurata mitään hyvää. Miks vetäis turhia kaloreita, joista seuraa vaan pelkkää läskiä? Ei se lihas enempää kasva mitä enemmän syö tietyn rajan yli. Enemmän niitä lihoja dietillä lähtee mitä enemmän joutuu laihduttaan. Ei siis mitään järkee tossa sun 5kg/kk.

Miksei? Koska sinä et pysty siihen vai koska joku on sanonut niin?
Missä lukee että lihas ei kasva kuin tietyn verran kuukaudessa? Itse muistelin että viimeeksi tästä aiheesta keskusteltaessa joku kaivoi tutkimuksen jonka mukaan tietty osuus lisääntyvästä painosta on aina lihasta. Ja ei minulla ainakaan ole huonoja kokemuksia ko tyylistä, saan kyllä dietattua fläsät pois ja kas kummaa kyllä siellä alla on kehitystä yleensä ollut.

Miksei? Koska sinä et pysty siihen vai koska joku on sanonut niin?
Missä lukee että lihas ei kasva kuin tietyn verran kuukaudessa? Itse muistelin että viimeeksi tästä aiheesta keskusteltaessa joku kaivoi tutkimuksen jonka mukaan tietty osuus lisääntyvästä painosta on aina lihasta. Ja ei minulla ainakaan ole huonoja kokemuksia ko tyylistä, saan kyllä dietattua fläsät pois ja kas kummaa kyllä siellä alla on kehitystä yleensä ollut.

Kannattaa lukaista läpi: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956
Kukin tekee tietysti kuten haluaa.

Ihan kiva artikkeli, ja todella kaunis ajatus että voisi kasvattaa lihasta keräämättä rasvaa. Harmi ettei kovinkaan monella ole niin hyviä mahdollisuuksia panostaa 24/7 syömiseen ja treenaamiseen että tuon tasoinen omistautuminen olisi mahdollista(juu juu kaikki siihen pystyy jos haluaa, mutta kuinka moni haluaa?) Itse olen edelleen sitä mieltä että vaikkei bulkkaus olisi kaikkein paras tapa kehityksen kannalta, on se varmin ja helpoin ainakin.

PS: Niin, en minäkään suosittele syömään roskaa kuten aiemmin voikin lukea enkä edes älyttömästi, mutta runsaasti.

Edit: Jos päätän itsekkin joskus laskea kaloreita, vaikkapa seuraavan dieetin jälkeen niin lupaan laittaa kuvia ennen jälkeen että tapahtuuko jotain suurta kehitystä kun kasvaa 0,5-1kg/kuukausi.

0401365:lle kiitos tuosta artikkelista, kyllä tuo on sen verran asiantuntevalta vaikuttava kaveri, että kyllä mä nyt loppuun diettaan. Ei se voimien menetys niin hirveää ole, sen voi sitten nostaa kun on alhainen rasvaprosentti.

Itse olen edelleen sitä mieltä että vaikkei bulkkaus olisi kaikkein paras tapa kehityksen kannalta, on se varmin ja helpoin ainakin

Kova bulkki on tosiaan ensiajatuksella helpompi ratkaisu, mutta kun mietit asiaa vähän pidemmälle, niin huomaat että ei silläkään välty tuolta "omistautumiselta" - päinvastoin.

Ensinnäkin kovan bulkkauksen tulosten seurannassa ja loppuarvioinnissa on ongelmansa. Siinä missä maltillisen syömisen, tai vielä parempi: jatkuvan kalorisyklittelyn, tuloksia pääset seuraamaan helposti vain ottamalla vaikka viikottain kuvia (jos se lihaskasvu on siis pääasia; itse seuraan ennemmin treenipainoja), niin bulkkistrategian puolella joudut ensin vetämään paksut läskikerrokset pois, ennen kuin ennen-ja-jälkeen kuvia kannattaa edes ottaa. Kehityksen jatkuva seuranta on ainakin omasta mielestäni aina parempi vaihtoehto kuin tällainen "katsotaan mitä tuli tulokseksi" tyylinen uhkapeli. Näin pysyt koko ajan kärryillä siitä, missä mennään treenin ja ruokavalion toimivuuden suhteen.

Toiseksi, kun ensin keräät 10-15 kg lisää massaa ja sitten se pitää sulatella pois, niin silloin ei puhutakaan enää mistään pienestä projektista - varsinkin jos teet sen ilman taikajauhoja ja haluat, että sieltä rasvan alta kuoriutuu jotain lihastakin. Korostit kovasti tuossa vastauksessasi sitä, että jos haluaa bulkin sijaan syödä varovasti, niin sitten joutuu "omistautumaan" asialle eli joutuu koko ajan laskemaan kaloreita. Totta osittain, mutta there's no such thing as a free lunch. Vaikka reilu bulkkaaminen onkin helppoa, niin se kaloreiden laskemisen aika tulee vääjäämättä vastaan sitten dietillä - jos siis haluat säilyttää lihaksesi bulkin jälkeisellä 20-30 viikon ajan kestävällä maratondietillä. Siinä vasta joutuukin omistautumaan asialle, eli kyllä se vain on helpompi nostaa painoa hallitusti ylöspäin esimerkiksi syklittelemällä jossain alle 5 kg sisällä. Kaloreitakaan ei tarvitse hetken päästä laskea, sillä jatkuvasti syklittelemällä oppii tuntemaan oman kroppansa niin hyvin, että ruokavalion säätö plussalta miinukselle tai toisin päin onnistuu lähes automaattisesti.

Kolmanneksi, jonkun 10 kg lisäpainon kasvattaminen ja sen pois polttaminen joka vuosi on aivan helvetin epäterveellistä. Jos perimässä on sokeritautia tai sydän- ja verenkiertoelimistön ongelmia, niin se on suorastaan :david: touhua. Tämä on oikeastaan se syy, miksi ylipäätään puutuin tässä tähän asiaan: mielestäni on arveluttavaa opastaa aloittelijoiden osastolla ihmisiä kovaan bulkkaukseen.

Jatkuva pieni paino- ja kalorivaihtelu (ja proteiinin määrän vaihtelu) plussalta miinukselle taas pitää elimistön vain hereillä ja insuliiniherkkyydet kunnossa. Parikymppiset sällit salilla kokevat usein olevansa lähes kuolemattomia eikä tällainen terveysargumentti varmaan pure helposti, mutta kannattaa se silti pitää mielessä kun jojottelee painoaan.

Lopuksi - ihan mutu-pohjalla arvioituna - tuntuu, että tuollainen natun kova bulkkaaminen on ylipäätään jo teoriapohjaltaan arveluttavaa. Tässä lajissa tuntuu vain kummittelevan faktana kaikenlainen perimätieto ja pro-horkkaajilta apinoidut tavat, vaikka ihan tieteellistäkin näyttöä paremmista toimintatavoista on perustreenaajille. Tässä kova bulkki-kova dietti pohdiskelussa on mielestäni vähän samaa vikaa kuin treenipuolen perinteisessä "mikä treenijako on paras?"-härdellissä. Molemmissa mennään perinteiden velvoittamana vikaan jo ihan kysymysten asettelutasolla. Treenijaolla ei loppujen lopuksi ole juurikaan väliä, koska se vaikuttaa vain siihen mitä treeneissä ja palautumisessa tapahtuu päivä- ja viikkotasolla - paljon tärkeämpää on hakea superkompensaatiota seuraamalla kuorman kehittymistä ja vaihtelua kevennyksineen kuukausien yli (single factor vs. dual factor). Samoin taas varsinaisen bulkkauksen etuja ylikorostetaan, vaikka sen tarve naturaaleille lienee varsin kyseenalainen. Iso valkoinen massa siellä toppatakin sisällä antaa vaikutelman siitä, että kehitystä on tullut valtavasti, mutta totuus on että kunnon dietin jälkeen sieltä alta kuoriutuu kuitenkin aina yllättävän pieni mies.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: suosittelen, että tuossa vaiheessa treenaat ja syöt maltillisesti siten, että tulokset salilla kasvavat. Sitä vaakaa on mielestäni aika turha tuijottaa päivittäin kun se ei tosiaan sitä rasvaa ja lihasta erottele. Sitten kun painoa on tullut joku 5-6 kg lisää, niin otat jonkun kevyen kuukauden pituisen kiristelyn jonka jälkeen treenaat taas.

Kukin tavallaan. Mutta en puhuisi että 10kg _painoa_(lihaksena se alkaisikin jo olemaan :D) lisää on paljoa, enkä myöskään että sitä hirveän montaa viikkoa tarvitsisi sulatella, ehkä noin kuukausi? Itse en ole ikinä dieetannut yli 10vko ja siinä kerkeää jo vetämään yli parikytä kiloa. Toki illuusio omasta kehityksestä voi olla jos ei tiedä mitä sieltä suunnilleen kuoriutuu dieetin jälkeen, mutta joillekkin illuusio isosta karpaasista syntyy vaikka olisi aina pieni.

enkä myöskään että sitä hirveän montaa viikkoa tarvitsisi sulatella, ehkä noin kuukausi? Itse en ole ikinä dieetannut yli 10vko ja siinä kerkeää jo vetämään yli parikytä kiloa.

Tuolla vauhdilla ei paljon jää jäljelle niistä bulkaten rakennetuista lihaksista... 2 kg/viikossa? :wtf:

Back
Ylös Bottom