Itse olen keto/low-carb dieetillä (n. 50g hiilaria/päivä) ja maltot ovat
jääneet kokonaan pois palkkarista. Heti treenin jälkeen otettuna hiilarit
kyllä menee talteen, eikä keräänny rasvaksi, mutta itse olen pärjännyt tähän
mennessä täysin ilman. Palautuminen on kylläkin hidastunut, mutta johtuu myöskin siitä, että mennään miinuskaloreilla. Joku kokeneempi sanokoon painavamman sanan tähän väliin.
Oma mutu on että ainoastaan keto/low-carbilla (kuten Christian Alatalolla) kannattaa jättää maltot pois. Maltohan katkaisee katabolian, joten "varmasti" säästyy lihasta kun ottaa maltoa treenin jälkeen. Määrää voi tosin ehkä vähentää. Itse otan vajaan desin.
Ketoosihan on riippuvainen maksan glykogeenitilanteesta ja esim. TKD:llä otetaan treenin yhteydessä hiilaria riippuen siitä, kuinka paljon tekee sarjoja. Tommosta 5g/2 sarjaa olen kuullut käytettävän. Jopa PSMF:llä ei tartte jättää maltoa pois kokonaan, ei siitä kuitenkaan paljoa kaloreita tule.
Kyllä minä itse dietillä käytän palautusjuomassa maltoa, koska näin pysäytän katabolisen tilan kropasta sekä säilytän lihasta jota olen työllä ja vaivalla tehnyt off:illa. Tosin mulla on vain tuo low-carb dietti ollut käytössä, getogeeniselle dietillä en varmaan voisi käyttää, mutta tosin silloin proteiinin laatuun kiinnittäisin huomiota enemmän, siis palautusjuomassa.
Otan maltoa tietenkin. Käytän ht-r palkkaria ja se sopii hyvin dieetille. Tällä kertaa oon pitäny hiilarit muutenki korkeemmalla jotta en olisi niin helvetin typerä koulussa. Ja ehkä treenitulokset ei oo tippunu niin radikaalisti, selkätreeneissä sarjapainot ei oo tippunu yhtään. Viimeks saatoin jättää palkkarit veks ja korvata sen jollain muulla hitaammalla, syötävällä, mutta oli huono ratkasu. Lihat lähti etenkin jaloista ja voimat romahti oikein kunnolla.