Dieetin vinkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KSENA
  • Aloitettu Aloitettu
Keila, ettei vaa sois kysyja liian vahan? Tollee mulle ainaki kavi, tosin vetelin jollain 1500-2000 kcal kulutuksen ollessa varmaanki lahempana 3000-3500kcal... Kannattaa tosiaan lahtee korkeelta ja tiputella jotain 200kcal parissa viikossa/kuussa niinku joku tuolla jo kerkes mainitsemaankin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
se on taas aika yksilökohtanen juttu, että miten oma aineenvaihdunta toimii. Toiset voi syödä vähän enemmän jne, vaikka olis samoissa mitoissa. Ite en ainakaan saanut tulosta jollain 2200-2300kcal/päivä. Nyt kalorit on nois 1800kcal/päivä. Rasva palaa, reeni ja hommat toimii. Sali 4krt ja aamuaeroobinen 4krt viikkoon.

Fergus sanoi:
Keila, ettei vaa sois kysyja liian vahan? Tollee mulle ainaki kavi, tosin vetelin jollain 1500-2000 kcal kulutuksen ollessa varmaanki lahempana 3000-3500kcal... Kannattaa tosiaan lahtee korkeelta ja tiputella jotain 200kcal parissa viikossa/kuussa niinku joku tuolla jo kerkes mainitsemaankin.

Noilla kalorimäärillä painoon nähden tuskin ollaan vielä säästöliekillä. On ihan henkilöstä kiinni kuinka paljon peruskulutus on, ja tuossa kysyjän kalorimäärässä on siis miinustettu aerobisten arvioitu kulutus valmiiksi. En kyllä usko että 77kg painoisella henkilöllä on 2400kcal safkoilla vielä aineenvaihdunta jumissa, jos ei ihan järjettömän paljoa tule muuten sykittyä päivässä. Itse viimeksi kun diettailin hieman alle kasikymppiin, niin loppupuolella sai lepopäivänä viedä kalorit jo ihan kahteentuhanteenkin asti. Ei tuo säästöliekki tietenkään ihan mahdottomuuskaan ole. Ehkäpä kysyjän olisi hyvä kokeilla pitää mässypäivä tuohon väliin, jolla vähän buustattaisiin aineenvaihduntaa, ja sen jälkeen katsoa miten paino reagoi...

Mä pidän ihan paskanlässytyksenä tuollaisia "nosta kaloreita" neuvoja. Ei vaan oo laskettu kaloreita oikein.

Jos paino ei putoa, kaloreita VÄHEMMÄN, yksinkertaista.

sivarinlötkö sanoi:
Mä pidän ihan paskanlässytyksenä tuollaisia "nosta kaloreita" neuvoja. Ei vaan oo laskettu kaloreita oikein.

Mä olen kyllä tästä eri mieltä. Itse olin juuri kolme kuukautta dieetillä ja tiputin noin. 8 kiloa. Tiputin ensimmäisen kuukauden jälkeen kalorit 2500 kcal:sta 2000 kcal:iin ja painon lasku pysähtyi. Reilun viikon jälkeen nostin kalorit takaisin 2500:aan ja taas painon lasku jatkui. Myöhemmin kyllä viimeisen kuukauden aikana pudotin kalorit tuonne 2000:een. Oma tulkintani tästä oli että pudotin kalorimäärää liian nopeasti alkuun ja aineenvaihdunta meni säästöliekille ja lähti jälleen käyntiin kun kasvatin kalorimääriä.

tbj sanoi:
Mä olen kyllä tästä eri mieltä. Itse olin juuri kolme kuukautta dieetillä ja tiputin noin. 8 kiloa. Tiputin ensimmäisen kuukauden jälkeen kalorit 2500 kcal:sta 2000 kcal:iin ja painon lasku pysähtyi. Reilun viikon jälkeen nostin kalorit takaisin 2500:aan ja taas painon lasku jatkui. Myöhemmin kyllä viimeisen kuukauden aikana pudotin kalorit tuonne 2000:een. Oma tulkintani tästä oli että pudotin kalorimäärää liian nopeasti alkuun ja aineenvaihdunta meni säästöliekille ja lähti jälleen käyntiin kun kasvatin kalorimääriä.

Minun tulkintani on että tuolla viikolla paino vain junnasi, kuten se aina dieetillä silloin tällöin tekee.

Ei se säästöliekki mene päälle *naps* ja pysäytä rasvan palamista. Jos joku nyt väittää, että olen väärässä, niin näyttäköön jotain tutkimusta asiasta.

siis ajattelin tehdä näin:
normaali lenkkipäivä, ei salia
-aamulenkki tunti, josta tulee 400 kaloria
-päivän kulutus 2200 - aamulenkki = 1800 ja alotan nyt. tunnin jumpasta otan myäs 400 kaloria, ja mässypäivän pidän joka perjantai, tosin syön normiruokaa + kebab, en mitään hirveitä määriä. jos nyt tolla 2200 - 400 = 1800 ei ala paino laskee, niin pistä kalorit suoraan 2500 ja alotan sieltä. kertokaa lisää kommentteja, meinaan nyt on alkanu jo päässä pyöriä ajatus dietin lopettamisesta, en halua LUOVUTTAA VIELÄ!!! :D

sivarinlötkö sanoi:

Ihan miten vaan :D

Sehän on vain ja ainoastaan kiinni siitä, että mikä on peruskulutuksesi. Jos syöt yli kulutuksen paino ei voi laskea, eikö vain? jos taas syöt alle kulutuksen paino laskee?

Ruokavaliosta puuttui kokonaan esim. hyvälaatuiset rasvat, tukeva aamiainen. Ne kannattaa laittaa kuntoon ja tarkistaa kalorit sen jälkeen uudelleen.

Mulla dietti ei oo ollu mikää tarkka. En oo laskenu kaloreita, oon syöny 3-4krt päivässä. Paskaa tulee syötyä melkeen jokapäivä(esim lihapullapannu, tms) ja sitte 1-3krt viikossa jotai sipsiä kebua sunmuuta. En jaksa stressata niin paljon. Salitreenit vedetään lähes poikkeuksetta aamulla tyhjällä mahalla, ja sitten vielä 30min kävelyä päälle. Tällä konstilla on tippunu paino 8.5kg (78.5kg ->70kg). Vettä juon paljon, joten nestettä se ei oo

Mun mielestä aika huono neuvo on sanoa että 'kalorit vaan riittävän alas' jos dieetti on tehnyt stopin ja on lähdetty liikkeelle aivan liian matalilla kaloreilla.
Jossain vaiheessa se homma pysähtyy ja alkaa mennä treenimotivaatio kun ei jaksa enää treenata ja tulosta ei näytä syntyvän.
Itselle tuntuu sopivan parhaiten muutoksen ja vaihtelun hakeminen dieetissä. Lähteä sellasilla kaloreilla liikkeelle että paino lähtee putoamaan ja n. 2 vkoa jatketaan samoilla kaloreilla. Tuo kalormäärä pitää hakea ajan kanssa ja se harvemmin osuu ekalla arvauksella ja kerralla kohilleen.
Tämän jälkeen pudottaa parilla sadalla kaloreita tai ottaa aerobista mukaan. Tai pari viikkoa näin, ja aerobinen mukaan tämän kahden viikon jälkeen. Taas pari viikkoa jatketaan ja tämän jälkeen nostaa kaloreita n. viikoksi peruskulutusta vastaavaksi tai jopa yli kulutuksen.
Maltillinen tankkauspäivä ehkä kahden viikon välein.

Riippuu tietenkin mitkä on lähtökohdat, tavoitteet ja paljon on rasvaa.
Omassa tapauksessa rasvat on tarkoitus pitää aina jossain alle 14%:ssa ja olen huomannut että homma hidastuu nopeasti mitä vähemmän rasvaa on kropassa, ja jos jotain muutosta ei tapahdu viikon-parin jaksoissa.
En koe dieettaamista enää mielekkääksi jos kalorit on laskettu liian alas ja ei ole enää mistä lähteä laskemaan niitä jos paino ei putoa, tai rasva ei pala.

Lisätään vielä se että tällä systeemillä treenit on kulkeneet nyt jopa paremmin/yhtä hyvin mitä pluskaloreilla ja voimatasot ovat nousseet.

Muutenkin sijoittaisin 10 EUR pihteihin ja enemmän tarkastelisin niiden mittaustulosten muuttumista kuin sitä vaakaa.

No jos se paino tosiaan lähteen laskuun sillä että lisätään soppaan mukaan tukevat aamiaiset ja hyvät rasvat, niin mikäs siinä, kukin taaplaa tyylillään.

Meikäpoika on sen 90-92 kiloa, läskiä on reilusti (~20kg?), eikä paino liiku 2400 kilokalorilla mihinkään vaikka treenaan n. 8 kertaa viikossa. On otettu mässypäivää, on otettu "nollavajetta" viikkokaksi väliin.

Läski palaa, kun vedän kilokalorit reilusti alas eli kevyempinä päivinä 1200-1500 ja kovempina päivinä 1500-1800. Omien kalorikokeilujen perusteella en pidä ihmeellisenä, etteikö normaalipainoisella tytöllä voisi paino pysyä samassa 2000kcalilla, vaikka tulisikin punttia ja aerobista joka päivä.

KSENA sanoi:
sitten söin jotain ananastabletteja, tosin en huomannu mitään hyötyä. mutta siis kaikki pienet vinkit ovat avuksi. kaikki tuotteet, joilla ootte saanu tuloksia, kaikki aineet, joiden pitäisi auttaa ( esim. CLA ), ja kaikki kikat/vippaskonstit

Itse olen käyttänyt kofeiini-nikotiinikomboa ja suurin hyöty noissa on miedohko piristävä vaikutus ja nälän tunteen väheneminen. Rasvan polton avittamisessa en ole käytännössä noilla huomannut mitään ihmeellsitä tehoa, kuten ei muillakaan lisäravinnetyyppisillä valmisteilla varmaankaan ole. Kyllä se rasva poltellaan pois energiavajeella, ei siihen mitään laillisia vippaskonteja ole oikein olemassa, valitettavasti.

sivarinlötkö sanoi:
Mitäs jos tiputtaisit ne kalorit suosiolla niin alas että paino varmasti putoaa?

Yksi mahdollisuus on tietysti vähentää kaloreita tosiaan reilusti alaspäin (tuonne 1200-1400 kcal haarukkaan), mikä ei välttämättä ole olotilan kannalta ihannetilanne, mutta toisaalta painon pudotus nopeutuu varmasti. Tuossa toki sitten tulisi suurin osa energiasta proteiinista, koska muulle ei jää hirveästi tilaa ja lihasta kuitenkin olisi hyvä pyrkiä säilyttämään.

no siis jos katsotaan mun normipäivää, niin ( ei siis sitä minkä pistin tähän threadiin ) niin aamuisin pyrin syömään 500 kalorin aamupalan. sitten muut palat on aika kohtuullisia, sitten koulun jälkeen taas vähän enemmän. ja illalla aina rahka. mutta onko sillä vedenjuomisella, hyvällä rasvalla sellaista vaikutusta, että paino ei putoo, jos niitä ei vedä? vedän varmaan 1 litran puhdasta vettä päivässä. joten siinä on kyllä parantamisen varaa, ja öljyä todella vähän. mutta mielummin syön kun juon öljyä.

Edit: ja toivon asiallisia ohjeita, koska haluan oikeesti saada tätä rasvaa pois, enkä halua masentua, että kesäkuntoon tuleminen hävittäisi lihakseni :(

KSENA sanoi:
no siis jos katsotaan mun normipäivää, niin ( ei siis sitä minkä pistin tähän threadiin ) niin aamuisin pyrin syömään 500 kalorin aamupalan. sitten muut palat on aika kohtuullisia, sitten koulun jälkeen taas vähän enemmän. ja illalla aina rahka. mutta onko sillä vedenjuomisella, hyvällä rasvalla sellaista vaikutusta, että paino ei putoo, jos niitä ei vedä? vedän varmaan 1 litran puhdasta vettä päivässä. joten siinä on kyllä parantamisen varaa, ja öljyä todella vähän. mutta mielummin syön kun juon öljyä.

Edit: ja toivon asiallisia ohjeita, koska haluan oikeesti saada tätä rasvaa pois, enkä halua masentua, että kesäkuntoon tuleminen hävittäisi lihakseni :(

Veden ja rasvan vähyys ruokavaliossa ei missään nimessä pysäytä painon putoamista, ne ainoastaan hidastavat sitä. Koetappa nyt ihan reilusti juoda ainakin se 2 litraa päivän mittaan, siitä kun ei ole mitään haittaakaan.

Jos paino ei putoa, ei lähde lihatkaan! Ihmiskroppa toimii niin ovelasti, että läski kyllä lähtee ensin, olettaen ettei kroppaa särjetä jollain järjettömillä tempuilla. 1200-1500kcal päivässä on ihan terveellinen määrä, vaikka treenaisit.

sivarinlötkö sanoi:
Ihmiskroppa toimii niin ovelasti, että läski kyllä lähtee ensin, olettaen ettei kroppaa särjetä jollain järjettömillä tempuilla.

Pelkkää läskiä lähtee johonkin rajaan asti, joka taas riippuu henkilöstä. Mutta kyllähän se lihaksen ylläpito tulee mahdottomaksi sitten jossain vaiheessa. Ei toki välttämättä vielä siinä "kesäkunnossa" olla sellaisessa vaiheessa.

Siinä vaiheessa kun lihaa on paljon ja rasvaa on vähän, turvallinen alue jolla rasva palaa mutta lihas säilyy on niin pieni että käytännössä se on todella vaikeaa/mahdotonta.

Onko Ksena siinä tilanteessa jo? Paino, pituus, rasvaprosentti?

no siis paino aamuisin paskan ja kusen jälkeen 77kg, pituus 174 cm, rasva meidän mittarin mukaan 20, näyttäny samaa lukua kun painoin 81kg, joten en tiedä rasvaprosenttia, mutta mahan seudulla paljon läskiä, muuten aika kohtuudella, tosin rinnoissa vielä aika paljon. en oo KILPAILUKUNTOON yrittämässä, mutta jos sais rasvat sinne 10-15% niin olis kiva. no kokeilen nyt sitä 2200 kcal ruokaa + joka päivä 1 tunti liikuntaa, joka kuluttaisi 400 kcal. ja jos ei silläkään laihdu, niin vielä lasken kalorit 2000, jos ei vieläkään niin lisään liikuntaa, jos ei sillonkaan, niin lopetan ja yritän joskus uudelleen :D

edit: kun juo vettä, niin pitääkö se olla tasasin väliajoin sitä, vai riittääkö, jos vetää joku puoli litraa aina kerralla?

Miksi runsasta vedenjuontia korostetaan dieetillä? Oli ehkä tyhmä kysymys, mutta kun en tiedä. Aineenvaihdunta pidetään yllä vai mitä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom