Dieetin jälkeinen kunto loppuelämäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juissi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kyllä itse ainakin uskon, että selvä syklittely on kehityksen kannalta fiksumpaa. Mutta tuskinpa sillä nyt mitään suurta eroa saa +-0 kaloreihin nähden. Tietysti missään älyttömässä bulkkaamisessa ei ole mitään järkeä. Mutta esim. muutama viikko selvästi plussalla ja muutama miinuksella on varmaan järkevin tapa.

No just mä sanoin että en voi tietää mikä tilanne on 5 vuoden kuluttua.
Kommenttini olikin vain lähinnä "jatkoa" sinun kommentille, ei vastaan vänkäämistä :)

Mutta eipä tuollainen "natumaksimi" vastaan kovin helpolla ja nopeasti tule.
Toisilla se tulee selkeesti nopeemmin kuin toisilla. Itte en ole ruokavalion viilailuista ja reeniohljemien vaihdoista huolimatta ainakaan 4 vuoteen kehittynyt mihinkään. Olenkin kyllä puntteja heilutellut jo about 13 vuotta.

Itsellä on varmasti vielä monta monta kasvuvuotta edessä.
Ihan mielenkiinnosta ja offtopiccina, montako vuotta Timba oot reenannut?

Kommenttini olikin vain lähinnä "jatkoa" sinun kommentille, ei vastaan vänkäämistä :)

Toisilla se tulee selkeesti nopeemmin kuin toisilla. Itte en ole ruokavalion viilailuista ja reeniohljemien vaihdoista huolimatta ainakaan 4 vuoteen kehittynyt mihinkään. Olenkin kyllä puntteja heilutellut jo about 13 vuotta.

Ihan mielenkiinnosta ja offtopiccina, montako vuotta Timba oot reenannut?

Ei ole tarkotus vänkäillä vastaan itsekään, kuhan tässä keskustelua herättelen. :)

Ja itse en usko että esim. mun 5,5 vuoden treenitaustalla voisi mitään natumaksimia mitenkään saavuttaa vaikka kuinka oikein olisi alusta asti kaiken tehnyt (minä tosin en ole tehnyt alussa ees sinneppäin).

13 vuotta tosin on jo pitkä aika ja varmasti siinä kohtaa kehittyminen on aika hidasta ja kuntokin varmaan mukavanlainen jos hommat on oikein hoitanut.

Läskin määrä on geneettistä ja lapsuudessa vakiintunutta. Sitä voi väliaikaisesti muuttaa, mutta lopulta kuitenkin aina palaa siihen perustilaan. Laihaläskistä ei tule kireetä ja lihaksikasta muuta kuin hetkellisesti kun pystyy pitkän aikaa panostamaan 100% kaiken sen läskin kurissa pitämiseen.

Mulla semmonen, et oon laiha, suurimpana syynä se, et ikää ei oo kauheesti ja pikkunappulasta on tullu liikuttua. Sittemmin ku oon alottanu salillakäynnin, niin oon huomannu, et sitä safkaa tosiaan pitää vetää, et kehitystä tulee. Mulla on kyl tosin samat mielessä ton threadin avaajan kans, et yritän pysyä timmissä kunnossa, tästä voi pari kolme kiloo lisätä rasvaa, mut en aio mitään erikseen ala bulkkimaan yms. Eli mielummin näkyy sixpakki paremmin ku et olis esim. pikkasen paremman tulokset painoissa ja kehityksessä.:)

Läskin määrä on geneettistä ja lapsuudessa vakiintunutta. Sitä voi väliaikaisesti muuttaa, mutta lopulta kuitenkin aina palaa siihen perustilaan. Laihaläskistä ei tule kireetä ja lihaksikasta muuta kuin hetkellisesti kun pystyy pitkän aikaa panostamaan 100% kaiken sen läskin kurissa pitämiseen.

Tähän väitteeseen haluan jo kylmää faktaa! Toki tuo varmaan ohjailee jotain, mutta tuskin sentään ihan noin määräävässä asemassa on. Geneettisyyden vielä uskon, mutta en lapsena vanhemmilta saatuja elämäntapoja sentään.

Niinkuin, että ei kannettu vesi kaivossa pysy?

Treeni ja ruokavalio vaikuttavat kehoon todella monen mekanismin kautta. Joka jampalla on mahdollisuus saada itsensä timmiksi alle 10% rasvoihin ja pitää kunto. Pitkälti geeneistä riippuen toiselle 180cm kaverille kunto voi löytyä 75kg painolla ja toiselle 85kg painolla.

Bulkkiajatteluun lukkiutuneille edelliset voi vaikuttaa rääpälelukemilta. Hyvä oikean elämän vertailukohta on esim. Hulkki, joka 188cm mittaisena liikkuu kireänä (ihan lavakuntoa lukuunottamatta) 95kg paikkeilla.

Harva perinteisten bulkkien kannattaja kertoo, monenko kilon lihasmassan lisäys kuurin tavoitteena on. Ja vielä harvempi todella mittaa bulkin onnistumista rasvaprosenttimittauksin.

Sanotaan vaikka, että pidemmälle päässeellä kaverilla tavoite olisi lisätä lihasmassaa 9kk aikana 4kg. Miksi kehonpainoa pitäisi haalia samana aikana 15kg esim. 7kg:n sijaan? Vaikka 15kg:n lisäyksellä tuloksena olisikin 1kg enemmän lihasta, onko viimeisen 8kg:n painonlisäyksen 1:7 lihas-läskisuhde jollain logiikalla houkutteleva? Kun ottaa vielä huomioon ylimääräisen 7kg:n dieettaamiseen kuluvan ajan (jolloin kasvua ei tule), yhtälö vaikuttaa vielä huonommalta.

Bulkkiajatteluun lukkiutuneille edelliset voi vaikuttaa rääpälelukemilta. Hyvä oikean elämän vertailukohta on esim. Hulkki, joka 188cm mittaisena liikkuu kireänä (ihan lavakuntoa lukuunottamatta) 95kg paikkeilla.
Vähän pieleen kyllä menee nyt tuo lukema, sillä esim. punnituspaino SM-kisoissa oli 92,5 kg. Sellainen 100-105 kilon paino on meikäläiselle varsin "normaali" off-season-kondis. Mistä oikein repäisit tuon 95 kiloa? :confused: Tuo vaatisi meikäläiseltä nimittäin aika jatkuvaa dieettaamista koska ei ole kovinkaan monta kiloa yli kisakireyden.

Vähän pieleen kyllä menee nyt tuo lukema, sillä esim. punnituspaino SM-kisoissa oli 92,5 kg. Sellainen 100-105 kilon paino on meikäläiselle varsin "normaali" off-season-kondis. Mistä oikein repäisit tuon 95 kiloa? :confused: Tuo vaatisi meikäläiseltä nimittäin aika jatkuvaa dieettaamista koska ei ole kovinkaan monta kiloa yli kisakireyden.

Omalla arviolla heitin, että olisit noissa kiloissa 7-8% rasvoilla. Taisin vetää muutaman kilon alakanttiin, my bad. Mitattautitko muuten rasvaprosenttisi lavakunnossa?

Pääpointtina ei ollut sinänsä puhua sinusta, vaan havainnollistaa keskiarvolahjakkaalle treenaajalle (joihin en missään tapauksessa lue sinua) realistista tavoitepainoa. Moni kuitenkin ajattelee, että 180cm kaverin pitää painaa 100kg tiukkana, jotta näyttäisi vakuuttavalta.

Tässä kuvakokoelmassa on aikalailla näkyvissä se mitä tarkoitin:

http://members.surfeu.fi/hulkki/2006.htm

Taas mennään oman arvion varassa, mutta veikkaan että 7-8% rasvat ei ole ihan ohi kartalta?

Kilpakehonrakentajalle ei ole varteenotettava vaihtoehto pysytellä jotakuinkin tuollaisessa kunnossa ympäri vuoden, mutta jos treenaajan tavoite ei ole lavalla, vaan pitää timmi kunto jatkuvasti ja hakea kehitystä maltilla, on tässä mielestäni loistoesimerkki siitä, miten tykiltä näyttää, vaikkei painoa olekaan 110kg.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joo-o, kun saisikin joskus vielä itsensä alle 100 kg:n lukemiin...:rolleyes:
Viimeksi joskus kaksvitosena olen ollut jossain 88-90 kg lukemissa, rasvat oli silloin n.10 % pintaan.
Nyt reilun 10 vuoden "bulkkaamisen" (lue: velttoilun) jälkeen on löytynyt treenimotivaatio uudelleen ja pikkuhiljaa on tarkoitus päästä taas kondikseen, sekä kertyneistä läskeistä eroon. Hidasta tuntuu olevan, kroppa ei halua luopua "saavutetuista eduista". Mittaa on 176 cm ja "massaa" 105 kg, siis ei mikään kaunis näky :urjo:
Onneksi on aikaa loppuelämä...

Mitattautitko muuten rasvaprosenttisi lavakunnossa?
Nope, en edes muista milloin olen rasvaprosentin edellisen kerran mitannut.
Tässä kuvakokoelmassa on aikalailla näkyvissä se mitä tarkoitin:

http://members.surfeu.fi/hulkki/2006.htm

Taas mennään oman arvion varassa, mutta veikkaan että 7-8% rasvat ei ole ihan ohi kartalta?
Verrattuna niihin aikoihin, kun vielä mittasin rasvaprosenttini, tuossa oltiin kyllä lähempänä 6 prosenttia (3 pisteen Jackson-Pollockilla). Sitäpaitsi en ymmärrä mitä tekemistä tuolla 28-viikkoisen dieetin jälkeisellä vuodentakaisella kondiksella on nykytilanteen kanssa? Noissa kuvissa oli alla melko katabolinen dieetti (katabolisempi kuin itse kisadieetti), ja noiden kuvien jälkeen sain noita dieetin aikana menetettyjä lihoja melko hyvin takaisin ennen itse kisadieettiä.

Rankkaa off-topicia tosiaan, mutta en oikein pidä siitä että joitain vanhoja kuvia käytetään nykykondiksen arvailuun, vieläpä jonkin väittämän "todistusaineistona" vaikka totuus on hyvinkin erilainen kuin noiden varsin vajavaisten ja jopa harhaanjohtavien "tietojen" perusteella on tässäkin nyt yritetty spekuloida. Ja sitä pilkkua on sitäpaitsi niin mukava nussia :D

Ite oon kolmen vuoden aikana bulkannut semmosen vajaa 20% bf possukunnon. Njoo oishan se kiva vastaisuudessa näyttää edes vähän urheilijalta ja alottelenkin dietin uudenvuoden jälkeen, mutta bulkista en luovu. En todellakaan osaa treenata ellen kehity ja ainahan voi bulkata rauhalliseen tahtiin. Ei 1 parin kuukauden dietti vuodessa mikään paha ole.

^^ Henk. koht. pitäisin vuodessa mieluummin monta lyhyttä diettiä, parin viikon jaksoissa, kun vetäisin tollaisen parin kuukauden rupeaman. Syklitystä

Suositut

Back
Ylös Bottom