DFI lanparty ut nf4 ultra-d + sata levy

Ikä
38
Eli tilasin tuossa uuden kokoonpanon, johon kuuluu kyseinen emolevy ja Seagaten sata kiintolevy.

Ongelma on nyt sellainen, että en kertakaikkiaan löydä sopivaa sata ajuria mistään!! Emolevyn mukana tuli kyllä jokin ajuri levyke, mutta siitä ei löydy kuin Nvidia storage control ajuri (tjsp.) ja raid ajuri, joilla XP:n asennus kaatuu blue screeniin.Ja sitten jotain silicon imagen raid ajureita enemmänkin.
Tässä mallissa ei ole silicon imagen kautta yhtään sata väylää, vaan toimivat kaikki neljä nf4 kautta. Silicon image on saman emon sli malleissa. Emolevyn ajuri cd-levyltä en löytänyt mitään (paitsi niitä silicon imagen ajureita, joilla homma ei toimi). Netistä myös tuloksetta etsin.

Kertokaa te, jotka omistatte kyseisen lankun, että miten saitte sata levyt toimiin ja asennuksen pelaan??

Auttakee!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nForce4 levyt eivät tarvitse Sata ajureita.Siis jos kytkee kovon kiinni siihen nvidian sata väylään. Windows tunnistaa levyn ihan normaalisti niistä samalla tavalla kuin se olisi IDE väylässä kiinni. Tarvitset ajureita windowsin asennuksessa vain jos aioit laittaa kovot raidiin.
Sitten kun oot asentanut windowsin niin laitat vain uusimmat nForce ajurit. Viimeisimmät on 6.66.

Edit... linkki niihin ajureihin:
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.66.html

Koitin toki ensimmäiseksi asentaa windowsin ilman mitään erillisiä ajureita. Siinä kävi vain niin, että kun pääsee siihen vaiheeseen missä asennus kysyy haluaako asentaa vai korjata xp:n, niin painamalla enter (asenna) kone käynnistyy uudestaan ja asennus alkaa taas alusta.

Niillä levykkeen jollain ajureilla asennus ilmoitti, että ei löydä yhtään kiintolevyä, toisella taas kaatui blue screeniin jossa luki suurinpiirtein "IRQ resources not less or equal"

Itse asiassa tilaamallani NEC:n dvd asemaala ei asennus suostunut lähtemään edes käyntiin. Jämähti siihen kohtaan missä lukee valkoisella "asennus tarkastaa tietokoneen laitteistoa". Bios tunnistaa kyllä dvd aseman, ja kone suostuu buuttaamaan siltä, mutta itse asennus ei etene tuo pidemälle. Sain asennuksen käyntiin sitten vanhan koneen Liteonin dvd asemalla, joten tämä on nyt sivuseikka tässä vaiheessa.

Mikäköhän auttais? Biosin päivitys? Kertokaa oi gurut!!

PS. Xp:n asennus levy on siis ihan pelkkä xp, jossa ei ole service packeja. Vaikuttaako tämä sata kovojen tunnistukseen?

nForce4 ei tarvitse Sata asemiin asennettaessa ajureita. Itse en ainakaan tarvinnut sellaisia kun asensin windowsin Sata levylle (Asus nForce4 SLI). Onko biossista raid asetus pois päältä? Jos sulla on muita IDE kovoja koneessa kiinni niin ota ne vaikka asennuksen ajaksi pois käytöstä/irti. Mulla ne häiritsi jostain syystä asennusta mutta se voi olla tuosta mun emosta kiinni.
Tuolla Anandtechin emolevy foorumilla on aika paljon juttua siitä sun emosta:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadid=1509413&enterthread=y
Biossin päivitys voisi myös auttaa joissakin ongelmissa. Jos osaat itse tai joku sun kaveris niin sitä voisi myös kokeilla koska jos siinä sun emossa on niitä ensimmäisiä bios versioita niin siinä oli joitakin yhteensopivuus ongelmia.

Kiitoksia argh:lle vastauksista.

Biossista on raid asetukset disabloitu ja muita kovoja ei ole.
Ongelma vissiin onkin juuri se, että xp:n asennusohjelma ei tunnista sata kovoa.
Oliko sun asennus cd:ssä joku service pack valmiina? Meinaan onkohan esim. sp2 valmiina lisätty joku sata tuki?

Ihmettelen vaan, että niissä kokoonpanoissa jotka olen itse kasannut, on windowsin asennusohjelma ilmoittanut ettei löydä kiintolevyä. Mulla ei tuu tommosta ilmoitusta, vaan kone buuttaa ittensä.

Jos jollain on kokemusta ko. lankusta tai muita ideoita, niin kertokoon ihmeessä. Biossi tarvii kai nyt päivittää ekaks.

Ihan tavallisella Wintoosan cd:llä olen asentanut ettei ole ollut SP2:sta slipstreamattuna.
Aika hassua jos se buuttaa ennen kuin se edes ilmoittaa löytyykö sopivia kovalevyjä vai ei... Ootko kokeillu vaikka yhdellä muistikammalla ja muisti sloteissa tai laittaa sitä sata levyä eri liittimiin..

Yhellä muistikammalla yritin testata, mutta tähän lankkuun menee todella oudosti noi muistikammat. Ohjekirjassa on taulukko jossa sanotaan että double side kammat toimis slotti 1 ja 3, mutta heti alempana lukee, että "suosittelemme muistien asentamista slotteihin 2 ja 4". :D . Ja single side ja double side kammat pitää pistää erilailla. Kun kokeilin yhtä kampaa 1 ja 2 slottiin, niin kone anto muistaakseni jotain virhe piippauksia. 1 ja 2 slotit pitäis siis olla eri kanavassa.

Aluks tapahtu tota buuttailua xp:n asennuksessa. Sitten kun koitti niitä levykkeellä olevia ajureita, niin kerran tuli toi että ei löydä kovoo. Sitten rupeskin tuleen niitä sinisiä ruutuja.

Toista sata väylää en oo koittanu vielä.

On kyllä tuntunu pelaavan todella huonosti yhteen tän kokoonpanon komponentit. Ihmeellisin just toi dvd aseman toimimattomuus. Kuitenkin buuttaus siltä onnistuu ja asennuskin vähän alkoi.

Toivottavasti bios päivitys auttai vähä.

Nyt sain wintoosan asennettua, yhdellä muistikammalla asennettuna kolmos slottiin ja vaihtamalla sata kaapelin kolmos liittimeen. Dual channelinkin sain toimiin jotenkuten bios päivityksellä. Kaikki näytti jo ihan hyvältä, ennen kuin kone kaatu pari kertaa putkeen heti kun pääsi windowsiin. No, aattelin asennella siinä ohjelmia ja tarkkailla tilannetta. 3DMark05 ajoin kanssa onnistuneesti läpi.

Sitten ajattelin alkaa testaan muisteja biosin memtest86:lla. Muistien ollessa dual channelissa löytyy aina jotain virheitä, mutta kun testasin kammat erikseen niin memtest meni onnistuneesti läpi :confused:. Koitin dual channelissa vielä kampoja toisin päin mutta taas sama juttu, punasta lävahtää ruutuun. Panin merkille, että oli kammat kuimminpäin tahansa, löytyy virheet kuitenkin aina jostain 700-1000Mb alueelta. Joten ilmeisesti noilla muisteilla on vaikeuksia toimia keskenään? Ovat kyllä identtiset ja ostettu kit of 2 paketissa.(Ei kyllä lue dual channel missään, mutta...) Vai voisko olla emossa? Uusin biossi on siis asennettu ja muisti asetukset defaulttina.

No, ei se tähän lopu. Kun käynnistelin konetta uudestaan memtestien jälkeen, niin ruutuun paukahtaa ilmoitus "windowsia ei voitu käynnistää koska seuraava tiedosto puuttuu C:\windows\system32\config\system". En sitten saanu korjattu xp:n asennuslevyn repair konsolilla, joten uusiks koko paska :curs:.

Windowsin toimimattomuus voi johtua asennus mediasta tai viruksesta/madosta, toisaalta muistien toimimattomuus saatto aiheuttaa noi kaatumiset.

Kai se on vaan testailtava, ja tutkittava :itku:

PS. Windowsin sata levylle asennus toimi kuin toimikin lopulta ilman erillisiä sata ajureita.

Edit: Tilitystä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom