Daniel Tammet, nero?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän hyvä muisti tarkoita että olisi älykäs. Ehkä viisas voisi olla oikea sana. Viisas tietää paljon asioita älykäs taas pystyy soveltamaan tietoa. Näin minä olen asian ainakin ymmärtänyt.

Viisaus on yläkäsite mm. älykkyydelle, empaattisuudelle, luovuudelle, elämänkokemukselle ja vastaaville. Periaatteessa tosin sama asia. Viisaus yleensä liitetään vanhempiin ihmisiin, joilla sitä elämänkokemustakin on jo jonkin verran.

Eihän tuo kaveri ole muutakuin pohjaton muistipankki. Jos osaisi soveltaa kaikkea muistamaansa ja olisi muutenkin luova, niin sitten minäkin olisin kateellinen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sävelten näkeminen väreinä on yleistä jos on absoluuttinen sävelkorva.
Ollessani musiikkiopistossa, moni absoluuttisen sävelkorvan omaava kertoi nähneensä eri intervallit eri väreinä.

En välttämättä usko puoliakaan mitä Andy Mc Coy sanoo, jokainen musiikin kanssa tekemisissä oleva tietää että absoluuttisen sävelkorvan omaavat "näkevät" intervallit mm. väreinä tai numeroina.

Absoluuttinen sävelkorva on lahja luonnolta sitä ei voi opetella, mutta "sävelkorvaa" voi kyllä harjaannuttaa hyvinkin paljon.

Sävelien "värit" eivät ole sananmukaisesti värejä, vaan ne vain aistii erottamaan. Samalla tavalla kuin näet punaista tai sinistä, et voi kuvata millaista se nyt tarkalleenottaen on, mutta silti osaat sanoa että toinen on punainen ja toinen sininen. Samalla tavalla erotat sävelet ja osaat nimetä ne.

Ja absoluuttinen sävelkorva on lahja, joka on jokaisella. Tai ainakin alttius sille. Sen voi intensiivisellä harjoittelulla opetella myöhemminkin, toki se tulee vaikeammaksi.

edit. ja intervallit eivät liity absoluuttiseen sävelkorvaan vaan relatiiviseen sellaiseen.

Sävelien "värit" eivät ole sananmukaisesti värejä, vaan ne vain aistii erottamaan. Samalla tavalla kuin näet punaista tai sinistä, et voi kuvata millaista se nyt tarkalleenottaen on, mutta silti osaat sanoa että toinen on punainen ja toinen sininen. Samalla tavalla erotat sävelet ja osaat nimetä ne.

Ja absoluuttinen sävelkorva on lahja, joka on jokaisella. Tai ainakin alttius sille. Sen voi intensiivisellä harjoittelulla opetella myöhemminkin, toki se tulee vaikeammaksi.

edit. ja intervallit eivät liity absoluuttiseen sävelkorvaan vaan relatiiviseen sellaiseen.

Olen täysin erimieltä siitä että absoluuttisen sävelkorvan saisi harjaannuttamalla sävelkorvaansa.
En ole missään kuullut moista, eikä kukaan lukuisista musiikinopettajista tai muusikkoystävistäni ole kertonut tällaista tapahtuneen.

Intervallit otin esille koska siinä suhteellisen konkreettisesti tulee esille kyky "nähdä" eri sävelten
välinen ero, eli C-nuotti on neljä pykälää alempana kuin F-nuotti.

Olen täysin erimieltä siitä että absoluuttisen sävelkorvan saisi harjaannuttamalla sävelkorvaansa.
En ole missään kuullut moista, eikä kukaan lukuisista musiikinopettajista tai muusikkoystävistäni ole kertonut tällaista tapahtuneen.

Intervallit otin esille koska siinä suhteellisen konkreettisesti tulee esille kyky "nähdä" eri sävelten
välinen ero, eli C-nuotti on neljä pykälää alempana kuin F-nuotti.

ite oon myös elänyt siinä käsityksessä että harjoittamalla päästään suht lähelle absoluuttista sävelkorvaa, mutta se ei ole tarkuudeltaan niin hyvä kuin absoluuttinen sävelkorva..

Miten sen voi todeta tapahtuneen? Puhutaan subjektiivisista asioista, et voi aistia miten toinen näkee, tai miltä joku kuulostaa. Niistä vain puhutaan samoilla nimillä ja ymmärretään samoiksi. Eli mulle riittää todisteeksi sana siitä, että useampi muusikko on sen saanut "opeteltua." Kellään ei ole kykyä aistia ja nimetä säveliä syntyessään, se taito puhkeaa jos on puhjetakseen ajan kanssa. Helpommin tietenkin, kun sitä alkaa harjoittelemaan vaahtosammuttimesta asti. Relatiivinen ja täydellinen sävelkorva eivät ole sidonnaisia toisiin. Kuullessasi intervallin voit aistia sävelten värit, mutta niiden eron joudut "laskemaan."

Ossipenan viestiin, absoluuttista sävelkorvaa ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole olemassakaan. Se on vain juurtunut käsitteenä suomen kieleen tarkoittamaan juuri tuota yllä selitettyä ilmiötä. Eli hertsin tarkkuudella ei luultavasti kukaan osaa sävelvärejä toisistaan erottaa. Mutta länsimaisen säveljärjestelmän tarjoaman tarkkuuden mukaan voi, jos vaan viitsii yrittää.

Aiheesta on paljon keskusteltu mm. muusikoiden.net:n keskustelupalstalla.

edit. anteeksi offtopic...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom