Toi linja, minkä UFC on valinnut ja mitä Dana etunenässä edustaa, ei ole se, millä vapaaottelusta tehtäisiin vakavasti otettava urheilulaji.
Johtajanahan Dana on todennäköisesti aivan helvetin hyvä ja kyllähän miehen toiminta nokkamiehenä on ihailtavaa. Organisaationa UFC:stä on muodostunut tietynlainen brändi, joka on just tommosta "Haista vittu, TapouT-paita"-touhua. Se vetoaa kivasti etenkin nuorempaan miesväkeen ja nehän tulee olemaan sitä tulevaisuuden varakasta fanipohjaa.
Mutta vaikka tuo homma erittäin hienosti imagon vaatimalla tavalla hoidetaankin, niin oon silti sitä mieltä, että se imago on väärä. Mä kannatan urheilun nostamista etusijalle ja silloin kyllä vaaditaan ainakin jonkinlaista asiallisuutta ja tiettyjä käytöstapoja lajin etunenässä hääriviltä hahmoilta. Kyllähän se nyt olisi aivan helvetin kornia jos joku NHL:n johtohahmoista haistattaisi faneille vittua twitterissä ja antaisi täynnä kirosanoja olevia haastatteluja pressitilaisuuksissa. No okei, lajit on toki ihan erilaisia ja niissä on erilaiset kulttuurit, mutta kyllä mä väitän, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna huippu-urheilussa vallitsee tietty etiketti. Siihen etikettiin kuuluvat mielestäni ainakin lajin edustajien (paino sanalla edustajien) asiallinen käyttäytyminen ja selkeät säännöt siitä, millä näytöillä säilytät työpaikkasi, ansaitset mestaruusmatsin jne.
Nyt meinasi karata jo aiheesta, mutta pointtina se, että tuollainen systeemi ampuu itseään lopulta jalkaan. Johtaja voi olla mielenkiintoinen ja taloudellista vaurautta kasvattava ilman, että haukkuu fanit, ottelijat ja kaikki muutkin asiaan kuulumattomat ihmiset apinoiksi "vittu"-sanalla viestiä vahvistaen. Saatan kuulostaa ihan eläkeläiseltä, mutta vapaaottelun parasta tässä vaan ajattelen.