Crt vs Lcd televisiot

Ikä
41
Olis nyt tässä lähiaikoina tarkotus ostaa itelle väliaikaisesti isompi televisio, kun ei pysty hankkimaan videotykkiä nykyiseen asuntoon.

Tälläne sattu silmään:
http://www.akiba.fi/?4344

Lcd kiinostras enempi, mutta kuvanlaatu tuntuu vaihtelevan ihan laidasta laitaan ja kuvaputki televisot paljon halvempiakin.
Millasta ratkasua porukka suosittelis? Olis varaa joku ~1800 euroa mahdollista sijottaa telkkariin tarvittaessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa olen itsekin pohtinut. Kävin katsomassa tuota mainitsemaasi telkkaria 27-tuumaisena Kodin Ykkösessä, ja ihan ok se oli hintaisekseen. DVD:tä katsoessa kuva oli maallikon silmin tosi hyvä, tosin varmaan löytyy paljon parempiakin. DVDplazassa olin lukevinani, että LCD:lle tyypillisesti musta ei toistu välttämättä kovin mustana.

Jos LCD:hen (tai ehkä plasma) päädyt, niin suosittelisin sen hankkimaan kuitenkin Saksasta, esim. täältä.

LCD:n ottaisin, jos budjettia on noinkin paljon. Vaikkapa ViewSonic verkkokaupasta.
Noissa on sitten niin pirun tarkka kuva, että joudut ostamaan digiboxin samalla. Analogista signaalia ei ole kiva katsoa noin hyvästä ruudusta. Vähän niinkuin helmiä sioille...

Plasma taitaa olla parempi tekniikka liikkuvaa kuvaa toistettaessa? Ovat vain turhan kalliita (vielä)...

plasma on vanhempaa tekniikkaa, sen ainoa etu on että sillä vanhalla tekniikalla saadaan tehtyä halvemmalla isompia ruutuja. plasman kuva väsähtää aika nopeasti, joten parin vuoden päästä se on jo tosi tuhnu. samaten plasman resoluutio on aika onneton, nehän ei pysty toistamaan edes dvd-laadulla kuvaa (kaverini 42" plasma ei ainakaan). eli ilman muuta mun mielestä LCD ennemmin kuin Plasma. Itse pistäisin toistaiseksi rahani kuitenkin halpaan kuvaputkeen ja odottelisin laadukkaiden ja edullisten LCD-härpättimien maihinnousua.

pevelius sanoi:
plasma on vanhempaa tekniikkaa, sen ainoa etu on että sillä vanhalla tekniikalla saadaan tehtyä halvemmalla isompia ruutuja. plasman kuva väsähtää aika nopeasti, joten parin vuoden päästä se on jo tosi tuhnu. samaten plasman resoluutio on aika onneton, nehän ei pysty toistamaan edes dvd-laadulla kuvaa (kaverini 42" plasma ei ainakaan). eli ilman muuta mun mielestä LCD ennemmin kuin Plasma. Itse pistäisin toistaiseksi rahani kuitenkin halpaan kuvaputkeen ja odottelisin laadukkaiden ja edullisten LCD-härpättimien maihinnousua.

LCD tekniikka tulee eittämättä selättämään plasman kunhan hinnat laskevat siedettävälle tasolle myös suurissa näytöissä.

Aivan noin lohduton ei kuitenkaan tilanne ole plasmankaan kanssa. Resoluutioita löytyy kaikenlaisia, mutta en sanoisi, että esim. HD-valmiin plasman resoluutio mikään onneton on? Mitä mahdat tarkoittaa "dvd-laadulla"?

Jos plasmaa pitää päällä sellaiset 20000h/vuosi, niin kyllä varmaan kuvakin parin vuoden päästä jo vähän kulahtaneen näköinen on.

Kiinnipalaminen on todellinen vaara, mutta oikeita kiinnipalamisia sattuu käyttäjien kokemusten mukaan harvoin. Meilläkin muksu saatta pelata PS2:lla pari tuntia putkeen peliä, jossa on joku staattinen kuva, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut.

Kuten täällä jo aikaisemmin on todettu, niin näistä asioista kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti menna dvdplazalle lueskelemaan todellisista käyttökokemuksista ja asiaan perehtyneiden ihmisten kommentteja.

Salomaa sanoi:
Plasmaan voi myös palaa kuva kiinni. On useita tapauksia missä esim. tvkanavan logo on palanut kiinni ruutuun.

Kyllä se kuva palaa kiinni certtuunkin tai mihin vain kuvalähteeseen. On siis turha kuvitella että LCD olisi tämän suhteen jokseenkin uniikki. Kuva voi palaa kiinni mihin tahansa näyttölähteeseen jos pienikontrastista (lue: vaaleaa) kuvaa poltetaan kauan suurikontrastista (lue: tummaa) pintaa vasten.

------

Nyt jos joku on taulu-tv:tä hommaamassa itselleen, kannattaa kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin. Eli

1) Jos laitteella on tarkoitus nauttia tulevaisuuden teräväpiirtolähetyksistä aitoina, näyttölaitteen paneelin ominaisresoluutio (eli natiiviresoluutio) tulee olla vähintään 720-vaakajuovaa, eli vähintään 1280x720. Esim. lukema 1364x768 tukee teräväpiirtolähetyksiä "aitoina" (eli muuntamattomina/skaalamattomina), joten kokemus on kokonaisvaltaisempi, kun resoluution muutos on niinkin pieni kuin 768 -> 720 vaakajuovaa, jolloin kuva säilyttää tarkkuutensa mainiosti.
Mutta sitten esim. 840x480 paneeli (jollaisia suuri osa budjettiluokan plasmatelevisioista ja osa LCD-televisioista ovat) ei mahdollista teräväpiirtolähetysten katsomista aitoina, koska resoluutio on pienempi kuin teräväpiirron alin arvo 720 vaakaviivaa edellyttää. Tällöin kuva joudutaan keinotekoisesti venyttämään 480->720, jolloin kuvan tarkkuus ei ole lähimainkaan samaa tasoa kuin aitona (toki sisäisen skaalaimen laatu vaikuttaa tähän dramaattisesti). Tämä ei kumminkaan tarkoita ettei kuvanlaatu olisi hyvä, mutta se ei vain ole aidosti teräväpiirtoinen.

Teräväpiirtokykyiset plasmat ovat nykyään vielä erittäin kalliita, LCD on siinä mielessä budjettiystävällisempi vaihtoehto. Hinnat tulevat toki jo rymisemällä alas. Kannattaa tosin harkita tarkkaan vuodenkin vanhan mallin hankintaa, sillä kehitys tällä saralla on juuri nyt huimaa; - kehitys kulkee jopa hinnan edellä, joka osaltaan selittää miksi nämä vain pari vuotta vanhatkin ovat monesti kumman edullisia mm. Gigantin tarjouksissa. Aiemmin mm. teräväpiirto oli luksusta LCD:n puolella, kuntaas nyt se on jo tavallaan standardi.

2) Kannattaa tarkistaa että liittimiä on tulevaisuuden käyttöön riittävästi. Eli suotavaa olisi että laitteesta löytyisi ainakin seuraavat liittimet:

- 1-2 kpl DVI tai HDMI-liitäntä sisään digitaaliselle kuvansiirrolle vaikka PC:ltä, tulevaisuuden digiboksilta tai DVD-soittimelta. Tämän siirtotien kautta kaikki kaapelin luomat analogiset kuvahäiriöt, kuten varjokuvat tai kuvakohina puuttuvat; - signaali siirtyy näyttölaitteelle samanlaisena kuin lähtee soittimesta, tai sitten ei näy ollenkaan.

- 1-2 kpl SCART -liitin peruskäyttöön vanhemmille laitteille kuten vaikka videonauhureille tai nykyisille dvd-soittimille.​

Suotavaa olisi että laitteesta löytyisi myös:

- 1-2 kpl S-Videoliitin kuvalle
- 2-3 kpl SCART (1-2 minimi)
- Audioulostulo äänelle, mikäli televisiota aikoo käyttää analogisena.​

3) Kannattaa tarkistaa että näyttölaitteen speksit ovat riittävän hyvät omaan tarpeeseen. Kirkkaaseen ja jatkuvasti valaistuun tilaan jossa himmennys on vaikeaa, ei välttämättä kannata ottaa kontrastisuhteeltaan heikkoa olevaa laitetta (plasma ehkäpä mielummin, kerta niissä kontrastisuhde on jopa 4000:1 kuntaas LCD:ssä se on ~2000:1 maksimissaan. Tosin plasman teräväpiirtokyky nostaa hinnan über-kalliiksi. Kannattaa huomata myös se seikka, että LCD ei yleensä heijasta kuvasta auringonvaloa takaisin, vaan himmenee siitä kohtaa johon aurinko paistaa; - perinteinen heijastaminen ei siis ole LCD:llä ongelma, koska käsittääkseni CRT- ja plasma-ruuduissa käytetään yleensä kirkasta pintaa (tai vastaavaa pintaa) kuntaas LCD-ruuduissa pinta on tyypillisesti matta.

Värientoistossaan plasma on ollut perinteisesti edellä LCD:tä, joskin nykyään erot ovat jo huomattavasti pienemmät. 16,7 miljoonaa ja risat väriä alkaa olla nykypuulla jo standardi, eikä vähempään kannata tyytyä. Väriliukujen pehmeys riippuu omalta osaltaan myös kontrastisuhteesta, joten kiinnitä siihen kanssa huomiota.

Jos laite tulee seinälle, varmista että hankit taulutv:n jolle moinen on mahdollista; - kaikkia taulutv:itä ei saa seinälle vaikka kuinka yrittäisi.

4) Melkein tärkein seikka on kumminkin se, että käyt itse katsomassa ja vertailemassa laitteita aivan omin silmin. On turha luottaa pelkkiin numeroarvoihin, luota mielummin omiin silmiisi. Numeroarvoja kannattaa käyttää vain osviittana (mutta toki joitakin kohtia pitää ja kannattaa katsoa minimivaatimuksina).

MomentuM sanoi:
Kyllä se kuva palaa kiinni certtuunkin tai mihin vain kuvalähteeseen. On siis turha kuvitella että LCD olisi tämän suhteen jokseenkin uniikki. Kuva voi palaa kiinni mihin tahansa näyttölähteeseen jos pienikontrastista (lue: vaaleaa) kuvaa poltetaan kauan suurikontrastista (lue: tummaa) pintaa vasten.

Itse asiassa TFT LCD näyttöön ei kuva varsinaisesti pala kiinni. LCD on transmissiivinen tekniikka eli toimii lähinnä valoventtiilin tavoin: nestekidemolekyylien asennosta riippuen tietty määrä valosta läpäisee LCD solun.

Vanhemmissa (2002-2003 vuosien) isoissa TFT näytöissä esiintyi kyllä image stickingiä eli jos pidettiin staattista kuvaa (tai osaa kuvasta) viikosta toiseen (esim. Hki-Vantaan informaationäytöt) päällä, niin joissain maanantai kappaleissa kuva ikään kuin jäi näkymään varjostuksena, vaikka toinen kuva vaihdettiin tilalle. Tämä ei kuitenkaan ollut pysyvä ilmiö vaan varjostus hävisi kyllä pienen ajan jälkeen. Syy tähän oli mm. Samsungin TFT näytöissä käytetyt bugiset ASIC:t, joiden ohjaussignaalien DC-taso ei ollut 0 V, vaikka olisi pitänyt. Eli TFT LCD on siinä mielessä uniikki, että siinä ei esiinny emissiivisille tekniikoille (esim. CRT ja Plasma) tyypillistä kuvan kiinni palamista. TFT näytöissä voi toki esiintyä yksittäisiä vikapikseleitä (esim. pikseli aina kirkas tai musta), mutta tämä johtuu yksittäisen TFT elementin viasta.

esim Hyundai plasman käyttöikä on >30 000h
laskekaa siitä kuinka monta vuotta se tekee jos vaikka katsot 5h/pv
Moniko odottaa että oman töllön käyttöikä on yli 15v? en minä ainakaan.

Vai että palaa ruutuun kiinni?! Mahdollisesti esittely ja mainoskäytössä olevissa plasmoissa. Itse ne ainakaan katselee samaa kanavaa 24h jolloin tuo ruutuun palaminen on mahdolllista.
Tosiasia on että tuo on paljon parempi kuvaltaan ja laadultaan kuin samanhintaiset 32" TFT:t

Vertailin ja tutkin puoli vuotta CRT, LCD ja Plasmatelkkareita. Vähän yli viikko sitten ostin sitten Panasonicin uuden G8 paneelilla varustetun 37" plasman. Reso on 852x480, liittimet 3xscart (2 kpl RGB) ja komponetti. Edelleen olen sitä mieltä, että oli helvetin hyvä ostos. Kuva on pirun hyvä. Reso ja liittimet riittää mulle oikein hyvin. Kiinni on digiboxi, sat. viritin ja DVD - kaikista saa ulos todella hienoa kuvaa. Varsinkin Viasatin lähetyksissä on varmaankin todella hyvä signaali, kun kuva on aivan hiton hyvä niin terävyydeltään kuin väreiltäänkin. Eikä tohon ruutuun normaalikäytössä mikään pala kiinni, se on varma.
Vaimokin on kovasti tykännyt ja poika on ihan innoissaan - piirretyt näyttävät aivan sairaan hyviltä.
Paneelille luvataa 60000 tuntia käyttöikää, jolloin kirkkaus on puolittunut. Laskin, että vuodessa mun plasma on päällä max. 1600 tuntia. Joten pitäisi kestää ihan tarpeeksi. Enkä tota aio edes pitää kuin ehkä 5 vuotta. Sitten kehitys on varmaan kehittynyt sen verran, että viittii vaihtaa.

Kaikki alle 37" kuvat ovat aivan liian pieniä, kun katseluetäisyys on >3m.

Rico sanoi:
Vertailin ja tutkin puoli vuotta CRT, LCD ja Plasmatelkkareita. Vähän yli viikko sitten ostin sitten Panasonicin uuden G8 paneelilla varustetun 37" plasman. Reso on 852x480, liittimet 3xscart (2 kpl RGB) ja komponetti. Edelleen olen sitä mieltä, että oli helvetin hyvä ostos. Kuva on pirun hyvä. Reso ja liittimet riittää mulle oikein hyvin. Kiinni on digiboxi, sat. viritin ja DVD - kaikista saa ulos todella hienoa kuvaa. Varsinkin Viasatin lähetyksissä on varmaankin todella hyvä signaali, kun kuva on aivan hiton hyvä niin terävyydeltään kuin väreiltäänkin. Eikä tohon ruutuun normaalikäytössä mikään pala kiinni, se on varma.
Vaimokin on kovasti tykännyt ja poika on ihan innoissaan - piirretyt näyttävät aivan sairaan hyviltä.
Paneelille luvataa 60000 tuntia käyttöikää, jolloin kirkkaus on puolittunut. Laskin, että vuodessa mun plasma on päällä max. 1600 tuntia. Joten pitäisi kestää ihan tarpeeksi. Enkä tota aio edes pitää kuin ehkä 5 vuotta. Sitten kehitys on varmaan kehittynyt sen verran, että viittii vaihtaa.

Kaikki alle 37" kuvat ovat aivan liian pieniä, kun katseluetäisyys on >3m.

Mikä oli tarkka malli? Mitä maksoi? ostitko saksasta?

edit: nää kyssärit selviskin tosta toisesta tredistä

Nyt kun on tullut pari vuotta tämän threadin aloittamisesta, niin onko LCD-telkkujen ostamiseen tullut mitään uutta mitä pitää ottaa huomioon mahdollisimman hyvän kuvan saamiseksi?

Nyt myydään muuten 400e hintaista 32" plasmaa, resoluutio tuo 852x480. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, sillä ainakin liikkeissä 32" LCD:n kuvanlaatu on hirvittävä töllöä katsoessa.

Tuo resoluutio ei ole kovin käyttökelpoinen HD-laitteiden yleistyessä. Mieluummin vaikka 720p, niitä luulisi saavan halvalla myös.

Itse meinasin hakea tuon 399e 32" laajakuvataulutvn. Aivan sama mulle joku kuvanlaatu. Olen itse myynyt televisioita ja mun mielestä on _mulle_ ihan turhaa hifistelyä vertailla jotain kuvaputken tummuutta, tai näissä jotain pikselimössöjä tms.

Itse haluan että siitä näkee kuvan ja tekstin, piste. Ja 32" on jo tarpeeksi iso. Muut voi hifistellä 3 kertaa kalliimpien kuviensa kanssa, kun kotona se ero on lähes huomaamaton jollei niitä voi vertailla vierekkäin. Ja vaikka toi kestäisi vain 2v, niin aivan sama tolla hintaa. Silloin saa varmaan 299e jo samankokoisia.

Riippuu ihan mitä sillä televisiolla tekee. Tuolla Gigantin Keymat-töllöllä nyt katsoo digilähetyksiä, vanhanmallisia dvd:tä ja pelaa Nintendo Wiitä. Xbox360:aa, PS3:a tai BD/HD-DVD soittimia en menis tuohon kytkemään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom