Crossfit ohjelma

Toisaalta tossa Saattohoidon esittelemässäkin tavassa tehot kasvaa koko ajan kun kunto kohenee ja syke palautuu nopeammin eikä nouse enää niin korkealle, joten liekö tällä väliä tavalliselle kuntoilijalle tai cf:ään totuttelevalle. Edellytyksenä tietty, että kirjaa kokonaiskeston ylös vaikka taukoja pitääkin, jotta kehitystä voi seurata. Eihän treeni toki enää ole 100% puhdasta crossfittiä, mutta jotain sitä muistuttavaa...

Niin, jossain amerikan crossfit:n julkaisemassa kirjoituksessa ne painotti nimenomaan intervalliharjoittelun hyviä puolia. Ja jos miettii tuota, että tekee vaikkapa 5 kierrosta jotain ohjelmaa läpi, niin onko se sitten nopeampi tehä siten, että kierrosten välissä pitää 10-15s. taukoa (sen verran menee, että syke laskee riittävästi) vai sitten niin, että okse lärskähtää kolmannen kierroksen alkajaisiksi...

Omaa tasoa kun testailee nuilla mittareilla, (esim. helen, barbara jne.) niin ne olen kyllä aikonut vetää niin nopeaa kuin pystyy.

Mutta eipä siitä sen enempää. Tsemppiä vain itse kullekin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin siis en halunnut mitenkään kritisoida muiden tapaa tehdä Crossfittiä mutta tarkoitushan kyseisellä treenaustavalla on juuri se että Wodit vedetään aikaa vastaan ja kilpaillaan juuri itsensä kanssa. Ja muutenkin Crossfitissä kritisoidaan vahvasti siitä että tekniikoita ei suoriteta aivan prikulleen niinkuin ohjekirjassa vaan mahdollisimman nopealla tavalla mutta silti kriteerit täyttäen (hyvänä esimerkkinä vaikka ne leuat, kaikki tietää että crossfittaajat tekee kippileukoja vaikka wodissa lukeekin "pull-up". Mutta eihän Mikko Salokaan treenannut koskaan ns. Wodi kerrallaan vaan teki päivässä ehkä kaksi tai kolme wodia ja loput treenistä oli sitten voima treeniä missä tekniikat ja sarjat oli enemmänkin harkittuja kuin wodeissa missä on yleensä vain määrältään paljon toistoja.

Innostuin myös selailemaan noita crossfit- settejä ja tämmöinen FRAN- treeni vaikuttaa mukavan 'simppeliltä' noin alkajaisiksi:

toistoja 21-15-9 ja liikkeinä etukyykky+työntö sekä leuanveto. Ja aikaa vastaan tätä tehdään.

Tossa oli aika asenne suoritus: http://www.youtube.com/watch?v=Y22-ffEiwUU

95 lbs kokonaispaino videon infon mukaan, eli jotain 40 kg hujakoilla.
Itse tein 40kg painolla, tosin oma aika 6min 35sek jäi melko kauas ton videon jantterin ajasta...:(

heh. melkein vaikeempi ainakin ittellä tuo kyykky+työntö kuin pelkkä nytkäytystyöntö/raaka-työntö mikä onkaan. reidet vie happee.

Ajattelin kokeilla jonkinlaista crossfittiä ainakin parin kuukauden ajan. Mietin, että miten yhdistäisin voimaharjoittelun järkevästi tuohon touhuun. Käyn kahdesti viikossa rugbyssa ja ajattelin käydä lenkillä/pelata sulkapalloa 1-2 kertaa viikossa. Tuohon sitten päälle sitten sopivia treenejä vaikkapa Crossfit Helsingin sivuilta ja ainakin alkuun suht. lyhyitä/kevyitä. Kovin pitkiä tai raskaita salitreenejä tähän ei varmaankaan kannata enää lisätä ja mietin, että jos koittaisi käydä 2-3 kertaa viikossa tekemässä jonkin 30min treenin painottaen moninivelliikkeitä melko vähillä toistoilla ja sarjoilla, esim. 3x4-6.
Kuullostaako edes etäisesti järkevältä tai onko pienempiä parannusehdotuksia? Minkälaisia treeniviikkoja muilla on?

Ajattelin kokeilla jonkinlaista crossfittiä ainakin parin kuukauden ajan. Mietin, että miten yhdistäisin voimaharjoittelun järkevästi tuohon touhuun. Käyn kahdesti viikossa rugbyssa ja ajattelin käydä lenkillä/pelata sulkapalloa 1-2 kertaa viikossa. Tuohon sitten päälle sitten sopivia treenejä vaikkapa Crossfit Helsingin sivuilta ja ainakin alkuun suht. lyhyitä/kevyitä. Kovin pitkiä tai raskaita salitreenejä tähän ei varmaankaan kannata enää lisätä ja mietin, että jos koittaisi käydä 2-3 kertaa viikossa tekemässä jonkin 30min treenin painottaen moninivelliikkeitä melko vähillä toistoilla ja sarjoilla, esim. 3x4-6.
Kuullostaako edes etäisesti järkevältä tai onko pienempiä parannusehdotuksia? Minkälaisia treeniviikkoja muilla on?

Suurin virhe mun mielesta on nykyaikana etta treenataan hiukan liikaa siella "keskiraskaalla alueella", kun taas jos viikottainen treenimaarasi on em. mukaan jotain( 6-7 tuntia?), jos haluat suorituskykya niin tekisin itse tuon sulkapallo/juoksu?aerobisen todellakin rauhallisella sykkeella ja panostaisin sitten joko rugbytreeniin taysilla tai vaihtoehtoisesti crossfittiin/voimaharjoitteluun enemman. En ole mikaan valtava guru, mutta jos haluat suorituskykya niin tuolla treenimaaralla pystyisit vetamaan kaksi KOVAA treenia viikossa ja sitten muun ajan kaytat palautumiseen. Palauttava treeni juoksuna tarkoittaa sitten sita etta ei menna millaan 80-90% lla maksimisykkeista. Kun taas vedat sen rugbytreenin niin vedat sitten kanssa lujaa tai sitten vaihtohtoisesti kaksi vaikkapa tunnin kovaa treenia. Muuten jengi liikkuu paljon siina keskitasolla eika kehittyminen maksimoidu. Eli jakaisin tuon sitten 6 treenipaivaan viikossa. Maanantai rugby/crossfit, tiistai palauttava lenkki/aerobinen (60min), keskiviikko rugby/crossfit, torstai palauttava aerobinen(45-60min), perjantaina voimaharjoitus?/crossfit tyyppinen treeni, lauantaina joko lepo tai sitten jotain kevytta...sunnuntai lepo. Mutta naista viikon treeneista tekisin kaksi todella lujaa ja muut sitten helppona eika perasuoli pitkana. Olipahan sekava viesti, mutta kannattaa tosiaan rytmittaa sita harjoittelua ja kun vedetaan lujaa niin sitten oikein saatanasti ja sitten siita pitaa viela palautuakin. Rugby on muuten kuningaspeli...

Ok, kiitoksia. Pitääpä koittaa tuolla tavalla. Nyt jälkikäteen ajateltuna, olen ehkä aiemmin sortunut juurikin tuohon, että monet treenit viikossa, mutta ei sitten ole jaksanut vetää täysillä niitä.

http://board.crossfit.com/showthread.php?p=426488#post426488

Tossa ekassa postissa on linkki pdf:ään missä on paljon ideoita kehonpainolla tehtäviin treeneihin.

En ole vielä kokeillut crossfittiä, mutta tuo riehuminen vaikuttaa niin mahtavalta liikunnalta että pitää kokeilla. Sopii mainiosti myös kun tiputtelee vähän painoa pois.
Ite ajattelin kokeilla jotain tällaisia settejä (ite keksittyjä);
-------------
50 kyykkyä omallapainolla
20 punnerrusta renkailla
15 leuanvetoa

5 kierrosta aikaa vastaan
--------------------

20 askelkyykkyä vuorotahtiin
10 dippiä renkailla
10 leuanvetoa

10 minsaa putkeen niin monta kierrosta kuin kerkeää
---------------------------

Tai sitten samoilla liikkeillä toistot 10,9,8 jne. 1:een asti.
Lyhyitä rypistyksiä aluksi. Kun katoin noita esimerkkitreenejä niin itellä menisi noissa jossain varmaan monta tuntia saada tehtyä ja sitten voisi mennä suoraan sairaalaan.

Suurin virhe mun mielesta on nykyaikana etta treenataan hiukan liikaa siella "keskiraskaalla alueella", kun taas jos viikottainen treenimaarasi on em. mukaan jotain( 6-7 tuntia?), jos haluat suorituskykya niin tekisin itse tuon sulkapallo/juoksu?aerobisen todellakin rauhallisella sykkeella ja panostaisin sitten joko rugbytreeniin taysilla tai vaihtoehtoisesti crossfittiin/voimaharjoitteluun enemman. En ole mikaan valtava guru, mutta jos haluat suorituskykya niin tuolla treenimaaralla pystyisit vetamaan kaksi KOVAA treenia viikossa ja sitten muun ajan kaytat palautumiseen. Palauttava treeni juoksuna tarkoittaa sitten sita etta ei menna millaan 80-90% lla maksimisykkeista. Kun taas vedat sen rugbytreenin niin vedat sitten kanssa lujaa tai sitten vaihtohtoisesti kaksi vaikkapa tunnin kovaa treenia. Muuten jengi liikkuu paljon siina keskitasolla eika kehittyminen maksimoidu. Eli jakaisin tuon sitten 6 treenipaivaan viikossa. Maanantai rugby/crossfit, tiistai palauttava lenkki/aerobinen (60min), keskiviikko rugby/crossfit, torstai palauttava aerobinen(45-60min), perjantaina voimaharjoitus?/crossfit tyyppinen treeni, lauantaina joko lepo tai sitten jotain kevytta...sunnuntai lepo. Mutta naista viikon treeneista tekisin kaksi todella lujaa ja muut sitten helppona eika perasuoli pitkana. Olipahan sekava viesti, mutta kannattaa tosiaan rytmittaa sita harjoittelua ja kun vedetaan lujaa niin sitten oikein saatanasti ja sitten siita pitaa viela palautuakin. Rugby on muuten kuningaspeli...

Menee offtopiciksi, mutta kannan silti oman korteni kekoon. Treenailin tuossa pitkän pätkän kovempaa, sanotaan että 10-12krt viikkoon noin 6kk ajan, ilman mitään jaksottamisia tai pitempiä lepopätkiä. Nyt olin vuoden vaihteen aikoihin 4 viikkoa flunssassa yms. asiaan kuuluvassa taudissa, mutta nyt oon huomannut myös itsessäni ylikunnon oireita. Yllätys yllätys kun katsoo mitä viimeiset puoli vuotta on tehnyt. En vain pystynyt sitä siinä hetkessä näkemään, jotkin pienet asiat jotka tuntuivat silloin mitättömiltä, ovat saaneet minut nyt ymmärtämään että keho yritti viestiä huonostavoinnista. Koko ikäni olen treenannut paljon ja aiemmin on ollutkin jaksotusta ja olen mielestäni välttynyt ylikuntoon menemiseltä. Edellä mainitsemani flunssan ynnä muun paskan päälle, tuli sydämen tykytykset, unettomuus, kova päänsärky, yleinen väsymys. Nyt olen viime viikosta lähtien treenaillut hiljaa fiiliksen mukaan, mutta ei siitä oikein meinaa mitään tulla, kuitenkin suunta on parempana. Toivottavasti selviäisin säikähdyksellä asiassa, eikä kroppa olisi mennyt niin huonoksi että tulisi sanotaan vaikka puolen vuoden tauko.

Tämän tekstin tarkoitus oli purkaa huonoa oloa ja ehkä säästää joku muu tämmöiseltä. En ole käynyt missään testeissä ylikunnon mittaamiseksi.

nimim. 4 viikkoa pleikkaria sohvalla

Viimeksi muokattu:
Menee offtopiciksi, mutta kannan silti oman korteni kekoon. Treenailin tuossa pitkän pätkän kovempaa, sanotaan että 10-12krt viikkoon noin 6kk ajan, ilman mitään jaksottamisia tai pitempiä lepopätkiä. Nyt olin vuoden vaihteen aikoihin 4 viikkoa flunssassa yms. asiaan kuuluvassa taudissa, mutta nyt oon huomannut myös itsessäni ylikunnon oireita. Yllätys yllätys kun katsoo mitä viimeiset puoli vuotta on tehnyt. En vain pystynyt sitä siinä hetkessä näkemään, jotkin pienet asiat jotka tuntuivat silloin mitättömiltä, ovat saaneet minut nyt ymmärtämään että keho yritti viestiä huonostavoinnista. Koko ikäni olen treenannut paljon ja aiemmin on ollutkin jaksotusta ja olen mielestäni välttynyt ylikuntoon menemiseltä. Edellä mainitsemani flunssan ynnä muun paskan päälle, tuli sydämen tykytykset, unettomuus, kova päänsärky, yleinen väsymys. Nyt olen viime viikosta lähtien treenaillut hiljaa fiiliksen mukaan, mutta ei siitä oikein meinaa mitään tulla, kuitenkin suunta on parempana. Toivottavasti selviäisin säikähdyksellä asiassa, eikä kroppa olisi mennyt niin huonoksi että tulisi sanotaan vaikka puolen vuoden tauko.

Tämän tekstin tarkoitus oli purkaa huonoa oloa ja ehkä säästää joku muu tämmöiseltä. En ole käynyt missään testeissä ylikunnon mittaamiseksi.

nimim. 4 viikkoa pleikkaria sohvalla

Ja itse kirjoittelin myos juuri sen takia ettei kaikkien tarvitse tehda samoja virheita, monesti treenataan sen takia etta halutaan nayttaa "hyvalta" seka salilla etta sen ulkopuolella, ja sitten sorrutaan siihen, etta vedetaan joka treeni mukamas taysilla ja minkaanlaista kehittymista ei pian enaa tapahdu, mutta jos laitetaan ego syrjaan ja uskalletaan palautua ja treenata valilla "recovery -meininkilla" niin varmasti tulokset nousevat , on sitten kyseessa puntti tai juoksu tai sulkavan soutu... Itse esim. treenaan systeemilla (25 vuotta treenia takana), etta maanantaina 60 min aerobista(juoksu,soutu,pyora), tiistai voimaharjoitus 1,5 tuntia josta eka puoli tuntia lammittelya dynaamisesti ja sitten kovaa etukyykkya, tempausta,rinnalevetoja , tyontoja, leukoja (painoilla tai ilman ) taikka joku crossfit WOD, sitten keskiviikkona taas recovery eli 45 minsaa kevytta aerobista ja paalle vaikka leuanveto ladder 5X (1-6), josta tuloo 105 leukaa yhteensa, mutta rauhassa.., torstai taas voima/crossfit, perjantai 60 minsa aerobista matalalla sykkeella, lauantai-sunnuntai lepo tai vuoroviikkoina lauantaisin intervalleja... Ja mulla treenia takana 25 vuotta, osa vuosista ihan tosissaankin, mutta ihan liikaa jonain vuosina. Eli toimii ainakin mulla ja jos tuntuu tosi vasyneelta niin sitten huilataan. Jaksakaahan treenata ja Mikko Salo on ikoni....

Ja itse kirjoittelin myos juuri sen takia ettei kaikkien tarvitse tehda samoja virheita, monesti treenataan sen takia etta halutaan nayttaa "hyvalta" seka salilla etta sen ulkopuolella, ja sitten sorrutaan siihen, etta vedetaan joka treeni mukamas taysilla ja minkaanlaista kehittymista ei pian enaa tapahdu, mutta jos laitetaan ego syrjaan ja uskalletaan palautua ja treenata valilla "recovery -meininkilla" niin varmasti tulokset nousevat , on sitten kyseessa puntti tai juoksu tai sulkavan soutu... Itse esim. treenaan systeemilla (25 vuotta treenia takana), etta maanantaina 60 min aerobista(juoksu,soutu,pyora), tiistai voimaharjoitus 1,5 tuntia josta eka puoli tuntia lammittelya dynaamisesti ja sitten kovaa etukyykkya, tempausta,rinnalevetoja , tyontoja, leukoja (painoilla tai ilman ) taikka joku crossfit WOD, sitten keskiviikkona taas recovery eli 45 minsaa kevytta aerobista ja paalle vaikka leuanveto ladder 5X (1-6), josta tuloo 105 leukaa yhteensa, mutta rauhassa.., torstai taas voima/crossfit, perjantai 60 minsa aerobista matalalla sykkeella, lauantai-sunnuntai lepo tai vuoroviikkoina lauantaisin intervalleja... Ja mulla treenia takana 25 vuotta, osa vuosista ihan tosissaankin, mutta ihan liikaa jonain vuosina. Eli toimii ainakin mulla ja jos tuntuu tosi vasyneelta niin sitten huilataan. Jaksakaahan treenata ja Mikko Salo on ikoni....

Hyvä oli tuo aiempi teksti, jonka kirjoitit. Itelle on tietty tärkeämpää kehittyminen jossain asiassa kuin se että miltä näyttää. Toki onhan se mukavaa jos siinä sivutuotteena tulee kivenkova body. Tuo sinun treeni paketti näyttää myös toimivalta kokonaisuudelta. Ite yritän kanssa tehdä mahdollisimman monipuolisesti kaikkea, tuossa aiemmin mainitsemallani jaksolla vain homma lähti käsistä ja nyt ollaan tässä pisteessä.

En tiiä mainittiinko tää jo jossain, mut jos rugbya pelaat, niin miten olis CrossFit Football http://www.crossfitfootball.com/ ? Treeni on samantyyppistä kun Crossfitissä, mutta se on tarkotettu jenkkifutiksen pelaajille, ja noi treenit suunnittelee entiset NFL- pelaajat. Että ei voi ainakaan sanoa ettei oo kokemusta asiasta.

Tolla nettisivulla on linkki Talk to me Johnnie- sivulle, ja siellä sanotaan näin: Some history…I am a 9 year veteran of the NFL, owner/creator of CrossFit Football, co-owner of a strength & conditioning gym in Newport Beach and am CEO of Paleo Brands Inc, a food company based upon the Paleolithic Diet.

Se miten ne treenit tehään selviää sieltä sivuiltakin, mutta lyhyesti menee niin että eka katotaan siitä oikeelta kalenterin alapuolelta itelle punntitreeni oman tason mukaan (tänään siellä lukee Rest Day, mutta kato jonkun toisen päivän treeni niin näät mitä siinä on), sitten levätään n. vartti ja tehään se 'Daily WoD' siitä keskeltä.

Nyt tarviis viisaampien apuja.. Olen treenannut ns. "peruspunttia" kuntoillen jo jonkin aikaa (jonkinlaista salitaustaa muutamalta vuodelta) ja nyt on alkanut toiminnallinen harjoittelu, girya, kehonpainoliikkeet ynnä muut kiinnostamaan enemmälti. Pari kuukautta on jo tullutkin treenailtua crossfit tyylisesti, juuri kuulia ja kehonpainoa käyttäen. Jos pitkän ajan tavoitteena on kehittää hapenottokykyä, voimaa, jäntevyyttä ja fläsäkin saisi samalla palaa, niin kannattaako mielestänne jaksottaa treeni erilaisiin kausiin?

Eli yhden perioidin pituus olisi vaikka neljä viikkoa, jonka ajan treenin pääpaino olisi edellä mainituissa asioissa. (voima, aerobinen kunto, jne) Vai onko parempi koittaaa harjoittaa näitä kaikkia ominaisuuksia yhtäaikaa?

Ehotusta

Moro,
eli vkotreeni menee kutakuinkin seuraavasti:

kahvakuulaa ti & pe
(4 kierrosta / kerta, vartalonpyöritykset sykettä laskevina):
Vartalonympäripyöräytys 1 min
Tempaus oikea käsi 1 min
Tempaus vasen käsi 1 min
Vartalonympäripyöräytys 1 min
Rive+pystypunnerrus toinen käsi 1 min
Pysäytetty kasi 1 min

PK-lenkki ke&su 45-60min

Crossifit-tyyppinen intervallitreeni, joka on tällä hetkellä
5 kierrosta:
Mave x 12
Rive vyötäröltä x 9
pystypunnerrus edestä seisten x 6

Oisko kellään parempaa ehdotusta tuohon crossfit-tyyppiseen treeniin? tarkoituksena olis saada sykkeet ylös ja treenata etupäässä niitä lihasryhmiä, joita ei nuina kahvakuulapäivinä tule treenattua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom