Couscous

Ikä
36
Minkälaista ravintosisällöllisesti cuscus oikein on? Maistuu todella hyvälle, mutta kuuluuko samaan kastiin kun valkoset riisit, pastat. Onkohan ne jyvät miten käsitelty, että voiskohan alkaa vetää tumman pastan ja riisin sijasta vaikka salin jälkeen sellsia normaaleja 100g satseja? Hiilareita on yhtä paljon, mutta eihän pakkausissa sitten muuta sanota..

Toinen on sitten bataatit. Nehän on vähän kun makeita perunoita ja paljon on tärkkelystä. Tv:stä tuli pari vuotta sitten dokkari bodareista valmistumassa kisoihin ja jätkät söi kilo kaupalla bataatteja. Onko bataatit siis parempia vai huonompia ravinto sisällöltään? Perunoita en muutenkaan syö:arvi:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ton mukaan cuscus on aika keskimääräistä perseemmästä

Since 1988 sanoi:
Ton mukaan cuscus on aika keskimääräistä perseemmästä

Huomaa, että nuo taulukot on tietty ulkomaalaisia (amerikkalaisia? Critter tietää:) ). Kuitua 9 g kuivatussa cuscuksessa. Annos oli 173 g. Kun vertaa tummaan riisiin (finelin taulukko), on se suunnilleen sama. Vai mitä hait cuscuksesta?

Bataatteja löytyy "sweet potato" hakusanalla.

EDIT: Art2 näköjään oli parempi. Löytyhän se KUSKUS finelistä, mutta pitää kirjottaa k:lla:)

Sitä mä vaan hain, että onkohan toi cuscus terveellisempää ku esim. riisi, vaiko huonoa niinkun nuudeli. Kai tota vois ainakin joskus syödä

Since 1988 sanoi:
Sitä mä vaan hain, että onkohan toi cuscus terveellisempää ku esim. riisi, vaiko huonoa niinkun nuudeli. Kai tota vois ainakin joskus syödä

Selkis. Kyllähän riisi minusta voitin vie. Kuitua on pikkaisen enemmän ja vitamiinit ja kivennäisaineet ovat voitolla. Etenkin seleeniä on riisissä enemmän.

Doggoned sanoi:
Huomaa, että nuo taulukot on tietty ulkomaalaisia..

Joo, Nutrition Data käyttää lähteenään Yhdysvaltojen USDA:n, United States Department of Agriculture'n ravintoainesisältötietokantaa, joka on laajuudessaan maailman laajin.
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Sen voi myös kuka tahansa käyttäjä ladata kotikoneelleen. Tämä menee osittain hifistelyksi(ja off-topiciksi), mutta aivan ongelmaton tuo(kaan) tietokanta ei toki ole. Kun aletaan tehdä vertailuja esimerkiksi Suomessa yleisesti käytettyihin elintarvikkeisiin, alkavat saman ruoka-aineen tai elintarvikkeen vertailut vaatia jo jonkin tason elintarviketuntemusta. Juuri tuolla mikroravintoainepuolella löytyy jo merkittäviä heittoja. Olettaisin, että suurin ja vaikein tehtävä maukkaperusjätkälle on löytää tuolta a) oikeat ruoka-aineet ja b) osata tehdä oikeat rinnastukset kansallisiin vaihtoehtoihimme. Kannattaa myös esimerkiksi Fineliä käyttäessä katsoa kustakin ruoka-aineesta viite, mistä tieto on peräisin, jos se tieto vaan löytyy juuri etsimänsä kohdalla(näin ei aina ole).

Mitä itse analytiikkaan tulee niin tokihan näissä tietokannoissa voitaisiin aina mennä syvemmälle mm. näytteenottoa koskevien tietojen suhteen, kuten myös itse elintarvikkeen laatu-ja alkuperätiedoissa. Mutta peruspunttajalle ja -painonhallitsijalle näiden tietojen tarkkuus varmasti riittää. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom