Coopper tavoite

Niin, eikö cooperissa ole kyse periaatteessa siitä, kuinka pitkälle pääsee ennen kuin maitohapot iskee? Jos siis ajatellaan mahdollisimman pitkälle pääsemistä. Siihen ei auta muu kuin lihasten hapenottokyvyn parantaminen ja sehän tapahtuu ihan vaan rasittamalla lihasta esim lenkkeilemällä. Ei mitään hiittejä siihen tarvitse. Ainakaan aluksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siinä vaiheessa kun ne maitohapot iskee, niin se varsinainen suoritus vasta alkaa.

Kävin tossa eilen testaamassa cooperia ja sain menemään 2200m. Olen juossut yhden 7km lenkin muutaman 3km lenkin ja sit tommoisella kuntopyöräjutulla myöskin mennyt. tänään menen taas radalle juoksemaan jonkun 4km lenkin

njoo juokse vaan pitkiä lenkkejä. ennen itse coopperia joku kuukauden verran, otat sitten niitä 12min juoksuja jotta tiedät millä tasolla voit juosta. väärällä vauhdilla lähtö pudottaa tulosta kovasti.

itse kirmailin coopperiin valmistautuessa 5min yhteen suuntaan, yritin juosta saman matkan takaisin samassa ajassa. noin lyhyet lenkit kuitenkin ei kuntoa pahemmin nosta, pitkiä lenkkejä sopivalla vauhdilla vaan.

normaali hyötyliikuntakin parantaa kummasti kuntoa, samoin kaikki muutkin liikuntaharrastukset. koulumatkat pyörällä, pallopelejä kavereiden kanssa... siinä tulee liikuntaa "huomaamatta", jopa ihan mukavaa puuhaa välillä ja kuntokin parantuu.

Njuu, kyllä mä koulumatkat ym pyöräilen ja pakollista liikuntaa tulee 10km pyöräilyä jokaisena koulupäivänä. En viitsi nyt ihan uutta topicia tehdä mutta olen aatellut syksyllä koulun urheilukisoissa osallistua tohon 400m juoksuun että mimmosta harjotusta se tarvitsisi. Toki cooper tulos on etusijalla ;)

Ja tänään oli koulun cooper siinä pinkaisin 2340m (tulos 10m tarkkuudella) ja itse olin todella tyytyväinen. Niin sitten vielä, onkohan mitään mahdollisuutta tommoseen 2900-3000m tulokseen tohon syyskuussa olevaan cooperiin pinkoa? :)

Huomenna itekkin joutuu Coopperin suorittamaan.Toissa kesänä kesä-reeneissä matkaa kertyi noin 2800 m.Erinomaiseen suoritukseen riittäisi 2900 m 16-vuotiailla.Jospa tuota ainakin niille main saisi pingottua :)

PR91 sanoi:
Ja tänään oli koulun cooper siinä pinkaisin 2340m (tulos 10m tarkkuudella) ja itse olin todella tyytyväinen. Niin sitten vielä, onkohan mitään mahdollisuutta tommoseen 2900-3000m tulokseen tohon syyskuussa olevaan cooperiin pinkoa? :)

Varmasti pääset syyskuussa tuon 2900m yli, kunhan vain jaksat treenata.

Perkules vie,2720 m tuli tulokseksi tänään.Vähäsen jäi kyllä harmittamaan,mutta viikon päästä uudestaan.Toivottavasti sillon ei oo jalat niin tukossa mitä tännään oli.

Hohoo, itsellä huomenna cooper-testi koulussa. Mikäli olisi joteni "panostamassa", niin tavoite olisi yli 3300m. Ajattelin kuitenkin antaa tasoitusta luokkatovereilleni. Koska liikkatunti alkaa vasta 1400 ja koulu huomenna 1200, tarkoittaa tämä sitä, että aamupäivällähän kerkeää vetää itsensä vaikka kuinka piippuun. :whip:

15km juoksua 10kg repun kanssa, 500m ja 50m vapaauinnit ja 50m lautapotku-uinnit, pituussukellus, esineidenhakua pohjasta, leuanvetoa, vatsoja ja penkkipunnerrusta. Näiden jälkeen kun lähtee cooperiin, on varmaan luokkatovereillakin mahiksia. :hyper:

(Ei, en ole hullu. Tarkoituksena kartoittaa nykykuntoa sukeltajakurssin kokeita mukaillen.)

Nju mutta ens viikolla pitäis alottaa jonkun treenikalenteri noudattaminen.
Itse ajattelin että alotan tämmöisellä ohjelmalla:
Maanantai, Keskiviikko, Perjantai 30min tasaista vauhtia juoksemista.
Tätä teen kaksi viikkoa ja sen jälkeen nostan yhden lenkin lisää ja pidennän lenkkien pituuden 40 minuuttiin. Eli:
Maanantai, Keskiviikko, Perjantai, Sunnuntai 40min lenkki.
Tätä teen myöskin kaksi viikkoa ja kun olen tehnyt niin nostan taas uuden lenkkipäivän ja pidennän lenkkien pituutta 50 minuuttiin ja pistäisin viidennen lenkkipäivän keskiviikkoon. Muita vaihtoehtoja treenaukseen ja jos toi on ok ohjelma niin miten jatkan siitä eteenpäinet kuin kauan tota teen vai teenkö tota siis ihan niin kauan paitsi että viimesenä viikkona vaan pari harjotusta?
Kiitoksia etukäteen.

Paljon hidasta ja helppoa juoksua päivittäin. Syke 50-85% maksimista. Sitten kerran pari viikossa kovempi lenkki 80-90%. Tuolla harjoittelulla tuon 3000m juoksee ylipainoton henkilö varmasti helposti ja hyvin pian riippuen tietenkin kilometrimäärästä, jota ei kuitenkaan kannata nostaa enemmän kuin 10% per viikko ja aloittaa jostain helposti juostavasta määrästä. Suoritusta voi sitten vielä parantaa tekemällä kovia anaerobisia harjoituksia kuten lyhyitä ja pitkiä intervalleja ja toistojuoksuja. Kovatehoisia harjoituspäiviä tulisi aina seurata useampi helpompi päivä.

http://81.17.202.105/Default.aspx?tabid=205

Tuossa nuorten euroopan mestarin antamia ohjeita.

Nju, tahtoisin vielä Pertti123 neuvoja että miten kantsisi harjoitella cooper ja 400m tulosta silmälläpitäen. Kuitenkin hän näkyy aika hyvässä kunnossa olevan ja ilmeisesti noita lyhyenmatkan juoksijoita (tai mitä olen noita joitain topiceja katsellut)mutta eepä se haettaa. KIITOKSET pertille etukäteen jos tänne eksyy :worship:

PR91 sanoi:
Nju, tahtoisin vielä Pertti123 neuvoja että miten kantsisi harjoitella cooper ja 400m tulosta silmälläpitäen. Kuitenkin hän näkyy aika hyvässä kunnossa olevan ja ilmeisesti noita lyhyenmatkan juoksijoita (tai mitä olen noita joitain topiceja katsellut)mutta eepä se haettaa. KIITOKSET pertille etukäteen jos tänne eksyy :worship:

Taitaa Pertti123 olla intissä, ellen aivan väärin muista. Eli ei välttämättä ollenkaan tule vastaamaan.
Lyhyehköjä vetoja vain paljon, ja mikäli pidemmällä tähtäimellä meinaat cooperia parantaa, niin myös pitkiä lenkkejä jonkun verran.

asiasta tiiliseinään, meillä tapasi yks skappari sanoa intissä että cooperilla ei ole mitään tekemistä fyysisen kunnon kanssa. Se testaa vain sun vitutuksensietokykyä :)

Hanz sanoi:
asiasta tiiliseinään, meillä tapasi yks skappari sanoa intissä että cooperilla ei ole mitään tekemistä fyysisen kunnon kanssa. Se testaa vain sun vitutuksensietokykyä :)
oli muuten ihan oikeassa...

Zam sanoi:
Niin, eikö cooperissa ole kyse periaatteessa siitä, kuinka pitkälle pääsee ennen kuin maitohapot iskee? Jos siis ajatellaan mahdollisimman pitkälle pääsemistä. Siihen ei auta muu kuin lihasten hapenottokyvyn parantaminen ja sehän tapahtuu ihan vaan rasittamalla lihasta esim lenkkeilemällä. Ei mitään hiittejä siihen tarvitse. Ainakaan aluksi.
Ei se nyt ihan ehkä näin mene. Maitohapothan iskee tietenkin alusta asti ja hapenottokykyä parantaa moni asia, kyllä intervallitreenit eri nopeuksilla sitä parantaa ihan varmasti. HIIT on ihan hyvä treenimuoto. Hapenottokykyyn tärkeydessä verrattava on tekniikka, jos hyvää aika tavoitellaan.

Zam sanoi:
12 minuuttia on kuitenkin kohtuu lyhyt suoritus. Intervalli- ja vetoharjoittelu parantaa varmasti tulosta huomattavasti jos verrataan pelkkään pidempien lenkkien juoksemiseen. Kyse on myös maitohapon siedosta.

Itse en ainakaan rupeisi peruskuntoa kasatessani juoksisi tiettyjä kilometrimääriä, vaan tiettyä aikaa. hölkkää/reipasta kävelyä sykkeen ollessa 130-140, puoli tuntia 4 kertaa viikossa. Sitten kuukauden päästä pitempää ja sitten seuraavan kuukauden jälkeen et maltakkaan lopettaa juoksemista :)

Jos sattuu jalkoihin---> et juokse.

Sitten kun hölkkää menee tunti rupeat vetämään vaikka intervalleja. Yksi hyvä olisi vaikka joku yksittäisiä kierroksia tavoite matkan tahtiin.

Esim. haluat juosta 3200. siinä on 8 kierrosta. aikaa coopperiin menee 12min, 720 sekkaa.720s/8 eli 90 sekkaa, 1min30sekkaa. Juokset yksittäisiä kierroksia aikaan 1min30sekkaa.Teet vaikka 2 kertaa viikossa 4x90sekan kierroksia.

Sitten kun helpottaa enemmän kierroksia, pitempää matkaa tuohon tahtiin.
Kun menee sitten se sinun tavoitetulos, rupeat treenaamaan taas kovempaa aikaa varten :)

Näin itse tekisin jos olisin huonossa kunnossa ja haluaisin nostaa coopperitulosta.

JAKSA VENYTELLÄ edes 10MIN reilu TUNTI LENKIN JÄLKEEN. Erityisesti takareidet pohkeet sääret etureidet.Ja tuollaista kevyttä hölkkälenkkiä pitää tehdä muutamat kerrat viikossa kevyesti vaikka tekeekin kaikenmaailman vetoja sun muita :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom