Cooper

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥

Meta description: ChatGPT said: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥 Legendaarinen 12 minuutin testi, joka paljastaa hapenoton, peruskunnon ja mentaalisen...

Enemmän siitä +3000m Cooperista on hyötyä elämässä kun +300kg kyykystä.

Loputon väittely, mutta ei se välttämättä noinkaan mene. 300kg kyykkääjällä on paljon lihasmassaa ja siitä on paljon hyötyä vanhana tai jos joutuu yhtäkkiä vaikka sänkypotilaaksi. Oliko se peräti kolmasosa syöpään kuolleista ihmisistä, kun kuolee yksinkertaisesti siihen, että kuihtuu pois (lihaskatoon). Lisäksi lievä ylipaino (= hieman suurempi lihasmassa) on jo nuorella iällä paras yksittäinen pitkän eliniän indikaattori. Toki onhan kestävyyskunnollakin puolensa.

300 kg kyykky ja 3000 cooper eivät ole oikein fiksuja vertailukohteita. Ensin mainittua suurin osa ei tule saavuttamaan koskaan vaikka treenaisi miten, jälkimmäisen saa käytännössä kuka tahansa terve ihminen järkevällä harjoittelulla.

Tuo 3000 m Cooperissa ja 100 kg penkissä ei niin ihmeellinen suoritus ole (kaikki on suhteellista ja jollekkin se sitä on), mutta 3300+ m Cooperissa ja 130+ kg penkistä alkaa olemaan jo harvassa. Kumpankaan ei ole ihan helppo päästä yksinään ja vielä vaikeampi saavuttaa molemmat.

Loputon väittely, mutta ei se välttämättä noinkaan mene. 300kg kyykkääjällä on paljon lihasmassaa ja siitä on paljon hyötyä vanhana tai jos joutuu yhtäkkiä vaikka sänkypotilaaksi. Oliko se peräti kolmasosa syöpään kuolleista ihmisistä, kun kuolee yksinkertaisesti siihen, että kuihtuu pois (lihaskatoon). Lisäksi lievä ylipaino (= hieman suurempi lihasmassa) on jo nuorella iällä paras yksittäinen pitkän eliniän indikaattori. Toki onhan kestävyyskunnollakin puolensa.

Paljon terveellisempää on se, ettei ikinä elämässään ole kyykänny lähellekkään 300 kg, mutta kyykkää vielä 70 vuotiaana vaikka 100 kiloa tai 70... Nivelet kuosissa ja silleen. Jos salitulokset on tosi kovat, niin on varmasti harjoiteltu terveyden kannalta turhan paljon/kovaa ja riski nivelten ym kulumiselle ja loukkaantumisille on turhan suuri. Terveyden kannalta on parasta tehdä monipuolisesti asioita, eikä mitään äärirajoille. Näin ei paikat kulu yksipuolisesti, mutta pysyy kroppa kuosissa. 3000 coopperi voidaan saavuttaa helposti tuollaisella järkevällä perus treenaamiseella, 300 kilon kyykkyä ei.

Varmaan järkevintä liikuntaa terveyden kannalta on esim. uinti + hiihto + kuntopiirit (kuntopiirissä voi toki olla vastusharjoittelua mukana). Ei iskutusta, riittävän monipuolista, pysyy lihaskunto ja hapenotto/verenkierto kunnossa.

Itellä ikää 18 vuotta ja lauantaina otin 1x4x90kg penkistä ja kesällä juoksi cooperin 3438m.. Maksimia en oo penkistä nyt lähiaikoina ottanut, mut varmaan sen 100kg vois olla? Ja oma paino siinä 75kg hujakoilla..

Paljon terveellisempää on se, ettei ikinä elämässään ole kyykänny lähellekkään 300 kg, mutta kyykkää vielä 70 vuotiaana vaikka 100 kiloa tai 70... Nivelet kuosissa ja silleen. Jos salitulokset on tosi kovat, niin on varmasti harjoiteltu terveyden kannalta turhan paljon/kovaa ja riski nivelten ym kulumiselle ja loukkaantumisille on turhan suuri. Terveyden kannalta on parasta tehdä monipuolisesti asioita, eikä mitään äärirajoille. Näin ei paikat kulu yksipuolisesti, mutta pysyy kroppa kuosissa. 3000 coopperi voidaan saavuttaa helposti tuollaisella järkevällä perus treenaamiseella, 300 kilon kyykkyä ei.

Varmaan järkevintä liikuntaa terveyden kannalta on esim. uinti + hiihto + kuntopiirit (kuntopiirissä voi toki olla vastusharjoittelua mukana). Ei iskutusta, riittävän monipuolista, pysyy lihaskunto ja hapenotto/verenkierto kunnossa.

Oon itse terveysalalla töissä ja ihmisestä riippumatta pitäisi tehdä päätös, että 90 kymppisiltä lopetetaan aktiivihoidot. Mieluiten jo 80 vuotiailta ja annetaan niiden kuolla luonnollisesti. Tähän ikään asti ihminen pysyy aika kuosissa urheiluista huolimatta, ellei ole huono tuuri sairauksien kannalta. Tai elämäntavat ole sysipaskat.

Tuo 3000 m Cooperissa ja 100 kg penkissä ei niin ihmeellinen suoritus ole (kaikki on suhteellista ja jollekkin se sitä on), mutta 3300+ m Cooperissa ja 130+ kg penkistä alkaa olemaan jo harvassa. Kumpankaan ei ole ihan helppo päästä yksinään ja vielä vaikeampi saavuttaa molemmat.

Kyl mä väittäisin et tää on nimenomaan niin et molempiin on hankala päästä. Ihan jo lihassolujen perinnöllinen jakaumakin vaikuttaa tähän niin paljon että joillekkin toinen näistä saattaa olla helppo mutta mitä helpompi se toinen on niin sitä vaikeampi on se toinen. Kyl mä väittäisin et 130kg penkki irtos itellä aikanaan suhteellisen helposti(1,5v reeniä josta 1v tavoitteellisesti. Omapaino oli 85kg). Mutta jonnekkin 3300 coopperiin ei kyl oo mulla mitään asiaa. Oon aikanaan rullaluistellu tolkuttomasti, harrastanut airsoftia ja juossut huvikseen eikä sillonkaan irronnu 65kg painosena coopperista ku joku 2800.

Tämä 3000 cooper tulos ja 100kg penkkimaksimin haastavuus on mielestäni hyvin suhteessa omaan kehonpainoon. 100 kiloiselle 100kg penkki on saavutettavissa hyvinkin nopeasti, mutta cooper tuloksen saaminen 3000 metriin voi vaatia useamman vuoden tavoitteellista harjoittelua. Veikkaisin, että suoritukset ovat yhtä vaikeita 70-80kg painavalle henkilölle, jolla on lahjoja molempiin, tai ei kumpaankaan.

Itse taas pelastusopiston lopputesteissä juoksin 3380m ja penkkasin 152.5kg. Taustana 6v salia ja lenkkeilyä/2-divari salibandya useita vuosia.

cooper tuloksien parannus

olen 15 vuotias tyttö, ja kevään pääsykokeisiin pitäisi saada cooper testin tuloksia parannettua. Viime syksyllä mitattu tulos taisi olla 2100m jos oikein muistan :/
Treenaamista haittaa penikkavaivat, jotka (tällähetkellä) eivät tunnu kuin reippaassa kävelyssä. Juoksemisessa ei ole ollut ongelmia vähään aikaan, mutta nää vaivat uusiutuvat tosi helposti.... Olen käynyt nyt muutaman kuukauden ajan kerran tai kaksi viikossa hölkkäämässä muutaman kilometrin lenkin, ja kuukauden ajan olen käynyt 3krtaa salilla huoltamassa lihaskuntoa.

Toukokuussa olevissa pääsykokeissa pitäisi tuloksien olla yli 2800m, onnistuisikohan mitenkään? Jotain vinkkejä mitä pitäisi lähteä tekemään?

olen 15 vuotias tyttö, ja kevään pääsykokeisiin pitäisi saada cooper testin tuloksia parannettua. Viime syksyllä mitattu tulos taisi olla 2100m jos oikein muistan :/
Treenaamista haittaa penikkavaivat, jotka (tällähetkellä) eivät tunnu kuin reippaassa kävelyssä. Juoksemisessa ei ole ollut ongelmia vähään aikaan, mutta nää vaivat uusiutuvat tosi helposti.... Olen käynyt nyt muutaman kuukauden ajan kerran tai kaksi viikossa hölkkäämässä muutaman kilometrin lenkin, ja kuukauden ajan olen käynyt 3krtaa salilla huoltamassa lihaskuntoa.

Toukokuussa olevissa pääsykokeissa pitäisi tuloksien olla yli 2800m, onnistuisikohan mitenkään? Jotain vinkkejä mitä pitäisi lähteä tekemään?

1) säärien ja pohkeiden lihashuolto jotta penikkataudin mahdollisuus vähenisi

2) 2100->2800 kahdessa kuukaudessa vaatii aika paljon mutta mitä enemmän juokset (järki mukana) sitä nopeammin pääset tavotteeseen.

Noi penikkavaivat on aika yksilöllisiä. Monella kun aloittaa juoksemisen tai lisää määrää ni tulee noita oireita, mutta menevät sitten ohi kun jalat tottuvat rasitukseen. Itellä aikanaan tuli noi ja olisko vaivannu jokusen kuukauden ja sitten ei ole ikinä enää ollut ongelma sen jälkeen. Eli jos juoksee suht oikein ja on suht oikeenlaiset kengät, niin menevät itsestään pois monella.

Toki joillain ne ovat pahemmat tai sitkeämmät ja todellinen riesa.

Kuulin salilla kun yks nuori oikein lihaksikas ja terveen oloinen bodaaja sanoi ihan tosissaan ei-vitsinä, että juoksi armeijassa eka 2000m ja armeijan aikana paransi 2200m:iin. Onko nykyään toi joku normaali tulos sitten? Ite kävin intin 13 vuotta sitten ja sillon kaikki läskitkin juoksi joku >2500, paitsi yksi ihan älytön plösö jäi just alle 2000m:n. Eiks pullukka-tv-ohjelmassakin se 120-130kg plösö juossut 2400m... Miten ihmeessä voi sitten kyykätä ja mavettaa kolmatta sataa, mutta sitten ei muka pärjää cooperissa yläasteen pikkutyttötason mittapuulla? Vai onko se joku henkinen juttu, että ei vaan mee kun ei kärsi hengästyä?

Jos vähän kelaa, niin oikein reippaasti kävellenkin menee 1600 metriä...

Morjes. Minulla on 12 päivän päästä cooperin testi, jossa pitäisi päästä vähintään 2600m. Olen viimeksi juossut kyseisen testin vuoden 2015 lopussa, tuloksella 2700m mutta sen jälkeen en ole kestävyyttä treenannut paljoa, vaan enemmän lihasmassan kasvua.

Miten saan nopeasti parannettua tulosta? Ajattelin itse että käyn vähintään jokatoinen päivä n. 1h lenkillä, ja syön proteiinia ja monipuolista ruokaa. Onko jotain lisäravinteita/tehonlisääjiä mitkä auttavat myös hapen kuljetuksessa?

Kuten yllä sanottiin, vinkkejä löytyy aerobisen harjoittelun osiosta, mutta 12 päivässä tuskin niistä vinkeistä juurikaan hyödyt. Jos olet aneeminen voit hyötyä rautalisästä lisääntyneen hemoglobiinin muodossa, ja ruokasoodalla voidaan puskuroida happamuuden nousua, mikä voi tuoda lisämetrejä suoritukseen. Nämä ovat kylläkin ns. poppaskonstitasoa, jos verrataan edes muutaman kuukauden järkevään harjoittelujaksoon.

Kun ottaa huomioon, että ennen testipäivää olisi hyvä kevennellä, ei tuohon montaa treenipäivää jää. Ehkä viikko kunnon treeniä ja sitten pitääkin jo valmistella testiin.

Back
Ylös Bottom