Cooper

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥

Meta description: ChatGPT said: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥 Legendaarinen 12 minuutin testi, joka paljastaa hapenoton, peruskunnon ja mentaalisen...

ratakierros sanoi:
Satasesta en tiedä mutta joskus olen 5000 metrillä nähnyt viimesen 200m Bekeleltä alle 24 sekuntiin. Joten luultavasti aika lähelle 11 sekuntia:kippis1:

Joo, siis ei todellakaan.

Mietippä nyt.

200m tokalle 100m:lle tullaan lentävällä lähdöllä, joten toka satanen tullaan paljon kovempaa, kuin mitä päästäs telineistä.

Bekele tulee sille vikalle 200m:kkin lentävällä lähdöllä, eli siinä on 2 x 100m lentävillä lähdöillä.

Eli ei varmasti juokse bekele 11 sekunttiin 100m. Eikä hän varmasti osaa lähteä telineistä, eikä hän varmaankaan ole erityisen hyvä kiihdyttämään (pikjuoksijoihin verrattuna).

Veikkaan, että bekele juoksee 100m paikaltaan lähemmäs 12, kuin 11 sekuntia.

Muistakaa, että toi 5000m:n uskomaton loppukiri ei ole sinänsä niin ihme juttu, kuin voisi luulla. Kun on noinkin pitkä matka, niin maitohappoja ei voi keräillä hirveitä määriä juoksun aikana. Vaikka elimistö onkin väsynyt, niin ei ne jalat ole mitenkään hirveen hapoilla.

Eikä nyt tartte ruveta itkemään, että en ymmärrä / kunnioita noiden juoksijoiden saavutuksia / kykyjä, vaan kunhan selitän, että ei se "niin" ihmeellistä ole, ottaen huomioon heidän kovat ominaisuudet.

Niin ja 24 sekunnin 200m lentävällä lähdöllä ei vaadi kummosia nopeusominaisuuksia, toki se on 5000m:n päätteeksi ihan kunnioitettava.

Itekkin kun juoksin 7 km kisassa ja olin lopussa ihan p*skana, niin kyllä loppukirissä lähti ihan kovaa vauhtia vielä, vaikka kunto on 1000 kertaa huonompi, kuin bekelellä.

Pikajuoksussa on kyllä kinkkisät verrattaessa esim painojen kolisteluun, toi tasoerojen näennäinen ero..

Penkissä ero 100kg vs 150kg, on tyyliin sama kuin satasella ero 13s vs 12s

Kinkkistä :D

number_one sanoi:
Tota, tota, mitäs nyt vittua :D Mitäs jos Bekele ois panostanu pelkästään pikajuoksuun, ni sehän ois maailman paras ??? Jos pelkällä pitkän matkan reenillä pääsee 11sekuntiin, ni auttooko pikujuoksu reeni vaan sen sekunnin? :D Kummallista ...
no kyllähän bekele varmasti tekee nopeusharjoittelua.

Pertti, tarkoitin tuolla aika lähelle 11 sekuntia lähinnä että reilusti alle 12 sekunnin mikä on kyllä erittäin todennäköistä kaverille joka omaa tollasen ruumiinrakenteen =), itse en ole asiaan mitenkään perehtynyt utta sinä kun tiedät parhaiten tästä maailman kaikkien aikojen menestyimmästä kestävyysurheilijasta niin se on hyvä juttu se:thumbs:

ratakierros sanoi:
Pertti, tarkoitin tuolla aika lähelle 11 sekuntia lähinnä että reilusti alle 12 sekunnin mikä on kyllä erittäin todennäköistä kaverille joka omaa tollasen ruumiinrakenteen =), itse en ole asiaan mitenkään perehtynyt utta sinä kun tiedät parhaiten tästä maailman kaikkien aikojen menestyimmästä kestävyysurheilijasta niin se on hyvä juttu se:thumbs:

Jos kirjoitat, että 11 sekuntai, niin se tulkitaan automaattisesti, että telineistä sähköajalla 11,00 +/- max pari kymmenystä.

Eli miksi et sitten sanonut, että alle 12 :D

En tiedä Bekelestä mitään, mutta juoksusta tiedät yhtä jos toista ja yritin soveltaa niitä tietoja.

Toi on kyllä jännä juttu miten pikajuoksussa noi tasoerot on niin pieniä huippujen ja perustallaajien välillä...

Jo esim pitemmillä matkoilla tasoerot pomppaavat heti jo paljon suuremmiksi. Kummallista

Bekele juoksee aivan saletisti maksimi 400metriä 47-48sek. Aivan varmasti. Se taas tarkoittaa maksimi 100m...hmm?? No jotain 11 ja 12 sekan välistä.

On muuten pieni mies kun vituntäi tuo Bekele :) Pituutta varmaan sulka päässä 150cm.

Reeenari sanoi:
Bekele juoksee aivan saletisti maksimi 400metriä 47-48sek. Aivan varmasti. Se taas tarkoittaa maksimi 100m...hmm?? No jotain 11 ja 12 sekan välistä.

On muuten pieni mies kun vituntäi tuo Bekele :) Pituutta varmaan sulka päässä 150cm.
onkin näköjään mielenkiintoista, että netissä on vaikka minkälaisia lukuja noista bekelen mitoista. IAAF:n sivulla mm. 66kg 174cm, joka taitaa olla ihan päin mäntyä.

Reeenari sanoi:

Bekele on 160cm pitkä (siis ton mun laittaman linkin mukaan).

47-48 sekkaa voi juosta 11,50 satasen enkalla. Kun kyseessä on noin kova kestävyys juoksija, niin ehkä jopa 11,75??? Siis en nyt spekuloi Bekelen 100m aikaa, jota tuskin hän tietää itsekkään, koska ei ole varmaan kokeillut.

Mutta siis kova kestävyysjuoksija pystyisi ehkä juoksemaan 47,5 jos 100m kulkis 11,75. 11,50 ajalla se varmasti onnistuu.

Toki tässä vaiheessa pitää muistaa, mikä ero on juosta 100m telineistä, kuin 400m, jossa saadaan 3:lle sataselle lentävä lähtö. Eli kestävyysjuoksija joka juoksee 11,75 voi olla huippunopeudeltaan kovempi juoksija, kuin mitä 100m tulos antaa ymmärtää.

EDIT: Bekele 160cm ja 54kg (yksi lähde)

Tosiaan toi Bekelen "lihaksikkuus" voi johtua siitä, ettei TV:stä tajua, että se on noin pirun lyhyt. Jos ne laihimman näköset juoksijat on vaikka 170 cm tai jopa 175 cm.

Noin kuukausi sitten Moskovassa törmäsin Bekeleen. Jonotti ruokalassa edessäni. Olen itse hiukan yli 190cm ja olen ihan saletti, että Bekele ei voi olla paljon 160cm pitempi. Linnunluinen kaveri. Ja kovin kestävyysjuoksija ikinä.:worship:

Piti kirjoittaa jo aikaisemmin, mutta en päässy... no niin Pertti 123 tein alokasmaisen virheen. tarkoitin voimaa en varsinaisesti lihaksia, mutta toisaalta kenelle sen vastauksen laitoin oli itse aika laiha, että ei varmaan kilojen lisäämisestä olisi haittaa (jos ne lisääntyisivät voimana). Eikö kimmoisuus liity mitenkään voimaan? Nopeusvoimaan.

Kyllä niiltä kymppitonnin menijöiltä nopeuttakin vaaditaan...

ihanahelena sanoi:
Piti kirjoittaa jo aikaisemmin, mutta en päässy... no niin Pertti 123 tein alokasmaisen virheen. tarkoitin voimaa en varsinaisesti lihaksia, mutta toisaalta kenelle sen vastauksen laitoin oli itse aika laiha, että ei varmaan kilojen lisäämisestä olisi haittaa (jos ne lisääntyisivät voimana). Eikö kimmoisuus liity mitenkään voimaan? Nopeusvoimaan.

Kyllä niiltä kymppitonnin menijöiltä nopeuttakin vaaditaan...

Kun puhuin täällä kimmoisuudesta, niin esitin asian siinä valossa, että juoksijalla olis tärkeetä olla kimmoisa pohkeen rakenne luonnostaa (tumma ihoisilla on kimmoisampi kuin meillä valkosilla). Eli rakenteellinen kimmoisuus kuluttaa vähemmän happea, kuin lihastyöllä tehty ponnistus.

No totta helvetissä erot on pienemmät satasella ja vaikka 10km:lla.

En noista ajoista tiedä mutta esim:

Satanen 10s verrattuna satanen 13s, ero on 30%

Tunnin juoksussa sama 30 prosentin ero on 18 min..

Ite oon 170cm 75kg, on kyllä paljon lihasta tosta massasta, mutta pikkunen mahakin löytyy. Poltan tupakkaa ja käytän nuuskaa, mutta silti juoksen cooperin 3300m ja 10km menee noin 42-43min. Et mielestäni tämmöseltä flashbackiltä ihan hyvin :)

Back
Ylös Bottom