cooper

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tarkan
  • Aloitettu Aloitettu
valaiskaas tyhmää minkälaista harjottelua tää intervalli on?

hieman ot: mutta mulla on tollanen auton maalaus projekti meneillään ja
eilen tuli hiottua taas monta tuntia kuivana peltejä,illalla huomasin että rään mukana tuli ihan sellaista viininpunaista(autonsävy)shittiä
ja tänään kävin tunnin juoksentelemassa ympäri yhtä mäkeä jossa menee kuntopolku,juoksentelin miten sattuu mäkiä ylös alas ja tasaista vaihtelevalla rasituksella,tuntu ettei kule yhtään ni voikohan toi johtua ihan siitä että
keuhkot on nyt sitten täynnä sitä paskaa ja ettei elimistö saa yksinkertaisesti vaan happea.... :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jumpe sanoi:
valaiskaas tyhmää minkälaista harjottelua tää intervalli on?

hieman ot: mutta mulla on tollanen auton maalaus projekti meneillään...
Kuullostaapas terveelliseltä... :david: Käytä nyt hyvä mies HENGITYSSUOJAINTA, jos joudut pölyävää hommaa tekemään! Tuo pöly on keuhkoille moninverroin pahempaa kuin esim. tupakointi.

joo,muttakun on tyhmä niin pitää kaikki tehdä kantapään kautta.... :david:

Coopersista sen verran että tulokset on jonkun verran omasta päästä/tahdosta kiinni... intissä juoksin aluksi huvin vuoksi cooperin testin, tulos oli jotain 2650m ja otin KAIKKI itsestäni irti (luulin ainakin niin)!!

Sitten sain kuulla että parin viikon päästä järjestetään cooperin testi kaikille komppanian miehille...noh, oli niin että se joka juoksi 3000m niin sai kaksi kuntoutuslomaa! Juoksimpas sitten sen jotain 3050m!! Että semmonen tarina!

:rock:

Lähinnä sen vuoksi ihmettelinkin tuota 100m lisäystä kuukaudessa koska kuka tahansa voi juosta sen omaan tulokseensa lisää jos haluaa (tietenkin tietyissä rajoissa)...eli ts. hänelle luvataan vaikka sievoinen summa rahaa! :whip:

Ps. Okei meni vähän asian vierestä mutta tulipahan sanottua
:)

Neon sanoi:
Coopersista sen verran että tulokset on jonkun verran omasta päästä/tahdosta kiinni... intissä juoksin aluksi huvin vuoksi cooperin testin, tulos oli jotain 2650m ja otin KAIKKI itsestäni irti (luulin ainakin niin)!!

Sitten sain kuulla että parin viikon päästä järjestetään cooperin testi kaikille komppanian miehille...noh, oli niin että se joka juoksi 3000m niin sai kaksi kuntoutuslomaa! Juoksimpas sitten sen jotain 3050m!! Että semmonen tarina!

:rock:

Lähinnä sen vuoksi ihmettelinkin tuota 100m lisäystä kuukaudessa koska kuka tahansa voi juosta sen omaan tulokseensa lisää jos haluaa (tietenkin tietyissä rajoissa)...eli ts. hänelle luvataan vaikka sievoinen summa rahaa! :whip:

Ps. Okei meni vähän asian vierestä mutta tulipahan sanottua
:)

Minä oon vähän eri mieltä. Kaksi kuukautta nousi tulos 100m/kk, mutta nyt kehitys ollut hiukan hitaampaa. Jotain 4 viikkoa sitten juoksin cooperissa 3100 ja lopuksi tuntui, että oishan tässä kovempaaki voinut mennä. Sitten viikon lepäsin ja tein kevyttä treeniä ja juoksun uudellee. 25m parani tulos edellisestä ja tiedän, että varmaa juoksin kaikilla voimilla, kun oksensinkin niin komeasti muutamaan kertaan. !00m on cooperissa aika suuri ero ja se, että pelkällä tahdolla sais 100m lisää ei varmaa onnistu.

jto sanoi:
ma: intervallit esim. 5-->10*800m/3200m Cooper-vauhti. määrää lisätään jakson edetessä siis. palautus kävellen: syke ~120.
ti: kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
ke: maastossa vauhtileikittelyä sykealueella 140-170. 60-90´
to: kevyt lenkki 30´+ lihashuolto
pe: pallopeli tms. vauhtikestävyys 1-2h.
la: pitkä lenkki 120-140 sykkeellä matkaa pidentäen 90-120´
su: kevyt lenkki 30´+ lihashuolto

(tälläkin jo tulos paranee 100-200m. jos pakko on testata, pidä viimenen viikko kevyenä ja tee testi loppuviikolla. sama koskee muita jaksoja.)

ma: intervallit esim. 5-10*600m/3400m Cooper-vauhti. palautus kävellen: syke ~120.
ti: kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
ke: 5-8*1000m/3300m Cooper-vauhti. palautus: syke 100-110.
to: kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
pe: pallopeli tms... 1-2h
la: pitkä lenkki 130-150 sykkeellä 70-100´
su: kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
..........

Pitäisikö aerobisessakin harjoittelussa pitää kevyempiä viikkoja ( ja jos niin kuinka usein)?

Ja mites tuo viimeisen viikon "herkistely". Esimerkit olisi ihan kivoja

raskausarpi sanoi:
Pitäisikö aerobisessakin harjoittelussa pitää kevyempiä viikkoja ( ja jos niin kuinka usein)?

Ja mites tuo viimeisen viikon "herkistely". Esimerkit olisi ihan kivoja

Normaalisti kestävyysurheilussa tehdään niin että kaksi tai yleensä kolme viikkoa peräkkäin treenataan nousujohteisesti (määrä kasvaa joka viikko) ja sitten sen jälkeen pidetään yksi kevyt viikko jolloin määrää (ja mahdollisesti tehoa) vähennetään. Eli esim itse olen suunnitellut kevääksi pyöräilyä silmälläpitäen jotain tämäntapaista:
1. viikko 10h
2. viikko 12h
3. viikko 14h
4. viikko 5-7h

Herkistelystä en osaa varsinaisesti sanoa muuta kuin että ainakin kaksi päivää ennen (tärkeää) kilpailua kannattaa ottaa iisisti, ihan lyhyttä ja kevyttä lenkkiä ja ehkä irtonaista vauhtileikittelyä. Toisaalta taas "piikkauskaudella" voi tehdä monta todella kovaa ja terävää treeniä samalla viikolla saadakseen huippukunnon esiin, ja tämän jälkeen kevyttä treeniä viikko ennen kisakautta.

noinpa noin. eli kyllä kestävyystreeneissäkin syklitellään sekaan kevyempiä jaksoja palautumisen varmistamiseksi. hormonitoiminnallehan kova ja pitkäkestoinen kestävyystreeni on rankempaa kuin esim. voimaharjoittelu.

piikkaaminen cooperin testiin kannattaa tehdä pari viikkoa ennen testiä. tokavipana viikkona pari tiukempaa treeniä sisältäen hieman ylivauhtisia vetoja hapoille. pidä tosi hyvät paussit niiden välillä. esim 3*1000m kovaa tasavauhtista. tauko täydelliseen palautumiseen. muutenkin pari viimestä viikkoa menee lähinnä lepäillessä. muutama terävä nopeustreeni sopii sekaan.

tokavipa vko ESIM:
1 kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
2 hapollinen valmistava treeni. esim. 3*1000m tv kovaa/pal. syke alle 100.
3 vauhtileikittelyä vaihtelevin sykkein. myös korkealla käyntejä. kesto 60´
4 kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
5 --
6 hapollinen valmistava treeni. esim. 3*1000m tv kovaa/pal. syke alle 100.
7 kevyt lenkki 30´ + lihashuolto

vipa vko ESIM:
1 5*100m/15´
2 vauhtileikittelyä vaihtelevin sykkein. myös korkealla käyntejä. kesto 60´
3 kevyt lenkki 30´ + lihashuolto
4 --
5 4*100m/15´ + kevyt lenkki 20´
6 kevyt lenkki 20´+ muutama avaava 30m:n reipas veto. ei happoja.
7 lämppä 30-60´ + cooper 12´ + loppuverra 30´

muista erinomainen lämppä (kesto väh. 30´) ennen testiä. kevyttä hölkkää ja irrottavia ja kevyesti esihapottavia vetoja. lopeta verra varttia ennen testiä ja pidä itses vetreenä ja lämpösenä.

kuten sanottua...edellämainittu on vaan esimerkki.

hth :)

Rin Tin Tin sanoi:
Herkistelystä en osaa varsinaisesti sanoa muuta kuin että ainakin kaksi päivää ennen (tärkeää) kilpailua kannattaa ottaa iisisti, ihan lyhyttä ja kevyttä lenkkiä ja ehkä irtonaista vauhtileikittelyä. Toisaalta taas "piikkauskaudella" voi tehdä monta todella kovaa ja terävää treeniä samalla viikolla saadakseen huippukunnon esiin, ja tämän jälkeen kevyttä treeniä viikko ennen kisakautta.

En tiedä kestävyysjuoksusta, mutta jos pikajuoksua voi soveltaa, niin pidempi kevyt kausi toimis hyvin herkistelyyn.

Yksittäisiä kovia treenejä, ja muuten vain palauttavaa hölköttelyä + lepoa!?!?!?! En tiedä toimiiko kestävyysurheilussa. Kommentoikaa...

ESIM: treenataan "kovaa" ja nousujohteisesti vaikka se 6 kk, josta viimeiset 1-3 viikkoa todella kovaa. Tästä esim. kuukauden päästä on kisa, johon herkistellään. Kuukauden aikana, on vain kovavauhtisia (kisa vauhti ja sen yli) harjoituksia, max 1-2 x viikossa. Muuten pelkkää palauttavaa lenkkiä ja lepoa.Viimeisellä viikolla max yksi suht kova harjoitus ja muuten palauttelua.

Eli edellinen oli vain ajatusleikkiä, jota saa kommentoida. En tiedä toimisiko tuo ollenkaan. Heittäkää ajatuksia :)

Tutkimuksissa on todettu, että keventämisellä on todellakin merkitystä kestävyysurheilussa. Intensiteetti kannattaa pitää kovana, mutta vähentää määrää. Esimerkiksi Timothy Noakes, joka on yksi tämän hetken huippututkijoista ja kirjoittajista alalla ehdottaa määrän vähentämistä 1/3 joka viikko viimeisen kolmen viikon ajan ennen kisaa eli esim 70% määrästä kolme viikkoa ennen 40% kaksi viikkoa ennen 25% viimeisellä viikolla. Kyllä ainakin yksi kevyempi viikko kannattaa pitää jolla vähentää rajusti määrää, mutta tekee kuitenkin pari lyhyttä ja tehokasta intervalli/teho treeniä.

Piikkauksesta on suurimmassa osassa tutkimuksista päädytty 6-10 viikkoon eli kuinka monta viikkoa raskasta treeniä ennen kevyitä viikkoja ja kisoja, että saavutetaan paras kunto. Mielestäni kannattaa itse ensiksi kokeilla tehoharjoittelua ensiksi 6 viikon jaksotuksella ja lisätä määrää aina seuraaviin kisoihin/testeihin. Koko ajan kuunnellen omaa kroppaa ja seuraten kunnon kohoamista ja ylikunnon merkkejä. Kisojen/testien jälkeen tietenkin sopivan pitkä lepokausi ja perään peruskuntokausi.

Piikauksessahan Lasse Viren oli ihan ykkösmies aikoinaan. Voitettuaan ensimmäiset olympiakisansa hän ei seuraavina vuosina erikoisemmin isoja kisoja voittanut. Toisiin olympia kisoihin mennessään häntä ei pidetty haastajana sen hetken kovimmalle englantilaiselle kaverille, koska Viren oli hävinnyt tälle samana vuonna. Loppujen lopuksi Viren voitti kisat vaikka kaatui. Viren on itse sanonut haastattelussa, että suurin osa porukasta haluaa voittaa kaikki kisat, mutta hän itse tähtää vain olympialaisiin.

Offtopic, mutta löytyisikö joltain hesarin nyt-liitteessä muutama vuosi sitten ollutta cooper taulukkoa tms., jossa oli eri lajien edustajien tulokset. Muistaakseni suunnistaja voitti koko roskan.
Ja jos muutenkin on tietoa eri lajien huippujen tuloksista niin tänne vaan skriivaamaan.

Löytyhän vanha topikki, johon oma kyssäri sopis hyvin.

Elikkä pitäis saada vinkkejä coopperin juoksemiseen. Miten kannattaa valmistautua, kannattaako syödä ennen juoksua ja kuinka kauan aiemmin, entäs kannattaako tankkaa maltoa? Mites kahvi, en tiedä oliko kahvin ansiota, mutta vetelin 350 metriä paremmin, kun vedin juuri kahvia ja maltoa... Tuli kylläkin sairas jano kesken juoksun.

Sitten itse juoksuun. Miten coopperi kannataisi juosta? Alussa hieman kovempaa ja sitten lönkötellä loppuun vai tasaista vauhtia, tai kenties loppua kohden kiristämällä? Ja ihan perus juoksutekniikka vinkit on tervetulleita, jos semmoisia nyt yleensä netin välityksellä voi antaa.
Tavoitteena olis siis päästä yli 2800 metriä ja aikaa olis treenata pari viikkoa, eli käytännössä ei ole aikaa treenata, vaan kaikki kikat pitäis saada käyttöön :)

Nykyinen coopperi on siis edenny seuraavasti:1. kerta 10min kohdalla keskeytys 2000 metrissä(todella surkeat olosuhteet) 2. kerta 2400m 3. kerta 2750m. Jos nyt siis olen laskenut oikein :) Montako kertaa viikossa kannattaa treenata, muutama kerta viikossa pitäisi käydä uimassakin? Yks kysymys vielä, onko paras tapa treenata coopperia, juoksemalla coopperia, kun aikaa on näin vähän, eli tuo pari viikkoa?

Vaikeita kyssäreitä varmaan, mutta apu olisi todella tarpeen. Kiitoksia.

Nyt olisi mielenkiintoista tiedossa tälle vuodelle. Olen juossut viime kesästä asti aktiivisesti. Olen juossut viimeiset 3kk vain lyhyitä lenkkejä, n. 3-7km. Juoksu on tuntunut junnaavan paikoillaan. Harjoituksia on 3-4 viikottain. Ehkä yksi lenkeistä on kevyt, mutta pääosin kaikki lenkit ovat suht kovia. Nyt haluaisin neuvoja, miten saisin vuoden päästä Tammikuuhun mennessä parannettua coopperin tulosta. Tällä hetkellä menee n.3000, ehkä enemmänkin jos lähden oikein repimään. Kuinka paljon on mahdollista juoksua parantaa jos sitoudun siihen kunnolla ? Tämä on omien rajojen koettelu ja olisi vihdoinkin mukavaa juosta 3000 coopperissa kuin tyhjää vain.

Viime kesänä juoksin paljon 10-15km lenkkejä. Pitäisikö nyt ottaa pitkiäkin lenkkejä mukaan tähän coopperin hakuiseen juoksuun ? Ajattelin lisätä heti kärkeen juoksun määrää 4-6 kertaan viikossa.

Sitten. Miten saan kuntosaliharjoittelun sopimaan tähän? Voinko tehdä normaalisti kyykkyä ja maastavetoa ? Painan tällä hetkellä n. 74kg ja pituus 175.

cooper tuloksien parannus

olen 15 vuotias tyttö, ja kevään pääsykokeisiin pitäisi saada cooper testin tuloksia parannettua. Viime syksyllä mitattu tulos taisi olla 2100m jos oikein muistan :/
Treenaamista haittaa penikkavaivat, jotka (tällähetkellä) eivät tunnu kuin reippaassa kävelyssä. Juoksemisessa ei ole ollut ongelmia vähään aikaan, mutta nää vaivat uusiutuvat tosi helposti.... Olen käynyt nyt muutaman kuukauden ajan kerran tai kaksi viikossa hölkkäämässä muutaman kilometrin lenkin, ja kuukauden ajan olen käynyt 3krtaa salilla huoltamassa lihaskuntoa.

Toukokuussa olevissa pääsykokeissa pitäisi tuloksien olla yli 2800m, onnistuisikohan mitenkään? Jotain vinkkejä mitä pitäisi lähteä tekemään?

olen 15 vuotias tyttö, ja kevään pääsykokeisiin pitäisi saada cooper testin tuloksia parannettua. Viime syksyllä mitattu tulos taisi olla 2100m jos oikein muistan :/
Treenaamista haittaa penikkavaivat, jotka (tällähetkellä) eivät tunnu kuin reippaassa kävelyssä. Juoksemisessa ei ole ollut ongelmia vähään aikaan, mutta nää vaivat uusiutuvat tosi helposti.... Olen käynyt nyt muutaman kuukauden ajan kerran tai kaksi viikossa hölkkäämässä muutaman kilometrin lenkin, ja kuukauden ajan olen käynyt 3krtaa salilla huoltamassa lihaskuntoa.

Toukokuussa olevissa pääsykokeissa pitäisi tuloksien olla yli 2800m, onnistuisikohan mitenkään? Jotain vinkkejä mitä pitäisi lähteä tekemään?

1) säärien ja pohkeiden lihashuolto jotta penikkataudin mahdollisuus vähenisi

2) 2100->2800 kahdessa kuukaudessa vaatii aika paljon mutta mitä enemmän juokset (järki mukana) sitä nopeammin pääset tavotteeseen.

Noi penikkavaivat on aika yksilöllisiä. Monella kun aloittaa juoksemisen tai lisää määrää ni tulee noita oireita, mutta menevät sitten ohi kun jalat tottuvat rasitukseen. Itellä aikanaan tuli noi ja olisko vaivannu jokusen kuukauden ja sitten ei ole ikinä enää ollut ongelma sen jälkeen. Eli jos juoksee suht oikein ja on suht oikeenlaiset kengät, niin menevät itsestään pois monella.

Toki joillain ne ovat pahemmat tai sitkeämmät ja todellinen riesa.

Kuulin salilla kun yks nuori oikein lihaksikas ja terveen oloinen bodaaja sanoi ihan tosissaan ei-vitsinä, että juoksi armeijassa eka 2000m ja armeijan aikana paransi 2200m:iin. Onko nykyään toi joku normaali tulos sitten? Ite kävin intin 13 vuotta sitten ja sillon kaikki läskitkin juoksi joku >2500, paitsi yksi ihan älytön plösö jäi just alle 2000m:n. Eiks pullukka-tv-ohjelmassakin se 120-130kg plösö juossut 2400m... Miten ihmeessä voi sitten kyykätä ja mavettaa kolmatta sataa, mutta sitten ei muka pärjää cooperissa yläasteen pikkutyttötason mittapuulla? Vai onko se joku henkinen juttu, että ei vaan mee kun ei kärsi hengästyä?

Jos vähän kelaa, niin oikein reippaasti kävellenkin menee 1600 metriä...

Suositut

Back
Ylös Bottom