Cooper-testi ohi, kunnon ylläpito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
vne sanoi:
niin no kyllähän ne ehkä siellä mpkk:lla ajattelee, että helpompi niiden on siellä tehdä fiksusta ja muutenkin alalle sopivasta henkilöstä ns. "ajokoira", kuin "ajokoirasta" kouluttaa fiksu ja alalle sopiva. Tiedäppä sitten, mutta tässä saattaa olla syy tuohon matalaan cooper-vaatimukseen

Jos en aivan väärässä ole niin rajaahan on laskettu, eli kysehän on vain siitä että nuorison kunto on niin perkeleen huonoa, että upseereiksikin haluavien kuntorajoja pitää laskea, vaikka voisi kuvitella että sotilaselämästä kiinnostuneet olisivat koko pienen ikänsä olleet urheilullisia.

Kai se on sitten sitä tasa-arvoa, että läskeilläkin on oikeus olla upseereita, vaikka sotilaalta vaadittavaa kuntoa ei löytyisikään. :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Patrick Bateman sanoi:
Jos en aivan väärässä ole niin rajaahan on laskettu,

Siinä samassahan muuttui koko koulutusjärjestelmä perusopinto-, kandi- ja maisterityyppiseksi eli asialla voinee olla useita eri puolia. Tai sitten ei.

No kyllähän noissa alikeissakin näkyy nykyisin suurin osa olevan noita koulukiusattuja pulkkannaruja. Jotka hönkivät Cooperissa sen 2500m ja vetävät kaksi leukaa.

Pakkohan sitä kai on rajaa laskea kaikkialla, kun ihmisten yleiskunto huononee.

Patrick Bateman sanoi:
Jos en aivan väärässä ole niin rajaahan on laskettu, eli kysehän on vain siitä että nuorison kunto on niin perkeleen huonoa, että upseereiksikin haluavien kuntorajoja pitää laskea, vaikka voisi kuvitella että sotilaselämästä kiinnostuneet olisivat koko pienen ikänsä olleet urheilullisia.

Kai se on sitten sitä tasa-arvoa, että läskeilläkin on oikeus olla upseereita, vaikka sotilaalta vaadittavaa kuntoa ei löytyisikään. :lol2:
Se, että alarajaa on laskettu ei silti välttämättä tarkoita, että sisäänpäässeiden kunto olisi dramaattisesti laskenut. Ei siellä pääsykokeissa montaa läskiä näkynyt. Itse näin vain yhden, jota olisi voinut lihavaksi kutsua. (Täällä tosin on jo välillä vähän vääristynyt kuva, ja 7 %:n rasvoillakin on läski.)

Ja eiköhän firma omistaan sen verran huolta pidä, että se kunto saadaan sinne 3000 m jos se ei siellä jo ole. Tuo 2500 m on ehkä enemmänkin sellainen, että siitä on vielä kohtuu helppo kehittää kelpo yksilö. Ilmeisesti sillä kunnolla, kun on vaikutusta ihan palkkaankin asti. Voin tosin olla väärässäkin.

Sori nyt hirvee offtopicci mutta mietin että miten aiotte maanpuolustus korkeakoulussa harrastaa bodausta/voimailua ja pitää lihaskuntoanne yllä (en tarkoita aerobista)? Ja miten sitten kun olette töissä puolustusvoimissa? Liikeneekö sitä aikaa ja jaksamista sitten näihin harrastuksiin... Oli pakko kysyä kun olen itse miettinyt jo pienestä asti tuota sotilaan uraa. Enkä viitsinyt omaa trediä tämän takia...

On sillä nykyään vaikutusta palkkaan. Ja firma ei kyllä pidä omistaan huolta tuon fyysisen kunnon osalta. Ihan vapaa-ajalla omatoimisesti saa hoitaa kunnon kohottamisen, jos sitä edes tarkoitit tuolla kommentilla?

Se tuossa cooper-rajassa kaikkein eniten ihmetyttää, että oli yllättävän paljon väkeä pääsykokeissa, jotka ei päässyt 2500 m! Jos kerran tietää, että pääsykokeissa on cooper, niin voisihan sitä nyt käydä sen kaksi kertaa lenkillä, jotta saa kuntonsa 2500 m tasolle. Kärjistetysti sanottuna siihen ei paljon paria kovavauhtista lenkkiä enempää tarvita, ellei kunto tosiaan ole ihan pullamössötasolla.

Animal1234 sanoi:
Sori nyt hirvee offtopicci mutta mietin että miten aiotte maanpuolustus korkeakoulussa harrastaa bodausta/voimailua ja pitää lihaskuntoanne yllä (en tarkoita aerobista)? Ja miten sitten kun olette töissä puolustusvoimissa? Liikeneekö sitä aikaa ja jaksamista sitten näihin harrastuksiin... Oli pakko kysyä kun olen itse miettinyt jo pienestä asti tuota sotilaan uraa. Enkä viitsinyt omaa trediä tämän takia...

Käyn koulun ilmaisella salilla 3-4 krt viikossa. Lähinnä noin. :D Kyllä sitä aikaa liikenee työaikanakin. Tosin touko- kesäkuussa ja joulukuussa voi jäädä sotaharjoitusten takia vähän vähemmälle. Sitten pitääkin treenata kahta kauheammin loppuvuosi :whip:

Edelleen :offtopic:

Eli siis pystyt pitämään massan yllä ja kasvattamaan sitä lähes ympärivuotisesti? Onko ammattisi kovin fyysinen nykyään (kuinka hyvin siis pystyy palautuun)?

Joo, viittasin enemmänkin tuohon, että kannustetaan liikkumaan, en siihen, että joka päivä olisi ohjattu liikuntahetki.

Mä tosiaan olen sitten näitä havaintoja tehnyt vain sen oman ryhmän kautta, jossa ei tainnut ketään päästä alle 2500 metriä. Voin toki muistaa väärinkin. Taitaa olla kuitenkin niin, että vielä 70-luvulla semmoset ajokoiran näköiset juoksi 3500 metriä helpolla, mutta nykyään ne on vain yhä helvetin laihoja, mutta juoksee tonnin vähemmän.

Pääsykokeissahan annettiin mahdollisuus suorittaa cooper kesällä uudestaan ainakin, jos oli lääkärintodistus, että varsinaisina koepäivinä sitä ei voinut tehdä. Mutta koskiko se myös niitä, jotka ei päässeet 2500 metriä, vai vain sairaita? Minä ja moni muu pääsi PV:n kyytisekoilujen vuoksi paikalle niin myöhään että ei kuultu mitään niitä kokeiden ohjeistuksia.

Jos nekin, joilla oli huono kunto saivat kesällä juosta uudestaan, niin silloin munkin olisi kannattanut taktisesti juosta alle 2500, koska olin ollut lähes kaksi viikkoa kipeänä ennen pääsykokeita ja se oli vienyt kunnosta ainakin pari kolme sataa metriä (syke heti startista 200). Tosin pääsin mä niilläkin pisteillä sisään.

Animal1234 sanoi:
Edelleen :offtopic:

Eli siis pystyt pitämään massan yllä ja kasvattamaan sitä lähes ympärivuotisesti? Onko ammattisi kovin fyysinen nykyään (kuinka hyvin siis pystyy palautuun)?

En ole tällä hetkellä töissä, mutta olen ollut kuitenkin. Eihän se mulle erityisen fyysinen ole - varusmiehille kyllä. :) Eikä ole mitään ongelmaa palautumisen kanssa. Jos ei aio kilpailla kehonrakennuksessa, niin tämä ammatti ei voimailu/kehonrakennus -harrastusta juurikaan haittaa. :kippis1:

EDIT: MUISTAAKSENI ei ollut suinkaan niin, että ne jotka ei päässeet sitä 2500 olis saanut yrittää uudestaan myöhemmin. Eli tervetuloa ensi vuonna niille henkilöille. Täydellinen OT, mutta oli siellä pääsykoelaisten joukossa pari sellaista naista, että olis pyyhkinyt puolella jätkistä lattiaa. Jotain judokoita kuulemma :D

41shots sanoi:
MUISTAAKSENI ei ollut suinkaan niin, että ne jotka ei päässeet sitä 2500 olis saanut yrittää uudestaan myöhemmin. Eli tervetuloa ensi vuonna niille henkilöille.

Jos ei pääsykokeissa pääse 2500m, niin saavat noin kuukauden aikaa. Muistaakseni tämä uusinta pitää juosta PV:n henkilökunnan valvonnassa, mutta juoksupaikka on vapaa (Upiniemestä Sodankylään). Jotenkin näin se ilmeisemmin menee.

vne sanoi:
Jos ei pääsykokeissa pääse 2500m, niin saavat noin kuukauden aikaa. Muistaakseni tämä uusinta pitää juosta PV:n henkilökunnan valvonnassa, mutta juoksupaikka on vapaa (Upiniemestä Sodankylään). Jotenkin näin se ilmeisemmin menee.
Tavallaan hieman paska systeemi, koska antaa mahdollisuuden taktikointiin. Mäkin olisin todennäköisesti saanut lääkärintodistuksen, etten saa juosta. Tosin se nyt onkin ymmärrettävää, jos vamman tai sairauden vuoksi ei voi juosta, niin saa uuden mahdollisuuden.

Mutta, jos on huono kunto tai tietää, että kuukaudessa saisi parannettua tulosta vielä sen verran, että saa esim. kaksi pistettä enemmän, niin se voisi kannattaa, varsinkin, kun yhden pisteen sisälle voi mahtua montakin hakijaa ja kaikki arvostellaan pisteen kymmenesosan tarkkuudella.

Ja kun jokainen tietää, että siellä on se cooperin testi niin en edes ymmärrä, että voi olla niin huonossa kunnossa, että ei pääse 2500 metriä. Tosin voi olla, että sellaiset tyypit saa pääsääntöisesti muistakin kokeista huonot pisteet.

On se cooperin tulos sellaisessa syöksykierteessä, että hirvittää oikein. Varusmiesten keskiarvo testissä taisi olla jotain vähän yli 2400 metriä. Vähän vielä alaspäin, niin pystyy kävellenkin samaan tulokseen. Toisaalta tuohon cooper-testiin vaikuttaa sekin, että kaikkia ei vain kiinnosta juosta niin pitkälle kuin pääsisi. On se kunto joka tapauksessa heikentynyt. Aika moni ei saa yhtään leukaakaan. Siinä testissä ei varmaan kukaan tahallaan jätä tekemättä. "joo, mä en vaan viitsinyt vetää yhtään leukaa." :david:

Taas menee :offtopic: puolelle, mutta eipä tämä keskustelu hetkeen ole otsikon aiheessa ollutkaan ;)

lej sanoi:
Se, että alarajaa on laskettu ei silti välttämättä tarkoita, että sisäänpäässeiden kunto olisi dramaattisesti laskenut. Ei siellä pääsykokeissa montaa läskiä näkynyt. Itse näin vain yhden, jota olisi voinut lihavaksi kutsua. (Täällä tosin on jo välillä vähän vääristynyt kuva, ja 7 %:n rasvoillakin on läski.)

Niin, ei varmaan tarkoitakaan.

Tuossa jo aiemmin vähän ihmettelin sitä että luulisi ammatin kiinnostavan urheilullisia ihmisiä ja kävin miettimään tuttujen kapiaisten urheilutaustaa. Lopputulos oli että tuntemistani kapiaisista ainoastaan yhdellä ei ollut kilpaurheilijan taustaa, tunnen ja tiedän heitä kuitenkin aika paljon.
He tosin ovat kaikki kanssani saman ikäisiä tai vanhempia, ehkä "tee työtä jolla on tarkoitus"-kamppanja on saanut vääränlaisia hakijoita liikkeelle. tai jotain...

Jeps, monet kapiaiset ovat tosiaan minunkin tutuista jotain kilpaurheilijoita, tai ainakin entisiä sellaisia etenkin vanhemmista skappareista. Näistä minun ikäluokan 25-30v taas aika monet ovat penkkiurheilijoita, nämäkin jotka läksivät samasta lukiosta silloiselle mpo:lle ovat kyllä kaukana urheilijasta :)

Taitaa päteä vanha sanonta, ennen oli miehet rautaa ja nykyisin :david:

Mulla ei ole mitään muuta faktaa kuin omat havainnot, mutta kyllä mielestäni ne nuoremmatkin upseerit aika hyvässä kunnossa kuitenkin olivat. Ainakin jos vertaa varusmiehiin! Tarviiko kapiaisen edes ollakaan mikään kilpaurheilija. Mikä siitä saatava hyöty on? Tietysti hyvä fyysinen kunto tukee kaikkea muuta toimintaa paljonkin, mutta eikö hyvä kunto ole tarpeeksi, verrattuna siis siihen, että jokainen juoksisi cooperissa 3700 metriä.

Lisää OT tähänkin ketjuun. Tais olla tänä kesänä valmistuneen kadettikurssin cooper keskiarvo jotain vähän alle 2800. Kyseessä on siis sotilasuransa alkutaipaleella olevat ammattisotilaat. Joskus muinoin vastaavat keskiarvot ovat olleet yli 3000 m reilustikin. Ennen kaikkea tämä kertoo myös muualla yhteiskunnassa tapahtuneesta fyysisen kunnon romahtamisesta, joka vaikuttaa pakostakin myös Puolustusvoimiin.

On siitä hyvästä aerobisesta kunnosta aika paljonkin hyötyä, ihan arkielämässäkin eikä vain taistelun tuoksinnassa. Kaikki varusmiesten kanssa tehtävät puuhastelut tuntuvat paljon kevyemmiltä kun on itse hyvässä kunnossa, voi keskittyä joukon toiminnan seuraamiseen sen sijaan että yrittää esim. itse vain selvitä jostain marssista tms. "Hyvä" juoksukuntohan alle 25 vuotiaalle ammattisotilaalle on testienkin mukaan yli 3000 m cooper tulos, kiitettävä 3200 ja yli. 2600 on minimi josta on selvittävä vuosittain. Tosin 3500 ylittäjät on poikkeuksetta jo ihan vinkuheiniä...

Niin joo lej, siitä taktikoinnista niissä pääsykokeissa: jos en väärin muista niin se testi juostaan aluksi sen takia että jos ei sitä läpäise niin ei tarvitse muihinkaan testeihin osallistua. Siis testi on heti karsiva. Näin ainakin joskus ennen.

Ja Animal: hyvin onnistuu massan kasvatus työelämässäkin, urheilemaan varmasti ehtii. Työaikaa voi käyttää melkein kaikkialla treenaamiseen, jos ei muuta ole. Sotaharjoitukset on vähän ikäviä, mutta niiden päällehän voi aina suunnitella kevyen viikon tai sitten treenata viikonloppuna.

Havoc sanoi:
Lisää OT tähänkin ketjuun. Tais olla tänä kesänä valmistuneen kadettikurssin cooper keskiarvo jotain vähän alle 2800. Kyseessä on siis sotilasuransa alkutaipaleella olevat ammattisotilaat. Joskus muinoin vastaavat keskiarvot ovat olleet yli 3000 m reilustikin. Ennen kaikkea tämä kertoo myös muualla yhteiskunnassa tapahtuneesta fyysisen kunnon romahtamisesta, joka vaikuttaa pakostakin myös Puolustusvoimiin.

On siitä hyvästä aerobisesta kunnosta aika paljonkin hyötyä, ihan arkielämässäkin eikä vain taistelun tuoksinnassa. Kaikki varusmiesten kanssa tehtävät puuhastelut tuntuvat paljon kevyemmiltä kun on itse hyvässä kunnossa, voi keskittyä joukon toiminnan seuraamiseen sen sijaan että yrittää esim. itse vain selvitä jostain marssista tms. "Hyvä" juoksukuntohan alle 25 vuotiaalle ammattisotilaalle on testienkin mukaan yli 3000 m cooper tulos, kiitettävä 3200 ja yli. 2600 on minimi josta on selvittävä vuosittain. Tosin 3500 ylittäjät on poikkeuksetta jo ihan vinkuheiniä...

Niin joo lej, siitä taktikoinnista niissä pääsykokeissa: jos en väärin muista niin se testi juostaan aluksi sen takia että jos ei sitä läpäise niin ei tarvitse muihinkaan testeihin osallistua. Siis testi on heti karsiva. Näin ainakin joskus ennen.

Ja Animal: hyvin onnistuu massan kasvatus työelämässäkin, urheilemaan varmasti ehtii. Työaikaa voi käyttää melkein kaikkialla treenaamiseen, jos ei muuta ole. Sotaharjoitukset on vähän ikäviä, mutta niiden päällehän voi aina suunnitella kevyen viikon tai sitten treenata viikonloppuna.
Aika iso yllätys mielestäni, että ka. on alle 3000, koska se ei kuitenkaan paljoa vaadi, että sen 3000 juoksee.

Tänä vuonna pääsykokeissa cooper oli joka testijoukolla pääsykokeiden ekana päivänä, mutta yhden päivän porukka oli aina jaettu muistaakseni viiteen ryhmään. Itselläkin se cooper oli ekan päivän vikoja testejä. Siitä ryhmästä pari jätti juoksematta ja niille sitten annettiin ohjeet miten hoitavat sen testin myöhemmin. Ja niin ymmärsin, että nkein, jotka ei olisi päässeet 2500 metriä olisi sitten saaneet juosta kesällä myöhemmin uudestaan.

Mitenkäs tuo treenaaminen onnistuu opiskeluaikana? Onko eka vuosi esim. kiireisempää? Merisotakoululla tosin joutuukin heti alkuun asumaan 2 kk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom