Cooper 6vko päästä - neuvoja treeniin!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja andrew
  • Aloitettu Aloitettu
Terve,

Olisi tiedossa Cooper 6 viikon päästä ja kaipaisin nyt viisaammilta neuvoja sitä varten treenaamiseen.

Viimeksi olen juossut Cooperin melkein 11 vuotta sitten. Nyt tavoitteena olisi 2400 metriä ja tietenkin mitä enemmän, sitä parempi. En ole koskaan oikein harrastanut juoksua, koska mulle on tullut melko pian, 3-4 lenkin jälkeen, penikkavaivoja jotka on pakottanut pidemmälle tauolle. Nyt ostin kuitenkin harjoittelua silmällä pitäen laadukkaat juoksukengät joiden pitäisi olla sopivat juuri mun jalalle.

Ikää on 30 ja lähtötaso semmoinen keskitasoa oleva. En ole mitenkään aktiivi, mutta urheilua olen harrastanut jonkin verran (sulkapalloa, uintia). Uskon tuon 2400 menevän kun pakko on. Kivempi olisi tietysti jos menisi enemmän ja helposti.

Miten siis treenata?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käyt lenkillä 2-3 kertaa viikossa. Mitään ihme nopeita tai pitkiä lenkkejä ei kannata tehdä kun ei tuossa kuudessa viikossa mitään ihmettä saa aikaan. Tärkeintä on pari kertaa kokeilla juosta tuo cooperin aika silleen semi lujasti, niin että jalat ei täysin lyö hapoille mutta että saat tuntuman kuinka lujaa voit aloittaa jotta jaksat koko matkan...

Cooperia ei kannata harjoitella muulla ku cooperilla, (eri asia sitten kuntolenkit), mutta Jami jo yllä sanoikin, että ei kuudessa viikossa ihmeitä saa aikaan, mutta toki jotain :)

Miksei cooperia kannattaisi harjoitella muulla kuin cooperilla? Itse näkisin viisaimmaksi piikkailla sitä maksimivauhtia (tai kovempaa ainakin) intervalliharjoittelulla...

Tää nyt on vähän myöhässä, mut puhutaan nyt yleisellä tasolla. Omasta mielestäni 6 viikossa voi tehdä ihan hyvin isojakin parannuksia, varsinkin jos ei ole paljoa juossut. Itse vetäisin jotenkin seuraavasti:
1.vk 2 kevyttä lenkkiä 60min, 1 keskiraskas lenkki 45-60min
2.vk 1 kevyt lenkki 60min, 2 keskiraskasta 45-60min, 1 raskas intervallitreeni 30-45min
3.vk 2 keskiraskasta 45-60min, 2 raskasta intervallitreeniä, 1 todella raskas lenkki 30min(esim lämmittely+cooper), 1 todella kevyt lenkki 30min(palauttava)
4.vk 1 kevyt lenkki 60min, 1 keskiraskas 45-60min, nopeus(kestävyys)treeni 30min(esim alkulämpö+10x50-100m 1min palautuksilla)
5.vk 2 raskasta lenkkiä 30-45min, 2 todella raskasta lenkkiä 30min, 1 intervallitreeni 30-35min, 1 kevyt palauttava 30min
6.vk 1 raskas 30-45min, 1 todella raskas 30min, 1 kevyt palauttava 30min
7.vk COOPER

Ideana siis et muutaman viikon välein aina raskas viikko ja raskaan viikon jälkeen on kevyt viikko.

Suositut

Back
Ylös Bottom