Originally posted by Danyon
Eli tässäkö nyt sitten tuli esiin aspektisi siitä, että ei ole mitään väliä mitä lajia on treenannut?
Sanoinko, että ei ole mitään väliä? Sanoin, että lajilla itsellään ei ole suurtakaan merkitystä, vaan ottelukokemuksella.
Eiköhän kuitenkin esim. TB, BJJ ja muut vastaavat lajit aika konkreettisesti suuntaudu ottelun puolelle. Toisin sanoen, en ole kovinkaan montaa tyyppiä tavannut, jotka useamman vuoden TB-treenin jälkeen olisivat hakanneet vain säkkiä treeneissä.
Se pitää paikkansa, että joissakin lajeissa ei kilpailla ollenkaan, joissakin lajeissa tilastollisesti todennäköisemmin, kuin toisissa. Pointtisi oli, että?
Thaiboxingia itse treenanneena voin kertoa, että siellä on paljonkin jengiä, jotka eivät ottele otteluita. Sparrausta harrastetaan kyllä, mutta siinä ei lyödä/potkita täydellä voimalla.
Mua ei ärsytä mikään niin paljoa kuin nämä "KatutappeluMeidänIntissäOliKerranKaratenSuomenMestari.."-kaikentietävät juntit.
Itse en näe, mitä lisäarvoa keskustelulle tuo muiden mielipiteiden vähättely ja henkilökohtaisuuksiin meneminen.
Mutta toisaalta, ei kai niille tunnepohjaisille reaktioille mitään voi: jos jonkun toisen mielipide kiukuttaa, niin kai sitä täytyy suuttua.
Kysyin Sifulta, että saavatko kaikki "kokeilijat" yhtä kovakouraisen kohtelun johon hän vastasi, että mitä kovempaa hyökätään, sitä kovempaa kyyti on. Tämän idean sisäistin aika nopeasti. Kovaa oli käsittely mutta sanottakoon vielä, että yritin todellakin tyrmätä valmentajan.[/B]
Eikö lajin tehokkuutta otteluissa olisi järkevämpää arvostella sen perusteella, että millä pärjätään? Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni pystytappeluareenoita dominoi melko vahvasti TB, ja lajit joihin on kopiotu TB:n liikkeitä (Kyokushin karate, ...)?
Vai onko Kung Fu -miehet niin henkisesti valaistuneita, että ne ei jaksa mennä kehään näyttämään taitojaan tavallisille kuolevaisille?