Combat Academy & Wing Tsun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zonked
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Originally posted by Danyon
Eli tässäkö nyt sitten tuli esiin aspektisi siitä, että ei ole mitään väliä mitä lajia on treenannut?

Sanoinko, että ei ole mitään väliä? Sanoin, että lajilla itsellään ei ole suurtakaan merkitystä, vaan ottelukokemuksella.

Eiköhän kuitenkin esim. TB, BJJ ja muut vastaavat lajit aika konkreettisesti suuntaudu ottelun puolelle. Toisin sanoen, en ole kovinkaan montaa tyyppiä tavannut, jotka useamman vuoden TB-treenin jälkeen olisivat hakanneet vain säkkiä treeneissä.

Se pitää paikkansa, että joissakin lajeissa ei kilpailla ollenkaan, joissakin lajeissa tilastollisesti todennäköisemmin, kuin toisissa. Pointtisi oli, että?

Thaiboxingia itse treenanneena voin kertoa, että siellä on paljonkin jengiä, jotka eivät ottele otteluita. Sparrausta harrastetaan kyllä, mutta siinä ei lyödä/potkita täydellä voimalla.

Mua ei ärsytä mikään niin paljoa kuin nämä "KatutappeluMeidänIntissäOliKerranKaratenSuomenMestari.."-kaikentietävät juntit.

Itse en näe, mitä lisäarvoa keskustelulle tuo muiden mielipiteiden vähättely ja henkilökohtaisuuksiin meneminen.

Mutta toisaalta, ei kai niille tunnepohjaisille reaktioille mitään voi: jos jonkun toisen mielipide kiukuttaa, niin kai sitä täytyy suuttua.

Kysyin Sifulta, että saavatko kaikki "kokeilijat" yhtä kovakouraisen kohtelun johon hän vastasi, että mitä kovempaa hyökätään, sitä kovempaa kyyti on. Tämän idean sisäistin aika nopeasti. Kovaa oli käsittely mutta sanottakoon vielä, että yritin todellakin tyrmätä valmentajan.[/B]

Eikö lajin tehokkuutta otteluissa olisi järkevämpää arvostella sen perusteella, että millä pärjätään? Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni pystytappeluareenoita dominoi melko vahvasti TB, ja lajit joihin on kopiotu TB:n liikkeitä (Kyokushin karate, ...)?

Vai onko Kung Fu -miehet niin henkisesti valaistuneita, että ne ei jaksa mennä kehään näyttämään taitojaan tavallisille kuolevaisille?

Lentotunnista....

... Sanoin, ettei tuollaisilla tekniikoilla torjuttaisi edes alakiertopotkua, [/B]

LOL, ajattelitko jälkeenpäin että asian diplomaattisemmin esittämällä nenu ei olisi kärsinyt ihan niin pahasti?

Asennot ja tekniikat näytti munkin silmään melko spedetouhulta eka kerran nähtynä, varsinkin se vääräsääriseisonta.

Olin muuten 95% varma jo aiheen nähtyäni siitä, että tämä threadi muuttuu jossain vaiheessa joko kinasteluksi lajin pätevyydestä kadulla tai jotain toista lajia vastaan :D

Alkuperäiselle kysyjälle: kannattaa käydä joskus kokeilemassa ja katsomassa jos vain hintakysymyksestä pääsee yli. Mun mielestä tämä on laji jonka "idea" ja perusfiilis aukeaa melko nopeasti ja saa tuntuman haluaako jatkaa vai ei. On olemassa lajeja joista on alussa saada hankala kiinni, ja kaikki ominaispiirteet peittyvät lähtörituaalien, katasarjojen ja muun roippeen alle. Riippuu tietenkin opettajasta, meillä mentiin melko suoraan itse asiaan kun oli pieni ryhmä.

Mutta se on muuten ihan totta, että ottelu kokemus ratkaisee paljon. Itse kyllä ainakin väittäisin että esim. 183cm/81kg kaveri joka nyrkkeilee sm-tasolla ja on ottanut yli sata virallista matsia, on kova luu kenelle tahansa (En puhu itsestäni :lol2: ).
Jos joku käy sulle aukomaan päätä nakkikopilla ilman omaa syytäs ja tilanne näyttää siltä että saa tapella tosissaan, niin kyllä sellanen henkilö joka on paljon otellut osaa pitää päänsä kylmänä eli kaikki taidot on 100% selkärangassa.
Tietenkin sillon jos joku vain tarraa sua takaapäin takista kiinni ja kaataa sut maahan, niin silloin ei tietenkään auta nyrkkeily mitään.

Mutta kaikki nämä väittelyt siitä mikä laji no paras on tavallaan hauskoja, tottakai se oma laji on paras. :)

No täytyypä sanoa itekin nyt oma mielipiteeni, mutta kyllähän nyrkkeily on nopea ja tehokas tapa oppia puolustamaan itteään, tosin se ei nyt mikään IP-laji ole. :)

Originally posted by Ville

No täytyypä sanoa itekin nyt oma mielipiteeni, mutta kyllähän nyrkkeily on nopea ja tehokas tapa oppia puolustamaan itteään, tosin se ei nyt mikään IP-laji ole. :)

Ite arvostan kanssa nyrkkeilyn korkealle. Etenkin siis, jos on ottelukokemusta...

...kantapään omaan sisäreiteen sekä kyynärpään suoraan naamaan, jonka jälkeen lähti tukijalka alta (+ alaputkun suorittanutta jalkaa autettiin kädellä ylös) sillä seurauksella, että tulin yläselkä-niska akselilla alas. Köllöttelin siinä jonkin aikaa miettien jokohan ne niskat olivat nyt poikki.

Kuullostaa tosi terveeltä. Menit ekoihin treeneihin ja sait kyynärpäästä suoraan naamaan... Mennä nyt vetämään jotakin aloittelijaa kuonoon, sekö on sitä henkistä kasvamista mitä teidän Sifulla oli vuosien mittaan tullut? Olisiko hän voinut todistaa omat taidot myös hieman pehmeämmillä tekniikoilla?

P.S. Potkunyrkkeily ei ole kovin laji kadulla, se on urheilua. Edes yksi laji, joka ei mainosta olevansa tappavin ja tehokkain laji maailmassa.

nämä "kovin laji kadulla" kaverit( ja lajien harrastajat ) on muuten poikkeuksetta niitä, jotka takoo snagareilla heikompiaan. haastaa riitaa kaikenmaailman treenamattomille kynäniskoille.

mutta esim. +100 kilonen voimailija saa kyllä olla rauhassa.

kyllä juttu on niin, että todelliset kamppailulajit löytyy perinteiseltä osastolta: nyrkkeily, potkunyrkkeily, thainyrkkeily, vapaaottelu, paini ja judo. lajeista jotka ei perustu minkäänlaiseen mystikkaan. kyllä jätkästä pitää jo päälle nähdä, että se on kamppailija.

Originally posted by ruhl
On hulluutta lähteä tappelemaan veitsen kanssa heiluvan kaverin kanssa vaikka osaisi mitä. Siis mikäli tilanteen pystyisi myös välttämään vetäytymällä sivummalle.

Streetfighting - http://www.nononsenseselfdefense.com/streetfighting.html

Knife fighting - http://www.nononsenseselfdefense.com/knifefighting.html

Juu huono esimerkki minulta, Ei kyllä tosiaan kannata lähtee sellaseen mukaan jos toisella on joku veitsi tjsp.

Paras tapa päästä pois noista tilanteista on välttää provoilua ja helvetin vikkelät jalat.

Sopiva laji voimailijalle

Mikähän laji olisi sopiva tällaiselle voimailijalle joka on melko hidas ja kohtuu kömpelökin. Kamppailulajien harrastamisesta on jo aikaa. Lajeina minulla on ollut judo ja nyrkkeily. Kun tässä on ollut keskustelua eri lajeista, niin kerronpa hieman näkemyksiäni judosta itsepuollustus näkökulmasta. Judosta tiedetään yleensä itse liikkeet mutta moni ei ota huomioon taistelua otteesta, jos sinusta ei saa otetta niin se on iso etu. Toisena mieleen tulee sellainen liikkuminen, että olet tasapainossa ja sinua ei saa niin helposti kumoon eli itse liikkeet eivät ole kaikki mikä vaikuttaa. Koittakaa ehdottaa jotain lajia joka sopisi puntin ohessa tehtäväksi.

Nyrkkeily sopii parhaiten. Nyrkkeily on laji, jonka "tekniikat" ihan oikeasti toimii ja sitä pystyy jollain tasolla treenaamaan vähän jäykempi ja hitaampikin kaveri. Ja mikä parasta, boksatessa saat yläkroppaasi liikkuvuutta mikä auttaa puntinnostossakin.

Judo taas on ihan liian vamma-altis laji puntinnostajalla eikä tekniikoita pysty enää vanhemmalla iällä omaksumaan kunnolla. Sama pätee painiinkin. Lajit pitäisi aloittaa lapsena ja oppia liikeradat viimeistään murrosiässä.

Kaikenmaailman mystisissä ip-lajeissa kyllä lupaillaan kuut taivaalta vaikka aloittaisit niiden treenaamisen viiskymppisenä. Mutta raaka fakta on, että jokaisen oikeasti toimivaan ja tehokkaaseen kamppailutekniikkan( oli se sitten heitto, potku tai lyönti ) vaaditaan perkeleesti treeniä ja erityisesti sellaisia ominaisuuksia kuin liikkuvuus, koordinaatio, elastisuus ja nopeus.

Jos ikää on +20vuotta ja tausta puntinnostosta noiden ominaisuuksien esiinkaivaminen on todella työlästä, jos ei peräti mahdotonta. Ja miksi niitä kaivelemaan, jos ja kun ei kisaakaan. Puntinnostohan se tärkein asia on.

Sen sijaan nyrkkeilyn peruslyönnit on sellaisia mitä vanhemmalla iällä ja punttimiehenä kannattaa alkaa treenata. Lyönti kun on kuitenkin sellainen liike, joka on liikeradoiltaan suhteellisen luonnollinen eli pohjat oppimiselle on parhaat. Myös tekniikan ja nopeuden puuteita voi tiettyyn pisteeseen asti paikkailla raa-alla voimalla.

Judossa tai painissa jos lähdet paikkaileen teknisi puutteita pelkällä voimalla paukkuu paikat hyvin äkkiä. Ja lasaretissa on ikävä olla kun ei voi treenata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin, itse tuli aloitettua WT tossa viime maanantaina. Kaverin opetukset jne eivät enää riittäneet vaan piti päästä dojolle. No anyway olin aika jäässä , koska en tuntenut muita harrastajia ja peruskurssi oli alkanut jo 1.5kk sitten..
Ensimmäisissä harkoissa opin liikkumista, tappeluasentoa ja lyöntejä. Opetus oli hyvinpaljon erilaista verrattuna kokemaani esim Hapkidossa. Kaikelle mitä tehtiin tai jätettiin tekemättä oli selvä perustelu/filosofia/syy ja seuraus. Ohjaajalta saattoi kysyä lähes mistä vain ja tekstiä tuli kuin konekivääristä :thumbs:
Muutama perusjuttu tehtiin selväksi heti alkuun:
1:Aina hyökätään suoraa linjaa kohti kaveria, mieluiten päätä,
2:Ei mitään kikkailua ja satoja lukkoja vaan suoraa toimintaa.. 3:Laji ei sisällä perääntymistä/puolustusta , mutta taisteluun lähdetään vasta toisen aloitteesta
Meininki Dojolla oli reipas ja kaverillinen, ei mitään muodollista karate tiukkapipoisuutta..
:worship:
:worship:

Kertokaas vielä omia kokemuksianne tai näkemyksiänne Wt tappeluasennosta jonka tulisi suojata sukukalleudet? :blow:

Originally posted by muumipeikko
Nyrkkeily sopii parhaiten. Nyrkkeily on laji, jonka "tekniikat" ihan oikeasti toimii ja sitä pystyy jollain tasolla treenaamaan vähän jäykempi ja hitaampikin kaveri. Ja mikä parasta, boksatessa saat yläkroppaasi liikkuvuutta mikä auttaa puntinnostossakin.

Minulla on ainakin olkapäät aina aika tiukullä puntti&nyrkkeily-yhdistelmän ansosta.

Ja, kun yli satakiloisena hyppii kuin pieni jänis niin myös jalkapohjat ovat kovilla :)

Mutta, jos saa yhdistelmän nyrkkeily&voima toimimaan niin se on aika kova sana.

Tosin olen koittanyt erään kaverini kanssa, joka treenaa potkunyrkkeilyä, opetella ottamaan alapotkuja vastaan, että ei tule ikäviä yllätyksiä....

Originally posted by Nipsu
Kertokaas vielä omia kokemuksianne tai näkemyksiänne Wt tappeluasennosta jonka tulisi suojata sukukalleudet? :blow:

Helposti lipsuu liian leveäksi :) Ei vaan, jos hetkenkin unohtaa puristaa polvilla, niin polvien väliin jää sellainen jalkaterän mentävä aukko, ja sitten kopsuukin alasuojat. Jos toista WT-kaveria vastaan matsaa, niin ei sovi unohtaa että vastustajan etujalalla ei ole painoa ollenkaan ja sen saa tosi nopeasti nostettua sellaiseen napsautukseen suoraan kasseille, ja yleensä tuollaisen seurana tulee vielä nyrkkiä hämäykseksi :evil:

Se on tosi outo asento, en osaa sen hyvyyttä kauheasti kommentoida. Liikkuminen on tosi hidasta opetteluvaiheessa, mutta se on totta että etujalkaan saa ihan eri tavalla liikkuvuutta ja herkkyyttä kun sen varassa ei ole painoa. Kyllähän se kulkuset suojaa melko hyvin, paljon paremmin ei voisikaan (lantio rullattu sisään ja jalat yhdessä -> kassit piilossa reisien välissä).

Huono puoli on että se rasittaa polvia melkoisesti, ainakin jos tekniikassa on vikaa. Mulla pakkaa ongelmapolvi kipeytymään jatkuvasti.

Originally posted by JSmith
Helposti lipsuu liian leveäksi :) Ei vaan, jos hetkenkin unohtaa puristaa polvilla, niin polvien väliin jää sellainen jalkaterän mentävä aukko, ja sitten kopsuukin alasuojat. Jos toista WT-kaveria vastaan matsaa, niin ei sovi unohtaa että vastustajan etujalalla ei ole painoa ollenkaan ja sen saa tosi nopeasti nostettua sellaiseen napsautukseen suoraan kasseille, ja yleensä tuollaisen seurana tulee vielä nyrkkiä hämäykseksi :evil:

Se on tosi outo asento, en osaa sen hyvyyttä kauheasti kommentoida. Liikkuminen on tosi hidasta opetteluvaiheessa, mutta se on totta että etujalkaan saa ihan eri tavalla liikkuvuutta ja herkkyyttä kun sen varassa ei ole painoa. Kyllähän se kulkuset suojaa melko hyvin, paljon paremmin ei voisikaan (lantio rullattu sisään ja jalat yhdessä -> kassit piilossa reisien välissä).

Huono puoli on että se rasittaa polvia melkoisesti, ainakin jos tekniikassa on vikaa. Mulla pakkaa ongelmapolvi kipeytymään jatkuvasti.

Juu mutta käsitin että ylipäätään jalkoja jännittämällä
Sisäreiden lihakset suojaavat kasseja? siis tulisiko lantion olla suht edessä?

Originally posted by Nipsu
Juu mutta käsitin että ylipäätään jalkoja jännittämällä
Sisäreiden lihakset suojaavat kasseja? siis tulisiko lantion olla suht edessä?

Tää on omaa mutua, saa flamettaa. Eli: pussukat ovat näppärästi suojassa kun sisäreidet vetävät polvia sisäänpäin JA ovat jännittyneenä. Ei se nyt mikään alasuojaa vastaava temppu ole, mutta suojaa aika hyvin sellaisilta "jalkapallopotkuilta" jalkojen väliin.

Sitten se lantion paikka: jos vain seisoo siinä perusasennossa, niin helposti perä työntyy taaksepäin, ja koko yläkropan asento romahtaa lyttyyn. Ja jostain syystä polvet kipeytyvät mulla matsatessa, ilmeisesti painopiste siirtyy väärään paikkaan tai tulee ylimääräistä vääntöä.

Mä olen huomannut että pakarat pitää jännittää tosi jämyksi ja työntää niillä lantiota eteen, jotta ryhti säilyisi hyvänä. Tavallaan asentoa pitää yllä kaksi vastalihasryhmää: pakarat työntävät lantiota eteen, ja toiselta puolelta lantiota kontrolloi sitten etu/sisäreidet. Tätä on helppo kokeilla ottamalla se perusasento ensin vain pakarat rentoina (alaselkä pyöristyy, hartiat lysähtävät, asento ei ole tukeva) ja sitten työntämällä lantiota eteen niin että venytys tuntuu etureisissä asti (ryhti paranee ja tukevuus lisääntyy).

Se "sisään rullattu lantio" oli väärä termi, nyt kun työhuoneessani tuota perusasentoa kokeilin uudelleen.

Re: Sopiva laji voimailijalle

Originally posted by mtk77
Mikähän laji olisi sopiva tällaiselle voimailijalle joka on melko hidas ja kohtuu kömpelökin. Kamppailulajien harrastamisesta on jo aikaa. Lajeina minulla on ollut judo ja nyrkkeily. Kun tässä on ollut keskustelua eri lajeista, niin kerronpa hieman näkemyksiäni judosta itsepuollustus näkökulmasta. Judosta tiedetään yleensä itse liikkeet mutta moni ei ota huomioon taistelua otteesta, jos sinusta ei saa otetta niin se on iso etu. Toisena mieleen tulee sellainen liikkuminen, että olet tasapainossa ja sinua ei saa niin helposti kumoon eli itse liikkeet eivät ole kaikki mikä vaikuttaa. Koittakaa ehdottaa jotain lajia joka sopisi puntin ohessa tehtäväksi.

Brassi Ju-jutsu, Sambopaini ja submission werstling ovat ainakin tosi jees. Yleensä painilaijin toimii hyvin isoilla miehillä ja niissä oppii ainakin realistisia tekniikoita, eikös Gracien perhe sanonut että 90% mastseista päättyy painiin.

Mä varmaan pärjäisin parhaiten snagarilla, kun painija, nyrkkeilijä, karateka....... alkais flaidaa, niin mä juoksisin alta pois:thumbs:

Eli paras harrastus jos haluaa selvitä snagarilta ovat 200m-1500m juoksumatkat.

:david:

Suositut

Back
Ylös Bottom