Combat Academy & Wing Tsun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zonked
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jep, elikä olen kelaillut aloittaa tota Wing Tsunia tässä lähiaikoina, nyt kysyisinkin että onko Pakkislaisilla kokemuksia Wing Tsunista/Combat Academystä, esim. minkätasoista on lajin opetus yms.

Itse harrastin taannoin Combatissa Thaiboxinkia, eikä ohjaajien panosta voinut aina kehua. Eri ohjaajat opetti eri tavalla (siis täysin ilman 'punaista lankaa'), ohjaajia tuntui kiinnostavan lähinnä pään aukominen ja läpän heittäminen, treenien organisointi oli jotenkin retuperällä jne.

No, WT:n opetuksesta vastaa (onneksi?) täysin eri henkilöt. Eli jos pakkislaisilla on Academystä tai WT:stä kokemuksia, ja jos vielä viitsisitte kertoa niistä, olisin tosi :david:

No tosta ite lajista ei niinkään oo kokemusta mutta jotain taustatietoa tiedän lajista. Eli käsipainotteinen kung-fu tyyli on kyseessä mihin ei sisälly korkeita potkuja lainkaan tai muita "hienouksia". Paljon tarttumistekniikoita ja lyhyen matkan lyöntejä. Agressiivinen ja suora viivainen tyyli. Näin olen kuullut ja lukenut. Netistä kyllä löytyy paljon tietoa kun kirjotat vaa hakusanaks Wing tsun.

Olen sählännyt lajia ihan vähän. Samat sanat kuin JMS:lläkin. Aggressiivisen oloinen laji, vastustajalle ei anneta tilaa eikä aikaa vaan pyritään koko ajan "iholle" suorinta reittiä pitkin. Olennaisena osana on nk. chain punch eli erittäin nopeat iskuketjut joilla yritetään pitää vastustaja puolustamassa keskilinjaansa. Toinen tärkeä pointti on kosketusaistin kehittäminen, eli kätesi ovat koko ajan lyöntisarjankin aikana tunnustelemassa aukkoja ja virheitä puolustajan tekniikassa.

Tarttumistekniikoita ei muuten ainakaan mun tietääkseni juurikaan ole. Niitä käydään läpi puolustautumista varten, mutta tarttumisen sijasta pyritään nk. trappaamaan, eli lukitsemaan vastustajan kädet jonnekin sivulle/alas jolloin päästään suoraan kurkulle ja kasvoille. Toki on tilanteita joissa vastustajan kädestä voidaan tarttua tai nykäistä, mutta yleisohjeena mulle on annettu että on parempi olla kaksi kättä lyömässä kuin vain yksi.

Olen niin aloittelija että varsinaisia heikkouksia en osaa analysoida. Todella nopeita potkulajien harrastajia vastaan jalkatekniikka pitää olla kunnossa jotta välimatkan saa kurottua kasaan. Grappling-lajeja en tunne niin paljon että osaisin kertoa miten WT:llä selviää.

Olettaisin kuitenkin että snagariläpsimisessä laji olisi varsinkin tehokas. Olemme sparranneet suojukset päällä, ja voin sanoa että ketjulyönnin alle jääminen on todella pelottava kokemus. Jo yksistään se että otetaan välimatka alle kädenmitan päähän on aika uhkaavaa jos ei ole tottunut tappelemaan lähietäisyydellä.

Originally posted by JSmith

Olettaisin kuitenkin että snagariläpsimisessä laji olisi varsinkin tehokas. Olemme sparranneet suojukset päällä, ja voin sanoa että ketjulyönnin alle jääminen on todella pelottava kokemus. Jo yksistään se että otetaan välimatka alle kädenmitan päähän on aika uhkaavaa jos ei ole tottunut tappelemaan lähietäisyydellä.

Jos koet snakariläpsimiset tärkeäksi, niin älä edes aloita mitään itsepuolustuslajia. Muuten olet enemmän vaaraksi itsellesi.

Aika saatanan surullista, että nykyään jotkut harrastaa itsepuolustusta ja jopa punttaamistakin sen takia että oltaisiin kovia tyyppejä. Onko se urheilun päämäärä? Pelaako joku futista sen takia että osaisi vaikka potkaista kovemmin. Mistä vitusta näitä "koviksia" sikiää?

Sitten itse asiaan. Itse en tunne kyseistä lajia. Tämä on selvästi Dragonin heiniä. :david:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Originally posted by onion

Jos koet snakariläpsimiset tärkeäksi, niin älä edes aloita mitään itsepuolustuslajia. Muuten olet enemmän vaaraksi itsellesi.

Aika saatanan surullista, että nykyään jotkut harrastaa itsepuolustusta ja jopa punttaamistakin sen takia että oltaisiin kovia tyyppejä. Onko se urheilun päämäärä? Pelaako joku futista sen takia että osaisi vaikka potkaista kovemmin. Mistä vitusta näitä "koviksia" sikiää?

Otin asian esille sen takia että jotkut IP-lajeja harrastavat pitävät tärkeänä myös sitä että se toimii oikeassa elämässä. Tilanne jossa itse olin lähinnä joutua käsirysyyn tuli baarin jonossa.

Minusta IP-lajin harrastaminen itsepuolustuksen hallitsemisen takia on ihan yhtä pätevä päämäärä kuin IP-lajin harrastaminen sen takia että saa paremman yhteyden sisäiseen sieluunsa ja voi meditoida tatamilla napaansa.

Mulle tiukka kytkös oikeaan maailmaan tuo mielekkyyttä lajin treenaamiseen ja tekee lajista IP-lajin kansantanhun sijasta. Sillä ei ole :david: :kaan vertaa tekemistä sen kanssa pidätkö tätä asennetta "kovisteluna" tai pullisteluna.

WT on omien kokemusteni mukaan aika kivaa touhua. Porissa ainakin opetus oli ihan hyvää. Siellä treenattiin myös paljon WT:ä matolla, eli ihan noita tilanteita jossa itse joutuu selälleen maahan.

Sitten käsitekniikoita opeteltiin silmät kiinni. Eihän sitä muuten opi sitä oikee "tuntumaa" :D

Ihan hieno laji ainakin. Ehkä toiki --> :david: tykkäis siitä

Hyvä laji, jos Kungfusta pitää. Haepas esim. Kazaasta nimellä Emin Botzepe, niin löytyy videopätkiä Wing Tsungista. Hän on lajin tämän hetkinen "boss".. Aika erikoinen persoona, joka sanoo asiat suoraan.

Wing Tsun perustuu aina hyökkäykseen, eli puolustus on aina hyökkäys ja sitä jatketaan nii kauan, että vastustaja on eliminoitu. Lajissa toistetaan liikkeitä niin kauan, että ne lähtevät alitajuisesti ja refleksin omaisesti. Tai siihen ainakin pyritään. Lajiin kuuluu myös ns. puunuken kanssa harjoittelu.

Sitten itse asiaan. Itse en tunne kyseistä lajia. Tämä on selvästi Dragonin heiniä. :david:

Tattis vaan kaveri... :)

Joo elikkä Wing Tsun on kiinalaisen nunnan kehittämä eteläisen tyylisuunnan laji, jossa asennot ovat matalia, potkut suunnataan alas ja laji on lähietäisyydelle pyrkivää niin kuin aiemmin mainittiin.

Bruce Leehän oli just Wing Tsun -mestari ennen kuin vuosien jälkeen muokkasi oman Jeet kune Donsa.

Kyllähän tämä laji antaa valmiuksia itsepuolustukseen mutta Kungfu -lajien hienostelu vie ehkä parhaan terän liikkeiltä. Valitse sellainen kamppailulaji, jonka koet omaksesi eli taistelu pääasiassa jaloilla, käsillä tai kontaktissa. Yleistäen voisi sanoa, että joko Taekwondo/muut vastaavat, nyrkkeily/thaiboxing/kravmaga tai paini/judo.

Toinen tärkeä pointti on kosketusaistin kehittäminen, eli kätesi ovat koko ajan lyöntisarjankin aikana tunnustelemassa aukkoja ja virheitä puolustajan tekniikassa.

Mitäs aukkoja siellä kosketellaan? Miten toi siis oikeesti menee, lyödäänkö siellä avarilla vai miten?

P.S. Missä on se snagari missä pitää aina tapella? Itse en ole koskaan joutunut tappelemaan kadulla, ehkä se johtuu minun kivasta persoonasta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by taisto
Mitäs aukkoja siellä kosketellaan? Miten toi siis oikeesti menee, lyödäänkö siellä avarilla vai miten?

Eihän tää ollut vitsi...?

Mähän en tätä osaa, mutta opettajani tuntuu löytävän virheet vaikka silmät kiinni perustuen siihen miltä minun torjuntani tuntuu lyövässä kädessä. Esimerkkinä vaikka se kun "torjunta" muuttuu oikeaoppisesta vastustajan keskilinjaa kohti suuntautavasta lyönnistä enemmän sivulle suuntautuvaksi blokiksi. Tästä virheestä pääsee helpohkosti läpi jos käsivarsissa on tuntoherkkyyttä tarpeeksi sen huomaamiseen. On aika ovelan tuntoista olla vastaanottamassa, kun käsi mitä muka olet blokkaamassa katoaakin "tutkalta" täysin ja seuraavaksi huomaa ottaneensa iskua :)

Sellaisen snagarin missä saa turpaan näkee vaikkapa Kotiteollisuuden musavideossa. "Et ottanu sinappia." Tuohon snagarijutun esilleottoon voit lukea perustelut tuosta vähän ylempää... :rolleyes:

Mulle tiukka kytkös oikeaan maailmaan tuo mielekkyyttä lajin treenaamiseen ja tekee lajista IP-lajin kansantanhun sijasta. Sillä ei ole :david: :kaan vertaa tekemistä sen kanssa pidätkö tätä asennetta "kovisteluna" tai pullisteluna.
Luojan kiitos, että et harrasta sorsastamista. Tiukka "kytkös" sorsastamiseen snagarilla ei varmaankaan ole kovin terveellistä muille "lounastajille" ja on täysin urheiluhengen vastainen.

Mähän en tätä osaa, mutta opettajani tuntuu löytävän virheet vaikka silmät kiinni perustuen siihen miltä minun torjuntani tuntuu lyövässä kädessä. Esimerkkinä vaikka se kun "torjunta" muuttuu oikeaoppisesta vastustajan keskilinjaa kohti suuntautavasta lyönnistä enemmän sivulle suuntautuvaksi blokiksi. Tästä virheestä pääsee helpohkosti läpi jos käsivarsissa on tuntoherkkyyttä tarpeeksi sen huomaamiseen. On aika ovelan tuntoista olla vastaanottamassa, kun käsi mitä muka olet blokkaamassa katoaakin "tutkalta" täysin ja seuraavaksi huomaa ottaneensa iskua :)

Mä kelasin ja kelasin tota tajuamatta. Kävin joskus kampakeraamisella ajalla karatessa mun mielestä siellä ainakin käsi ohjataan sivuun torjunnassa. Taas hanskat kädessä iskuthan voi ottaa myös käsillä torjuntaan.

Mutta toi sinun vastustajasi joka torjuu iskua. Lyökö se takaisin kohti keskilinjaa vai mitä?

Hanskat kädessäkin pyritään kiertämään vastustajan torjuntaa joten ei toi nyt ihan outoa ole. Ja paras torjunta on väistö.

Luojan kiitos, että et harrasta sorsastamista. Tiukka "kytkös" sorsastamiseen snagarilla ei varmaankaan ole kovin terveellistä muille "lounastajille" ja on täysin urheiluhengen vastainen.

Hoh hoi. :david: Kuinka hankalaa on ymmärtää että oikeiden IP-näkökohtien huomioon ottaminen IP-harjoittelussa ei tarkoita sitä että tekee sen ainoastaan kerjätäkseen tappelua aamuyöstä. Joo joo, Niinikedon Auvohan treenaa vaan sen takia että saa iloa siitä että voi provosoida kännikalat tappeluun.

Mikä ihmeen into sinulla on pelkistää hyväksyttävä IP-harjoittelu pelkästään urheiluksi (johon ilmeisesti pitäisi liittyä hassut pyjamat)? Tiedoksesi, olen harrastanut myös näitä "henkisempiä" lajeja mutta ne veivät motivaation koska takaraivossa nakersi koko ajan tieto siitä että opeteltavat tekniikat olivat paritanssiin verrattavia suoritteita.

Originally posted by taisto
Mä kelasin ja kelasin tota tajuamatta. Kävin joskus kampakeraamisella ajalla karatessa mun mielestä siellä ainakin käsi ohjataan sivuun torjunnassa. Taas hanskat kädessä iskuthan voi ottaa myös käsillä torjuntaan.

Mutta toi sinun vastustajasi joka torjuu iskua. Lyökö se takaisin kohti keskilinjaa vai mitä?

Hanskat kädessäkin pyritään kiertämään vastustajan torjuntaa joten ei toi nyt ihan outoa ole. Ja paras torjunta on väistö.

Se on ihan oikeasti melko ovelan tuntoista jos ei ole ennen vastaavaan törmännyt. WT:ssä jokainen torjunta on isku ja toisinpäin, mutta se on samalla "pehmeä" laji.

Periaatteessa pyrit koko ajan etenemään keskilinjaa pitkin kohti vastustajaa. Jos edessäsi onkin torjunta tai muu este, niin menet läpi siitä jos kykenet. Jos taas et, esteestä on päästävä ympäri (harjoittelulla hankittu tuntoaisti on apuna).

Torjunnat ovat samoin pehmeitä, eli toisin kuin (shotokan?) karatessa jossa blokataan kova kovaa vasten, WT:ssä "tunnustellaan" kohti tulevaa lyöntiä. Pysäytetään se jos mahdollista, ja jos se ei onnistu niin se on joko pehmeästi ohjattava sivuun tai sitten siirryttävä itse pois tieltä.

Ainahan tietty tulee sivuheijareita, mutta koska ne eivät tule suorinta mahdollista linjaa pitkin niin monesti "torjunnaksi" riittää vain se että etenet avautunutta keskilinjaa pitkin.

Periaate on tosi yksinkertainen: pidät hallussasi keskilinjaa ja heti tilaisuuden tullen etenet vastustajaasi kohden. Webissä on tosi paljon matskua aiheesta, tuossa on nyt vain yksi linkki: http://www.wingchunkuen.com/

edit: lisää linkkejä

http://www.wingtsun.com.au/
http://www.mainewingchunkungfu.com/articles.htm

Hoh hoi. :david: Kuinka hankalaa on ymmärtää että oikeiden IP-näkökohtien huomioon ottaminen IP-harjoittelussa ei tarkoita sitä että tekee sen ainoastaan kerjätäkseen tappelua aamuyöstä. Joo joo, Niinikedon Auvohan treenaa vaan sen takia että saa iloa siitä että voi provosoida kännikalat tappeluun.

Mikä ihmeen into sinulla on pelkistää hyväksyttävä IP-harjoittelu pelkästään urheiluksi (johon ilmeisesti pitäisi liittyä hassut pyjamat)? Tiedoksesi, olen harrastanut myös näitä "henkisempiä" lajeja mutta ne veivät motivaation koska takaraivossa nakersi koko ajan tieto siitä että opeteltavat tekniikat olivat paritanssiin verrattavia suoritteita.
Okei okei! Tuntui vaan siltä, että sinulla on tärkeämpää lajin toimivuus snägärillä, kuin itsensä kehittäminen, joka pitäisi olla tärkeämpää oli sitten laji mikä tahansa.

Riippuen siitä oli laji mikä tahansa, no vaikka keilaus, niin tuskin sitä mietitään toimiiko tämä snägärillä. Kun minä väännän hauberia kulmatangolla, niin en minä mieti toimiiko tämä snägärillä. Mulle tulee siitä helvetin hyvä fiilis. Siksi minä harrastan lajia.

Ainoa kontaktilaji, jota olen harrastanut on paini "vapaa ja kreikkalaisroomalainen". Lajin toimivuudesta en tiedä snägärillä ja ei väliäkään. Oli vaan helvetin mukavaa ottaa mihestä mittaa sääntöjen puitteissa ja siitä irtosi ihan hyvät fiilikset. Olen kyllä huomannut, että valitettavan usein ne kovimmat suunsoittajat snägärillä on juuri niitä IP-lajien harrastajia.

valitettavan usein ne kovimmat suunsoittajat snägärillä on juuri niitä IP-lajien harrastajia.

Enpä usko. Joitan wannabe-harrastajia voi olla, mut jos on todellakin kärsivällisyyttä treenata jotain ip-lajia tosissaan useita vuosia, niin ei semmonen kaveri snägärillä heilu. Tosin poikkeuksia löytyy aina.

Koska en tiedä WT:stä mitään, mutta Combatista jotain, lausun seuraavaa: (kuulostipas tuo ylevältä :D)

Combat on mielestäni "tosi kiva" sali jossa ihan oikeasti on asialliset puku- ja vastaanottotilat, mutta kyllä se hinta tekee siitä sellaisen paikan että sitä voisi verrata itsensä ryöstettäväksi antamiseen.

Olen kyllä huomannut, että valitettavan usein ne kovimmat suunsoittajat snägärillä on juuri niitä IP-lajien harrastajia.

Korjaus: Kovimmat suunsoittajat snägärillä on juuri niitä _entisiä_ IP-lajien harrastajia.

Jos käy mättää toista kuonoon ja saamassa itse osumaa viisi kertaa viikossa niin ei se nakkikioski oikein kiinnosta. Ei siitä oikein mitään saisi irti. Jos sinulla on ferrari niin ei sinun tarvitse näyttää opel-miehille kiihdytyksessä. Sinä tiedät kuitenkin sen lopputuloksen.

P.S. Täällä näppiksen takana on kiva olla kova jätkä...

Originally posted by Zonked
Jep, elikä olen kelaillut aloittaa tota Wing Tsunia tässä lähiaikoina, nyt kysyisinkin että onko Pakkislaisilla kokemuksia Wing Tsunista/Combat Academystä, esim. minkätasoista on lajin opetus yms.

Tuttu paikka ja laji. Ihan hyvä kuva minulla on Combatista, tosin hinnat ovat korkeahkoja, mutta rahalle (tai ainakin suurelle osalle siitä) saa kyllä vastinetta. Pukuhuonetilat on muuten ihan jees (lukolliset kaapit jne.), mutta liian ahtaat, jos sattuu parikin lajia samaan aikaan aloittamaan/lopettamaan. Opetus on laadukasta ja ainakin wt:n vetäjät tuntuvat olevan ihan asiallista sakkia.

Suositut

Back
Ylös Bottom