Colajuomien haittavaikutusket

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haha kylläpäs sitä on innokkaita cokiksen lipittäjiä liikenteessä. :)

Joo eiköhän tämä nyt ollut yksittäistapaus ja varmaan vaikuttavat myös nuo 2 muutakin seikkaa (vähäinen kalsium+liikunta). Mutta eiköhän sen tyhmäkin tajua ettei noista limppareista hirveästi hyötyäkään luille ole :)

Nonii tossa vähän googlettelin ja tähän oli kerätty aika kattavasti tietoa, erinäisistä lähteistä.
http://members.aol.com/profchm/Soft.html
"The large amounts of sugar, bubbles caused by carbon dioxide, and phosphoric acid that are found in soft drinks remove nutritious minerals from bones allowing the bones to become weak and increasing the risk for them to break."

Eiei, en sen enempiä ole colanlipittäjä (enää) vaan lähinnä toin esille väitteen järkevyyden :)

Big Evil, mites maha on alkanut toimimaan kun lopetit kola- ja energiajuomien juomisen?

Aikaisemmin yöhommiin liittämäni närästys on myöskin toistaiseksi ollut nollassa, luultavasti sekin johtui enemmän noista juomista.

Voisko tää johtua jostain muusta esim liian vähästä kalsiumin saannista tai liian vähästä liikunnasta? Ei kai yks kokista juonu heikkoluinen äijä vielä mitään todista? Vai onko tehty jotain isompiakin tutkimuksia aiheesta?

No varmasti ei tee mieli maitoa jos vaan juo limua vitusti.

Salillakäynnin aloitettuani olen vähentänyt colanjuontia 7 pullosta (1,5l) 3 pulloon viikossa. Aika paljon vielä menee, mutta pikkuhiljaa vaihdan kahviin, joka ei varmaan hampaille sen parempi ole, mutta muita haittavaikutuksia tuskin niin paljon.

Tosta luukatopojasta, jenkeissä on muutkin ravintotottumukset niin vituillaan, että varmaan kaikkien vitamiinien aasta ööhön puutetta on kaverilla ilmennyt. Tietää tollaset propagandatutkimukset.

Niin, alkuperäinen lähdehän oli vain kolme postia ylempänä.

Mies oli juonut päivittäin colajuomia 4-10 litran verran. Hän toipui täysin ja sai neuvon vähentää juomista.

- Juomia markkinoidaan aggressiivisesti ja niiden kokoja kasvatetaan. Kun siihen lisätään kofeiinitoleranssin ja -riippuvuuden vaikutukset ei ole epäilystäkään, etteivätkö kymmenet miljoonat ihmiset teollistuneissa maissa joisi vähintään 2-3 litraa colaa päivässä.

Aikamoisia määriä saa varmaan juoda, että tuo kaliumkato on suurta. Lisäks muuttujia on aika paljon enemmän kuin pelkästään toi kolan määrä :puntti:

Mutta kai niitä joka tapauksessa vois hieman rajoittaa - pistetään asia pohdintaan. :D

Ei tuossa BBC:n tekstissäkään mitään sen kummempia lähdeviitteitä ole.

Eniveis uskon kyllä et kolan juonti voi elimistön kaliumarvoja laskea, mutta lähinnä uskon sen olevan 1+1 -tyyppinen seuraus. Eli jos syöt muutenkin huonosti ja juot päälle 4l kolaa päivässä, on hyvin mahdollista että siitä seuraa jonkin näköisiä ongelmia. Terveellä, kolaa "normaalisti" viikossa juovalla tuo tuskin aiheuttaa sen suurempaa lihasheikkoutta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös tossa alkuperäsessä jutussa viitattu kofeiiniin ja sokerit on se aiheuttaja.

Kaliumtason laskuun syypäinä pidetään juomien sisältämiä sokereita ja erityisesti kofeiinia. Kaliumtason on nimittäin todettu laskevan myös sokerittomia juomia nautittaessa.

Eli kofeiini ei olekkaan lihaskasvun kannalta hyväksi, ei siis kannata vetää kofeiinia jos haluaa lihasta kasvattaa. :puntti:

No kyllähän se aika pahaa tekee hampaille kun kuulemma lähtee kokiksella vessanpytystäki liat pois :D vähän oon lukenu juttuja ni kyllä meni limsalakko päälle :D

No kyllähän se aika pahaa tekee hampaille kun kuulemma lähtee kokiksella vessanpytystäki liat pois :D vähän oon lukenu juttuja ni kyllä meni limsalakko päälle :D
Niimpä, mutta kyllä jos vessan pönttö on likanen niin ei muutaku lidlistä halpaa kolaa täyteen koko pytty ja antaa olla 24h niin ei ole enää likaa pöntös. :thumbs:

Itsehän en ole ikinä perustanut cola juomista yhtään..eiku ei perkele..otin tänään kaverin colasta siemauksen. :(

Mutta joo, itse juon yleensä juissia tai Rodeo tai Madcrock juomia tai sitten jaffaa.
Sanotaanko että energia juomia 1L max viikos..tällä viikolla olen juonut vain yhden 0.25L tökin. Tosin juomien tilalta 8 suklaapatukkaa jne =|
Toisilla cola addiktio, toisilla karkki addiktio.

Itse en pahemmin viikolla limukoita napsi, mutta aika perinteisesti menee se 2 pulloa viikonloppuna.. Pitäisi siihen yhteen saada vähennettyä.

No tuota nyt en usko.
Minäpä uskon. En nää kyllä mitään syytä miks colajuomat ois sen pahempia ku muutkaa limukat. Energiajuomissa sen sijaan on suuremmat määrät sokeria ja kofeiinia. Itehhän en oo limukoita tai energiajuomia lipittäny vuosikausiin. Oisko joku 3-4 vuotta viimesimmästä tölkistä/pullosta.

Energiajuomassa ja perus kokiksessa taitaa sokeria olla ihan saman verran.
On siinä pieni ero. Batteryssa on 11,5 g/100g ja Coca Colassa on 10,6 g/100g. Tai ei mulla nyt oo tölkkejä ja pulloja joista voisin varmistaa, mutta jos Tuotewikiin on uskominen. Batteryn omilla sivuilla ei kerrottu mitään.

On siinä pieni ero. Batteryssa on 11,5 g/100g ja Coca Colassa on 10,6 g/100g. Tai ei mulla nyt oo tölkkejä ja pulloja joista voisin varmistaa, mutta jos Tuotewikiin on uskominen. Batteryn omilla sivuilla ei kerrottu mitään.
Oho, melkeinpä gramma :D
Ottaen huomioon vielä mitä kirjoitit "Energiajuomissa sen sijaan on suuremmat määrät sokeria". ;)

Back
Ylös Bottom