Civilization V

Joo mulla ei tuota g&k:ta ollut, se sisältyy tohon brave new worldiin joten skippasin sen (no pari kansaa siitä puuttuu mutta muuten pitäis olla kaikki messissä). Pitää miettiä uusiksi strategiaa... näyttää siltä että pitää rushata arkeologiaan ja pykätä louvre vaikka mikä olis, sitten rohmuta niitä kaivantoja vaikka muilta pelaajilta open bordersin avulla. Ja turhia rakennuksia näyttää olevan paljon,kun eivät enää samat pytingit tuota kulttuuria siinä määrin kuin lisäosattomassa.

Venetsiaa en oo vielä kokeillu, poikkeaako se paljonkin sitten tuosta one city challengesta (joka on muuten lempparimoodi mulla)? :)

Taistelusta en ole tykännyt näissä uusissa Civeissä, sillä minusta tuntuu että mitään strategiaa ei ole, vaan aina jotenkin taistelu menee samalla tavalla. Vain jos on tarpeeksi monta ukkoa, voi voittaa koneen (eli yhteenlaskettu hyökkäyspistemäärä on korkeampi).

En ole näitä lisäreitä pelannut, mutta siinä alkuperäisessä CIV5ssa tietokone on aika vajakki hyökkäämään, pienelläkin porukalla pystyy puolustamaan ihan hyvin kaupunkia. Pitää käyttää maastoa hyödyksi, niin saa bonareita. Hyökkäämisessa sama juttu, äijät oikeisiin paikkoihin ja hyökkäämään oikeita tyyppejä vastaan oikeaan aikaan, niin kyl se siitä pienemmälläkin porukalla. Kaupungin kaataminen tietty on helpompaa, mitä järeempää kalustoa on mukana ja mitä enemmän :)

Oon tuota Civ 5 G&K pelannu kingillä, mutta en oo läpi päässyt vielä kertaakaan. Aina löytyy joku runaway civ, joka tuhoaa kaiken. AI on monesti idiootti ja reakoi ihan liian myöhään, jos joku on karkaamassa aivan täysin teknologiassa jne. Selkäänpuukottavat ihan liikaa myös..
Onko tipsejä miten sen kingin selvittäs? Prince on ihan liian helppo, mutta kingi tuntuu mahdottomalta. Oon nukeihin asti päässy kingillä vielä kärki civeinä, mutta sen jälkeen tullut tuomio.

Tossahan on voinu käydä vaan paska tsägä. Jos joku Korea on toisella puolella palloa ja selviää hengissä naapureistaan, niin aika helpostihan se voi karkaa. Kannattaa varmaan kattoa, että onko noita AI:ta, jokka tuottaa todella paljon tiedettä liikenteessä ja sitten jos alkaa näyttämään pahalta, niin massahyökkäys pääkaupunkiin. Tähän toki täytyy varautua jollain tavoin.

Brave New Worldia en ole vielä kokeillut, kun öisin on ihan kiva nukkuakkin....

Oon tuota Civ 5 G&K pelannu kingillä, mutta en oo läpi päässyt vielä kertaakaan. Aina löytyy joku runaway civ, joka tuhoaa kaiken. AI on monesti idiootti ja reakoi ihan liian myöhään, jos joku on karkaamassa aivan täysin teknologiassa jne. Selkäänpuukottavat ihan liikaa myös..
Onko tipsejä miten sen kingin selvittäs? Prince on ihan liian helppo, mutta kingi tuntuu mahdottomalta. Oon nukeihin asti päässy kingillä vielä kärki civeinä, mutta sen jälkeen tullut tuomio.

Vanhana Civ-veteraanina vedin king-tasolla pelin läpi ekalla yrityksellä :) (small map, vain aika ja dominointi voittomahdollisuudet, muut asetukset oletuksella.

Voiton avaimet oli suuri pääkaupunki, johon satsasin alusta asti kaiken (lopussa koko tais olla jotain 45-50) ja se että sinnittelin pitkälle vain 3:lla kaupungilla, jotta sain nopeasti kerättyä policyja. Suuren pääkaupungin ansiosta sain helposti rakennettua reilusti yli puolet ihmeistä. 1900-luvulla alkoi massiivisen sotakaluston rakentelu. Tässä vaiheessa yks Civ oli karannut aika suureen pistejohtoon (muistaakseni tilanne oli pahimmillaan noin 1600 - 1000 sen hyväks). Sotaa kestikin sitten n. 1970 vuodesta pelin loppuun, jolloin tuli reilu pistevoitto.

Edit. Luulen että voittoa ei olisi tullut ilman ydinpommeja. Meinasin jäädä suurimman Civin kanssa tappiolle, kun en saanut solmittua rauhaa tarpeeksi hyvillä ehdoilla (jostain syystä ahneet paskiaiset halusivat takaisin kaupungit, jotka olin heiltä valloittanut), joten roiskaisin heidän suuntaansa pari atomipommia jonka jälkeen rauha saatiin solmittua seuraavalla vuorolla :D
Tämä antoi sopivasti aikaa valmistautua uuteen hyökkäykseen, tietysti ydinkärkien kera.

Mulla on kyllä tolla Kingillä täytyny voittaa melki ennen vuotta 1950, muuten sen melki vie kone. Tosin pelaan isommilla kartoilla.

Mulla on kyllä tolla Kingillä täytyny voittaa melki ennen vuotta 1950, muuten sen melki vie kone. Tosin pelaan isommilla kartoilla.

Saattaahan se olla vaikeempikin isommilla kartoilla. Omassa koneessa ei tahdo oikein vääntö riittää noihin isompiin ja muutenkin helpompi keskittyä micromanagerointiin kun joka vuoro ei vie yli 5min.

Jos edellinen vaikeustaso on liian helppo ja seuraava taas liian vaikea niin sitä eroa voi lieventää valitsemalla kartaksi archipelagon. AI ei oikein tunnu handlaavan meritaistelua, itte pidättelin Emperorina one-city challengessa vihollisten battleshippejä aisoissa frigaateilla. Eivät rohjenneet hyökätä jostain syystä... ja sitten kulttuurivoitto napsahti pari vuoroa ennen vihun space victoryä. Perhanan ruotsalaiset ja zulut liittoutui niin meinas tulla turpiin. :D

Ylivoimaisesti vittumaisimpia vihuja on barbaarit. Moni peli menny resettiin niiden takia.

Barbaarit aina hamuamassa workereja, vaikkei ne niillä mitään teekkään. Montako workeria te muuten pidätte yleensä? 1/kaupunki?

Pää kaupungissa (ja yleensä muissakin isoissa/nopeasti kasvavissa) mulla on aluks 2-3 workeriä, että saa nopeesti ainakin niin monta ruutua ehostettua kuin kaupunki saa sillä hetkellä hyödynnettyä. Sen jälkeen riittää hyvin 1 per kaupunki ja lopussa yleensä huomattavasti vähemmän.

Kokeilin ekaa kertaa Emperorilla ja lätkäisin vielä kaupan päälle large mapin ja epic game speedin. Epic speed sopi hyvin sotapeliin (Bismarck), mutta aloin polkemaan paikallaan 1200-1300 luvulla. Asiaa ei auttanut 4-5 ratkaisemattomaan päättynyttä sotaa rakkaan naapurin Babylonian kanssa. Sitten huomasin että Arabialla ja inkoilla oli liki tavoittamaton etumatka ->nerd rage->lopetus :) Emperorilla pitää näköjään suunnitella etukäteen aika tarkkaan mitä tekee. Isolla kartalla latausajat alkaa olemaan aika tuskaa, toisaalta tykkäsin että kaikkea oli enemmän.

Eilettän Babylonilla oli taas yritys king tasolla... Kartta ei suosinut ja olin kukkuloiden ympäröimänä enkä päässyt laajentamaan kunnolla mihinkään. Sciencia tuli kerättyä nopeasti ja siinä oli johtoasema, mutta lopuksi rakas naapurini päätti tehdä maihinnousun ja peli päättyi. vittu.

Jabbar: Ooks joskus epic speedillä vetäny loppuun asti? Kovasti perse puutuu sen pitusessa sessiossa. Ite ei oikein jaksa savettaa ja niitä vanhoja pelejä pelaa toisena päivänä.

Vitosta kokeilin vasta ekan kerran epic speedillä. Hirveästi kun ei ole peliaikaa, niin tuota keskenjäänyttä peliäkin pelasin pari viikkoa :) Pelin alkuvaiheeseen ja/tai sotiin epic sopi mun mielestä hyvin.

Hankin itselleni Civilization V:n, kun alkoi tuo Age of Empireksen pelaaminen jo puuduttaa. Hieman opettelua vielä kaipaa, mutta pirun hyvältä vaikuttaa! Ilmeisesti pelaan liian helpolla vielä, kun ei nuo naapurivaltiot hyökkäile ollenkaan. Barbaareita vaan joutuu tuhoamaan.

Ite oon huomannu, että jos et pidä sun naapurin rajalla jatkuvasti muutamaa yksikköä joukkoa näyttipaikalla, niin tulee muutaman vuoron sisään heti yllätyshyökkäys. Ihan sama vaikka olisit paras kauppakaveri hänen kanssa.

^Asiaan vaikuttaa myös armeijoiden kokonaiskoko (pienimmän armeijan omaava ei säästy kovin pitkään) ja siitä kuka sattuu naapuriksi. Aggressiiviset johtajat/psykopaatit, esim. Montezuma ja Nobunaga saattavat hyökätä puskista vaikka olisivat materiaaliltaan alakynnessä. Toisaalta yksiköiden pitäminen rajan pinnassa herättää ymmärrettävästi epäilyjä kaikissa.

Meikä on ihan hätää kärsimässä noitten barbaarien kanssa. Jumalauta niitä tulee koko ajan hirveinä aaltoina suoraan pääkaupungin liepeille. Paras tapa päästä niistä eroon on jousimiehet, mutta ennen kuin niitä saa, niin vituttaa ihan uskomattomasti. Lisäksi en tajua sitä, miksi mulla on jatkuvasti kulta lähes nollilla, vaikka trading posteja on ihan vitusti. Ei ymmarra. Sama Happinessin kanssa, aina alle 10.

Masterpiece sanoi:
Lisäksi en tajua sitä, miksi mulla on jatkuvasti kulta lähes nollilla, vaikka trading posteja on ihan vitusti. Ei ymmarra. Sama Happinessin kanssa, aina alle 10.

Rakennatko kaikki kullan tuottoa lisäävät rakennukset heti kun mahdollista? (market,bank jne.). Ison armeijan ylläpitämiseen menee yllättävän paljon myös kultaa. Happinessin kanssa oon ite saanut taistella. Varsinkin keskivertoa vaikeammilla peliasetuksilla tulee vaikeuksia pysyä plussalla. Happinessia tuottavat policyt ja wonderit auttavat hyvin. Tosin se kai riittää että se on plussalla. Lisähyötyä ei kai ole +30 happinessista verrattuna +1:een. (?)

Hyvä peli kyllä kaiken kaikkiaan. Kiinnostus pelaamiseen ylipäätään on mulla lopahtanut melko olemattomaksi jo monia vuosia sitten, mutta tätä peliä jaksoi hakata pitkään.

Pelailen ite toisinaan vieläkin, tullut jokaista civiä hakattua I:sta lähtien. Enpä kylläkään jaksa enää pelata kuin oikeastaan Immortalilla jos hakee viihde/vaikeusarvoa optimiin, Deitylläkin on tullut voitettua, mutta se vaatii sitten jo aika lailla järjenkäyttöä ja mikromanagerointia. Sotiminen on kuitenkin aika puuduttavaa vitosessa, melkein mielenkiintoisempaa lähteä tekemään esim. kulttuuristrategiaa. Toivottavasti seuraavaan tulisi jokin megauudistus, toistaiseksi jokaisessa civissä samat mekaniikat pelaa aina. Vitonen tosin oli eka jonka pääsin deityllä läpi.

- - - Updated - - -

Rakennatko kaikki kullan tuottoa lisäävät rakennukset heti kun mahdollista? (market,bank jne.). Ison armeijan ylläpitämiseen menee yllättävän paljon myös kultaa. Happinessin kanssa oon ite saanut taistella. Varsinkin keskivertoa vaikeammilla peliasetuksilla tulee vaikeuksia pysyä plussalla. Happinessia tuottavat policyt ja wonderit auttavat hyvin. Tosin se kai riittää että se on plussalla. Lisähyötyä ei kai ole +30 happinessista verrattuna +1:een. (?)

Hyvä peli kyllä kaiken kaikkiaan. Kiinnostus pelaamiseen ylipäätään on mulla lopahtanut melko olemattomaksi jo monia vuosia sitten, mutta tätä peliä jaksoi hakata pitkään.

Taitaapi extrahappinesista olla iloa ainakin joidenkin policyjen kanssa, lisää esim. kulttuuria.

Asukkaiden/kaupunkien määrä tiputtaa happinessia, joillakin policyilla pystyy tosin auttamaan tätä. Alussa omat luksusresurssit on avainasemassa. Ekan kaupungin lähellä on aina kaksi eri luksusresurssia ja pari seuraavaa kaupunkia kannattaa laittaa sopiviin paikkoihin, mikä auttaa suoraan myös kassavirtaongelmaan.

Extrahappiness -> Golden Age!

Back
Ylös Bottom