Ei oo kysymys siitä mitä kukin arvostaa. Säännöt on säännöt ja niiden mukaan mennään. Tietysti, jos yleinen mielipide todella laajalti kääntyisi estetiikkaa arvostamaan, niin toki säännötkin voisivat muuttua, mutta IMO tähän suuntaan ollaan menty välttämättömistä syistä. 70-luvulla ja aiemmin estetiikka oli kova sana ja hyvä niin, mukava katsella tuon ajan kuvia nyt. Mutta asiat menee eteenpäin; kuinka kauan jaksaisimme katsella kreikkalaisia patsaita? Ne ajat on mennyttä. Massa määrää tänä päivänä. Ei musiikkikaan ole samanlaista kuin ennen, ja porukka ei hiffaa että ei takaisin voi mennä. Ei tähän päivään olla tultu siksi, että tultiin suuruudenhulluiksi ja haluttiin aina vain uutta, vaan siksi, että vanha koluttiin puhki. Totta kai kun uutuuksista saadaan tarpeeksi, niin voidaan tuoda elementtejä vanhoista asioista takaisin. Mutta estetiikka? Mitä kehonrakennuksesta tulisi? Nykyään kun on jo useammalla mahdollisuus kasvaa Colemanin mittoihin, niin mikäli massaa karsittaisiin estetiikan nimissä, meillä olisi läjä ihan saman kokoisia äijiä, ja se jolle on Jumala kauneimmat raamit suonut, voittaisi. Moni ei hiffaa, että Arskan ja Zanen aikoihin ei ollut paljoa tosibodaajia. Heillä todellakin oli varaa muovata kroppaansa haluamakseen. Todellakin kehonrakennuksen kulta-aikaa, heidän saavutuksiaan ei kukaan ota pois, mutta ei niitä enää tarvita lavoille.
Herää kysymys: kuinka kauan kehonrakennus jatkuu nykyisellään? Aika isoja ovat/ovat olleet Coleman, Cutler, Greene... vaikeaa turvota kookkaammaksi. Mikä on seuraava muutos? Entiseen ei palata, ei varmasti. Siitä ei saada enää mitään irti.
Tottakai säännät on sääntöjä ja niillä mennään mutta se ei silti tarkoita että lopputulos olisi paras mahdollinen. Kyllähän minä voin tuon kropan arvostaa vaikka maailman parhaaksi tällä hetkellä mutta eihän se tietenkään sitä Olympia-voittoa silti tuo. Mun mielestä lähes kaikki nykyhuiput ovat pilanneet kehonsa tuossa massakilpailussa loppujen lopuksi. Cutler, Coleman, Greene ja mun mielestä myös Heath näyttivät paremmilta hiukan pienempinä kuin mitä se "huippukunto" on ollut. Philillä tietysti tuo keskivartalo on pysynyt vielä kurissa mutta tuo kapela raami on kyllä jo niin täyteen tungettu lihaa että ei kyllä enempää tarvita ainakaan.
Oletko oikeasti sitä mieltä että on mukavaa katsella noita raskausmahoja mitä joka toisella nykyään on kun se on se mitä "vaaditaan" jotta saavutetaan "riittävät" lihat? Perse edellä puuhun mennään jos massa on se ainoa arvostelukriteeri eikä se onneksi näin olekkaan. Vertaus Arskan ja Zanen aikoihin vähän ontuu koska tuolloin ei ollut myöskään bodareilla jalkoja juurikaan ja Cedillä ne on aika riittävät jo mielestäni. Sitä samanlaista estetiikkaa minä silti edelleen arvostan mitä oli joskus ennen enemmän tarjolla. Kyllä minusta Cedissä sitä kokoa alkaa olla jo ihan riittävästi ja toivotaan ettei nyt ihan vallattomasti tuosta aleta enää kasvamaan.