Laji ei vaadi kovin kovaa kuntoa varsinkaan aluksi, mutta tasokokeen hyväksytty suorittaminen edellyttää että pystyy tekemään tietyn määrän lihaskuntoliikkeitä, kuten Miglu totesi. Peruskurssi kestää kai pari-kolme kuukautta, joten kyllä siinä ajassa kunto ehtii kohota. Muista, että ei ole minkään voittoa tavoittelevan yrityksen edun mukaista karsia maksavia asiakkaita liian kovalla kädellä.
Olen treenannut KM:aa CAF:ssa, ja ohessa lyhyesti hyviä ja huonoja puolia. Pohjautuu puhtaasti omiin näkemyksiini ja kokemuksiini parin vuoden takaiselta ajalta.
+ treenejä on paljon peruskurssin jälkeen (toista kymmentä viikossa, sekä aamupäivällä että illalla), ja yhdellä lukukausimaksulla saa käydä kaikkien lajien treeneissä, joista on suorittanut peruskurssin CAF:ssa. Lisäksi on kaikille avoimet kuntopiirit, (surkean pienen) kuntosalin käyttöoikeus jne.
+ treenit on jaettu tasoryhmiin
+ osa ohjaajista on todella hyviä & innostavia
- treenien taso vaihtelee huomattavasti; välillä treenit ovat pelkkää kuntopiiriä ilman sen kummempaa tekniikkaharjoittelua, ja aivan liian usein tekniikkapainotteiset treenit olivat sellaisia, että ohjaaja vain sanoi "kerrataan erilaisia kuristuksista vapautumisia; käykää läpi niitä mitä tulee mieleen". Käytännössä tekniikoita opetti oma senhetkinen treenikaveri, eikä treenin vetäjä (=sertifioitu opettaja)
- käytännössä tasoryhmiin jako ei toiminut, vaan vaikka lukujärjestyksessä luki, että tasot 1-2 sali 1 ja tasot 3-6 sali 2, treenit vedettiin koko porukalle yhdessä salissa (tähän on kuulemma tullut muutosta viime aikoina)
Yhteenvetona sanoisin, että jos aiot jatkaa KM:aa peruskurssin jälkeen (ja varsinkin jos jokin muukin CAF:n tarjoamista lajeista kiinnostaa), saat CAF:ssa hyvin vastinetta rahoillesi, koska treenejä on niin paljon. Opetuksen tasoa en voi verrata muihin KM-seuroihin, koska en ole muualla lajia treenannut, mutta käsittääkseni esim. Primefighters Herttoniemessä nauttii suurempaa arvostusta.
Jos olisin itse aloittamassa KM:n enkä olisi vuorotyössä (joka rajoittaa treeneihin osallistumista), saattaisin itse valita Primefightersin.