Bulkkaus ruokavalio ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VeGe
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin elikkäs ensinnäkin tiedän että näitä ketjuja on jo useita, mutta yksikään niistä ei vaan sovi yksinkertaisesti minun päivärytmiini. Olen käynyt salilla vuosia pitäen välillä pitempiäkin taukoja loukkaantumisten vuoksi. olen 21-vuotias 175cm pitkä ja paino heilu 70-75kg välillä, ja minulla on todellaki nopea aineenvaihdunta esimerkkinä vessassa istuminen vähintään 3-4 kertaa päivässä hikeni ei kerkeä edes muuttua hien hajuiseksi ja hikoilen todella PALJON esim treenatessa. mutta asiaan elikkäs ruokavalioni on myös aivan päin mäntyä eli en yksinkertaisesti tiedä enää mitä tehdä massanlisääjät yms muut tulee paskana samantien ulos. Ystävällisesti pyydänki apua jos joku voisi minua opastaa tässä asiassa

aamuni alkaa kello 2 jälkeen yöllä kun herään. Puoli 3 olen jo töissä, en tässä ajassa kerkeä kuin pukemaan juomaan kahvit ja tekemään aamutoimet en siis syö aamupalaa en halua kuitenkaa menettää vähiä yöuniakaa sen takia että heräisin kello 12 yöllä tekemää aamupalaa niinku joku täällä keskustelussa tulee sanomaan ja moni myöskin sanoo että pitäisi mennä aikaisemmi nukkumaan mutta kuka 21-vuotias nuori henkilö menee 17.00-18.00 suunnilleen nukkumaan että saisi tarvittavat yöunet ? EI KUKAAN.

Aamupala: kello 5.30 töissä kahvitauolla eli siis todella kiireessä sämpylä jossa makkaraa juustoa margariinia joskus puuroa lasi maitoa mehua mahdollisimman nopeata siis.

Lounas: kello 11.00 olen töistä juuri tulleena todella väsynyt enkä aina edes jaksa syödä saati edes miettiä ruokaa.. mutta yleensä tässä vaiheessa syön kevyesti jtn valmisruokaa rahkaa sämpylää leipää tai teen itse jotain nopeata ja menen nukkumaan päiväunet

Päivällinen: kello 15.00 normaalia kotiruokaa leipää juustoa makkaraa maitoa tästä sittenki mennää iltaan asti samalla ruualla sekä myös proteeinijuomat... ja tulevaisuudessa massanlisääjät

Iltapala: päivällisen jäämiä leipää tai kaupan valmis juttuja plus rahkaa

Tiedän myös että ei saisi kerralla syödä ähkyä vaan parin tunnin välein kevysti ja välipalat pitäisi ottaa mukaan. aamuyöstä kello 02.00-10.00 joka on kuitenki päivästä jo 8 tuntia en oikeastaa kerkiä syödä juuri yhtään mitää työni takia, työskentelen omassa yrityksessäni jossa kiire on koko ajan ja ruokailuun ei juuri noiden tuntien aikana jää aikaa minulla ei siis ole mitää ruokatunteja yms.. ELIKKÄS tarvitsin apua mitä syödä ja miten tuon aikataulun mukaan. Kiitoksia jo etukäteen jos joku edes viitsii asiassa auttaa :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Mahdollisimman nopeaa"
"Kiireessä"
"ei jaksa/kerkeä syödä"

glhfv. :rolleyes:

Ja miksei sais kerralla syödä ähkyä jos se ei päivän toimiin vaikuttais? Ite harrastan juurikin tätä, ja hyvin on toiminut. Jos duunis ei vaadi älytöntä aktiviteettia niin massu täyteen safkaa vaan.

Ja tosta nukkumisesta: Eipä niin. Ei kukaan 21v normihenkilö tee noin, mutta en tunne kovin montaa 21v normihenkilöä joka duunaa tommosia kellonaikoja. Jonkun ne on nekin hommat tieten tehtävä, propsit siitä. :)

Pähkinänkuoressa: Ala syömään pähkinöitä välipalaksi ja painota ruoka-aikoina kiinteään proteiinipitoiseen safkaan. Sen jo pitäs jollain tavalla auttaa.

Noniin elikkäs ensinnäkin tiedän että näitä ketjuja on jo useita, mutta yksikään niistä ei vaan sovi yksinkertaisesti minun päivärytmiini.

Mikä siinä on niin vaikeaa? Laitat sopimaan päivärytmiisi. Samalla tavalla varmaan puet, harjaat hampaat ja käyt vessassa kuin jokainen muukin, alkoi aamu mihin aikaan tahansa. Yksi herää 02, toinen 07 ja kolmannella "aamu" alkaa klo 12. Tehosekoittimeen kaurahiutaleita, maitoa, protskujauhoa, vettä, marjoja, banaani yms. ja sekaisin. Menee ehkä 2min valmistaa ja juoda, tai otat matkalle mukaan. Monet muutkin ateriat voi laittaa kätevästi illalla valmiiksi ja syödä matkalla jos siihen ei kotona ole muutamaa minuuttia aikaa. Jos ei siltikään aamulla aterian syöminen/juominen niin se on sitten omaa saamattomuutta, eikä siinä muiden neuvot enää auta:)

ruokavalioni on myös aivan päin mäntyä eli en yksinkertaisesti tiedä enää mitä tehdä massanlisääjät yms muut tulee paskana samantien ulos.

Älä käytä massanlisääjiä jos ne tulevat suoraan läpi. Ota reilusti hitaasti energiaa antavia ruokia kuten kaurahiutaleita (/muuta puuroa), bataattia, rasvoja, erittäin kuitupitoisia leipiä jne... Jos nekin tulevat välittömästi läpi sulamattomina niin sitten on kyllä syytä mennä lääkärin juttusille. Jos taas käy niin että ruokailun jälkeen on heti paskahätä niin se ei todellakaan tarkoita että mainitsemasi massanlisääjät tulisivat suoraan läpi. Mikään ruoka/juoma ei muutu ulosteeksi minuuteissa, vaan kyse on aikaisemmista aterioista. Ruoansulatuselimistö vaan toimii niin että pidemmällä kierrossa oleva tavara saa lisää vauhtia kun sisään laitetaan uutta tavaraa.

en siis syö aamupalaa en halua kuitenkaa menettää vähiä yöuniakaa
Ei voi edes verrata aamupalaan käytetyn viiden minuutin tuomaa kehitysetua siihen että jättäisi aamupalan täysin väliin ja nukkuisi 5min pidempään. Jos ei halua tehdä välttämättömiä asioita (treeni, ruokailu, lepo) niin ei kannata odotaakaan kauheasti kehitystä. Ja jos yhden osa-alueen laiminlyö täysin niin mikä järki noita muitakaan on sitten tehdä. Vähän sama kuin polkisi eteenpäin fillarilla josta on rengas puhki mutta ei viitsi paikata sitä tai järjestää aikaa paikkaamiseen.

kello 02.00-10.00 joka on kuitenki päivästä jo 8 tuntia en oikeastaa kerkiä syödä juuri yhtään mitää työni takia, työskentelen omassa yrityksessäni jossa kiire on koko ajan ja ruokailuun ei juuri noiden tuntien aikana jää aikaa minulla ei siis ole mitää ruokatunteja yms..

Sama homma kuin aamupalalle: sapuskat valmiiksi. Kyllä varmaan joku minuutin tauko on että ehdit hakea eväät jääkaapista ja vaikka kusella käydessä lappaat samalla perinteistä kaurahiutaleet, omenasose & tonnikala eväsrasiasta lusikalla.

Omasta tehokkuudesta ja etukäteisvalmisteluista on hyvin paljon kiinni miten ruokailut onnistuvat. Vaatii aikaa ja vaivaa, mutta eipä täällä ole muillakaan yksityiskokki tuomassa lautasta tasan kolmen tunnin välein naaman eteen.

En ymmärrä mikä tässä on ongelma?, ainoa ongelmasi on aikaansaamattomuutesi. Sovitat vaan ruokailusi hereillä olo aikataulusi mukaan. Jos meinaat nukkua riittävästi, niin sinun tapauksessasi se on silloin 02:00 - 18:00 välinen aika, piste.

Tälle aikavälille suunnittelet ruokailut ja treenin. Et kyllä kerkeä esim. kavereita tapailemaan, sillä yleensä ihmiset pääsevät töistä 16:00-17:00, mutta sille ei voi mitään jos meinaat panostaa treeniin.

Esimerkki:

01:30 herätys

ATERIA 1: keität puuron (ei mene montaa minuuttia), ja pari palaa ruisleipää kylkeen, ehkä heität vielä sheikkerillisen heraa ja öljyä perään. Ei mene kauan.

02:00 pakkaat reppuun pari herajauhetta sisältävää sheikkeriä ja pullon rypsi/oliiviöljyä (+riittävästi vettä näiden sekoittamiseen, jos työmaalta ei mistään saa) lähdet töihin, saavut töihin 02:30

05:30 VÄLIPALA 1: vetaset kahvit naamariin ja perään heraa + öljyä (helppo ja nopea tapa saada proteiinia ja energiaa)
.
08:00 VÄLIPALA 2: taas hera + öljy

11:00 ATERIA 2: käyt jossain lounaspaikan seisovasta pöydästä syömässä

11:30 - 13:00 päikkärit jos väsyttää

13:00 kahvi + pieni annos heraa ennen treeniä + muut pre-workout loaderit yms jos käytät.

14:00 - 15:00 treeni, treenin jälkeen palkkari

16:00 ATERIA 3: runsaasti energiaa sisältävä ja proteiinipitoinen ateria (teet ison satsin koko viikoksi vapaapäivänä, niin ei tarvi joka päivä alkaa tekeen)

18:00 iltapalaksi jotain proteiini ja rasvapitoista, tai sitten kaseiinia.

Kiitoksia kaikille! Mutta onko tuolla miten suuri vaikutus jos aamupalan nauttiikin 2 tuntia heräämisen jälkeen ? kyllähän sitä muuttaisi mieluusti että menisi aikaisin nukkumaan mutta sekun ei onnistu uni ei vaan tule! helpommin sanottu kuin tehty, joskus ei edes päiväunilla saatan nukkuaki viikonpäivien matiketope öinä yhteensä vaan 20 tuntia..... ja tämä ei todellakaa ole kiinni saamattomuudestani kulutan energiaa päivän aikana hirveästi. hommia riittää ihan iltaanki asti uni ei vaan aina oikein ota tullakseen... välipaloja voin tottakai lisätä väleihin niinku sanoin ja moni onkin suositellut tuota lounaspaikan ruokaa minulle :). oikeita eineksiä minä tässä kysynkin juuri että mitä syödä..

Kiitoksia kaikille! Mutta onko tuolla miten suuri vaikutus jos aamupalan nauttiikin 2 tuntia heräämisen jälkeen ? kyllähän sitä muuttaisi mieluusti että menisi aikaisin nukkumaan mutta sekun ei onnistu uni ei vaan tule! helpommin sanottu kuin tehty, joskus ei edes päiväunilla saatan nukkuaki viikonpäivien matiketope öinä yhteensä vaan 20 tuntia..... ja tämä ei todellakaa ole kiinni saamattomuudestani kulutan energiaa päivän aikana hirveästi. hommia riittää ihan iltaanki asti uni ei vaan aina oikein ota tullakseen... välipaloja voin tottakai lisätä väleihin niinku sanoin ja moni onkin suositellut tuota lounaspaikan ruokaa minulle :). oikeita eineksiä minä tässä kysynkin juuri että mitä syödä..

Ehkä ois helppoa myös ottaa vain oikea rytmi jättämällä ne päikkärit pois? Kyllä se yöuniin vaikuttaa, kun nukkuu päikkärit. Jätäpä ne siis pois vaikka kuinka väsyttäs ja mee ajoissa nukkumaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom