Bulkin aloittaminen vai dieettaus?

Ikä 16, paino 80kg, pituus 179cm ja rasva% jossain 18-20 paikoilla.

Juu elikkä on ollut harkinnassa tuon bulkkauksen aloittaminen, mutta en ole vieläkään varma sen kannattavuudesta valmiina olevan rasvan takia. Kannattaisiko minun polttaa rasvat alemmas ja sitten aloittaa massankeräys?

Aloitin salilla käynnin noin vuosi sitten ja nykyään käyn siellä 4-6kertaa viikossa. Olen tällä hetkellä dieetillä ja kalorit ovat ~1800kcal per päivä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ikä 16, paino 80kg, pituus 179cm ja rasva% jossain 18-20 paikoilla.

Juu elikkä on ollut harkinnassa tuon bulkkauksen aloittaminen, mutta en ole vieläkään varma sen kannattavuudesta valmiina olevan rasvan takia. Kannattaisiko minun polttaa rasvat alemmas ja sitten aloittaa massankeräys?

Aloitin salilla käynnin noin vuosi sitten ja nykyään käyn siellä 4-6kertaa viikossa. Olen tällä hetkellä dieetillä ja kalorit ovat ~1800kcal per päivä.

Jatka vain diettiä hetki. Noilla rasvoilla, oman kehon perusteella, ei juuri bulkkaus kannata. Voithan myös kokeilla jonkun sortin syklittelyäkin, jossa ollaan kuitenkin pääosa ajasta miinuksilla. Jos oot vielä kovasti kasvuiässä, niin kovin pitkää diettiä ei ehkä kannata pitää.
Kannattaa siis ottaa aivot käteen ja miettiä mitä sä haluat. Teet päätökset ja suunnitelmat sitten sen mukaan.

Kyllä sun kannattais melkein noin 1½-2kk dieettailla. Testosteroni on muutenkin korkeimmillaan noin 10-12% rasvoissa ja muutenkin esimerkiksi bulkissa jos rasvat on yli 20% niin suurin osa tulevasta massasta onkin rasvaa.

Yhtenä selittävänä tekijänä tälle muutokselle lihas-rasva -suhteessa on juuri se, että kun rasvaa on riittävästi, testosteroni laskee ja insuliiniherkkyys heikentyy.

En kyl suosittele diettaamaan ketään alle 18v.. Pienillä plussilla, jos tuntuu läskiä tulevan liikaa niin sitten nollilla muutetaan sitä läskiä lihakseksi pikkuhiljaa..

Anteeksi! En ehtinyt korjaamaan tuota postiani, mutta olen siis 15vuotias, en 16. Kerronpa nyt vielä vähän taustastani. 14vuotiaana eli n. vuosi sitten, painoin lähelle 120kiloa (eli olin todellakin ylipainoinen). Olen pudottanut painoni nyt 80kiloon vähän alle vuodessa, mutta nyt kun sitä ajattelen vähän viisaampana huomaan ettei se ollut todellakaan hyvä tehdä noin nopeasti.

Motivaationi jatkaa ja saada kehoni parhaaseen kuntoon mihin minä voin sen saada tulee siitä, että tahdon joskus kilpailla kehonrakennuksessa. Joten kaikki mahdollinen apu/neuvot ovat todellakin arvostettuja :)

Kiitos tähän asti tulleista neuvoista ja taidan jatkaa siis dieettiä kunnes rasvat ovat siinä 10%-12%. Jos jollakulla on aikaa niin voisi toki antaa vinkkeliä dieettiinkin!

Älä turhia intoile tuossa iässä.. Niin painojen, kuin tuon dieetinkin suhteen. Turha varmaan alkaa luettelemaan mihin kaikkeen tuossa iässä tarvii energiaa jne..

Tossa iässä on mahdollista recompittaa helposti syömällä vain maintenance kaloreilla ja treenaamalla kovaa oikeanlaisella ohjelmalla. Itse kuitenkin clean bulkkaisin jonkin aikaa ensin ennenkun minkäänlaista cuttia lähtisin tekemään.
http://www.youtube.com/watch?v=4GgbzzOZlaY

Tuossa tuli nuorelle miehelle aika paljon ammattitermistöä.
Tarkoitan viestiketjun aloittajaa - mutta ehkä toi YouTube video vähän valaisee, ettei mene pää sekaisin ihmeellisten sanojen tulvassa.

Älä missään nimessä aloita bulkkia noin suuren painon pudotuksen jälkeen. Elimistön rasvasolut ovat "valppaina" varastoimaan takaisin kaiken menetetyn rasvan. Jos pää kestää, niin tiputtelisin painon 70-75kg tienoille ja sen jälkeen yrittäisin pitää painoni niissä lukemissa treenamalla järkevästi ja syömällä terveellisesti. Kasvuiässä kannattaa välttää monien harrastamaa dieetti/bulkki-syklittelyä ja keskittyä enemmän tasaiseen ravinnon saantiin.

Minkä takia alle 18v ei saa dieettailla?

Varmasti painon pudottaminen on järkevää, jos on selkeästi ylipainoa, mutta sekin olisi syytä tehdä hitaasti ruokailutottumuksia muuttamalla. Liian rankka dieettailu voi häiritä pituuskasvua ja hormonitoimintaa. Kuitenkin teini-iässä se elimistö miehistyy/naisistuu, joten turha sotkea tuota prosessia vetämällä dieettejä, jos moiselle ei ole todellista tarvetta.

Varmasti painon pudottaminen on järkevää, jos on selkeästi ylipainoa, mutta sekin olisi syytä tehdä hitaasti ruokailutottumuksia muuttamalla. Liian rankka dieettailu voi häiritä pituuskasvua ja hormonitoimintaa. Kuitenkin teini-iässä se elimistö miehistyy/naisistuu, joten turha sotkea tuota prosessia vetämällä dieettejä, jos moiselle ei ole todellista tarvetta.

Siinähän se vastakkiin jo mun puolesta. Toki en ajattellut vastatessa että jos joku on sairaalloisen ylipainoinen.

Älä missään nimessä aloita bulkkia noin suuren painon pudotuksen jälkeen. Elimistön rasvasolut ovat "valppaina" varastoimaan takaisin kaiken menetetyn rasvan. Jos pää kestää, niin tiputtelisin painon 70-75kg tienoille

Löytyisikö tälle väitteelle jotain tutkimustietoa tueksi kun taas alkaa kuulostaa aika paljolti "Broscienceltä"

Löytyisikö tälle väitteelle jotain tutkimustietoa tueksi kun taas alkaa kuulostaa aika paljolti "Broscienceltä"

En jaksa tutkimuksia kaivella, mutta pitkäaikainen dieettaus lisää kortisolitasoja ja laskee esim. testosteronitasoja. Varmasti löytyy pubmedista tutkimuksia, jos kiinnostaa etsiä. Lisäksi dieettaus aiheuttaa leptiinitasojen laskua ja greliinin nousua. Jokainen edelle mainittu hormoni on yhteydessä rasvakudoksen muodostumiseen.

Kuten aiemmin jo mainittiin, rasvasolujen määrä ei vähene laihduttaessa vaan niiden koko ainoastaan pienenee. Tästä johtuen takaisin vanhoihin mittoihin lihominen tapahtuu herkemmin kuin sellaisella, jolla on rasvasolujen määrä pienempi. Pitkäaikaisen dieettauksen aikana myös insuliiniherkkyys paranee, mikä lisää myös rasvakudoksen varastointiherkkyyttä.

Tämän takia olisi syytä pitkän dieetin jälkeen syödä ylläpitokaloreilla jonkin aikaa, että elimistön hormonitasapaino palautuu kuntoon ja vasta tämän jälkeen harkita bulkkausta. Toki entisen ylipainoisen olisi syytä muutenkin bulkata hitaasti, jotta rasvan kerääntyminen pysyisi kurissa.

Jos löytyy vastakkaista tutkimusdataa, niin luen kyllä mielelläni. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom