Bruce Leen treeniliike?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hagakure
  • Aloitettu Aloitettu
Lueskelin artikkelia Bruce Leen painoharjoittelusta ja tuli vastaan liike, jollaista en ole ennen nähnyt, enkä tiedä kannattaako sitä tehdä.

Liike meni siis niin, että Bruce veti tangon rinnalle ja työnsi sen vaakatasossa eteenpäin suorille käsille. Aivan kuin penkkipunnerrus seisten.

Kannattaako tätä kokeilla vai onko tämä olkapäille tappoliike?

Meidän ala-asteen liikunnanopettaja sano, että Tony Halme tekee tota liikettä 170kg:lla. :hyper:

Noh, asiaan... Ite oon tota lämmittelyliikkeennä sillon tällön tehny pystypunnerruksen perään pääasiassa jollain rimpulatangolla ja joskus vähä vähemmän rimpulatangolla. Ei se ainakaan satu mua olkapäissä millään tavalla tai tunnu epämukavalta, mutta en sit tiiä tekeekö mitään annihelenaakaan... Varmaan kuitenkin semmonen liike, ettei kannata lähtee kauheen isoilla painoilla riuhtomaan.

jeap, vois luulla että aika tuskaa olisi olkapäille meinaan minä ainakin teloisin olkapääni käyttökelvottomaan kuntoon.. Tehköö kuka haluaa mutta kuten Kolter sanoi pienillä romuilla ettei tule ahneelle paskaa loppua..

IMO tuo 170kg tuntuu vähän turhankin suurelta ollakseen totta :o

Joskus kauan sitten tuli urheiluruudussa pätkä Mika Halvarin treenaamisesta. Se teki tuota liikettä. Suoritustapana "niin nopeasti kuin mahdollista". Liekö yleisemminkin käytössä kuulantyöntäjillä?

Jotenkin hämärästi tulee mieleen nuoruusvuosilta että olisin tehnyt samantyyppistä käsipainoilla mutta ehkä hiukan yläviistoon ei suoraan eteen. Kyseessä nimenomaan heittolajeihin liittyvät treenit.

Kepponen sanoi:
Joskus kauan sitten tuli urheiluruudussa pätkä Mika Halvarin treenaamisesta. Se teki tuota liikettä. Suoritustapana "niin nopeasti kuin mahdollista". Liekö yleisemminkin käytössä kuulantyöntäjillä?

Näin ite tämän samaisen pätkän ja siinä oli muistaakseni raudat aika perkeleen isot!?

Jossain bodauslehdessä,oiskohan ollu Muscle and Fitness,oli aikanaa juttu Bruce Leestä.Oli jotain painojakin laitettu mitä punttiliikkeissä käytti.Muistaakseni liike oli nimeltään forward hold.Painoina taisi käyttää 50 kiloa (110 paunaa ) mitä lehden toimittajakin ihmetteli..

monet yleisurheilijat, eritoten heittolajeja edustavat treenavat tämän kaltasia "räjähtäviä" liikkeitä.

Itse tein tuota liikettä aikanaan kympin käsipainolla (siis yhdellä) ennekuin aloin salilla käymään. Sopii Leen kaltaisille ihmisille joille tärkeintä ei ole superlatiivit tietyissä ominaisuuksissa (voima, massa ym) vaan tehokas treeni. Melko hyvin liike treenaa vähän koko yläkroppaa, eikä se loppujenlopuksi ole innin paha olkapäillekään, sillä asennot on melko luonnollisia. En suosittele massan kehittämiseen, mutta lyhyiden perusliike treenien tekijöille ihan hyvä tuttavuun.

Leellä oli melko yksinkertaset treenit, joskin oudoilla liikkeillä. Voima treenien lisäksi oli tietenkin taistelulajien tekniikka ja aerobiset treenit, jonka virkaa ajoi jokapäiväinen 12km juoksu (käsitteekseni lähes täyttä). Onhan noissa kokeiltavaa

Halvari teki tuota työntöliikettä yläviistoon, eikä vaakasuoraan. Ainakin sillä kertaa, kun satuin näkemään.

Sehän on totta, että BL tyri oman selkänsä pahasti koska nosteli painoja väärin. Eli ehkä ei paras vinkkien lähde nimenomaan punttitreenin suhteen.

siihen en osaa sanoa mitään osasiko BL tehdä voimaa vai ei, mutta monet urheilijat, jotka tarvitsevat käsiin räjähtävää voimaa tekevät liikettä. tosi hieman yläviistoon, ei suoraan.

liike voidaan tehdä vaakasuoraan rauhallisesti ja staattisestikin, mutta kuulantyöntäjien käyttämä versio tehdään yläviistoon raa´an työnnön kaltaisesti, mutta vetäen tangon tietysti takaisin rinnalle myös.

kolter sanoi:
Noh, asiaan... Ite oon tota lämmittelyliikkeennä sillon tällön tehny pystypunnerruksen perään pääasiassa jollain rimpulatangolla ja joskus vähä vähemmän rimpulatangolla. Ei se ainakaan satu mua olkapäissä millään tavalla tai tunnu epämukavalta, mutta en sit tiiä tekeekö mitään annihelenaakaan... Varmaan kuitenkin semmonen liike, ettei kannata lähtee kauheen isoilla painoilla riuhtomaan.

Joo, mulla on sama liike ollut käytössä lämmittelyissä silloin tällöin, joku kympin tanko (olen siis nainen mitä ei nimimerkistä voi välttämättä päätellä) ja sillä sitten toistoja. Saa ihan hyvin ylävartalon lämpimäksi, tosin nyrkkeily pienillä käsipainoilla ajaa melkein saman asian. Opin liikkeen joskus nuorempana isoilta pojilta kun aloitin kamppailulajiharrastuksen.

EDIT: eikä ole vielä kertaakaan tehnyt kipeää olkapäihin, en sitten tiedä miten olisi jos alkaisin yrittämään jotain maksimienkkaa...

Back
Ylös Bottom