the m sanoi:
Kävikö kukaan katsomassa miestä Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa toissaviikolla? Itse missasin kyseisen tapahtuman ja harmittaa niin vietävästi. Jos joku oli mestoilla niin kiinnostaisi tietää mitä mies höpötteli lehdistötilaisuuden aikana
Kävin tsekkaamassa ja ehdin jopa jutella Bretin kanssa hetken. Lehdistötilaisuus ei liene oikea sana, koska Bret vastaili vain kirjan suomentajan kyssäreihin. Ihan informatiivinen setti silti. Koska olen täysin sekopää Ellisfriikki seisoin tietty eturivissä parin metrin päässä äijästä. :D
Tässä se mitä muistan tapahtumasta. Ellis saapui paikalle tummaan pukuun sonnustautuneena. Hänen valkoisen kauluspaitansa pari ylintä nappia olivat olivat rennosti auki, mutta itse mies vaikutti selvän hermostuneelta. Istuuduttuaan Ellis alkoi pälyillä yleisöön ja oli selvästi hämmästynyt miten paljon ihmisiä paikalla oli. Kun suomentaja oli saanut päätökseen pitkän alkumuodollissuus esittelyruljanssin ja kysyi ensimmäisen kysymyksen Ellis ei vastannut, vaan rupesi päivittelemään väenpaljoutta - saaden yleisön nauramaan ja tunnelman rentoutumaan. Ellis sanoi suomentajalle että sinä puhuit että ehkäpari tyyppiä ilmaantuisi ja että tämä on hullua. Ellis ei kuitenkaan vaikuttanut yhtään vittuuntuneelta vaan oli ihan aidosti otettu saamastaan huomiosta. Kysymykset olivat aikalailla sitä perus kauraa mitä kaikilta kirjailijoilta kysytään - miten suhtaudut kirjoitusprosessiin jne. Yhdessä vaiheessa haastattelua Ellis rupesi nöyryyttämään suomentajaa mikä oli hauskaa. Suomentaja kysyi mitä taustatutkimusta Ellis teki esikaupunkielämästä Lunar Parkia kirjoittaessaan. Ellis ilmoitti, että oli elänyt koko lapsuutensa Los Angelesin esikaupungissa ja ettei hänen tarvinnnut mitään taustatutkimusta tehdä. Tämän jälkeen suomentaja kysyi mitä taustatutkimusta Ellis teki lapsista Lunar Parkin lapsihahmoja varten. Nyt jo vähän närkästyneenä Ellis levitti kätensä ja huudahti: "I was a kid!" Tässä vaiheessa jengi repes huolella. Suomentaja katseli nolostuneena seuraavia kysymyksiä papereistaan samalla kun Ellis puhui lapsuudestaan.
Mielenkiintoisinta oli se mitä Ellis kertoi Amerikan Psykosta. Patrick Batemanin esikuvana oli Ellisin faija Robert Ellis. Tai niin sen piti alunperin olla, kunnes Ba teman alkoi "ilmestymään" Ellisille ja elämään omaa elämäänsä. Tämä voi kuulostaa uskomattomalta, mutta Ellis sanoi että hän kirjoitti Psykoa öisin kun Bateman tuli "vierailuille". Kirja kirjoitti ikään kuin itsensä. Ellis sanoi, että se halusi tulla kirjoitetuksi. Herätessään Ellis huomasi sivujen vain ilmestyneen jostain ja että hän järkyttyi huomatessaan mitä oli raapustanut. Vuosiin Ellis ei edes vilkaissut koko kirjaan päin vaan halusi pitää siihen etäisyyttä.
Kun kyselysessio oli ohi ja jonotin saadakseni nimmarit niihin kolmeen kirjaan mitkä olin päättänyt tuoda mukaan (Am. Psyko, Glamorama ja Lunar Park), huomasin että suurimmalla osalla jengistä oli vain yksi kirja messissä. Kun minun vuoroni tuli pyysin heti kättelyssä anteeksi kirjaröykkiötä minkä olin roudannut messiin. Ellis sanoi että ei se mitään ja että tämähän on mahtavaa. Nähdessään Glamoraman kannen Ellisiltä pääsi: "WOW!". Hän kaivoi esiin pienen digikameran ja otti siitä kuvan. Kysyessäni Ellis vastasi ettei ollut vielä nähnyt Glamoraman suomalaista kantta ja että se kärpänen oli cool. Tämän jälkeen Ellis otti minusta kuvan. Kirjoittaessaan nimmareita Ellis sanoi huomanneensa minut ja seuraavana nimmariaan odottavan muijan eturivissä ja kysyi että tunnetaanko me toisemme. Siinä sitten yhdessä naureskeltiin että ei. kun nimmarit oli saatu paiskasin vielä kättä kirjailijaneron kanssa painuin tieheni. Koko kokemus tuntui aika epätodelliselta.
Btw. kopsis, Ellis käytti vielä huumeita glamorama kiertueensa aikana ja oli tosi sekaisin joten se voi selittää sen, ettähän vaikutti sinusta vähän vilkkaalta.