Bret Easton Ellis

Jo vain. Kaikki käännetyt teokset on tullut luettua. 'Alta nollan' jo joskus vuonna miekka ja kypärä, ennen Amerikan Psykon tuomaa kuuluisuutta. Amerikan psyko oli itsestäni vaikuttava kirja ja pari kolme kertaa olen sen lukenut. Glamorama löytyy myös hyllystä, se ei samalle tasolle yllä mutta tulee varmasti luettua jos miehen tyylistä tykkää. Novellikokoelma Paljastajat on ehkä hyvä teos mistä aloittaa jos ei varma ole diggaako tämän ukon kirjoista vai ei.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
There's no use in denying it: this has been a bad week. I've started drinking my own urine.

Amerikan psyko kirjan kaikki tuote merkit/kikkailut aluksi naurattavat, sitten ihmetyttävät ja lopuksi vituttavat. Loppupeleistä ihan savi kirja.

Mää en fanita ketään kun Ehnruutti kuoli mutta Amerikan Psyko oli hyvä kirja joka oli vaikuttava jopa. Puutteensa silläkin eikä enää ensi lukemana taatusti omaisi samaa tehoa. Aika hioo shokeeraavuutta.

Aihepiiri on mielenkiintoinen ja Amerikan psykossa on kyllä omat hyvät kohtansa, mutta perkele vieköön että kerronta on tökkivää. Olen kai lukuisilla loistonovelleilla pilalle hemmoteltu kermaperse. :piis:

Kerronta tökkii, mut kylmyys kiehtoo. Siinähän kirjan viehättävyys. Siis näin ainakin mulla.

Amerikan Psyko ja Glamorama ovat kyllä uskomattoman hyviä kirjoja. Rules of Attraction on kanssa hyvä, vaikka vähän jääkin noista. Tuo uusi kirja pitää pistää tilaukseen Amazonista kyllä heti.

Mielestäni amerikan psyko oli aivan mahtava, varsinkin kun itse tällainen hieman merkki-urvelo niin Batemanin puuhastelut iskivät lujaa:) "I have to return some videotapes".

Oliko tällä Ellisillä jotain tekemistä Fight club-leffan kanssa? Muistanko väärin?

Fight Club on Chuck Palahniukin käsialaa, samalta herralta kannattaa tarkistaa kirjat Eloonjäänyt sekä Tukehtuminen. Loistavaa shittiä molemmat.. :4:

No niin. Pari päivää sitten sain Lunar Parkin luettua (ostin tietty heti, kun tuli kauppaan). Onko muut kerennyt lukemaan? Mielipiteitä?

Omasta mielestäni ei yltänyt Glamoraman tasolle, mutta viihdyttävää lukemista riittää taas, jos kyseisen kirjailijan teoksista pitää. Ja kirjan alku oli nerokkaasti tehty.

Just sain ton Lunar Parkin, mut en oo vielä sitä kerenny alottamaan. Kyllä sitä on hartaudella odotettu.
Mun mielestä maailman kaksi parasta kirjaa on Glamorama ja Amerikan Psyko ja noista Glamorama huomattavasti parempi. Se loppu on niin hämärä, ettei siitä saa selvää varmaan koskaan. Vähän pelottaa ajatella, miten paskan leffan ne saa siitä väännettyä, jos saavat.

Joo, mitäkähän johtopäätöksiä tästä vedetään, mut parhaat leffat on
Kellopeli Appelsiini ja Eyes Wide Shut, eli Kubrick-fani olen myös.

Aika perverssiä. :whip:

Miten oon jotenkin saanut käsityksen, että Glamorama ei olisi niin hyvä kuin AP ja tämä uus? Uutta on kyllä hotsittanut lukea. Pitäisköhän pyytää joululahjaksi.

Ellisillä on muuten aika terveen pulleet posket tätä nykyä :)

Käännän selkäni ja hetihän täällä puhutaan kirjallisuudesta?
Huippua!
BEEn kirjoista oma lempparini on Glamorama. Siinä jännitys ja sen kiiltävän pinnan kuvaus ovat sopivassa balanssissa. Se, että kirjoissa on aika perusteelista yhteiskuntakritiikkiä on helppo ohittaa. Jenkkien matkan jälkeen tajusin asiat uudella tavalla:American Psychon jatkuva merkkien ja kulutuksen sekä väkivallan kierre on USA kokaiinipöllyissä ja jatkuvasti korkeammilla kierroksilla.
BEE on yhden tempun mies ja osaa sen hyvin. Lunar parkin lukijat,kertokaa millainen kirja oli. Itse taidan jättää lukematta; olen siirtynyt Tom Wolfeen. Hauska opus parikymppisten jenkkien sielunelämästä ja collegeopiskelusta: I'm Charlotte Simmons.

Kävikö kukaan katsomassa miestä Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa toissaviikolla? Itse missasin kyseisen tapahtuman ja harmittaa niin vietävästi. Jos joku oli mestoilla niin kiinnostaisi tietää mitä mies höpötteli lehdistötilaisuuden aikana

the m sanoi:
Kävikö kukaan katsomassa miestä Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa toissaviikolla? Itse missasin kyseisen tapahtuman ja harmittaa niin vietävästi. Jos joku oli mestoilla niin kiinnostaisi tietää mitä mies höpötteli lehdistötilaisuuden aikana

En käyny nyt, mutta Glamoramassa on nimmari viiden (???) vuoden takaa - oli muuten harvinaisen "hauska" veikko, ei tainnut sekuntia pidempään katsoa yhteen paikkaan :lol2:

Mutta loistavia kirjoja nuo aiemmat, lunar park tullee jouluna vaimolta...

p.s. Mike, mitä vikaa kellopeliappelsiinissa on ? ;)

the m sanoi:

Kävin tsekkaamassa ja ehdin jopa jutella Bretin kanssa hetken. Lehdistötilaisuus ei liene oikea sana, koska Bret vastaili vain kirjan suomentajan kyssäreihin. Ihan informatiivinen setti silti. Koska olen täysin sekopää Ellisfriikki seisoin tietty eturivissä parin metrin päässä äijästä. :D

Tässä se mitä muistan tapahtumasta. Ellis saapui paikalle tummaan pukuun sonnustautuneena. Hänen valkoisen kauluspaitansa pari ylintä nappia olivat olivat rennosti auki, mutta itse mies vaikutti selvän hermostuneelta. Istuuduttuaan Ellis alkoi pälyillä yleisöön ja oli selvästi hämmästynyt miten paljon ihmisiä paikalla oli. Kun suomentaja oli saanut päätökseen pitkän alkumuodollissuus esittelyruljanssin ja kysyi ensimmäisen kysymyksen Ellis ei vastannut, vaan rupesi päivittelemään väenpaljoutta - saaden yleisön nauramaan ja tunnelman rentoutumaan. Ellis sanoi suomentajalle että sinä puhuit että ehkäpari tyyppiä ilmaantuisi ja että tämä on hullua. Ellis ei kuitenkaan vaikuttanut yhtään vittuuntuneelta vaan oli ihan aidosti otettu saamastaan huomiosta. Kysymykset olivat aikalailla sitä perus kauraa mitä kaikilta kirjailijoilta kysytään - miten suhtaudut kirjoitusprosessiin jne. Yhdessä vaiheessa haastattelua Ellis rupesi nöyryyttämään suomentajaa mikä oli hauskaa. Suomentaja kysyi mitä taustatutkimusta Ellis teki esikaupunkielämästä Lunar Parkia kirjoittaessaan. Ellis ilmoitti, että oli elänyt koko lapsuutensa Los Angelesin esikaupungissa ja ettei hänen tarvinnnut mitään taustatutkimusta tehdä. Tämän jälkeen suomentaja kysyi mitä taustatutkimusta Ellis teki lapsista Lunar Parkin lapsihahmoja varten. Nyt jo vähän närkästyneenä Ellis levitti kätensä ja huudahti: "I was a kid!" Tässä vaiheessa jengi repes huolella. Suomentaja katseli nolostuneena seuraavia kysymyksiä papereistaan samalla kun Ellis puhui lapsuudestaan.

Mielenkiintoisinta oli se mitä Ellis kertoi Amerikan Psykosta. Patrick Batemanin esikuvana oli Ellisin faija Robert Ellis. Tai niin sen piti alunperin olla, kunnes Ba teman alkoi "ilmestymään" Ellisille ja elämään omaa elämäänsä. Tämä voi kuulostaa uskomattomalta, mutta Ellis sanoi että hän kirjoitti Psykoa öisin kun Bateman tuli "vierailuille". Kirja kirjoitti ikään kuin itsensä. Ellis sanoi, että se halusi tulla kirjoitetuksi. Herätessään Ellis huomasi sivujen vain ilmestyneen jostain ja että hän järkyttyi huomatessaan mitä oli raapustanut. Vuosiin Ellis ei edes vilkaissut koko kirjaan päin vaan halusi pitää siihen etäisyyttä.

Kun kyselysessio oli ohi ja jonotin saadakseni nimmarit niihin kolmeen kirjaan mitkä olin päättänyt tuoda mukaan (Am. Psyko, Glamorama ja Lunar Park), huomasin että suurimmalla osalla jengistä oli vain yksi kirja messissä. Kun minun vuoroni tuli pyysin heti kättelyssä anteeksi kirjaröykkiötä minkä olin roudannut messiin. Ellis sanoi että ei se mitään ja että tämähän on mahtavaa. Nähdessään Glamoraman kannen Ellisiltä pääsi: "WOW!". Hän kaivoi esiin pienen digikameran ja otti siitä kuvan. Kysyessäni Ellis vastasi ettei ollut vielä nähnyt Glamoraman suomalaista kantta ja että se kärpänen oli cool. Tämän jälkeen Ellis otti minusta kuvan. Kirjoittaessaan nimmareita Ellis sanoi huomanneensa minut ja seuraavana nimmariaan odottavan muijan eturivissä ja kysyi että tunnetaanko me toisemme. Siinä sitten yhdessä naureskeltiin että ei. kun nimmarit oli saatu paiskasin vielä kättä kirjailijaneron kanssa painuin tieheni. Koko kokemus tuntui aika epätodelliselta.

Btw. kopsis, Ellis käytti vielä huumeita glamorama kiertueensa aikana ja oli tosi sekaisin joten se voi selittää sen, ettähän vaikutti sinusta vähän vilkkaalta.

salihemmo sanoi:
Kävin tsekkaamassa ja ehdin jopa jutella Bretin kanssa hetken...
Tämähän oli kuin olisi itse paikalla, tattista. Suomentaja mokaili, luuleeko se että kirjailija tekee riisörtsiä lapsista? Tuo AP-juttu kuulosti jo aikamoiselta legendanluonnilta, ja toimii pienenä mainoksena uuden kirjan kummitusmeiningille, eli en ottaisi liian tosissaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom