Bret Easton Ellis

Ikä
41
Tosta Palahniuk threadista inspiksen saaneena päätin aloittaa vastaavan Bret Easton Ellisistä. Ellishän on se kirjailija, joka on toiminut Palahniukille esikuvana. Löytyykö faneja? Batemanin ainakin on pakko olla Ellis-diggari.

Ellishän tunnetaan parhaiten American Psychosta ja The Rules Of Atractionista, joista kummastakin hollywood on vääntänyt ihan ok leffaversiot. Ellisin viimeisimmästä mestariteoksesta Glamoramasta ollaan parhaillaan tekemässä elokuvaa. Monet pitävät vuonna 1991 ilmestynyttä American Psychoa viimeisenä todellisena kohukirjana. Tämä kirja ei pelkästään lennättänyt Ellisiä maailmanmaineeseen, vaan myös monien sananvapautta halveksivien feministijärjestöjen tappolistoille.

Onko palstalla muita Ellis-fanaatikkoja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaksi ensinmainittua tullut luettua joskus. Olivathan ne ihan viihdyttäviä, vaikkakin aika tylsiä. American Psychon kääntäminen leffaksi onnistui mielestäni aika hyvin. Makoisasti siinä tavoitettiin 80-luvun juppihenki.

Mielestäni aika huono kirjailija. Minun mielestäni hän ei ole kovinkaan hyvä tarinankertoja vaan lähinnä tekninen näpertäjä joka koittaa peittää puutteitaan shokeeramalla.

Pelkästään American Psycho on tullut luettua, pitäisi varmaan lukea nuo muutkin. Jonkun mielestä nuo "shokeeraavat" kohdat saattavat tuntua väkisin väännetyiltä, mutta itseäni kirja viihdytti. Leffasta sen verran, että Christian Bale oli kyllä niin osuva valinta leffan pääosaan kuin olla ja voi.

Cthulhu sanoi:
Mielestäni aika huono kirjailija. Minun mielestäni hän ei ole kovinkaan hyvä tarinankertoja vaan lähinnä tekninen näpertäjä joka koittaa peittää puutteitaan shokeeramalla.

Joidenkin makuun Ellisin kirjat eivät ole, ehkä juuri sen takia että ne eivät ole perinteisiä juoninovelleja. Poikkeus on Glamorama (mielestäni paras ellis-kirja), joka keskittyy paljon muita kirjoja enemmän itse tarinaan. Se on trilleri, mutta silti tehty taattuun Ellis tyyliin. Jos psyko ei kolahda, niin suosittelen tätä.

Mike sanoi:
American psycho on vallan mahtava kirja. Harvoin luen edes kirjoja, mutta tuon olen lukenut 3 kertaa.

Sinänsä huvittavaa mutta olen pitänyt lukemista harrastuksenani yli 20 vuotta joten olen lukenut aika monta kirjaa. Jos minun pitäisi valita kaksi huonointa lukemaani kirjaa niin American Psycho ja Heinleinin Kissa Muurin Läpi saisivat palkinnon.
Heinlein olisi muutenkin aika vahvoilla Yliarvostetuin Kirjailija palkinnon saajaksi.

Cthulhu sanoi:
Sinänsä huvittavaa mutta olen pitänyt lukemita harrastuksenani yli 20 vuotta joten olen lukenut aika monta kirjaa. Jos minun pitäisi valita kaksi huonointa lukemaani kirjaa niin American Psycho ja Heinleinin Kissa muurin Läpi saisivat palkinnon.
Heinlein olisi muutenkin aika vahvoilla Yliarvostetuin Kirjailija palkinnon saajaksi.

Katotaan pitääkö johdonmukaisuus paikkansa. Sanos muutama lempielokuvasi. Veikkaan että siellä on joukossa Mulholland drive, Magnolia ja Kellopeliappelsiini?

Mike sanoi:
Katotaan pitääkö johdonmukaisuus paikkansa. Sanos muutama lempielokuvasi. Veikkaan että siellä on joukossa Mulholland drive, Magnolia ja Kellopeliappelsiini?

Conan Barbaari, Total Recall, Tarut Sormusten Herroista, eka Evil Dead, Galaxiana,Mies ja Alaston Ase 1&2....okei pidin myös Kuolleiden Runoilijoiden Seurasta...

salihemmo sanoi:
Tämä kirja ei pelkästään lennättänyt Ellisiä maailmanmaineeseen, vaan myös monien sananvapautta halveksivien feministijärjestöjen tappolistoille.

hmm.. kuulostaa karmealta

Cthulhu sanoi:
Conan Barbaari, Total Recall, Tarut Sormusten Herroista, eka Evil Dead, Galaxiana,Mies ja Alaston Ase 1&2....okei pidin myös Kuolleiden Runoilijoiden Seurasta...

No ei pidä sitten paikkaansa. Yleensä varmaan tuommoinen vulgaari kirjallisuus karkoittaa hienostoseurojen tekotaiteelliset tantat heti kättelyssä. Jos listallasi on Evil dead(loistavimpia kauhuleffoja kautta aikain), niin voisin uskoa että tämä eriäväisyys kirjan laadussa on tilastohäiriö. :)

Fat Rat sanoi:
hmm.. kuulostaa karmealta

Niinpä. Psykossa Ellis kuvaa länsimaista yhteiskuntaa satiirin keinoin. Tätä eivät kuitenkaan kaikki tajunneet. Monet feministit tuomitsivat american psychon naisvihamieliseksi. Aktivisteilla oli tapana mennä kirjakauppoihin ja heittää eläimen verta Ellisin kirjojen päälle. Toinen tapa jolla protestoitiin oli lukea Psykon verisimpiä kohtia suureen ääneen kirjakaupoissa. Tämä tietenkin vain lisäsi myyntiä.

Joo en usko olevani Hienostoseurojen jäsen, koska pidän Joe Landsdalen tarinoista.
BEE on vain mielestäni tylsä kirjailija...jos puhutaan goresta ja väkivallasta niin kyllä Joe L on ykkönen. Esimerkiksi novelli Cadillac-Autiomaan Tuolla Puolen Kuolleiden Kera (voin muistaa nimen väärin) on yksi maailman sairaimmista ja hauskimmista novelleista.

Tietenkin pitää mainita myös Clive Barker: Seksiä, Kuolemaa Ja Tähtien Loistetta (aivan kuten nimessä sanotaan)

Itse lukeudun myös Ellis faniksi. Yksi meikäläiselle tärkeimpiä kulttuuritekoja kirjallisuuden parissa oli se, kun kustantamo Pikku-idis julkaisi Amerikan psykon. Soitin jopa Jari Tammelle (kustantaja) ja kiitin häntä tästä uroteosta. Kirjan kannessa on muuten Tammen omat kasvot. Alta nollan on ihan ok teos myös ja leffakin oli jees musiikkia myöten. Eka kerran luin kirjan 1996 ja sitten 1998...ja nyt kun tuli puhetta niin myös tänä vuonna:)

Äärikirjallisuuden ystäville suosittelen myös William S. Burroughsin teosta NISTI, joka kertoo äijän morfiinihuuruisesta elämästä 50-luvun jenkkilässä. Kirja oli aikoinaan jonkinlainen keräilyharvinaisuus, jonka kuitenkin nykyisin saa tilattua 10e hintaan esim. Sammakon kirjakaupasta, Turusta. Nettimyymäläkin löytyy. Bukowskin tuotantoa on myös kiitettävästi ja edulliseen 10-15e hintaan.

Tässä Burroughsin filosofistinen ajatelma Nisti-kirjasta:

"Kama ei ole elämäniloa kohentava aine niin kuin alkoholi tai ruoho. Kama ei ole kiksi. Se on elämäntapa".

Bret Easton kuuluu ihan kärkisijoille omalla listalla. Olen lukenut muistaakseni kolme Eastonin kirjaa. Glamorama paras. Se löytyy myös omasta kirjahyllystä.

Elokuvista en hirveästi tykännyt. Eikös tästä Psychosta tullut myös "jatko-osa" jossa näyttelee se muija 70-showsta? Glamoramasta tulossa elokuva? Pitää se silti mennä katsomaan.

sporter sanoi:
Elokuvista en hirveästi tykännyt. Eikös tästä Psychosta tullut myös "jatko-osa" jossa näyttelee se muija 70-showsta?

Tuli kakkososa ja se onkin sitten naurettavin ykkösosan maineella ratsastaminen mitä koskaan on tehty, voittaa jopa Hämärästä aamunkoittoon kakkosen ja kolmosen.

Näin muistelinkin. Taisin katsoa joskus vielä ripattuna ilman tekstejä eikä todellakaan säväyttänyt sitä vähääkään.

Elokuvalla ei ollut mitään yhteistä aiemman osan kanssa puhumattakaan kirjasta. Joten jos joku tekee päätöksen elokuvan nähtyään kirjan lukemisesta niin kannattaa harkita uudelleen.

Cthulhu sanoi:
..jos puhutaan goresta ja väkivallasta niin kyllä Joe L on ykkönen. Esimerkiksi novelli Cadillac-Autiomaan Tuolla Puolen Kuolleiden Kera (voin muistaa nimen väärin) on yksi maailman sairaimmista ja hauskimmista novelleista.

Tietenkin pitää mainita myös Clive Barker: Seksiä, Kuolemaa Ja Tähtien Loistetta (aivan kuten nimessä sanotaan)

Allekirjoitan tämän 100%. Joe R. Lansdale on TODELLA tiukka kirjailija, aika rajua tekstiä (sairaalla) huumorilla höystettynä. Myös jokin novelli jossa
haudattiin kissimirri multaan ja ajettiin ruohonleikkurilla päältä
oli kaikessa karmeudessaan hyvä. Lansdale on kirjoittanut myös ns. dekkareita kuten esim. "Kapteenin Erikoinen"

Suosittelen kauhu-ja huumorikirjallisuuden ystäville.

PS: Vahva vatsa ei ole pahitteeksi.

Ellis uppoaa kyllä. American Psycho ja Glamorama on tullut luettua, loistavia molemmat.

Tuo American Psychon jatko-osa oli tosiaan aika löyhästi alkuperäiseen liittyvä. Alussa selitettiin, että päähahmo (esittäjänä 70's shown (söpö, toim. huom) Mila Kunis) oli lapsena ollut hoidossa mimmillä, joka oli treffannut Balea. Bale oli sitten innostunut skitsoilemaan tuolle mimmille, ja Kuniksen hahmo yllätti takaapäin ja teilasi Balen. Siihen yhteydet sitten loppuivat. Melko heikko leffa, toisin kuin äärimmäisen hyvä [ensimmäinen] American psyko.

Tosiaankin kaikki jotka eivät ole vielä nähneet Am Psyko kakkosta, niin tiedoksi, että kyseessä ei ole jatko-osa. Leffan tuotantovaiheessa huomattiin, millaista sittua oli luvassa, joten tekijät päättivät muuttaa leffan nimen ja lisätä viittaus Patrick batemaniin ja American Psychoon. Tarkoitus oli ratsastaa hyvän leffan maineella, jotta saataisiin lisää katsojia. Pointti on se, että Patrick Bateman ei oikeasti siis kuollut, vaan elää ja jatkaa omia harrastuksiaan. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom