Brachialiksen tendiniitti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikenlaisia jännevammoja ollut viimeset 3v, niistä toipunut aika hyvin mutta nyt pamahti brachialis

Tuo distaalinen (alempi) jänne on paskan tuntuinen, tendiniitiltä tuntuu. Kirvelee aavistuksen välillä siitä jänteen kiinnityskohdilta ja sellanen "kurjan" tuntuinen levossakin. 10 päivää sitten tein hammerikääntöjä ja muuta eristävää treeniä sille. Treenin aikana tuntui OKlta, treenin jälkeen alkoi särkemään kun kroppa jäähtyi. En tajua mitä tein väärin, mitään "Ai vittu" hetkeä ei ollu treenin aikana, aika pikkupainoilla bodaustyylin pumppailua

Ei ole hauikkari, koska haukkarin jänteen tuntee selvästi tossa pinnassa (sormikoukulla) ja se on kivuton

Miten eteenpäin, kannattaako kortisonia pistellä noihin? Tahtois äkkiä takas treenaamaan

Vituttaa kun taas menee gainssit. Onko jotain vetävien treeniä mitä tolla kädellä voi tehdä, kun odottelee että tendiniitti paranee? Työntäviä (penkki, pystäri, viparit) kai voi yhä tehdä?

Entä minkä laista fysioo/venytyksiä tolle voisi tehdä? Kauan sen pitäisi olla täyslevossa ennen kuin alkaa tekemään? Oon jääpussittanut sitä nyt 10 päivää ja napsinut ibuprofeiinia, ei tunnu juuri paremmalta
Reippaampi särky oli tosin vaan sinä päivänä kun oli se treeni

Itelläki vähän semmonen fiilis, että nyt täytyis kuntouttaa kyynärvarsia, että pääsee kuntouttamaan olkapäätä, että joskus pääsisi järkevästi treenaamaan. Vissiin kyynärvarren kiertoihin pitäis vähän perehtyä.

Itelläki vähän semmonen fiilis, että nyt täytyis kuntouttaa kyynärvarsia, että pääsee kuntouttamaan olkapäätä, että joskus pääsisi järkevästi treenaamaan. Vissiin kyynärvarren kiertoihin pitäis vähän perehtyä.

Joo. Käden vamma rajoittaa niin pirusti treeniä. En tiedä kyllä onko tuo hauis vai brachialis. Vaikea paikallistaa sitä kipeää jännettä.

Leuanvedossa (vastaote, chin-up) tuntuu kipua kyynärtaipeen keskellä... että ehkä sitten hauis.

Saatana että vituttaa. Kolmisen vuotta kuntoutin kiertäjäkalvosimia/olkapäitä ja kun ne vihdoin tuntuu OK:lta, niin eri paikka samassa kädessä pettää. Kai se tais ois mentävä lääkäriin missä kertovat että et voi treenata kuukausiin sillä. About vuoden tässä jo saanut kehitystä aikaan, ensin aloitin hyvin varovasti pitkillä kuntoutus-tyyppisillä sarjoilla, pikku hiljaa siirtynyt oikeeseen treeniin tuossa syksyllä, kun tuntui että paikat kestää vihdoin. Peilikuva oli jo muuttunut radikaalisti, olin oikein tyytyväinen kehitykseeni ja siihen että vihdoin pääsen liikkumaan, ja yhtäkkiä käy näin... taas....

En tiedä pystyisikö mavea tehdä tms. jos ei ota niin paljon haukkarin alueelle, kun kättä ei koukisteta. Että vois ainakin selän tuloksia pitää yllä

Myöskin mietin, että kuinka kauan on järkevää treenata pelkkää toista puolta. Tuleeko lihasepätasapainoa. Nyt olen treenannut niin, vain 1 kädellä vetäviä lihaksia. Toisessa kädessä on lihaspaineet ja toisessa ei, aika huvittavan näköistä peilistä. Mutta myöhemmin erohan vain kasvaa, kun ei tää ole yhtään parempi 13 päivässä, voi tietää pitkää taukoa. Ellei sitten sitä kortisonia siihen laittaisi. En tiedä voiko laittaa vai hapertuuko jänne. Eri lääkärit voi olla eri kannalla siinä asiassa, joten olisi kiva kuulla jos jollekin on laitettu kortisonia hauiksen/brachialiksen alueelle, että miten kävi ja kaduttiko?

Työntävissä ei tunnu mitään kipua. Mutta siinäkin voi mennä yli jos nyt 13 päivän aikana olen neljä kertaa treenannut penkkiä/dippejä/pystypunnerrusta, tulee siitäkin pitkällä aikavälillä lihasepätasapaino (etu/taka)

Viimeksi muokattu:
Työntävissä ei tunnu mitään kipua. Mutta siinäkin voi mennä yli jos nyt 13 päivän aikana olen neljä kertaa treenannut penkkiä/dippejä/pystypunnerrusta, tulee siitäkin pitkällä aikavälillä lihasepätasapaino (etu/taka)
Itellä semmonen toi käsi että kun peset vaikka naamaa ja sitten pyyhkeellä kuivaat, eli kyynärvarret ulkokierrossa ja käsi koukussa niin vihloo, varsinkin jos siitä pitäisi vielä painaa pyyhettä naamaan. Vetäviä en oo nyt tehny ollenkaan pariin viikkoon, mutta pystypunnerruksessakin ala-asennossa sattuu käteen ku käsi menee koukkuun riittävästi. Kai se tasapainottaa sen verran että vaikkei koukistusta juuri tapahdu niin lihakset aktivoituu. Sama penkissä käsipainoilla, tankopenkki oli ihan ok kun liike pysähtyy vähän aiemmin. Ja varsinkin kun ei tarvi riuhtasta niitä painoja lattialta.
Oon kans vähän keskittyny olkapään kuntoutukseen ja jättäny esim. käsitreenit selkeästi vähemmälle, en tiiä oisko vaikka hauiskäännöt voinu tältä vaivalta suojata. Forkkutreenistä puhumattakaan. Havahduin vähän siihen että teen noita ylätaljoja ja kulmasoutua ym. enimmäkseen myötäotteella, ja sitten alkoi kädet olla ihan väsyksissä tosta alueelta mihin hammerkääntö esim. ottaa.

Tämän videon jumppa on ehkä auttanut itselläni nyt pari päivää:

Tuo on sitä mieltä, että teres pronator -lihaksen (kyynärvarressa oleva lihas) kireys on salitreenajilla se mikä aiheuttaa hauiksen alajänteen tulehtumista/tendiniittiä. Olen tehnyt tuota vapautustreeniä, selvästi se teres pronator on arka ja kireä. Pääongelma myös kyynärtaipeen keskellä tuntuu helpottavan kun tuon jumpan tekee.

En tiedä ehkä siellä on molemmat mulla ylikuormittunut, hauis ja brachialis. Huomaan että mulla on aika jumissa myös brachioradialis (arka, tiukan tuntuinen). Eli moni tuon alueen lihas kireä/arka. Kiskonut pirusti leukoja vastaotteella ennen loukkaantumista, tarkoitus oli pystyä vetämään 20 leukaa ensimmäistä kertaa elämässä, sain jo 16 tuossa jonka periaattessa tein 10 kg lisäpainolla (n. 10 kiloa läskiä verrattuna siihen jos olisin lopullisessa tavoitteessa, eli 10% rasvoissa). Nyt sinänsä pännii kun tuo tavoite lähtee ajautumaan kauemmas taas, mutta eipä voi mittään

Kyselit aikalailla jo toisaalla. Ne neuvot kyllä pätee edelleen. Jos se kipukohta ei ole tarkasti tiedossa, se pitää selvittää ekana. Hyvin usein näissä selvitään tosi helpolla ja pienellä treenimuutoksella sekä kuntouttavilla jutuilla. Pronatoria hieroessa jos helpottaa, se on jo merkki jostain sekin. Iso ero on myös ohjeilla, onko kipu hauiksessa, brachialiksessa vai brachioradialiksessa jne. Näitä on kuitenkin aika turha spekuloida, ellei ole aitoa tietoa. Pelkkä "mullakin on kyynärpää kipeä" ei kerro valitettavasti vielä lainkaan, onko vamma samankaltainenkaan edes. Aika usein se liike, mikä sattuu ei edes oo se varsinainen vaivan aiheuttaja.

Joo sorry "tuplapostaus". Tämä vammaosio vaan on aika hiljainen niin yritin tuolta. Toisaalta ymmärtäähän sen, netissä näitä on vähän vaikea neuvoa, vaikka tietäisikin asiasta.

Fysiossa kävin ja sanoi että ei ole paha, pääsen treenaamaan painoilla aika pian. Antoi kyynärvarren ulkokiertotreenejä ja wrist curlseja eksentrisesti tehtynä, aivan erilaisia mitä olisin itse kuvitellut että pitää tehdä. Jumisuutta ja kipupisteitä löytyi sieltä eri kohdista mitä olin edes havainnut, kyynärvarresta ym.

Back
Ylös Bottom