Bodaus: Varsinainen venyttely vasta 1h treenin jälkeen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Huom! Kysymys on voima ja bodaus treenistä, ei kestäävystreenistä!!!

Miksi varsinainen venyttely pitää tehdä vasta tunti treenin jälkeen. Todella epäkätevää kun sen siasta että venyttelisi salin venyttelytilassa, pitääkin muistaa kotosalla myöhemmin venytellä.

No oli miten oli, näin olen jo 5 vuotta tehnyt perustuen erään upseerin neuvoon, joka taas ei muistanut perusteita.

Mä venyttelen ennen reeniä, sarjojen välissä, heti reenin jälkeen, 2h reenin jälkeen ja 4h reenin jälkee. Itellä ainaki toiminu iha hyvin tää venytyssydeemi. Mutta seon tärkeää että venyttelet vielä kotona joidenkin tuntien päästä sillä silloin sun lihakset on palautuneet normaaliin mittaan.

Tieto ei nyt ole varmaa, mutta veikkaisin että syy on kutakuinkin seuraava: Kun puntilla oltuasi venyttelet, ovat lihakset vielä suorituksen suorassa jälkitilassa. Vaikka heti venyttelisit jatkavat lihaksen kumminkin palautumista normaaliin mittaansa treenien jälkeen vielä jonkin aikaa, siitä syystä kannattaa venytellä vielä myöhemmin kun lihakset ovat enemmän ehtineet palautua. Tuossa treenin jälkeisessä tilassa lihakset ovat myös hyvin loukkaantumis(revähtämis)alttiit.

Lihakset ovat lyhimmillään noin 2h treenin jälkeen. Tuolloin venyttely palauttaa nopeammin lihasten normaalipituuden jolloin palautuminen on nopeampaa eikä lihakset kangistu/lyhene niin paljoa.

Varsinainen lihaksia venyttävä venyttely on paras sijoittaa toiselle päivälle kuin treeni.

Varsinainen lihaksia venyttävä venyttely on paras sijoittaa toiselle päivälle kuin treeni.

Itse teen näin, todella hyvin on toiminut. Riittää enemmän kiinnostusta venyttelyyn kun ei oo ensin käyttäny päivästä paria tuntia salilla olemiseen. Ite venyttelen yleensä n. tunnin verran, huolellisesti kaikki lihakset läpi.
Jostain oon lukenut, että salin jälkeen vaikka kuinka venyttelis, niin koko sen ajan kun lihakset palautuu, ne palaa lyhyempään tilaan heti venyttelyn jälkeen.

Mä venyttelen ennen reeniä, sarjojen välissä, heti reenin jälkeen, 2h reenin jälkeen ja 4h reenin jälkee. Itellä ainaki toiminu iha hyvin tää venytyssydeemi. Mutta seon tärkeää että venyttelet vielä kotona joidenkin tuntien päästä sillä silloin sun lihakset on palautuneet normaaliin mittaan.

jea sama tyyli.. venyttelen ennen treenii sitten toistojen välissä ja sitten treenin jälkeen.. sit ku tuun himaan nii katon vaik töllöö juon palautusjuoman ja venyttelen viel lisää.. ja jos jää kotio loppupäiväks jumittaan niin siinä voi samalla venytellä. Ei se venyttele pahasta oo ollenkaan..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jostain oon lukenut, että salin jälkeen vaikka kuinka venyttelis, niin koko sen ajan kun lihakset palautuu, ne palaa lyhyempään tilaan heti venyttelyn jälkeen.

Palautuuhan ne joka tapauksessa normipituuteensa, eihän venyttely lihasten lepopituutta kasvata rajattomasti yli niiden normaalin lepopituuden. Muutenhan tosinotkeilla roikkuis lihakset miten sattuu ihon alla :D

Itse venyttelen varsinaisia maksimivenytyksiä kaksi kierrosta. Eka kierros on lämmittelykierros joka aloitetaan kylmiltään varovasti ja toka kierros on se varsinainen työkierros.

Eipä oo vissiin tullu ainakaa liikaa venyteltyä ku on lukenu joidenki juttuja täälä. Salille mennessäni lämmittelen 5min tai korkeintaan 10 minuuttia soutulaitteessa/crosstrainerilla. Sen jälkee venyttelyä 5min, joskus vähä venytyksiä sarjojen välissä. Lopuksi teen tuollaisen alun venyttelyä vastaavan satsin heti treenin jälkeen. En tiedä sitten onko liian vähän ja väärä tapa, mutta hyvin on ainaki tähän asti pärjätty..

Lihakset ovat lyhimmillään noin 2h treenin jälkeen. Tuolloin venyttely palauttaa nopeammin lihasten normaalipituuden jolloin palautuminen on nopeampaa eikä lihakset kangistu/lyhene niin paljoa.

QUOTE]

Näin, lisäksi mahd. pumppi on laskenut, mutta lihas väsynyt=lihas ei pistä hanttiin venyttelylle=venyy

Tällöin staattisten venytyksien pituus pitäisi olla 30sec+ aina useisiin minuutteihin (mitkä ovat venytellessä pitkiä)asti.

Näin, lisäksi mahd. pumppi on laskenut, mutta lihas väsynyt=lihas ei pistä hanttiin venyttelylle=venyy

Tällöin staattisten venytyksien pituus pitäisi olla 30sec+ aina useisiin minuutteihin (mitkä ovat venytellessä pitkiä)asti.

Jep, tosin rasittuneena, väsyneenä ja lyhyenä lihas on myös reippaasti revähdysherkempi. Ei siis mitään hampaat irvessä venyttelyä samana päivänä treenin jälkeen, vaan mieluummin vasta seuraavana päivänä. Treenipäivänä 2h treenistä venyttely on paras jättää siihen kipurajalla (tai kevyemmin kuin siinä kipurajalla) venyttelyyn. :)

EDIT: Ja pumppaavia/dynaamisia venytyksiä vain jos todella tietää mitä tekee. :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom