Bodarin verenluovutuksesta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai jos on painanu perseeseen ei saa luovuttaa

Jos mies on painanu miestä niin ei saa. Heteroanaaliyhdynnästä ei ole mainintaa. Tosin pitää muistaa 3 kuukauden flaksikaranteeni, eli seksistä uuden kumppanin kanssa tulee olla kulunut vähintään 3 kuukautta ennen verenluovutusta, riippumatta siitä onko käytetty kumia vai ei.

Edit. Sapon kommenttiin viitaten, mä olen ainakin sinisilmäisesti mennyt veripalvelun sääntöjen mukaan ja pitänyt tarvittavan tauon, vaikka kuinka olisin ollut varma "puhtaudesta". Ei noita sääntöjä huvin vuoksi oo laadittu enkä haluais että ihmiset alkaa ite oman moraalinsa mukaan päättämään mitä sääntöjä voi rikkoa.

Viimeksi muokattu:
seksistä uuden kumppanin kanssa tulee olla kulunut vähintään 3 kuukautta ennen verenluovutusta, riippumatta siitä onko käytetty kumia vai ei.
Tuo estää melko tehokkaasti sinkkujen luovutusaikeet. Tosin käsittääkseni tuo ei kovin tarkkaa ole aina, tai sitten tutut ovat valehdelleet luovuttaessaan.

Siis oikeesti, mitä idiootteja tähän threadiin on oikein kirjoitellu?! :curs:

Miksi menette luovuttamaan verta, jos täytyy siinä kyselykaavakkeessa valehdella?? Ei kenenkään ole pakko! Ja kaikki nää kommentit, että "saa syödä sämpylää ja juoda kahvia ja tietoa verestä"... hoh hoijaa... Jos haluaa HIV-testeihin tai tietää hemoglobiininsa niin menee sitten terkkariin. Ja ilmaisia kahveja tarjotaan muuallakin. Sapot & co kun "luottaa tapahtuneeseen" ja venyttää moraaliaan, niin on se hienoa, kun joku onneton sen hiv-tartunnan esimerkiksi vaikka luovutetusta verestä saa. :thumbs: Ei se 3 kk:n flaksirajoitus oo tuulesta temmattu.

Wendylle :haart: & :love: oot viksu nainen!

Mun heteroutta tossa taas epäiltiin. Mutta sanoin käyväni verenluovutuksessa. :D

Ihan vakioluovuttajana voin sanoa, että ei se yksi vuorokausi vaikuta kenenkään kehittymiseen mitenkään. Ja nuo hormooni ja muut asiat tulikin jo ilmi. Niin ja jos nainen on ollut yhdynnässä miehen kanssa, joka on ollut miehen kanssa yhdynnässä, ei saa luovuttaa.

Eikös tuolta saa ilmasta safkaa "vastapalveluksena"?

Itse suunnittelen myös kovasti meneväni kokeilemaan verenluovutusta. Meneekö siihen kauan aikaa?

Stadissa ainakin saa sämpylää, kahvia, mehua, kaakaota, pullaa ja kolmioleipiäkin löytyy joskus. Niin ja keksejä toki.

Kyllä ne tarjoilut on menny aika paljon takapakkia muutaman vuoden takaisiin verrattuna. Nykyään leivät, varsinkin sämpylät, on sellaisia pieniä ja koviä käppänöitä... Mutta kuka sinne nyt levän takia menisikään, itse koen ainakin velvollisuudeksi auttaa kun se on noin vielä noin pienestä hommasta kiinni. Veriryhmäni on vielä O-, joten se on melko yleispätevää tavaraa... Seuraavalla kerralla paukkuu kympit ensimmäisen kerran :).

Mä oon vissiin 5 tai 6 kertaa käynyt luovuttamassa. Pari kertaa alussa punnitsin omia syitäni olla luovuttamatta, mutta eipä ne ikinä tullut lähellekään sitä, että joku joutuisi olemaan ilman verta.

Karrikoidaan vähän. Miltäs kuulostaisi esim.
-Joo sulle ei riittänytkään verta, kun ihmiset inhoavat neuloja niin paljon, etteivät voi kukaan tulla luovuttamaan. Sit olis ollut toinen ryhmä urheilijoita, mutta eivät kehityksensä turvaamiseksi voineet joustaa kahta päivää treenistä ja tulla luovuttamaan, tosin osa niistäkin olisi kyllä voinut joustaa, mutta tarjottavien sämpylöiden makroravinnejakauma on aivan paska. Sä kuolet nyt.

Mulle ei tosin ole kukaan sanonut ikinä mitään muuta syytä kuin tuo neulojen vihaaminen/inhoaminen/pelkääminen. En sitten tiedä missä menisi järkevä raja ettei tartte luovuttaa, pyörtyminen kenties? :)

Hienoa jollain kyselylomakkeella "testata" mitä ihmiset on tehnyt viime aikoina. Siihen voi laittaa ittesä "puhtaaksi" vaikka sitten ois tyrkkiny itteesä hepoa ja pannu vihermarakatteja viimesen kolmen kuukauden aikana.

Hienoa jollain kyselylomakkeella "testata" mitä ihmiset on tehnyt viime aikoina. Siihen voi laittaa ittesä "puhtaaksi" vaikka sitten ois tyrkkiny itteesä hepoa ja pannu vihermarakatteja viimesen kolmen kuukauden aikana.

Niin kyllähän se veri aina tutkitaan mutta hyvähän se on karsia jo tuossa vaiheessa ettei kulu turhaa aikaa siihen kun ihmiset eivät sen vertaa viitsi olla rehellisiä.

Joo, ehkei sitä verta annetakaan ihan ton lapun tietojen perusteella :D
Meinasin vaan, että luotetaan vähän liikaa ihmisten rehellisyyteen ton perusteella. Ja voihanhan tohon epähuomiossa pistää vääriä tietoja.

Verenluovutus ei tosiaankaan ole mikään tautien testauspaikka! Jos tauteja epäilee niin pitää mennä ihan oikeisiin testeihin, eikä verenluovutukseen :curs:

Siis oikeesti, mitä idiootteja tähän threadiin on oikein kirjoitellu?! :curs:

Miksi menette luovuttamaan verta, jos täytyy siinä kyselykaavakkeessa valehdella?? Ei kenenkään ole pakko! Ja kaikki nää kommentit, että "saa syödä sämpylää ja juoda kahvia ja tietoa verestä"... hoh hoijaa... Jos haluaa HIV-testeihin tai tietää hemoglobiininsa niin menee sitten terkkariin. Ja ilmaisia kahveja tarjotaan muuallakin. Sapot & co kun "luottaa tapahtuneeseen" ja venyttää moraaliaan, niin on se hienoa, kun joku onneton sen hiv-tartunnan esimerkiksi vaikka luovutetusta verestä saa. :thumbs: Ei se 3 kk:n flaksirajoitus oo tuulesta temmattu.

Wendylle :haart: & :love: oot viksu nainen!

Voi kukkainenhattu sua... :love:
Ensinnäkin se että menee kaffeelle tonne eikä lähimarketin avajaisiin kai myös jotain kertoo ja kai osaat edes hieman lukea rivien välistä? En usko että porukka käy tuolla vain sen takia että saa syödä. Se on vaan perusteltua mainita näin kehonrakennus foorumilla.

Missään nimessä tuota paikkaa ei saa käyttää tautien testaukseen! Se on ehdoton nounou. Mutta jos jotain kiinnostaa veriryhmä niin ennemmin menee luovutukseen ja saa sieltä tiedon kuin terkkarille ja jää se veri luovuttamatta. Että in your face Helga siinä asiassa.

Ja mitä tuohon omaan kommenttiini tulee niin kai sitä on pakko hieman pilkkoa sulle että on helpompi pureskella :) Eli kun sinkkuna olen käynyt/käyn luovuttamassa niin voi helposti olla etten kelpaisi noiden kriteerien nojalla luovuttamaan. Jos kuitenkin ihan omaa terveyttänikin vaalien olen harrastanut leppoista kanssakäymistä jonkun "tutun ja turvallisen" kanssa niin siitä tuossa mainitsin, että luotin tapahtuneeseen. Laita vaikka tuo sitaatteihin niin hiffaat....

Jos siis tapoihini voisi kuulua jokin baarihoitoepisodi niin silloin noudataisin tuota lappua. Nyt kun uskallan itsekin luottaa asiaani (onhan siinä minunkin terveys vaakalaudalla joten varmasti olen tarkka asiasta) niin uskallan myös luovuttaa verta sillä siinähän on kuitenkin vielä se testaus jos vaikka olisi jotain todella epätodennäköistä tapahtunut. Mikään ei ole koskaan täysin varmaa mutta entä nämä vakaassa parisuhteessa elävät joiden kumppani ei olekaan ollut uskollinen. Silloinhan tuo riski on suurempi kuin henkilöllä jonka ei ole tarve luottaa seksipartneriinsa niin suuresti ettei huolehtisi ehkäisystä ja testeistä.

Eli älä Helga ota asiaa ihan niin mustavalkoisesti kun kaikki ei ole niin kuin sinä sen haluat lukea. Ja se että joku saa sen hivin verenluovutuksen kautta... Onko näin koskaan Suomessa tapahtunut... Ei millään pahalla mutta itse kyllä niin kärkkäästi asiaan puutuit ja tiesit silloin jo kaiken mitä täällä ei edes lukenut... piis ja laav :haart:

...
Nyt kun uskallan itsekin luottaa asiaani (onhan siinä minunkin terveys vaakalaudalla joten varmasti olen tarkka asiasta) niin uskallan myös luovuttaa verta sillä siinähän on kuitenkin vielä se testaus jos vaikka olisi jotain todella epätodennäköistä tapahtunut.
Tuossa on vaan se harmi, että kaikki taudit (esim. juuri HIV) eivät näy testeissä välittömästi, vaan sen takia on tuo 3kk "karanteeniaika" on laitettu. Mutta voihan sitä tosiaan parisuhteessakin niitä tauteja saada :(.

Eli kun sinkkuna olen käynyt/käyn luovuttamassa niin voi helposti olla etten kelpaisi noiden kriteerien nojalla luovuttamaan.
...
Mikään ei ole koskaan täysin varmaa mutta entä nämä vakaassa parisuhteessa elävät joiden kumppani ei olekaan ollut uskollinen. Silloinhan tuo riski on suurempi kuin henkilöllä jonka ei ole tarve luottaa seksipartneriinsa niin suuresti ettei huolehtisi ehkäisystä ja testeistä.

Parahin Sapo, noita kriteerejä ei varmasti ole laadittu huvin vuoksi eikä ilman syytä, joten en halua että sinä tai kukaan muukaan alkaa itse ottamaan oikeuksia valehdella tiettyihin kysymyksiin. Tiedän toki että vakituisessa parisuhteessa uskottoman kumppanin kanssa elävä voi olla riskiluovuttaja, ikävä kyllä. Kuitenkin säännöt tosiaan on olemassa joten miksi niitä ei noudatettaisi. Mun pointti on että jätetään luovutuskelpoisuuden arviointi veripalvelun ammattilaisille, he siis tekevät päätöksen tosiasioiden pohjalta kun ihmiset vastaavat kysymyksiin rehellisesti.

Vaikka Suomessa ei kukaan aikaisemmin olisikaan verensiirrosta saanut HIV:iä, ei se poista sitä mahdollisuutta että joskus niin voi käydä. Jos minä pystyn vähänkin pienentämään tuota todennäköisyyttä puhumalla totta kyselylomakkeessa, teen sen mielelläni. Kuten Helly mainitsi, testit vaativat omat varoaikansa jolloin epäpuhdasta verta saattaa päästä tutkimuksista läpi.

Jos kuitenkin ihan omaa terveyttänikin vaalien olen harrastanut leppoista kanssakäymistä jonkun "tutun ja turvallisen" kanssa niin siitä tuossa mainitsin, että luotin tapahtuneeseen.
(...)
Ja se että joku saa sen hivin verenluovutuksen kautta... Onko näin koskaan Suomessa tapahtunut...

Ei ole tapahtunut - vielä. Mutta eipä siihen tarvita kuin yksi "tuttu ja turvallinen", joka ei sitten ollutkaan ihan niin turvallinen, kun oli käynyt "luottamuksella" vähän hommailemassa jonkun toisen "tutun ja turvallisen" kanssa jne. Ja kun tässä asiassa ihan oikeasti on ihmisten henki kyseessä, niin saa ja pitääkin olla ehdoton.

Rautalankaa: jos on sinkku ja flaksi käy usein, niin sitten EI VAAN LUOVUTETA VERTA. Piste. Finito. Epäreiluako? Elämä on.

Ja asiaan: enpäs olekaan käynyt pitkään aikaan luovuttamassa, ihan nolottaa :nolo: Pitää yrittää ensi tilassa käväistä.. Olisko joku 11-12 luovutuskertaa takana muistaakseni.

EDIT: Wendy ehti ensin...

Mikä helvetin hinku sinne luovutukseen on, että pitää oikein kyselylomakkeessa valehdella. Jos et ole kelvollinen tuon lomakkeen perusteella luovuttamaan verta niin sitten sua ei haluta sinne! Mikä pakko sinne sitten on ängetä. Jos haluat auttaa niin sitten olet ilman sen 3 kk, muussa sun apuasi ei haluta.

Onko jokin kohta mitä ei porukka ymmärrä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom