Bodarin verenluovutuksesta

Verenluovutus on ollut useesti mielessä, mutta oon kuullu, et bodareilla, se vois olla huonoajatus(ite oon ajatellu ihan toisin päin) ja sitten lisäravisteiden suuri käyttö oli yhden ravitsemustieteilijän mielestä sellanen seikka joka vois olla vähän heikko juttu ton luovutuksen suhteen.

Mutta kertokaa kokemuksista( mieluiten yli 4vuotta bodanneet)

Ei uskois et sellasel pikkumääräl verta oli vaikutusta reeniin, vaikka heti luovutuksen jälkee menis reenaa. Joskus on verinäytteen jälkee pistohaava auennu treenatessa kohta piston jälkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite en ainakaan ole niin hc-bodari etten vois mennä luvuttaan verta.

Just oli uutisissa, että hätäverestä puute kautta maan.

Mitenköhän jos ei tiedä veriryhmäänsä,voiko ne siellä luovutuspaikalla testata?

Sinne vaan, ei tarvitse veriryhmää tietää.
Enkä usko että bodareilla mitään esteitä olisi verta luovuttaa, varmasti senkin kertovat paikan päällä jos asiasta tiedustelee.

jos ei tiedä veriryhmäänsä,voiko ne siellä luovutuspaikalla testata?

Veriryhmää ei testata luovutuspaikalla, mutta se testataan sitten muiden testien ohessa ja siitä tulee lappu kotiin myöhemmin. Toisen luovutuskerran jälkeen saa sellaisen kortin, jossa se veriryhmä lukee. Veripalvelun sivuilla on paljon hyvää tietoa aiheesta.

Ite en ainakaan ole niin hc-bodari etten vois mennä luvuttaan verta.

Just oli uutisissa, että hätäverestä puute kautta maan.

Mitenköhän jos ei tiedä veriryhmäänsä,voiko ne siellä luovutuspaikalla testata?

Ei veriryhmäänsä tarvi tietää, ne kattoo kaikki tiedot sit siitä otetusta verestä, ja saat sit tietää kaikki mitä sun verenkierrossa on meneillään:D

Lisäksi kun pakkotoistolla ollaan niin seuraava kohta voi koskea joitain ihmisiä:

Huumeet: Jo yhdestä pistettävien huumeiden käyttökerrasta tulee pysyvä verenluovutuskielto. Tämä sääntö koskee myös esimerkiksi kehonrakennuksessa käytettyjä tai muita ilman lääkärin määräystä käytettäviä pistettäviä lääkkeitä.

Mitkään ruokavaliot tms lisäravinteet ei oo luovutuksen esteenä, ainoastaan jos on aineita käytellyt, ei voi luovuttaa. Veriryhmä ja tarttuvat veritaudit (esim HIV) testataan luovutetusta verestä, mutta käsittääkseni vasta toisen luovutuskerran jälkeen lähetetään se kortti ja tiedot veriryhmästä.

Reenaamaan ei kannata mennä samana päivänä, voipi seurata vaikka äkillinen pyörtyminen. Kuitenkin siinä luovutetaan verta puolisen litraa kerralla.

Mitenkäs toi luovutus vaikuttaa reeneihin ton parin päivän jälkeen, vai ei mitenkään? :überhifistely:

Tos verenluovutukses on selkeitä hyviäpuolia se etvoi auttaa muita ja näkee tiedot verenlaadusta ja taudit. Onko muita hyviä puolia, esim. että kun luovuttaa verta niin tulis uutta tuoreempaa verta tilalle tms?

Eikös tuolta saa ilmasta safkaa "vastapalveluksena"?

Itse suunnittelen myös kovasti meneväni kokeilemaan verenluovutusta. Meneekö siihen kauan aikaa?

Lisäksi kun pakkotoistolla ollaan niin seuraava kohta voi koskea joitain ihmisiä:

Huumeet: Jo yhdestä pistettävien huumeiden käyttökerrasta tulee pysyvä verenluovutuskielto. Tämä sääntö koskee myös esimerkiksi kehonrakennuksessa käytettyjä tai muita ilman lääkärin määräystä käytettäviä pistettäviä lääkkeitä.
Onko tämä tulkittavissa niin, että jos on vaikka yhden efedriinin napannut joskus, niin ei saa ikinä luovuttaa verta?

Onko tämä sääntö olemassa vain ihan kaiken varalta vai onko sillä jokin ihan tärkeä merkitys sen luovutettavan veren kannalta?

Onko tämä tulkittavissa niin, että jos on vaikka yhden efedriinin napannut joskus, niin ei saa ikinä luovuttaa verta?

Onko tämä sääntö olemassa vain ihan kaiken varalta vai onko sillä jokin ihan tärkeä merkitys sen luovutettavan veren kannalta?

Kohdassa puhutaan PISTETTÄVISTÄ lääkkeistä.

Just olin tänään antamassa 450 milliä:rock:

Samana päivänä pitäisi varoa oikeastaan vähän kaikkea raskasta, ei treenia, saunaa jne. Itse oon ottanut tavaksi että loppupäivä käytetään lepäilyyn ja nesteen juomiseen (ei bisseä :kippis1: ). Seuraavana päivän sitten fiiliksen mukaan.

Just siinä vuoroani odotellessa luin juttua urheilijoiden verenluovutuksesta. Siinä sanottiin että maksimaalisen suorituskyvyn palautuminen saattaa kestää päiviä, ehkä viikkoja. Tämän takia urheilijoiden kannattaa tarkkaan miettiä luovutusajankohtaa ettei jotkut tärkeät kisat mene reisille. Itse oon jo seuraavana päivänä kirmannut salille enkä oo suurta eroa huomannut (en siis ole huippu-urheilija:hyper: )

Yleensä luovutuksen jälkeen saa kyllä kahvia ja sämpylääkin :eek:

Kohdassa puhutaan PISTETTÄVISTÄ lääkkeistä.

Eli Winstrolia, Dbolia ja muita mahd. nappeina rouhittavia saat raapasta, mutta piikitettävään Sustanon 250:een et koske :D

Kai ne on ainekohtaisia nuo rajoitteet, eli mitkä katsotaan kielletyiksi on kielletty ?

www.veripalvelu.fi sieltä löytyy tarkat selostukset kaikista taudeista, lääkkeistä ja muista asioista (esim. homoseksi;)) mitkä aiheuttaa luovutusesteitä. Pistettävät aineet ovat sen takia pannassa, koska jos niitä ei ole lääkärin määräyksestä annettu ei voida olla varmoja aineiden steriiliydestä/aitoudesta/mistään mitä ne ovat sisältäneet eikä myöskään pistoksen steriiliydestä.

mä kävin viime kesänä luovuttamassa: mukaan lähti sämpylä, mehu ja kahvi + iso kasa kaikenlaista härpäkkää ja verenluovutu tietoutta ja suuri SPR rantakassi. Illalla mentiin salille, eikä tuntunu mitenkään normaalia pahemmalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom